2013-11-28, 22:48
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
MB är den enda källan till vad sms:en handlade om, bekräftelse eller inte, har du ett bättre förslag på vad sms:en handlade om? Åtminstone har vi något att utgå ifrån.
Att lita på en uppgift som troligtvis i bästa fall har en procents relevans känns för mig inte så bra. Gubben har minnesstörningar, lässvårigheter och varit misstänkt för mordet på en av sina sädesmottagare.
Citera
2013-11-28, 22:52
Medlem
Citat:
Hur mycket mer än en matsked var det då? Kanske transporterades liket inte horisontellt hela tiden, t ex. vid i och urlastning, och det kan förklara en liten mängd blod i KJ bil.

Den rättsmedicinska läkaren uttryckte det som "massiv blödning" - för mig låter det inte som en matsked.

EDIT. Ursäkta att jag är så urusel på att kopiera från sidor i Fup:en. Ovan vid programvaran.
Citera
2013-11-28, 22:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Den rättsmedicinska läkaren uttryckte det som "massiv blödning" - för mig låter det inte som en matsked.

EDIT. Ursäkta att jag är så urusel på att kopiera från sidor i Fup:en. Ovan vid programvaran.
Du får gärna tala om sidnumret.
Citera
2013-11-28, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
I så fall var det bara att låta henne flyta vidare... Enkelt o smidigt. Styckningen har inte skett för att stycka, utan mer troligt för att kunna flytta, för styckningen skedde på en plats som knyter en viss person till mordet.

Och här tycker jag faktiskt att denna orsak talar emot mb som gm. Jag tror han har haft kraft att flytta vb ändå. Utan att ha behövt stycka henne. Det är antagligen inte det lättaste.

Att bära en tung väska ser mindre suspekt ut, även om du måste gå in och hämta extra kassen/väskan, än att konka på ett aldrig så väl inslaget intakt lik. Han måste undgå upptäckt till varje pris, han kan inte ta risken att ett märkligt föremål skall konkas/fraktas i bil. Det räcker med en nyfiken blick så är det kört. Han vet att granskningen kommer, han har inte råd med att "någon" sett honom lasta in en ovanligt tjock och väl inslagen matta i bilen på en viss plats.
Har någon sett något så har han bara lastat in träningsbagen, eller grejor för renoveringen, eller.... förmodligen så skulle han ha väldigt svårt att komma ihåg just vad det var han skulle ha lastat, och att just den väskan har försvunnit...är som det är men det förklaras med att han glömmer mycket.
Citera
2013-11-28, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Att lita på en uppgift som troligtvis i bästa fall har en procents relevans känns för mig inte så bra. Gubben har minnesstörningar, lässvårigheter och varit misstänkt för mordet på en av sina sädesmottagare.

Hur tänkte du där?
Citera
2013-11-28, 23:05
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är ett obekräftat påstående. Det har inte gått att återskapa SMS VB <-> MB 4 maj.

Citat:
MB är den enda källan till vad sms:en handlade om, bekräftelse eller inte, har du ett bättre förslag på vad sms:en handlade om? Åtminstone har vi något att utgå ifrån.

Jag tror att MB:s (och AN:s) position rätt snart kommer att undergrävas och att paret kan räkna med ökat intresse från polisens sida.

Vad MB:s raderade sms handlade om kan man ju spekulera om, men min gissning är att det handlade om att ett möte MB/VB under kvällen ställdes i utsikt.
Citera
2013-11-28, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag tror att MB:s (och AN:s) position rätt snart kommer att undergrävas och att paret kan räkna med ökat intresse från polisens sida.

Vad MB:s raderade sms handlade om kan man ju spekulera om, men min gissning är att det handlade om att ett möte MB/VB under kvällen ställdes i utsikt.

VB var glad och såg fram mot en utlovad helg-utflykt. Så rätt där.

En uppvärmd stuga kanske?

Mitten på maj i Boden. Inte så varmt att man kastar av sig kläderna direkt. Bara så där.

Det fanns inte några klädfibrer i kroppen? Inte åtminstone som hon varit påklädd.

Vad jag kan minnas.
Citera
2013-11-28, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag är inte heller så säker på att KJ hämtade upp VB. På utsatt tid. Snarast tvärtom. Han var sällan i tid. VB hann skicka 3 sms, var är du osv. Hon var otålig.

Men snabb i sms:en. Hon kanske hann bli upplockad av någon annan. Först.

När KJ väl kommer dit. Koncentrerar han sig på att se VB komma ut ur porten. Det är vad han förväntar sig. Vilken hon inte gör.

Därför kommer han så noga ihåg den den äldre damen som istället öppnar porten och går ut med sin rullator.

Det lägger han märke till. Och vidhåller vid förhören. Hela tiden.

Så utöver hans egen utsaga. Vet man att han hämtade VB, att hon befann sig hos honom?

Hon fanns under den mastuppkopplingen.

sen skriver hon till MB om jag minns rätt:"är inte du hemma" som att hon ser hans bil åka förbi där hon står.
men vad menar du med detta? att MB skjutsar henne till nån grannlght till KJ?
Senast redigerad av gileas 2013-11-28 kl. 23:38.
Citera
2013-11-28, 23:36
Medlem
Helt otroligt hur denna tråd lever vidare genom allehanda teorier.
1. Oftast är den enklaste lösningen även den rätta lösningen.
- den som träffade offret sist orsakade skadan och även om man försöker röja alla spår är det en nästan omöjlig uppgift. Det är nästan oundvikligt att glömma någon liten detalj som t.ex. att inte ringa till den som ändå inte kan svara.
2. Mordet har stora likheter med ett styckmord i Lycksele och gärningsmannen har liknande bakgrund och psykisk profil. Således inte första, eller sista, gången något liknande inträffar.
3. Plantering av bevis är otroligt sällsynt och innebär oftast mkt stora risker. Om man genomfört det "perfekta brottet" varför riskera att åka dit genom att försöka sätta dit någon annan? Om man vill "plantera" blodspår varför är dessa knappt synbara med blotta ögat? Hur skall man veta att den man "sätter dit" faktiskt blir misstänkt? Hur skall man kunna vara säker på att den man "sätter dit" saknar ett vattentätt alibi?
4. Personer ljuger frekvent för att undvika inblanding och har ofta egna motiv som inte framstår tydliga för alla andra. Det kan t.ex. finnas goda skäl att snabbt radera SMS från ett KK. H*ns H*lmer ljög om vart han befann sig på mordnatten då OP mördades, vilket tolkades av några som att han var inblandad i mordet, men han befann sig helt enkelt i "fel säng".
Senast redigerad av ZegDeg 2013-11-28 kl. 23:39.
Citera
2013-11-28, 23:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Helt otroligt hur denna tråd lever vidare genom allehanda teorier.
1. Oftast är den enklaste lösningen även den rätta lösningen.
- den som träffade offret sist orsakade skadan och även om man försöker röja alla spår är det en nästan omöjlig uppgift. Det är nästan oundvikligt att glömma någon liten detalj som t.ex. att inte ringa till den som ändå inte kan svara.
2. Mordet har stora likheter med ett styckmord i Lycksele och gärningsmannen har liknande bakgrund och psykisk profil. Således inte första, eller sista, gången något liknande inträffar.
3. Plantering av bevis är otroligt sällsynt och innebär oftast mkt stora risker. Om man genomfört det "perfekta brottet" varför riskera att åka dit genom att försöka sätta dit någon annan? Om man vill "plantera" blodspår varför är dessa knappt synbara med blotta ögat? Hur skall man veta att den man "sätter dit" faktiskt blir misstänkt? Hur skall man kunna vara säker på att den man "sätter dit" saknar ett vattentätt alibi?
4. Personer ljuger frekvent för att undvika inblanding och har ofta egna motiv som inte framstår tydliga för alla andra. Det kan t.ex. finnas goda skäl att snabbt radera SMS från ett KK. Hans Holmer ljög om vart han befann sig på mordnatten då OP mördades, vilket tolkades av några som att han var inblandad i mordet, men han befann sig helt enkelt i "fel säng".
Hur vet du att plantering av bevis är otroligt sällsynt? Hur får man fram statistik på det?
Citera
2013-11-28, 23:45
Medlem
imcereals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imcereal
Ja, men alltså.. Inget DNA, eller spår överhuvudtaget, har lett till ytterligare en gärningsman... Det är en rätt viktig grej att förhålla sig till. Men om det skulle va så att han exempelvis bara har varit med i "slutskedet", så sitter man väl inte i förhör efter förhör i ett halvår och nekar, för att sedan sätta sig i rättsalen, där man riskerar livstid, och fortsätta att skydda den andra gärningsmannen? Känns orimligt att ta på sig allt själv, utan man säger väl då "det var han som gjorde det, jag var bara med i slutskedet"?

Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Vem var den skäggige mannen som stängde sovrumsfönstret? Finns en vittnesuppgifter som säger detta. Vad man än tycker om KJ så är han en psykiskt störd kille som inte tänker som icke störda. Han och advokaten satsade på att få honom friad. Innan detta är över kommer han att erkänna brott mot griftefriden. Det hela är inte över innan den feta damen sjunger.

Fan också där har vi ju det! Case closed. Pup!
Senast redigerad av imcereal 2013-11-28 kl. 23:50.
Citera
2013-11-28, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur vet du att plantering av bevis är otroligt sällsynt? Hur får man fram statistik på det?
1. Det saknas av naturliga skäl statistik.
Dock finns starka argument mot förekomsten
A) Det krävs mycket goda kunskaper om polisens arbete
B) Det medför en stor risk för upptäckt och varför ta den risken om du själv inte lämnat spår?
C) Jag har aldrig hört talas om ett "vanligt" brott där det konstaterats att bevis planterats. Det har säkerligen inträffat på internationell nivå men det är ju inte riktigt fallet här. Rimligen borde ju någon gång ett försök till plantering av bevis ha misslyckats och då även ha uppmärksammats?
D) Den kanske mest underskattade problematiken är hur "planteraren" skall kunna säkerställa att den utsatte saknar alibi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in