2014-12-26, 17:18
Medlem
Mamarketels avatar
Hur svårt är det egentligen att få doktorandplats som läkarstudent? Vad krävs rent generellt och hur svårt är det att påbörja sin doktorering redan under grundutbildningen?
Citera
2015-01-01, 22:26
Medlem
Hur löser man det med boende om man ska göra den kliniska delen i någon annan stad, typ som i Linköping där de har den förlagd till bl a Kalmar och Norrköping. Ska man behöva gå genom hela karusellen med korridorrum och andra integritetskränkande boendeformer en gång till då?

(Utgår från att man inte pendlar. Går väl bra att göra mellan Linköping och Norrköping, men till Kalmar..? Nja.)
Citera
2015-01-03, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamarketel
Hur svårt är det egentligen att få doktorandplats som läkarstudent? Vad krävs rent generellt och hur svårt är det att påbörja sin doktorering redan under grundutbildningen?

Det är lätt om du hittar en handledare som vill ha dig. Du måste ha läst ett visst antal terminer för att bli antagen, varierar säkert mellan universitet. Sedan bör du fråga dig om detta är en bra id'e.. Vissa rekommenderar att man lever också, inte pluggar eller forskar hela tiden. Mot slutet av programmet är i stort sett alla normala jävligt less och rätt ointresserade av att göra mer än nöden kräver. Skall du då dessutom forska? Du hinner doktorera sedan, inga problem.
Citera
2015-01-07, 17:06
Medlem
mickis94s avatar
Är det möjligt att forska på sidan om på KI och då få examensarbetet gjort där?
Citera
2015-01-07, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zejzej
Åh vad glad jag blir för lite hoppfullhet. Ska göra HP en andra gång, och hoppas på att det går bättre då. Mitt största problem är egentligen att min merit är 1,5 eftersom att jag enbart läser moderna språk steg 1. Hade valt steg 2 också, om jag i ettan hade vetat att jag nu ville komma in på läkarprogrammet..
Alright, det kan ju bli svårare då - jag antog nämligen att du hade 2,5. Med alla A utom 2 B och 1,5 merit skulle du hamna på ca 21,3 eller?

HT14 var BIEX för läkare på UU 22,19. VT15 var det 21,67.

Jag skulle rekommendera dig att snarast ta kontakt med din SYO och be om att få läsa utökade kurser, så att du kan få en kurs där du kan samla på dig 1 meritpoäng till och därmed få 2,5 i merit! Det blir antagligen väldigt stressigt att tenta av det på en termin, och det ska givetvis inte gå ut över att få A i resterande ämnen - men om du tror att du skulle klara av detta så rekommenderar jag dig starkt att göra det!
Citera
2015-01-21, 11:49
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maraudeur
Hur löser man det med boende om man ska göra den kliniska delen i någon annan stad, typ som i Linköping där de har den förlagd till bl a Kalmar och Norrköping. Ska man behöva gå genom hela karusellen med korridorrum och andra integritetskränkande boendeformer en gång till då?

(Utgår från att man inte pendlar. Går väl bra att göra mellan Linköping och Norrköping, men till Kalmar..? Nja.)

Får man placering inom Östergötland får man sköta pendling själv. Hamnar man utanför Östergötland så fixar universitetet bostad.
Citera
2015-02-10, 00:21
Medlem
Citat:

Är också intresserad av detta.
Citera
2015-02-10, 10:39
Medlem
CpPraktikantens avatar
Mina gymnasiebetyg är inte bra alls. Jag visste helt enkelt inte vad det skulle bli av mig, och hade således ingen motivation. Nu har jag rätt så extrem ångest och undrar om det finns någon chans att komma in på läkarprogrammet? I så fall hur går jag till väga, vad är bäst? HP eller läsa upp kurser på komvux? Prioriterar de människorna med bra gymnasiebetyg etc?
Citera
2015-02-10, 11:41
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CpPraktikanten
Mina gymnasiebetyg är inte bra alls. Jag visste helt enkelt inte vad det skulle bli av mig, och hade således ingen motivation. Nu har jag rätt så extrem ångest och undrar om det finns någon chans att komma in på läkarprogrammet? I så fall hur går jag till väga, vad är bäst? HP eller läsa upp kurser på komvux? Prioriterar de människorna med bra gymnasiebetyg etc?

HP tycker jag. Har man arbetat inom vården en viss tid kan man i Linköping få söka med sitt HP-resultat i en speciell kvot, där gränsen brukar vara lite lägre.

http://www.hu.liu.se/sarskilt-urval?l=sv
Citera
2015-02-10, 18:35
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Guanxi
Är också intresserad av detta.

Numera verkar väldigt få läkarstudenter vara intresserade av forskning så att som genuint intresserad och driven få en doktorandplats efter 240 HP verkar simpelt. Många universitet har olika former av sommarforskningsprojekt och det en bra fot in i den branschen.
Citera
2015-02-11, 11:48
Medlem
Citat:

Det är inte särskilt svårt. De flesta handledare vill ju dock att du ska jobba ett tag inom gruppen innan man erbjuder en doktorandanställning. Ofta kan det krävas att man lär sig lite våtlab och andra grundläggande färdigheter, varierar dock beroende på forskningsfält.

Ett hett tips är dock att avvakta till du gör ST eller iaf tills under ATn. Poängen med detta är att man har möjlighet att välja ett forskningsområde som ligger inom eller nära ens kliniska specialitet.
Citera
2015-03-10, 19:26
Medlem
Jag satt och kollade antagningstatistik här om dagen och noterade att det krävdes 22,50 för att komma in på höstens läkarprogram i Uppsala. Dvs. varje år fram till just förra året, då krävdes det bara 22,4. Tror ni den här trenden kommer hålla i sig? Jag kommer nämligen gå ut med 22,46... Hur ser mina chanser ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in