2014-01-17, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Eftersom att stora delar av FUP ägnas åt MB så har han betydelse för målet, eller?

22 § Protokoll skall avfattas så, att det ger en trogen bild av vad som förekommit vid förundersökningen av betydelse för målet.

Stämningsansökan under rubriken bevis, citat;

Vittnesförhör med Mi*ael B*rg angående hans kontakter med Vatchareeya
Bangsuan den 4 maj 2013 och övriga omständigheter.

Jag förmodar att hans mobilrörelser har med hans alibi att göra, och om det finns felaktiga uppgifter angående hans mobilrörelser så är det häpnadsväckande att det har fått passera utan protest tycker jag.

Nu har det kanske inte en direkt avgörande betydelse för målet, men dock ett grovt fel som jag kan se det, åtminstone ger den av mig uppmärksammade uppgiften angående mastning inte en trogen bild av vad som har förekommit, den ger dessvärre två bilder, vilken ska bort?

Önskar att jag hade svaret på den frågan..

Även om det inte har avgörande betydelse för målet så KAN det ha avgörande betydelse för målet- därför håller jag med om att det är ett grovt fel!
Citera
2014-01-17, 01:09
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
FUP s.308

Bagagerumsmatta (G038). Mattan undersöktes avseende blodbesudlingar, men blod
kunde inte påvisas.

Vilken matta handlar det här om?

Om G089 är den urklippta biten så borde G038 vara resterande del av mattan, och där visar BlueStar att det finns blod, hm?

WOW!!!

Jättebra hittat OY!

Har du datum på detta fynd?, altså när "blod kunde inte påvisas"?
Och i så fall, hur stämmer det med med datumet för att "BlueStar visar att det finns blod" ???

Informera Forsberg om detta.
Citera
2014-01-17, 01:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
WOW!!!

Jättebra hittat OY!

Har du datum på detta fynd?, altså när "blod kunde inte påvisas"?
Och i så fall, hur stämmer det med med datumet för att "BlueStar visar att det finns blod" ???

Informera Forsberg om detta.

Jag förstår inte vad som är anmärkningsvärt? Jag undrar bara om någon kan förklara vilken matta det fanns blod på och vilken det inte fanns blod på, som jag kan se det fanns det bara en matta i bagageutrymmet, en del klipptes bort, då hade man två, en med blod och en utan, men på bilden med BlueStar så finns det blod på båda två, kan någon förklara?
Citera
2014-01-17, 01:14
Medlem
Citat:
Eftersom att stora delar av FUP ägnas åt MB så har han betydelse för målet, eller?

Har man nyligen växlat flera tusen SMS, haft en hemlig sexuell relation samt haft en upprörd Facebookkonversation med en person som hittas mördad, är det helt naturligt att man måste förekomma i förundersökningen. Nu avfördes han, men en del av de undersökningar som gjordes runt honom finns ändå kvar. Tror det beror på att han hade en så nära relation till VB.

Edit: Tror det finns betydligt mer på MB - och andra - i slasken
Senast redigerad av SanLiTun 2014-01-17 kl. 01:16.
Citera
2014-01-17, 01:15
Medlem
Citat:
Jag förstår inte vad som är anmärkningsvärt? Jag undrar bara om någon kan förklara vilken matta det fanns blod på och vilken det inte fanns blod på, som jag kan se det fanns det bara en matta i bagageutrymmet, en del klipptes bort, då hade man två, en med blod och en utan, men på bilden med BlueStar så finns det blod på båda två, kan någon förklara?

Jag tror du redan fått förklaringen. Den lilla fläcken till höger om den urklippta rutan var inte blod, visade det sig. Precis som det står.
Citera
2014-01-17, 01:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Har man nyligen växlat flera tusen SMS, haft en hemlig sexuell relation samt haft en upprörd Facebookkonversation med en person som hittas mördad, är det helt naturligt att man måste förekomma i förundersökningen. Nu avfördes han, men en del av de undersökningar som gjordes runt honom finns ändå kvar. Tror det beror på att han hade en så nära relation till VB.

Är det då inte rimligt att alla uppgifter i FUP rörande honom är korrekta? Hur kan man avfärda en misstänkt på motsägelsefulla uppgifter, och vilken uppgift är sann, vilken är falsk? Målet avgörs med FUP som bedömningsunderlag, det är väl inte för mycket begärt att FUP överensstämmer med verkligheten, eller?
Citera
2014-01-17, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
MEN varför kl. 09.00 just denna söndag?

Det undrar jag över.

Då är han helt utanför "rutan".
Nej men då kl 9 skulle det vara ett "riktigt" möte men styrelsen kom inte. ELLER så hade han bestämt träff med VB att de skulle ses där och ut och åka hela dagen, han säger till AN - karate hela dagen, möte kl 20 på kvällen. VB dök aldrig upp.
Det var ju en sak som KJ uppgav med, att VB skulle ut på tur, resa dagen efter, till Luleå eller nåt. Om det är vad smsen handlar om den 4e så förstår jag att han raderar dem, mest för ANs ögon inte ska se dem. Vem vet vad de unga tu MB&VB planerat. Kanske något hon berättade för KJ. Något som KJ satte stopp för brutalt.
Citera
2014-01-17, 01:17
Medlem
Citat:

Problemet är att han avfärdades av fel? anledning, det fanns inga belägg för att han skulle avisas i det tidiga skedet? Att han aldrig utreddes fullständigt, än är det väl inte för sent..
Citera
2014-01-17, 01:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Katalysatorn som Bluestar är tänkt att reagera på är Fe-molekylerna som finns i hemoglobinet men växter och jord/stenpartiklar kan innehålla metalljoner som också får Bluestar att ge utslag.

Är reaktionen mycket snabb och om färgen blir blåviolett är chansen stor att det är blod.

Betyder att de BlueStar markeringar vi ser till höger på bild inte är blod? Då stämmer det, tack för svaret.

Det nämns inget om hur snabbt det reagerade, men med tanke på KJ fritidssysselsättning så kan markeringarna förklaras.
Citera
2014-01-17, 01:20
Medlem
Citat:
Är det då inte rimligt att alla uppgifter i FUP rörande honom är korrekta? Hur kan man avfärda en misstänkt på motsägelsefulla uppgifter, och vilken uppgift är sann, vilken är falsk? Målet avgörs med FUP som bedömningsunderlag, det är väl inte för mycket begärt att FUP överensstämmer med verkligheten, eller?

Målet avgörs på de uppgifter som ÅK och försvar väljer att föra in i rättssalen. FUP är ett råmaterial som ÅK tagit fram och försvaret har full tillgång till och kan komplettera, men domstolen ska inte sitta och läsa hela FUP. De ska utgå från vad försvar och åklagare väljer att redovisa för dem.
Citera
2014-01-17, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Nej men då kl 9 skulle det vara ett "riktigt" möte men styrelsen kom inte. ELLER så hade han bestämt träff med VB att de skulle ses där och ut och åka hela dagen, han säger till AN - karate hela dagen, möte kl 20 på kvällen. VB dök aldrig upp.
Det var ju en sak som KJ uppgav med, att VB skulle ut på tur, resa dagen efter, till Luleå eller nåt. Om det är vad smsen handlar om den 4e så förstår jag att han raderar dem, mest för ANs ögon inte ska se dem. Vem vet vad de unga tu MB&VB planerat. Kanske något hon berättade för KJ. Något som KJ satte stopp för brutalt.

Okej, det är intressant, undrar ju med vem hon skulle iväg med.
Citera
2014-01-17, 01:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Målet avgörs på de uppgifter som ÅK och försvar väljer att föra in i rättssalen. FUP är ett råmaterial som ÅK tagit fram och försvaret har full tillgång till och kan komplettera, men domstolen ska inte sitta och läsa hela FUP. De ska utgå från vad försvar och åklagare väljer att redovisa för dem.

Åklagaren har åtalat KJ och åberopat vittnesmål och övriga omständigheter angående MB som bevis. Kasta FUP i sjön om den inte behöver innehålla ett uns av sanning, och vad sitter vi här och hänvisar till ett dokument som inte behöver vara sanningsenligt, det köper jag inte. FUP ska vara korrekt från början till slut. Vad mer är hittepå i denna sagobok, alla indicier kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in