Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Jag är helt enig med dig.
Det som jag kommer ihåg - som jag tror är viktig - hos en person med AS.
Är att jag minns att KJ någonstans nämnt att hennes förhållande med MB/eller någon var Hemligt - fick inte avslöjas.
Något typiskt för AS är - min erfarenhet - är dels att dom tolkar det bokstavligt och dels att dom håller vad dom lovat. I evighet.
Du har rätt,man måste vara extremt tydlig. Att tex säga att jag måste tyvärr VABBA idag imponerar sällan och att invänta sympati för den missade nattsömnen är bara no,no
I en tråd som denna får ju diagnosen en rejält skev bild,dom flesta är ju extremt noga med lag och ordning. För en som gärna "slirat" på just den biten kan detta bli oerhört frustrerande. I fall som detta lyfts snabbt andra brottslingar med diagnosen fram. Mangs som jag följt ganska noga nämns gärna. Mangs brott utfördes inom ramarna för ett av hans stora intressen,har mkt svårt att jämföra just dessa två när det kommer till utförandet.Man kan lätt spekulera vad som hänt om Mangs inte varit en sådan duktig skytt med tillgång till sina vapen?? Mangs var också extremt pedantisk om jag minns rätt,samt hade listor över inte bara kommande offer utan oxå deras politiska hemvist,adress mm. På många sätt en mer typisk asbergare speciellt när tryggheten väl föll samman. Utan att sticka ut hakan för mkt lär väl dessa två herrar hamna ganska olika, sett till den autiska begåvningen!!
Den grandiosa självbild man ofta ser saknas enligt mig hos KJ. Om jag minns rätt har polisen hittat ganska mkt bevis hos personer med asbergers som begått grova brott.Men måste få återkomma då jag känner mig lite osäker var jag läst detta!!