2013-11-26, 14:55
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Stundtals verkar KJ väldigt trött och tappat helt koncentrationen, svarar "vet inte" innan frågan är färdigställd.
Han fick sömnmedel när han kom till Öjebyn. Zopiklon är ett benzopreparat som man kan få väldiga mardrömmar av. Var ju någon som hade bevittnat detta i Öjebyn.

Tejprullens intrasslande anser jag hör hemma i att FL påstod att det var samma tejp på VB som den på toalettskåpet. KJ köper detta och spekulerar hur det kan komma sig. Så långt tillbaka går inte åklagarna i förhören och rättegången. Just där KJ nämner plantering första gången, varför han förklarar det så.

Jag förstår inte varför försvaret inte protesterade när åklagarna sa att tejpen "matchade" den i VBs hår? De skulle ha rättat dem och sagt att den var av samma sort, inte en match.
Citera
2013-11-26, 14:56
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Jag tror inte vi ska läsa in för mycket av ljudfilerna. De är jätte intressanta, tack du som lade upp dem, men att sitta och analysera tonläge, pauser, stakningar etc tror jag är fel. I alla fall på KJ. Vi har ju ingen aning om hur han pratar i normala fall, han kanske alltid uttrycker sig så. Han har ju två diagnoser och var dessutom tungt medicinerad under rättegången.

Det måste vara jäkligt rättsosäkert att medicinera den tilltalade tungt så han inte har rimliga chanser att försvara sig på ett tillförliligt sätt på grund av att han är drogad.

Källa på att han var tungt medicinerad?
Citera
2013-11-26, 15:07
Medlem
Har missat väldigt mycket i tråden från just före rättegången till nu,har det kommit fram några bilder/filmer/annat förutom ljudupptagningarna som kommit upp för någon sida sen??

Har det kommit fram så får jag leta och har det inte kommit ut något så orkar jag inte bläddra genom tusen sidor.
Citera
2013-11-26, 15:11
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Jag tror inte vi ska läsa in för mycket av ljudfilerna. De är jätte intressanta, tack du som lade upp dem, men att sitta och analysera tonläge, pauser, stakningar etc tror jag är fel. I alla fall på KJ. Vi har ju ingen aning om hur han pratar i normala fall, han kanske alltid uttrycker sig så. Han har ju två diagnoser och var dessutom tungt medicinerad under rättegången.

De kan ju dock analyseras inom sin egen kontext, dvs hur svarar/uttrycker sig KJ när det handlar om mer vardagliga/"ofarliga" saker kontra när det "bränner till".

Dessutom som jag skrev igår så var det med stort intresse jag noterade att de bevisade lögnerna kring googlingen på "hund annatomi" fördes fram med samma tonfall och röstläge som allting annat han sa. Ingen tvekan i rösten, inte ens ett litet fladder av osäkerhet. Ljuga, det kan han och det riktigt bra. Det var ju bara det att han inte hade koll på vad åklagarna hade koll på här som gjorde att han åkte dit.
Citera
2013-11-26, 15:13
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det måste vara jäkligt rättsosäkert att medicinera den tilltalade tungt så han inte har rimliga chanser att försvara sig på ett tillförliligt sätt på grund av att han är drogad.

Källa på att han var tungt medicinerad?

Ja, lite överallt.

I Kuriren 8/11: "Under förhöret framkom att den åtalade äter antidepressiva och lugnande läkemedel samt sömntabletter." (obs, äter)

Svt.se 11/11 "- Jag har slutit mig inne i mig själv, säger 22-åringen och förklarar varför han sitter och ritar under huvudförhandlingen. Så gjorde jag även under skoltiden.
Medicinerna gör honom trött."

NSD 7/11: "Den mordmisstänkte mannen gav under förhöret ett lugnt och sansat intryck (som kan bero på den medicinering han har)"

Har även för mig att det reddes ut under live-rapporteringen från NSD, men hinner inte går igenom den nu.
Senast redigerad av Popcorn76 2013-11-26 kl. 15:17.
Citera
2013-11-26, 15:23
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Kanske därför att ryggsäcken senare användes för transport av likdelar och slängdes pga detta? Vi har ju trots allt den situationen att tre vittnen oberoende av varandra säger att KJ har ägt en stor ryggsäck och haft denna kvar åtminstone i slutet av april, vilket KJ nekar till. Tror du att de ljuger/drabbats av kollektiva hallucinationer eller finns det en liiiiten möjlighet att vår vän Kristoffer faktiskt ljuger på denna punkt?

Det börjar bli rätt mycket som slängts. En säng (påstår du), en madrass (påstår du), ett duschdraperi, två händer, en stor ryggsäck (påstår du), en mobiltelefon, mordvapen, styckningsverktyg, emballage, KJs kläder, VBs kläder, böcker och säkert något jag glömt skriva. Med tanke på att KJ haft spaning på sig innan greps i två omgångar och man har haft koll på var han varit (när han åtminstone haft mobilen med sig) så borde inte några av de omfattande söken av MPS, polis, hemvärn och Försvarsmakten ha gett resultat? Vi får inte glömma att det var is på många sjöar och tjäle i jorden fram till mitten av maj. Många skogsvägar var inte körbara (åtminstone inte med en Sonata).

Var finns alla prylarna? På ett och samma ställe eller på olika ställen? Inte ett endaste säkert tecken på var mord- och styckningsplats har skett. Tänker man sig en person som KJ och hur han städade bakluckan och hur det såg ut i lägenheten så kan det inte vara så himla avancerat ställe som han gömt sakerna på. OM det nu är han som gömt allt detta. Detta gör att jag frågar mig åter igen; kan det verkligen vara så att KJ är ensam GM?

Finns dessa saker utanför Bodens kommun, troligtvis norrut så kan det vara en förklaring till att inget funnits efter alla sök. Sakerna förvarades kanske i en boda eller liknande fram till början av juni då de omsorgsfullt grävdes ned efter att ha bränts. Det känns mer rimligt att mord, styckning och dumpning av saker skett på annan ort än Boden.
Citera
2013-11-26, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
Fattig stundent vet jag inte precis.
VB verkar ialla fall ha 11000 på ett konto det är det inte alla
studenter som har. Fup 960.
Mja eftersom hon körde utpressning kanske hon var lite tokig i pengar, dessutom är 11000 ingenting. Om KJ tar skyldig henne det kan det mycket väl blivit irriterande tjat. Det är något KJ själv berättat, att han betalade direkt, varför var det viktigt att berätta det utan fråga i förhör.
Senast redigerad av moa-tove 2013-11-26 kl. 15:31.
Citera
2013-11-26, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Kanske därför att ryggsäcken senare användes för transport av likdelar och slängdes pga detta? Vi har ju trots allt den situationen att tre vittnen oberoende av varandra säger att KJ har ägt en stor ryggsäck och haft denna kvar åtminstone i slutet av april, vilket KJ nekar till. Tror du att de ljuger/drabbats av kollektiva hallucinationer eller finns det en liiiiten möjlighet att vår vän Kristoffer faktiskt ljuger på denna punkt?

Vad är det för ryggsäck som är försvunnen?
Citera
2013-11-26, 15:29
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Det börjar bli rätt mycket som slängts. En säng (påstår du), en madrass (påstår du), ett duschdraperi, två händer, en stor ryggsäck (påstår du), en mobiltelefon, mordvapen, styckningsverktyg, emballage, KJs kläder, VBs kläder, böcker och säkert något jag glömt skriva. Med tanke på att KJ haft spaning på sig innan greps i två omgångar och man har haft koll på var han varit (när han åtminstone haft mobilen med sig) så borde inte några av de omfattande söken av MPS, polis, hemvärn och Försvarsmakten ha gett resultat? Vi får inte glömma att det var is på många sjöar och tjäle i jorden fram till mitten av maj. Många skogsvägar var inte körbara (åtminstone inte med en Sonata).

Var finns alla prylarna? På ett och samma ställe eller på olika ställen? Inte ett endaste säkert tecken på var mord- och styckningsplats har skett. Tänker man sig en person som KJ och hur han städade bakluckan och hur det såg ut i lägenheten så kan det inte vara så himla avancerat ställe som han gömt sakerna på. OM det nu är han som gömt allt detta. Detta gör att jag frågar mig åter igen; kan det verkligen vara så att KJ är ensam GM?

Finns dessa saker utanför Bodens kommun, troligtvis norrut så kan det vara en förklaring till att inget funnits efter alla sök. Sakerna förvarades kanske i en boda eller liknande fram till början av juni då de omsorgsfullt grävdes ned efter att ha bränts. Det känns mer rimligt att mord, styckning och dumpning av saker skett på annan ort än Boden.

Det mesta var avyttrat före den 10:e då föräldrarna kom hem. Troligvis är det mesta uppeldat, KJ gillar att gör upp eld.
Citera
2013-11-26, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Mja eftersom hon körde utpressning kanske hon tar lite tokig i pengar, dessutom är 11000 ingenting

Jo, för en fattig student är 11000 mycket pengar.
Citera
2013-11-26, 15:33
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Kan inte knyta skorna själv ..? Trams .. Nej, jag är inte imponerad av vad Öjebyns personal har noterat därvidlag. RPU kommer inte lägga hinder i vägen för 7x4 på KVA.

Och vad skulle det tjäna till då?

Skulle KJ,s eventuella handikapp växa bort under de c:a 11 år han i så fall får avtjäna, döms han som frisk så lär det väl hamna i spannet 16 till 18 år.

Efter avtjänat straff hur ofarlig är KJ då?
Citera
2013-11-26, 15:33
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Det mesta var avyttrat före den 10:e då föräldrarna kom hem. Troligvis är det mesta uppeldat, KJ gillar att gör upp eld.

Det är inte så lätt att bränna/elda upp verktyg, ramar från ryggsäckar, metall från sängen, knivar, yxor, mobiltelefoner.

Ryggsäcken ska han använt i ett senare skede (påstår vissa) så då ska han eldat upp den också vid ett senare tillfälle eller? Säkert behövde han elda upp både kläder och skor vid detta senare skede också, om det nu är så att han burit likdelar i ryggsäcken. För denna ryggsäck hade han vid Fallen Angel 11/5.
Senast redigerad av highfive 2013-11-26 kl. 15:37. Anledning: tillägg komplettering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in