2019-11-07, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nabplayer
Att schemaläggningen överstiger 40h.

Seniora läkare vet att den psykiska ohälsan är skyhög bland läkarstudenter (bland den högsta av alla högskole- och universitetsstudenter). Givetvis vet kåren om att schemaläggningen är väl ambitiös under främst klin-tiden.

Seniora läkare har såklart synpunkter på "dagens läkarstudenter..." i en del avseenden. Men i detta fallet tror jag att de flesta i kåren backar studenterna. Pressen och ohälsan existerar i allra högsta grad; det vet seniora läkare om.

Så nej; detta är knappast någon konfliktyta att tala om. Studenterna kan räkna med kårens stöd i denna fråga ( även om det såklart finns några enstaka exemplar som såklart tycker att "dagens ungdom...")
Senast redigerad av blueberrycake 2019-11-07 kl. 15:48.
Citera
2019-11-07, 15:54
Medlem
nabplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Seniora läkare vet att den psykiska ohälsan är skyhög bland läkarstudenter (bland den högsta av alla högskole- och universitetsstudenter). Givetvis vet kåren om att schemaläggningen är väl ambitiös under främst klin-tiden.

Seniora läkare har såklart synpunkter på "dagens läkarstudenter..." i en del avseenden. Men i detta fallet tror jag att de flesta i kåren backar studenterna. Pressen och ohälsan existerar i allra högsta grad; det vet seniora läkare om.

Så nej; detta är knappast någon konfliktyta att tala om. Studenterna kan räkna med kårens stöd i denna fråga ( även om det såklart finns några enstaka exemplar som såklart tycker att "dagens ungdom...")

Det kan också vara så att personer som söker LP är predisponerade för depression.
Själv är ju studentstiden knappast mer krävande än vilket yrke som helst. Tror en minoritet lägger mer än 40h.
Citera
2019-11-07, 15:58
Medlem
Citat:
Det kan också vara så att personer som söker LP är predisponerade för depression.
Själv är ju studentstiden knappast mer krävande än vilket yrke som helst. Tror en minoritet lägger mer än 40h.

UKÄ har forskning och undersökningar på just detta. Läkarstudenterna ligger i topp vad gäller tid de lägger på studier; både under pre-klin och klin.

Läkarstudier är krävande för den absoluta majoriteten. SYLF:s inlägg är viktigt just när det kommer till klin-tiden; då kaka läggs på kaka.
Citera
2019-11-07, 18:13
Medlem
Det går definitivt att effektivisera ner tiden till under 40h per vecka inkl självstudier. Det är lite svårt det här med att tidsbestämma självstudier då vissa är mer effektiva än andra och således behöver lägga mindre tid. Det är inte heller särskilt ofta som schemalagd tid överstiger 40h, lite jourande får man faktiskt tåla. Att effektivisera utbildningen känns ju som en vinst även om det kräver mer arbetstimmar i förbredelse av respektive kursledning (vilket jag misstänker är en bidragande orsak i kombination med studenter som tycker det går för snabbt redan i nuläget).

Sen så kan man ju skratta lite åt diverse filurer från kursledningen etc som tycker att 40h schemalagd tid + 3h självstudier/dag är vad gemene läkarstudent bör lägga ner. Tror detta är mer en önsketanke från deras sida än vad som sker i praktiken. Lägger du 40h/vecka under en läkarutbildning redan från tidiga preklin och inte är helt bakom flötet bör du klara dig riktigt bra. Särskilt kul är det inte alltid, men man gör det man måste.
Citera
2019-11-07, 21:32
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Vad tycker flashback om den debattartikel som SYLF skrev i läkartidningen häromveckan? Verkar inte falla i god jord hos vissa seniora läkare i alla fall.
Lite blandade känslor. Gick ut läkarprogrammet för inte så många år sedan. Vår mest arbetsintensiva termin hade vi i genomsnitt 44 h per vecka. Det var ganska tufft. Tycker man kunde minska ned det lite. Men att läkarstudenter får gå bredvid på helger, kvällar och i vissa fall nätter är som jag ser det helt uppenbart att man måste. Dock får ju schemaläggningen göras så att det blir rimligt.
Citera
2019-11-07, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Lite blandade känslor. Gick ut läkarprogrammet för inte så många år sedan. Vår mest arbetsintensiva termin hade vi i genomsnitt 44 h per vecka. Det var ganska tufft. Tycker man kunde minska ned det lite. Men att läkarstudenter får gå bredvid på helger, kvällar och i vissa fall nätter är som jag ser det helt uppenbart att man måste. Dock får ju schemaläggningen göras så att det blir rimligt.

Är det verkligen så att man får gå på VFU helger, kvällar och nätter? :O Man har ju ett liv vid sidan av. Är det så på KI?
Citera
2019-11-07, 23:45
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anaerob
Är det verkligen så att man får gå på VFU helger, kvällar och nätter? :O Man har ju ett liv vid sidan av. Är det så på KI?
Såvitt jag vet sker det på alla lärosäten. Inget man gör varje vecka, men några gånger per termin är nog vanligt. Det är en bra övning inför ens framtida läkarkarriär som ofrånkomligen innehåller många privatlivsstörande arbetstider. Ofta får man lite bättre handledning också vid dessa tillfällen. Förhoppningsvis tycker man till och med att det är ganska kul!
Citera
2019-11-08, 03:04
Medlem
Duramaters avatar
Är det någon som jobbat som läkarassistent? I så fall hur fick ni jobbet och vad var arbetsuppgifterna?
Citera
2019-11-08, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anaerob

Ja. Särskilt ofta är det inte. Har du sjukfrånvaro får du vad jag vet ta igen det utanför kontorstid, men annars är det någon gång per termin ungefär, beroende på sjukhus. Så jobbigt är det inte.
Citera
2019-11-09, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Såvitt jag vet sker det på alla lärosäten. Inget man gör varje vecka, men några gånger per termin är nog vanligt. Det är en bra övning inför ens framtida läkarkarriär som ofrånkomligen innehåller många privatlivsstörande arbetstider. Ofta får man lite bättre handledning också vid dessa tillfällen. Förhoppningsvis tycker man till och med att det är ganska kul!

Citat:
Ursprungligen postat av aristi
Ja. Särskilt ofta är det inte. Har du sjukfrånvaro får du vad jag vet ta igen det utanför kontorstid, men annars är det någon gång per termin ungefär, beroende på sjukhus. Så jobbigt är det inte.

Tack för svaren. Då är det inte så farligt.

Jag undrar om det lönar sig för en 29/30 åring att plugga till läkare ekonomiskt? Förutsatt att jag inte tar studielån, eller åtminstone inte stora belopp. Planen är att jobba 50% vid sidan av på helger och kvällar och det är ganska lungt på mitt jobb.
Citera
2019-11-09, 14:34
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Är det någon som jobbat som läkarassistent? I så fall hur fick ni jobbet och vad var arbetsuppgifterna?

Ja, för rätt många år sedan. Jag kontaktade verksamhetschefen. Funkade som en UL i alla avseenden förutom att jag inte fick signera anteckningar, remisser, intyg och recept själv. Jobbade på avdelning och akuten på ett mindre sjukhus i norra Sverige.
Citera
2019-11-09, 15:04
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanrebroff
Ja, för rätt många år sedan. Jag kontaktade verksamhetschefen. Funkade som en UL i alla avseenden förutom att jag inte fick signera anteckningar, remisser, intyg och recept själv. Jobbade på avdelning och akuten på ett mindre sjukhus i norra Sverige.

Tack för svar! Hade du någon klinisk erfarenhet innan du började jobba som läkarassistent?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in