Citat:
Ursprungligen postat av
jaade
Hej!
Jag har under en längre period varit intresserad av att läsa till läkare men försummat tanken gång på gång då jag varken har gymnasiebetygen eller bra nog HP prov för att bli antagen. Men trots det så återkommer denna förnimmelse och jag vill helst av allt läsa till läkare om jag får möjligheten.
För tillfället läser jag kurser som krävs för att bli behörig, dvs. matte/fysik m.m. då jag ej läst dessa under gymnasiet. Skrev 1.2 på HP nu i höstas vilket gjorde mig något mer motiverad.
Jag undrar om det finns någon annan som har befunnit sig i en liknande situation och har lyckats nästla sig in på läkarprogrammet? Är min enda chans att skriva ett bra HP prov?
Försök få 1.55 och gör PIL, dock tror jag max 20% som får göra de går vidare till utbildningen. För att gå vidare tror jag du bör har minst 120 i IQ, annars blir IQ-provet svårt. Gör som de flesta som inte kommer in - läs till civ ing. , ibland nästan lika bra lön, dock betydligt mer matte.
De har övervägt att lägga ner AT- grejen helt och förlänga grundutbildningen (har jag för mig, läste de i Läkartidningen i somras)