2013-11-23, 01:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Utveckla!

Vad vi har fått berättat för oss här i tråden så uppdateras mobilens position varannan timme eller något sådant vad jag har förstått om den inte används, rätta om fel, och jag misstänker att det är vad som åsyftas.

Det lämnar ju öppet för att VB mobil har förflyttat sig efter det att sista sms skickades, eller missförstår jag?
Citera
2013-11-23, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har funderat på en sak under en längre tid, skulle VB kropp eller delar av den ha funnits i KJ lägenhet när polisen var där och förhörde honom upplysningsvis? Den borde ha varit det om vi pratar om transportstyckning. Polisen besökte KJ lägenhet ganska tidigt efter försvinnandet vad jag minns.

Beträffande tejpbitar och bagageutrymme och avsaknad av spår från detsamma. Herregud, om VB hade en påse över huvudet, hur skulle tejpbitarna kunna ha spår av utrymmet, de återfanns ju i håret som var täckt av en plastpåse?

Vän av ordning säger troligen att tejpen var lindad runt VB hals, utanpå plastpåsen, och hade direktkontakt med bagageutrymmets ytor. Varför skulle den ha det säger jag, titta på en människas anatomi, halsen är inte en utskjutande del av kroppen, inte alls konstigt om tejpen inte kom i kontakt med underlaget tycker jag.

Det är ju rent teoretiskt möjligt ja. Men noll spår fanns ju från detta i lägenheten, som heller inte hade städats. Hade kroppen varit i lägenheten en tid hade dessutom förruttnelsen kommit längre än vad den gjort när de hittade delarna. Förutsättningen för det är att de har förvarats på ett relativt kallt ställe, i nivå med hur vädret och temperaturen var utomhus vid den tiden. - Utifrån vittnesmålen med sakkunniga.
Citera
2013-11-23, 01:19
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Om hon skadades i hans lägenhet -utan att det kom blod någonstans- hur fan lyckades han då bära henne till sin bil utan att någon såg det? Den aktuella kvällen verkar det ju som att många grannar satt utomhus, grillade och hade relativt bra insyn kring gården. Även om han kör upp bilen till huset ser det ju misstänkt ut. Fraktades hennes kropp på det här sättet, utan att ligga i ryggsäcken, borde det ju kommit några slags fibrer från mattan på bilen till tejpen.

Möjligt är ju då att hon satte sig i bilen självmant, levande och oskadd, och de körde någonstans. Det är ju mindre uppseendeväckande så att säga. På den platsen mördades hon, och därefter hamnade blodet i bagageluckan. Men det förklarar inte att sista signalen från hennes mobil gick till KJ:s hemmamast.

Nej precis och det här är en av de saker som är knepigast att förklara. Inte för att det gör andra gärningsmän mer sannolika (precis som knepigare detaljer i evolutionsteorin INTE gör kreationsteorin mer sannolik), men det är svårt att få ihop det på ett sätt som känns logiskt tillfredsställande.

Det händelseförlopp som jag ser som mest sannolikt är att NÅGOT händer i lägenheten, men inte något som innebär att VB skadas allvarligt. En tänkbar del i scenariot är ju faktiskt att KJ får syn på det som VB skrivit i telefonen, blir förbannad och slår sönder telefonen. Sen lyckas han övertyga VB om att han ångrat sig och ska skjutsa hem henne, vilket bör ha varit det normala beteendet när de nu träffades (att VB ville ha skjuts av folk både hit och dit är väl belagt och uppgiften att hon skulle föredragit att promenera pga att KJ druckit EN öl har jag från första början sett som osannolik). Klockan kan då tänkas vara någonstans mellan 20.30 och 21.00 (så på ett vis har han hållt sig till sanningen här). Kanske åker han också ifatt henne och får henne att stiga in i hans bil, jag vet inte vilket av de scenariona som kan vara mest sannolikt. Här tar sen händelserna en ödesdiger vändning. Kanske låg mordvapnet i bilen av nån anledning, kanske hade han i någon dunkel avsikt tagit det med sig.

Jag hoppas att han en dag berättar åtminstone huvuddragen i vad som hände för att ge hennes familj svar, även om de svaren kanske kommer att vara väldigt smärtsamma.
Citera
2013-11-23, 01:19
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Utveckla!

Jag har inte så mycket mer att komma med. Det var mest en teknisk fråga som jag själv inte kan besvara. När jag studerat telefontrafiken i FUP har jag fått intrycket att mastuppkopplingarna sker när telefonen används aktivt och att det kan gå flera timmar utan att telefonerna spontant kommunicerar med masten och lämnar avtryck. Det här kan ju vara viktigt för att få en bild av hur brottet kan ha gått till. Om telefonen kan ha rört sig utanför området är det dumt att låsa sig vid att telefonen förstördes inom området som täcks upp av den aktuella masten.

Nån som kan reda ut detta?
Citera
2013-11-23, 01:20
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Asså, det här jäkla tuggandet om att KJ ljuger, var finner vi belägg för att KJ medvetet ljuger?

Att han har konstiga berättelser och motsägelsefulla uttalanden säger väl inte att karln ljuger? Det kan lika gärna handla om yttringar som beror på KJ:s diagnoser?

Tidsuppgifter, tja, asperger kan ju betyda att man inte har ett riktigt normalt tidsbegrepp, så har jag förstått saken. Att han inte minns, så kan det vara.

Trots att du har läst FUP 2 påstår du att du inte kan skilja på lögn och glömma bort. Han ljuger medvetet om att han inte var ute efter att VB lämnade honom, han ljuger medvetet om att han inte var i ödehuset, han ljuger medvetet om att han har ringt till VB. Det finns gott om lögner, precis som de gör i alla random misstänktas förhör.

Dessutom, KJ erkänner själv att han ljuger. Den killen är fan inte dum, betydligt smartare än genomsnittet i denna tråd som fortfarande sitter och "tramsar", ja det måste vara trams då man inte ens tror på det själv, om alternativa GM utan att kunna presentera det som är en av de mest vedertagna sakerna på FB, källa, underlag eller fakta för sina påståenden.
Citera
2013-11-23, 01:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag har inte så mycket mer att komma med. Det var mest en teknisk fråga som jag själv inte kan besvara. När jag studerat telefontrafiken i FUP har jag fått intrycket att mastuppkopplingarna sker när telefonen används aktivt och att det kan gå flera timmar utan att telefonerna spontant kommunicerar med masten och lämnar avtryck. Det här kan ju vara viktigt för att få en bild av hur brottet kan ha gått till. Om telefonen kan ha rört sig utanför området är det dumt att låsa sig vid att telefonen förstördes inom området som täcks upp av den aktuella masten.

Nån som kan reda ut detta?
När en mobil ser en annan mast med starkare sändningsstyrka säger den "goddag" till den nya masten och "adjö" till den gamla. Men när den tappar täckning, och inte har kontakt med någon mast alls säger den ingenting, den kan inte. Däremellan hör den av sig ca var fjärde timme om den kan. VB:s mobil har inte hörts av utanför den mast som täcker KJ:s bostad på kvällen 4/5.
Citera
2013-11-23, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nej precis och det här är en av de saker som är knepigast att förklara. Inte för att det gör andra gärningsmän mer sannolika (precis som knepigare detaljer i evolutionsteorin INTE gör kreationsteorin mer sannolik), men det är svårt att få ihop det på ett sätt som känns logiskt tillfredsställande.

Det händelseförlopp som jag ser som mest sannolikt är att NÅGOT händer i lägenheten, men inte något som innebär att VB skadas allvarligt. En tänkbar del i scenariot är ju faktiskt att KJ får syn på det som VB skrivit i telefonen, blir förbannad och slår sönder telefonen. Sen lyckas han övertyga VB om att han ångrat sig och ska skjutsa hem henne, vilket bör ha varit det normala beteendet när de nu träffades (att VB ville ha skjuts av folk både hit och dit är väl belagt och uppgiften att hon skulle föredragit att promenera pga att KJ druckit EN öl har jag från första början sett som osannolik). Klockan kan då tänkas vara någonstans mellan 20.30 och 21.00 (så på ett vis har han hållt sig till sanningen här). Kanske åker han också ifatt henne och får henne att stiga in i hans bil, jag vet inte vilket av de scenariona som kan vara mest sannolikt. Här tar sen händelserna en ödesdiger vändning. Kanske låg mordvapnet i bilen av nån anledning, kanske hade han i någon dunkel avsikt tagit det med sig.

Jag hoppas att han en dag berättar åtminstone huvuddragen i vad som hände för att ge hennes familj svar, även om de svaren kanske kommer att vara väldigt smärtsamma.
Du har nog rätt i mycket här men frågan är varför hon ringde 112? Om kJ slog sönder mobilen så skulle det inte gå att ringa.
Jag tror du har rätt i att KJ blev helt krossad när hon satt och la all sin tid på en annan kille när det var han som skulle fått all uppmärksamhet.
Jag får inte alls ihop vart någonstans hon ringer 112 och vad har han gjort med henne när hon ändå hann slå numret
Citera
2013-11-23, 01:47
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Det är ju rent teoretiskt möjligt ja. Men noll spår fanns ju från detta i lägenheten, som heller inte hade städats. Hade kroppen varit i lägenheten en tid hade dessutom förruttnelsen kommit längre än vad den gjort när de hittade delarna. Förutsättningen för det är att de har förvarats på ett relativt kallt ställe, i nivå med hur vädret och temperaturen var utomhus vid den tiden. - Utifrån vittnesmålen med sakkunniga.

Jag tror mordet har begåtts i lägenheten men jag tror styckningen skedde i värnet.

Detta med att man inte sökte igenom hela lägenheten grundligt har jag svårt att förstå.

Så här säger man om hallgolvet när man gör husrannsakan...

Citat:
Golven i hallen och sovrummet var så jämt smutsade och visade inga tecken på att ha städats och bedömdes ej vara relevanta för BlueStar behandling utan har endast belysts.

2 veckor innan husrannsakan, den 8:e, säger polisen som var hemma hos KJ följande...

Citat:
Golvet i köket samt hallen/korridoren såg rent ut dock så var lägenheten i övrig väldigt skitig

Vidare...

Citat:
Då jag och Mattias knackade på hemma hos Kristoffer (2013-05-08) på Flottiljvägen och då ingen öppnade dörren så kikade vi in genom hans köksfönster. Vi såg en skurhink samt en skurmopp stå i korridoren just utanför öppningen till Kristoffers kök.

Vi går in mot köket som är till höger cirka 2 meter då man gått in genom ytterdörren, Kristoffer ber oss ta av oss skorna vilket vi då gör och så sätter vi oss i köket och håller förhöret.

Skurhinken samt moppen står då inte där den stod tidigare. Varken jag eller Mattias kan minnas att vi såg hinken och moppen någon annanstans i lägenheten under den tid vi befann oss där.

Värt att notera är att hunden senare visade intresse för skurmoppen.
Citera
2013-11-23, 01:52
Medlem
Lalajlajs avatar
Han är jävligt medveten om saker för att vara så oskyldig. Helt klart så verkar han tro att han lyckades städa undan alla bevis, men han såg aldrig blodet i bilen.

Citat:
"Jag har bara väntat på att ni skall ta mig eftersom jag är den sista som såg henne vid liv men ni har inget på mig och jag kommer gå ut på kvart"
Citera
2013-11-23, 02:19
Medlem
MrFolds avatar
Jag har gått tillbaka och tittat lite på en passage ur förhören med KJ som diskuterats ett par gånger i tråden, men inte rönt något jättestort intresse. Sid 1575-1576 i FUP:

Citat:
H: Vi…jag åkte upp dit själv för att kolla…du vet, när vi höll på att söka.
F2: Mmm.
H:[b] Så åkte jag och lämnade av mina kompisar för att de skulle då sova på torsdagen då vi höll på att söka…ja, veckan efter……sen var det veckan eftersom där………så då åkte jag och lämnade av henne i torsdag och så…ehh……..åkte jag och lämnade av…ehh…så här…kompisarna i…
F: Vilken henne var du och lämnade av?
H: Nej, men jag sa…pjott ahh….jag...

Av någon anledning släpper förhörsledarna sen hela saken. Precis som de i mitt tycke tyvärr släppt flera intressanta trådar där man kunde ha pressat KJ mycket mer.

Det hela kan naturligtvis vara en felsägning, men som andra redan påpekat i tråden så är det i så fall märkligt att han plötsligt utstöter ett av sina tics-ljud (detta "pjott" finns inte i något annat av förhören).

Finns det då något som skulle kunna tala för att han faktiskt håller på att försäga sig här? Tja, kanske.

+ Kristoffers formulering - låt vara vag - tyder på att han, troligen oavsiktligt, kommer in på andra veckan efter försvinnandet. ja, veckan efter……sen var det veckan eftersom där……… Jag tolkar det som att han först refererar till veckan efter Vatchareeyas försvinnande, dvs 6-13 maj, då eftersöken är som mest intensiva. Sen hoppar han till veckan efter den, för visst använder man ibland "eftersom" i norrländska dialekter som liktydigt med "efteråt" eller "efter den"?

+ Formuleringen "så då åkte jag och lämnade av henne i torsdag" bör då referera till något som hände torsdagen den 16 maj. Vad hände då?

+ Enligt Kristoffers mamma har han haft feber och varit "hängig" hela veckan. Han har bott i sommarstugan några dar, men på torsdagen flyttar han ut. Enligt ett SMS till en tjejkompis påstår han sig ha 40 graders feber. Uppgiften kan verka lite märklig med tanke på att han ska varit sjuk flera dar redan men dagen innan varit ute och sökt med Missing People.

+ Kristoffers pappa (som vi vet höll ganska mycket koll på sin son under den här tiden) är bortrest i arbetet hela veckan och kommer hem först den 17:e (enligt förhör med mamman)

+ Det går inte att verifiera av Kristoffers SMS under torsdagen att han skulle ha skjutsat någon någonstans. Tvärtom kan man tolka en ovanligt intensiv SMS-trafik från hans sida som att han inte haft sällskap under större delen av dagen. Främst SMS:ar han med J*nnik* S*ndstr*m. T ex berättar han att han fått tillbaka sin mobil från polisen och vidare:

Citat:
(18:55) Dom gav mig ett nr till personsäkerhets gruppen
(18:57) Dom hittade massa hot mot mig på telefonen

Sen kommer följande kommunikation mellan Kristoffer (KJ) och J*nnik* (JS) en halvtimme senare:

Citat:
JS: Mm har du fått veta nå om ploy
KJ: Inte de
KJ: Bara att hon inte är i Boden
JS: Okej vi har inte hitta henne via skallgångn så jag vet inte vart hon kan vara
KJ: Har mp någonsin misslyckats?
JS: Ne aldrig
KJ: Ok
JS: Mm vad jag vet så missar lyckas aldrig

Ytterligare en 20 minuter senare får Kristoffer ett SMS från Missing People om att det är en ny skallgång på lördagen. Han befinner sig då troligen i sin egen bostad eftersom telefonen kopplar upp mot Artilleribat-masten. 20 minuter drygt efter det skickar JS ett SMS med samma information. Det går drygt 1,5 timme innan Kristoffer kl 22:52 skickar en fråga om han ska hämta henne. Nu har han lämnat sin lägenhet och befinner sig inom masten Boden Stadshus N som täcker området ut mot stugan (stämmer dåligt med mammans uppgift om att han flyttade ut ur stugan på torsdagen), men också området mot fyndplatsen för kroppen.

Nästa livstecken från Kristoffers telefon är klockan 05:33 då han mottar SMS från JS och svarar på det ett par minuter senare. De fortsätter sin konversation under cirka 5 minuter.

Klockan 06:00 ringer Kristoffer sin mamma, telefonen kopplar då upp mot Sävast N. Vid nästa mastning kl 08:42 är han på masten Verkstadsvägen NO som täcker kroppens fyndplats, samt hans föräldrahem.

En tänkbar slutsats (?)

Under torsdagen den 16/5 inträffar flera negativa saker för Kristoffer. Först får han veta av polisen att han fått hotelser på sin telefon (ökar sannolikt den redan stigande känslan av att vara jagad). Sen har han fått besked om att han inte får vara kvar i stugan (där han sannolikt kände sig hyfsat trygg). Redan tämligen stressad får han sen av sin kompis veta att Missing People aldrig misslyckats hitta en eftersökt (den uppgiften är givetvis fel, men Kristoffer verkar inte ifrägasätta den) Och så kommer en halvtimme senare ett besked om att det ska bli en ny skallgång två dar senare! Dessutom vet han att fadern kommer hem nästa dag och han känner sig redan ganska övervakad av honom.

I detta uppjagade tillstånd bestämmer han sig för att flytta kroppen. Om den då befinner sig i värnet eller redan på FP2 har jag ingen uppfattning om dock. Han beger sig ut mot stugan igen (kanske för att hämta något han behöver). Sen blir det tyst på telefonen i över 6 timmar. Men klockan halv sex nästa morgon är han uppenbarligen vaken. I mellantiden har han flyttat benen till stugan, kanske för att han tänker att den redan är eftersökt, kanske för att faktiskt anlägga en brand. Av någon anledning fullföljs i så fall inte den planen. Det är den händelsen han råkar referera till i sin så då åkte jag och lämnade av henne i torsdag och så

Spekulativt? Ja, verkligen. Men en möjlig förklaring? Ja det skulle jag absolut vilja hävda. Kringflackandet med bilen morgonen efter (trots att han uppgav sig fortfarande vara febrig och sjuk) kan också tyda att han befann sig i ett uppjagat tillstånd efter vad han nu gjort och/eller hade saker han behövde göra, t ex slänga saker. Finns det t ex någon återvinningsstation inom masten Sävast N täckningsområde?
Citera
2013-11-23, 02:24
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Polisen var även intresserad av en annan bil innan KJ greps. En bild som en fotograf från Nsd tagit. Troligtvis en vit VW Caddy. Sen den stora svarta Nissan som flera grannar observerat. Det var både i Tv och i tidningar om denna bil och det var också innan KJ greps. Sen vill jag minnas att det var i ett senare skede som vittnet såg en person ligga i en stor svart bil.

Eftersom han visste att han var misstänkt så kunde han och ville nog inte heller ringa polisen. När det gäller slagningarna på regnr så gick det inte att kolla enligt Fup.

FUP 995

Vilka bilar har du. MB uppger att han har fyra bilar. En vit caddy, paketbil, Terrano Jeep
grå/svart (Theforeigner: det är en Nissan Terrano), Opel, firmabil, vit,ej med tryck. Han har även en Audi utanför sin bostad men den är ej i körbart skick. Terranon är ej besiktad och han kör den ej. Denna bil skall Tessan få.

MB har, efter VB försvann, gjort sig av med sin grå/svart Nissan Terrano.
MBs vita WV Caddy skåpbil har jag för mig att MB ochså har gjort sig av med, men är inte 100% säker...någon som vet?
Citera
2013-11-23, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Therezze
Du har nog rätt i mycket här men frågan är varför hon ringde 112? Om kJ slog sönder mobilen så skulle det inte gå att ringa.
Jag tror du har rätt i att KJ blev helt krossad när hon satt och la all sin tid på en annan kille när det var han som skulle fått all uppmärksamhet.
Jag får inte alls ihop vart någonstans hon ringer 112 och vad har han gjort med henne när hon ändå hann slå numret

Mitt fett.
Detta med 112*-tryckningen är ju (som så gott som allt annat i fallet) mkt knepigt att bli klok på. Har haft en tanke att det kanske var KJ som "ringde"; sinnet hade runnit totalt för KJ, han slår/kväver VB som svimmar av, inser vad han gjort och slår 112 med VB:s mobil som fanns närmast tillhands men kommer på andra tankar..

Det som talar emot detta är ju givetvis att det då måste vara KJ (el någon annan närvarande?) som skickat sms:en från mobilen fram till 18:40 (har inte koll nu på hur många sms som lämnade VB:s mobil/sändes till MB under den tiden, 2-3-4?). Ett enstaka sms från GM/KJ under rådande omständigheter kan man nog inte utesluta men att ha sådan sinnesnärvaro/kyla att man skickar flera st känns inte sådär värst rimligt, kanske.
Men ev inte heller direkt otänkbart att man i en sådan situation kan hamna i någon form av mentalt läge i vilket man totalfokuserar på vad man "måste" göra, bortser från allt annat och agerar instinktivt/rationellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in