Citat:
Ursprungligen postat av
seaborgium
Tack för svaren tidigare i tråden!
En annan fundering jag har haft är kring de praktiska momenten. Hela den teoretiska biten känns för mig personligen som något jag bör klara av, som en utmaning - tidskrävande men genomförbar. Mer oklart känns det kring de kliniska placeringarna och de praktiska momenten. Där handlar det lite om mig själv som person. Jag har ett arbete idag där jag utför mycket praktiska uppgifter, och jag vet att jag inte är "snabbast" på att lära mig sådant, det krävs några försök för att jag ska känna mig säker - kanske några mer försök än för gemene man. När jag väl lärt mig är det dock inget problem.
Så, bara för att få en liten uppfattning / förbereda mig mentalt: jag skulle inte uppskatta en situation där jag förväntas kunna redovisa ett moment vid en praktisk examination, när jag inte har haft möjlighet att öva på det ordentligt på förhand (såsom på klinisk placering). Jag tror att jag skulle klara pressen, men om något så är detta min akilleshäl.
Erfarenheter, tankar? Hur stort problem kan det bli, är det ens ett problem, lär man sig med terminernas gång att slappna av?
I mina ögon framstår du som en person med koll på dina starka respektive svaga sidor. Att känna sig själv och vara medveten om ens brister och svagheter är en rejäl styrka! Du är medveten om dina svagheter, reflekterar över dem och arbetar med att parera dem - ett beteende och agerande som brukar utmynna i fina resultat.
De kliniska placeringarna, samt de praktiska momenten är sällan vad som stjälper och ställer till det för studenterna. Enligt mig behöver du inte oroa dig för detta; även om du är "trögfattad vad gäller praktiska moment och genomföranden".
Några tips är att:
- Ta varje tillfälle i akt till att prova på praktiska moment. På kliniska placeringar, VFU - var studenten som testar ALLT! Många studenter står och ser på, tyst och passivt. Du bör istället vara en aktiv student som provar på, testar, känner osv...
- Ta ett extrajobb inom vården. Hemtjänst, sjukhus eller liknande. Införskaffa stetoskop!!
Lyssna på lungor, hjärta, ta blodtryck osv på ALLA! Vissa saker kan man inte lära sig genom böcker - tex hjärtljud. Man behöver lyssna på hundratals, tusentals hjärtan och lungor! Övning ger färdighet.
Så - framförallt; ta för dig vid VFU och praktiska moment. Våga! Ta plats! Våga göra fel ( alla gör fel). Öva, känn, kläm! Hela tiden! Varje chans du får - ta den! Var aktiv, nyfiken.
Och som sagt; kliniska moment och placeringar är inte vad som ställer till det för studenter. Så oroa dig inte. Du visar dessutom personlig mognad genom självinsikt - du är medveten om dina svagheter och jag är därför övertygad om att du kommer parera dem.
Lycka till!