Jag har gått tillbaka och tittat lite på en passage ur förhören med KJ som diskuterats ett par gånger i tråden, men inte rönt något jättestort intresse. Sid 1575-1576 i FUP:
Citat:
H: Vi…jag åkte upp dit själv för att kolla…du vet, när vi höll på att söka.
F2: Mmm.
H:[b] Så åkte jag och lämnade av mina kompisar för att de skulle då sova på torsdagen då vi höll på att söka…ja, veckan efter……sen var det veckan eftersom där………så då åkte jag och lämnade av henne i torsdag och så…ehh……..åkte jag och lämnade av…ehh…så här…kompisarna i…
F: Vilken henne var du och lämnade av?
H: Nej, men jag sa…pjott ahh….jag...
Av någon anledning släpper förhörsledarna sen hela saken. Precis som de i mitt tycke tyvärr släppt flera intressanta trådar där man kunde ha pressat KJ mycket mer.
Det hela kan naturligtvis vara en felsägning, men som andra redan påpekat i tråden så är det i så fall märkligt att han plötsligt utstöter ett av sina tics-ljud (detta "pjott" finns inte i något annat av förhören).
Finns det då något som skulle kunna tala för att han faktiskt håller på att försäga sig här? Tja, kanske.
+ Kristoffers formulering - låt vara vag - tyder på att han, troligen oavsiktligt, kommer in på andra veckan efter försvinnandet.
ja, veckan efter……sen var det veckan eftersom där……… Jag tolkar det som att han först refererar till veckan efter Vatchareeyas försvinnande, dvs 6-13 maj, då eftersöken är som mest intensiva. Sen hoppar han till veckan efter den, för visst använder man ibland "eftersom" i norrländska dialekter som liktydigt med "efteråt" eller "efter den"?
+ Formuleringen "
så då åkte jag och lämnade av henne i torsdag" bör då referera till något som hände torsdagen den 16 maj. Vad hände då?
+ Enligt Kristoffers mamma har han haft feber och varit "hängig" hela veckan. Han har bott i sommarstugan några dar, men på torsdagen flyttar han ut. Enligt ett SMS till en tjejkompis påstår han sig ha 40 graders feber. Uppgiften kan verka lite märklig med tanke på att han ska varit sjuk flera dar redan men dagen innan varit ute och sökt med Missing People.
+ Kristoffers pappa (som vi vet höll ganska mycket koll på sin son under den här tiden) är bortrest i arbetet hela veckan och kommer hem först den 17:e (enligt förhör med mamman)
+ Det går inte att verifiera av Kristoffers SMS under torsdagen att han skulle ha skjutsat någon någonstans. Tvärtom kan man tolka en ovanligt intensiv SMS-trafik från hans sida som att han inte haft sällskap under större delen av dagen. Främst SMS:ar han med J*nnik* S*ndstr*m. T ex berättar han att han fått tillbaka sin mobil från polisen och vidare:
Citat:
(18:55) Dom gav mig ett nr till personsäkerhets gruppen
(18:57) Dom hittade massa hot mot mig på telefonen
Sen kommer följande kommunikation mellan Kristoffer (KJ) och J*nnik* (JS) en halvtimme senare:
Citat:
JS: Mm har du fått veta nå om ploy
KJ: Inte de
KJ: Bara att hon inte är i Boden
JS: Okej vi har inte hitta henne via skallgångn så jag vet inte vart hon kan vara
KJ: Har mp någonsin misslyckats?
JS: Ne aldrig
KJ: Ok
JS: Mm vad jag vet så missar lyckas aldrig
Ytterligare en 20 minuter senare får Kristoffer ett SMS från Missing People om att det är en ny skallgång på lördagen. Han befinner sig då troligen i sin egen bostad eftersom telefonen kopplar upp mot Artilleribat-masten. 20 minuter drygt efter det skickar JS ett SMS med samma information. Det går drygt 1,5 timme innan Kristoffer kl 22:52 skickar en fråga om han ska hämta henne. Nu har han lämnat sin lägenhet och befinner sig inom masten Boden Stadshus N som täcker området ut mot stugan (stämmer dåligt med mammans uppgift om att han flyttade ut ur stugan på torsdagen), men också området mot fyndplatsen för kroppen.
Nästa livstecken från Kristoffers telefon är klockan 05:33 då han mottar SMS från JS och svarar på det ett par minuter senare. De fortsätter sin konversation under cirka 5 minuter.
Klockan 06:00 ringer Kristoffer sin mamma, telefonen kopplar då upp mot Sävast N. Vid nästa mastning kl 08:42 är han på masten Verkstadsvägen NO som täcker kroppens fyndplats, samt hans föräldrahem.
En tänkbar slutsats (?)
Under torsdagen den 16/5 inträffar flera negativa saker för Kristoffer. Först får han veta av polisen att han fått hotelser på sin telefon (ökar sannolikt den redan stigande känslan av att vara jagad). Sen har han fått besked om att han inte får vara kvar i stugan (där han sannolikt kände sig hyfsat trygg). Redan tämligen stressad får han sen av sin kompis veta att Missing People aldrig misslyckats hitta en eftersökt (den uppgiften är givetvis fel, men Kristoffer verkar inte ifrägasätta den) Och så kommer en halvtimme senare ett besked om att det ska bli en ny skallgång två dar senare! Dessutom vet han att fadern kommer hem nästa dag och han känner sig redan ganska övervakad av honom.
I detta uppjagade tillstånd bestämmer han sig för att flytta kroppen. Om den då befinner sig i värnet eller redan på FP2 har jag ingen uppfattning om dock. Han beger sig ut mot stugan igen (kanske för att hämta något han behöver). Sen blir det tyst på telefonen i över 6 timmar. Men klockan halv sex nästa morgon är han uppenbarligen vaken. I mellantiden har han flyttat benen till stugan, kanske för att han tänker att den redan är eftersökt, kanske för att faktiskt anlägga en brand. Av någon anledning fullföljs i så fall inte den planen. Det är den händelsen han råkar referera till i sin
så då åkte jag och lämnade av henne i torsdag och så
Spekulativt? Ja, verkligen. Men en möjlig förklaring? Ja det skulle jag absolut vilja hävda. Kringflackandet med bilen morgonen efter (trots att han uppgav sig fortfarande vara febrig och sjuk) kan också tyda att han befann sig i ett uppjagat tillstånd efter vad han nu gjort och/eller hade saker han behövde göra, t ex slänga saker. Finns det t ex någon återvinningsstation inom masten Sävast N täckningsområde?