2013-11-24, 23:29
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Det var en i tråden i somras också som skrev att hen jobbade i Öjebyn och beskrev hur KJ agerade och lite annat.

Jo jag minns den personen också och tack mitt jeopardyminne, för jag kom nu också på nicket: Warden1968

Jag noterar att hen - vilket jag glömt bort och får be om ursäkt för - har avfärdat uppgifterna från min PM:are som "rent påhitt". Nu vet vi ju inte om Warden1968 själv var den hen utgav sig för att vara (verkar rätt riskfyllt att gå ut och glappa i en FB-tråd om strängt sekretessbelagda saker även om hen var rätt försiktig i sina formuleringar).

Av intresse (för den som inte orkar söka fram och läsa inläggen själv)

- Hen bekräftar självskadebeteendet
- Hen är övertygad om att KJ kan vara kapabel att begå mordet
- Hen upplevde det som att KJ bara låtsades ha medlidande
- Hen trodde att KJ skulle kunna få fler diagnoser; "ADHD eller nåt liknande"

Dock hade personen fel angående en uppgift om att blod ska ha hittats på en tröja tillhörig KJ som låg i hans bagageutrymme ("väldigt säkra uppgifter"). Hen sa också emot sig själv i två inlägg med nån dags mellanrum angående vilka diagnoser KJ har.
Citera
2013-11-24, 23:39
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det skulle helt enkelt betyda att VB och "fotografen" som smyger omkring gula huset har träffats genom karaten.

Nej det är absolut inte det jag menar med mitt inlägg, det jag vil säga med mitt inlägg är att Polisen inte har koll på sin research!
Citera
2013-11-24, 23:44
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jo jag minns den personen också och tack mitt jeopardyminne, för jag kom nu också på nicket: Warden1968

Jag noterar att hen - vilket jag glömt bort och får be om ursäkt för - har avfärdat uppgifterna från min PM:are som "rent påhitt". Nu vet vi ju inte om Warden1968 själv var den hen utgav sig för att vara (verkar rätt riskfyllt att gå ut och glappa i en FB-tråd om strängt sekretessbelagda saker även om hen var rätt försiktig i sina formuleringar).

Av intresse (för den som inte orkar söka fram och läsa inläggen själv)

- Hen bekräftar självskadebeteendet
- Hen är övertygad om att KJ kan vara kapabel att begå mordet
- Hen upplevde det som att KJ bara låtsades ha medlidande
- Hen trodde att KJ skulle kunna få fler diagnoser; "ADHD eller nåt liknande"

Dock hade personen fel angående en uppgift om att blod ska ha hittats på en tröja tillhörig KJ som låg i hans bagageutrymme ("väldigt säkra uppgifter"). Hen sa också emot sig själv i två inlägg med nån dags mellanrum angående vilka diagnoser KJ har.

Under sommaren tar man in många vikarier till rättspsykiatrin, vissa utan kompetens.
Citera
2013-11-24, 23:46
Medlem
Citat:
Tro mig, jag har ingen agenda. Jag är inte ens säker på varför jag blivit så intresserad av detta fall. Jag har aldrig varit i Boden och känner bara någon enstaka person som härstammar därifrån. Skulle du orka gå igenom allt jag skrivit om herr Bergs förehavanden skulle du också upptäcka att jag formulerat mig ganska spydigt om honom och hans moral vid åtskilliga tillfällen. Men, men ursäkten är accepterad och du har rätt att jag slår om till "känslo-mode", jag tycker hela argumentationen kring detta "spår" är så infantil, substanslös och dessutom logiskt självmotsägande. Samt att personerna på något vis vägrar ta till sig uppenbara fakta.

hade personer sagt att de var ÖVERTYGADE att MB var skyldig, på samma sätt som många säger om KJ, hade jag bättre förstått dina påhopp på dessa i flera inlägg. men nästan alla som ifrågasätter domen vill bara ha mer noggrannhet, de vill vara säkra. hur kan försäkran uppröra dig?och hur kan nån vara säker som inte var där?
Citera
2013-11-24, 23:47
Medlem
Citat:
Enligt en uppgift i tråden ja som sen detaljerades en del i ett PM till mig tidigt i somras. Jag tycker man ska vara försiktig med tolkningar av den under alla förhållanden, men jag får väl erkänna att jag spekulerat i att någon person som KJ upplever som en auktoritet (NEJ, INTE MB!!!) sagt åt honom att han måste vara tyst. Denna person tror jag i så fall endast är inblandad i själva efterbörden till mordet, även om jag inte tycker att man kan utesluta en med-GM till 100%

Uppgiften kan dock mycket väl vara en ren anka, det gäller att vara kritisk även mot sådana fakta som talar för ens egen teori. Anonyma FB-tips som inte stöds av annan källa bör alltid falla in under den kategorin. Jag vet att vi också har ett flertal exempel i tråden på saker som är uppenbart trollande och där man försökt utnyttja personer med hög trovärdighet som exvis Quarrel genom PM till vederbörande.

Ja, om det inte är en anka, så är det tydligen någon på rättspsyk som bryter mot tystnadsplikten.
Det hoppas jag innerligt att det inte är.
Citera
2013-11-24, 23:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Nej det är absolut inte det jag menar med mitt inlägg, det jag vil säga med mitt inlägg är att Polisen inte har koll på sin research!

Så kan det säkert vara, även självaste MrFold har tillstått att polisen kan göra fel, åtminstone är polisen inte fullkomlig. Jag tycker att det är något vi alla borde ta med oss i diskussionen i det här fallet, särskilt Maggan som avgudar våra myndigheter som om de vore ett allvetande orakel.

De som kritiserar utredningen bör visas större respekt tycker jag, för allt som kommer ifrån myndighetshåll är inte alltid sant och korrekt eller särskilt genomtänkt.
Citera
2013-11-24, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Nä, men han har ganska långt hår, skägg och gillar att fota och rör sig gärna kring ödehuset både före och efter benen hittades. Det senaste min egen tanke.

långt hår, kan det varit schlangekraft?
Citera
2013-11-24, 23:54
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

Är med där. Fast det är lite anmärkningsvärt om han är den som har lagt ut bilderna på gula huset i bloggen samt kommenterat.
Citera
2013-11-24, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Nja, han gnider förmodligen på huden tills sår uppstår.
Ja killen är ju riktigt sjuk. Jag fick känslan av att han har försökt tvätta/skrubba bort något som inte finns där.
Citera
2013-11-24, 23:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
hade personer sagt att de var ÖVERTYGADE att MB var skyldig, på samma sätt som många säger om KJ, hade jag bättre förstått dina påhopp på dessa i flera inlägg. men nästan alla som ifrågasätter domen vill bara ha mer noggrannhet, de vill vara säkra. hur kan försäkran uppröra dig?och hur kan nån vara säker som inte var där?

+1

Du satte orden på vad meningsskiljaktigheterna troligtvis handlar om. MB är i flertalets ögon inte utredd till den grad att han med säkerhet kan avfärdas, det finns luckor som gör honom intressant som gärningsmannakandidat. Det är inte, i allmänhetens ögon, ställt utom rimligt tvivel att MB kan ha med mordet att göra, så tror jag att tvivlarna resonerar, och jag håller med dem, det finns ingenting i form av teknisk bevisning vad vi känner till som utesluter honom.
Citera
2013-11-25, 00:00
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
...Angående DNA vill jag också påminna om att Kristoffers DNA säkrades från handskarna. Han kanske helt enkelt avsatte DNA på någon handskes yttersida när han tog på dem och sen blev denna kontamination avsatt på VB:s ben? Jag vet inte hur sannolikt ett sånt scenario är, men du kanske kan hålla med om att alla de tänkbara förklaringar jag nämnt här är fullt rimliga och inte heller motsäger några kända fakta i utredningen?

Men DNA:t hittades på avigsidan - det vill säga på insidan (i min värld i alla fall). Från fup sid 346 - min fetning:

"Två områden och en besudling undersöktes avseende
sekret/DNA. För de två områdena (avigsida på respektive
pekfinger) påvisades sekret/DNA. Resultaten talar extremt starkt
för att sekret/DNA:t kommer från Johansson (Grad +4), om kan
bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting.
I besudlingen (på vänster pekfinger) kunde sekret/DNA som kan
jämföras mot person inte påvisas."

På bilderna av handskarna ser det dessutom ut som om pekfingrarna är uppklippta, vilket i så fall bör ha gjorts i samband med undersökningen.
Citera
2013-11-25, 00:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Men DNA:t hittades på avigsidan - det vill säga på insidan (i min värld i alla fall). Från fup sid 346 - min fetning:

"Två områden och en besudling undersöktes avseende
sekret/DNA. För de två områdena (avigsida på respektive
pekfinger) påvisades sekret/DNA. Resultaten talar extremt starkt
för att sekret/DNA:t kommer från Johansson (Grad +4), om kan
bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting.
I besudlingen (på vänster pekfinger) kunde sekret/DNA som kan
jämföras mot person inte påvisas."

På bilderna av handskarna ser det dessutom ut som om pekfingrarna är uppklippta, vilket i så fall bör ha gjorts i samband med undersökningen.

KJ DNA har hittats på insidan av handsken, så hur kan DNA:t då hamna på VB vrist på det ena benet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in