2015-11-29, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opiumtal18
Hörde att det var stor brist på Allergologer (Allergiläkare), finns även andra specialiteter med stor brist (Psykiatriker, allmänläkare). Har alltid tyckt det är konstigt med så gott som ständigt läkarbrist trots oförändrade antal utbildningsplatser.

Kan det inte vara en idé att dela läkarutbildningen redan i början? ungefär som olika program som åtgärd för bristen.ex.
Läkarutb. - kirurgi
Läkarutb. - allmänmedicin
Läkarutb. - cellbiologi
Läkarutb. - ortopedi
Läkare/psykolog utb. (eller att begåvade psykologstudenter ges möjlighet att läsa psykiatri med andra läkarstudenter)

Från vad jag hört av läkarna på jobbet så behövs det fler lärosäten, alltså fler högskolor som erbjuder läkarprogrammet, eftersom de stora som tex KI, UU etc inte kan få fram fler platser för då kommer kvalliten på utbildningen sänkas.

Så om läkarprogrammet kunde öppnas på fler högskolor så skulle det vara toppen
Citera
2015-11-29, 19:37
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Från vad jag hört av läkarna på jobbet så behövs det fler lärosäten, alltså fler högskolor som erbjuder läkarprogrammet, eftersom de stora som tex KI, UU etc inte kan få fram fler platser för då kommer kvalliten på utbildningen sänkas.

Vi behöver inte fler platser på läkarprogrammet.
Citera
2015-11-29, 21:05
Medlem
drArsMoriendis avatar
Det öppnades fler utbildningsplatser väldigt nyligen (Örebros utbildning slog upp portarna 2011). Flödet från de statliga universiteten är mycket gott nu, men den stora flaskhalsen i systemet är AT:n. Kötiden för AT ökar hela tiden och är 10 månader i genomsnitt och närmar sig 2 år i populära städer.

I princip är problemet så här: Universiteten ägs av staten, och staten kan designera ett visst antal utbildningsplatser. Däremot är AT ett landstingsjobb, och hela Sveriges landsting ska samsas om att erbjuda "nog" med platser. Det går ungefär lika bra som du skulle tro det skulle göra.

Lösningen är antingen att med tvingande medel få landstingen att erbjuda AT-tjänster som täcker utbildningsbehovet, eller inkorporera AT:n i universitetsutbildningen, vilket isf. skulle leda till legitimation direkt efter universitetet som det gör för tandläkare eller sjuksköterskor. Den här diskussionen är mer än 20 år gammal, men kötiden är längre nu än den nånsin varit sedan man började mäta.

Så eftersom AT:n är den begränsande faktorn spelar det ingen roll om du utökar universitetsprogrammen. Det är som att skruva på kranen när någon satt ett gummisnöre om slangen.
Citera
2015-11-29, 21:44
Medlem
Hej!

Jag har under en längre period varit intresserad av att läsa till läkare men försummat tanken gång på gång då jag varken har gymnasiebetygen eller bra nog HP prov för att bli antagen. Men trots det så återkommer denna förnimmelse och jag vill helst av allt läsa till läkare om jag får möjligheten.

För tillfället läser jag kurser som krävs för att bli behörig, dvs. matte/fysik m.m. då jag ej läst dessa under gymnasiet. Skrev 1.2 på HP nu i höstas vilket gjorde mig något mer motiverad.

Jag undrar om det finns någon annan som har befunnit sig i en liknande situation och har lyckats nästla sig in på läkarprogrammet? Är min enda chans att skriva ett bra HP prov?
Citera
2015-11-30, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaade
Hej!

Jag har under en längre period varit intresserad av att läsa till läkare men försummat tanken gång på gång då jag varken har gymnasiebetygen eller bra nog HP prov för att bli antagen. Men trots det så återkommer denna förnimmelse och jag vill helst av allt läsa till läkare om jag får möjligheten.

För tillfället läser jag kurser som krävs för att bli behörig, dvs. matte/fysik m.m. då jag ej läst dessa under gymnasiet. Skrev 1.2 på HP nu i höstas vilket gjorde mig något mer motiverad.

Jag undrar om det finns någon annan som har befunnit sig i en liknande situation och har lyckats nästla sig in på läkarprogrammet? Är min enda chans att skriva ett bra HP prov?
Nej, men det är antagligen "enklast". Linköping har t ex en specialkvot som du kan söka om du har jobbat minst två år inom något vårdyrke som t ex vårdbiträde. Då söker man med HP också men hamnar i en egen grupp.

I övrigt så är det bara att plugga in behörighet och nöta HP.

Edit: Om det är enklare för dig att bli antagen med betyg eller HP beror så klart på hur nära du är med dina betyg, jag utgick ifrån att du var ganska långt ifrån.
Citera
2015-11-30, 08:25
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Hej!

Jag tror att man kan söka i folkhögskolekvoten om man läser ett år på folkhögskola, det ska vara lite lägre HP-krav i den gruppen.
Citera
2015-11-30, 22:58
Medlem
Opiumtal18s avatar
Citat:

Karlstad och Falun kanske?

tror KI tar in 175, vilket låter lite jämfört med örebro som tar ungefär 100.
Citera
2015-11-30, 23:22
Medlem
Opiumtal18s avatar
Citat:
Hej!

Försök få 1.55 och gör PIL, dock tror jag max 20% som får göra de går vidare till utbildningen. För att gå vidare tror jag du bör har minst 120 i IQ, annars blir IQ-provet svårt. Gör som de flesta som inte kommer in - läs till civ ing. , ibland nästan lika bra lön, dock betydligt mer matte.

De har övervägt att lägga ner AT- grejen helt och förlänga grundutbildningen (har jag för mig, läste de i Läkartidningen i somras)
Senast redigerad av Opiumtal18 2015-11-30 kl. 23:25.
Citera
2015-12-02, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revole
Vi behöver inte fler platser på läkarprogrammet.

Föreslog jag något annat?
Citera
2015-12-02, 21:06
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Föreslog jag något annat?

Det lät på dig som att du tyckte att fler lärosäten skulle erbjuda läkarutbildningen för att kunna utöka antalet platser utan att kvalitén skulle bli alltför lidande.
Citera
2015-12-03, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revole
Det lät på dig som att du tyckte att fler lärosäten skulle erbjuda läkarutbildningen för att kunna utöka antalet platser utan att kvalitén skulle bli alltför lidande.

Menar att det behöver öppnas upp flera läkarprogram, medans fler platser på de som redan finns skulle sänka kvalliten
Citera
2015-12-03, 09:09
Medlem
Citat:
Menar att det behöver öppnas upp flera läkarprogram, medans fler platser på de som redan finns skulle sänka kvalliten
Fast behövs det utbildas fler läkare? Köerna till AT och ST bara ökar och ökar ju som det redan är...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in