2013-12-01, 23:44
Medlem
[quote=OY|46390944]Så tror jag också, men var hände det här, finns inga spår i KJ lägenhet som tyder på strid, mord och styckning?

Det finns inga spår i KJ lägenhet som tyder på strid, mord och styckning?
- ett kraftigt strypgrepp behöver knappast orsaka något annat än medvetslöshet hos offret
- det tycks saknas en sängmadrass och ett duschdraperi
- det finns blodspår på en tejprulle i badrummet och liknande tejp på VB
- det finns uppgifter om en saknad huggmejsel
Utifrån dessa omständigheter fabulerar jag ihop den helt osannolika teorin att KJ har strypt VB, eventuellt bara till medvetslöshet, säkerställt dödens inträffande med hugg i bröst/hjärta men dessförinnan lagt henne på duschdraperiet, styckat henne för att underlätta transporten, och tejpat ihop duschdraperiet för att undvika spill.

Jag inser min teori är rena fantasifostret för det är mycket mer troligt att
- hennes tränare och fd älskare mördat henne i en djävulsk plan som innefattar den bedragne hustruns alibi och som sätter dit en helt oskyldig person
- hon drabbats av en djävulsdyrkarsekt som ritualmördat henne och filmat spektaklet för att kunna njuta av vid filmkvällar
Det saknas fortfarande några teorier som säkert dyker upp snart
- vet man med säkerhet var St*ure Bergw*ll fanns den här kvällen. Hade han permission från Säter och skrattade helhjärtat när han lurat alla och begick ännu ett mord
- var VB egentligen en ladyboy och mördades av någon som först i efterhand fick den vetskapen
- sålde VB droger och blev undanröjd av Serbisk maffia som har god kännedom om mord och hur man undviker åka dit
Senast redigerad av ZegDeg 2013-12-01 kl. 23:49.
Citera
2013-12-01, 23:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jaha, ännu ett "spår" som visade sig vara noll och intet alltså.

Det har helt uppenbart begåtts flera misstag i direktrapporteringen. Såg du mitt inlägg i veckan om att påståendet att KJ skulle ha sagt att VB gick 20.30 också var felaktigt? I förhören sa han i själva verket att hon stannade kvar en god stund efter att första Family Guy-avsnittet var slut och gick nånstans tidigast runt tio i nio.

Och kan gåendes ha varit den person som CB såg på Lejonbacksvägen 21:30. Cirka 15 minuters promenad ifrån Flottiljvägen 4C.
Citera
2013-12-02, 00:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Inte helt ointressant uppslag, men kan du säga beskriva ett scenario som verkar rimligt där de går till bastun? Och hur förklarar man att han (uppenbarligen) måste ha lämnat den döda VB i lokalen för att åka hem till sin bror? Låter ju som ett helt vansinnigt risktagande. OM det nu inte är så att det bara finns en nyckel till lokalen (förutom hyresvärdens) och att han själv hade denna nyckel.

Nej, jag får inte ihop hela pusslet, tänkte att ni andra kanske kan bidra med något. Dock har jag mer eller mindre sågat teorin själv, vittnesmålen om skrik och stängning av fönster. Visserligen kan bastubadandet ha skett efter den händelsen. Skriken kan ju faktiskt ha varit i samband med att KJ sköt några plastkulor på VB bara sådär på skoj, det vet vi inte.

Jag har hittat i FUP att förråd tillhörande KJ lägenhet finns i fastigheten 4B, kanske bastun också finns där. Och ja, förrådet är undersökt.
Citera
2013-12-02, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSkeptiker
Det är verkligen märkligt, allting...

Dessutom är det endast en person som är sanningsvittne sedan visserligen understödd av närmast anhörig på nedervåningen.

Ingen annan har yttrat sig. Av grannarna.

Så vitt jag vet.

Det är väl märkligt.
Citera
2013-12-02, 00:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Inte helt ointressant uppslag, men kan du säga beskriva ett scenario som verkar rimligt där de går till bastun? Och hur förklarar man att han (uppenbarligen) måste ha lämnat den döda VB i lokalen för att åka hem till sin bror? Låter ju som ett helt vansinnigt risktagande. OM det nu inte är så att det bara finns en nyckel till lokalen (förutom hyresvärdens) och att han själv hade denna nyckel.

Det kan ju vara en ofrivillig risk. Han gömde kanske kroppen i lokalen medan han körde iväg för att hämta grejer som behövdes för att ta hand om liket. Vi vet inte heller om det var fler än KJ och VB som umgicks i lokalen, någon kanske var kvar och så att säga vaktade.

Långsökt, kanske, men på något vis borde det finnas en förklaring till varför inga spår har hittats i KJ lägenhet tycker jag. Att kapa av händerna kan det finnas skäl till, spår, men varför benen, jag kan bara tänka mig att det handlar om en transportfråga. Bör betyda att liket innan det styckades fanns inomhus där det var svårt att få bort det i sin fulla längd utan att det väckte uppmärksamhet.
Citera
2013-12-02, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dessutom är det endast en person som är sanningsvittne sedan visserligen understödd av närmast anhörig på nedervåningen.

Så vitt jag vet.

Det är väl märkligt.

Cirklarna i FUP som beskriver hur många som är hörda och hur många som inte är det, på adresserna runt lägenheten, där är det inte full pott och jag hoppas att det fortsatte med dörrknackningar tills så mycket full pott som möjligt.
Citera
2013-12-02, 00:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Så vitt jag vet.

Det är väl märkligt.

Kanske inte så märkligt, visar väl mest på att folket kring gården där inte alls är så observanta och har full koll på vad som sker utanför sin egen lugna vrå. Är kanske inte så svårt att frakta ut lik till en bil som man föreställer sig, åtminstone inte i det bostadsområdet.
Citera
2013-12-02, 00:20
Medlem
Theforeigners avatar
Från NDSs live rapport den 12 November, 2013:

http://www.nsd.se/a-o/livearkiv-fallet-vatchareeya/

(Förhöret med MB börjar enligt NSD journalisten ca 9:05)
Mannen i 50-årsåldern avlägger nu vittneseden.
av Nils Johansson den 12 november 9:05

(Förhör med MB, ang vad han kommer ihåg att han gjorde den 4 Maj, enligt NSD journalisten ca 9:15)
US: Vad gjorde du den 4 maj?
av Nils Johansson den 12 november 9:15

Tränaren berättar om att han först var i sin sommarstuga och senare på kvällen deltog i en festmåltid med övriga familjen på en restaurang i Boden.
av Nils Johansson den 12 november 9:16

(Förhöret med MB afslutat enligt NSD journalisten ca 10:36)
Därmed avslutar försvarsadvokat Carolina Holmberg förhöret med tränaren i 50-årsåldern, Vatchareeya Bangsuans hemliga älskare.
av Nils Johansson den 12 november 10:36

Enligt ljudfilen är förhöret med MB 1 timma och 29 miuter långt

Enlig live rapporten är förhöret med MB 1 timma och 36 minuter långt

En skillnad på 7 minuter, kan det fattas något från ljudfilen?
(ja, jag vet det sannolikt kan bero på att NSD rapporteringen inte varit 100% tids skarp, men 7 minuter???)

Hur kan journalisten, i direkt rapportten, få det till att MB "först var i sin sommarstuga" när man i ljudfilen inte hör MB säga något som helst om vad han gjorde på morgonen den 4 Maj, eller överhuvudtaget vad han gjorde på morgonen/förmiddagen.
MB anger ju heller inga tider als angående vad han hadde för sig den 4 Maj, inte förens han berättar om vilken tid han åkte hem från restaurangen ca 17:15/17:30, och ingen frågar honnom heller.

Det enda MB svarar på frågan "om han kommer ihåg vad han gjorde den 4 Maj":

8.38 in i ljudklippet
US: "-Kommer du ihåg vad du gjorde den... eh... 4:e maj?"
MB: "-Jag har svaga minnen men... men jag tr.. jag åkte till restaurangen och målade. Jag håller på att bygga ut den så att jag var där och målade... och sen var jag några besök på affären och sen på kvällen.. ehh.. åkte jag, jag åkte från restaurangen halv... kvart över fem, halv sex nånting för vi skulle gå ut och äta tillsammans med styvdottern och hennes man.
US: "-Ja"
MB: "-Och därifrån åkte vi.. vi var hemma kring halv nio, nio nånting.. kvart i nio.."
US: "-När hela restaurangbesöket och allting var avklarat?"
MB: "-Ja"
US: "-Vi har ju sett, du har ju ingett.. eller det har inhämtats taxikvitton och kvitton från restaurangen. Mmm.. vad gjorde du därefter?"
MB: "-Ehh.. då var vi hemma bara satt och kolla på tv och... jag höll på litegrann i datorn och."
US: "-Mmm. Och vem var det som var hemma?"
MB: "-Det var frun."
US: "-Frun och du?"
MB: "-Ja."
US: "-Ja."
MB: "-Och jag fick några sms från... från kompisar under den tiden."
US: "-Ja."
US: "-Var du hemma hela kvällen?"
MB: "-Jag var hemma hela kvällen, gick och la mig vid elva, halv tolv nånting, kring elva tiden nånting.

(tak til Zero73 för utskrift från Ljudfilen)
Citera
2013-12-02, 00:23
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
MF berättelse.

Kl. 20.30 tror hon att hon kommit till Mi*ke på Flottiljvägen, maten var inte riktigt klar, att
de åt tillsammans därefter och vid 21.00 – 21.15 tiden går de ut på Mi*kes altan för att röka,
som de brukar göra.

Tidigast 21 stängdes fönstret om man utgår ifrån MF berättelse.

EDIT;Om något talar emot bastuteorin så är det just vittnesmålet om skrik, visserligen är det ena vittnet(MP) osäker på om det var kvinnoskrik eller tv:n, dock säger MF att det var kvinnoskrik. Dessutom säger MP att det var KJ som stängde sovrumsfönstret.

Min fetning.

Nja, det säger han väl inte riktigt. MP garderar med att han antog eller trodde att det var KJ eftersom det var hans lägenhet. Samma vittne säger i tingsrätten, enligt NSD:s rapportering är väl bäst att tillägga, att mannen som stängde fönstret hade skägg, något han inte nämnde i förhören...
Citera
2013-12-02, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kanske inte så märkligt, visar väl mest på att folket kring gården där inte alls är så observanta och har full koll på vad som sker utanför sin egen lugna vrå. Är kanske inte så svårt att frakta ut lik till en bil som man föreställer sig, åtminstone inte i det bostadsområdet.

Fast det känns ändå ganska märkligt med tanke på hur KJ ansågs som en kuf, en märklig och udda person som gick i kamouflagekläder, långrock helt plötsligt osv - kufar har en tendens att dra till sig nyfikna blickar som i "vad har han nu för sig?" osv.

Det finns alltid nyfikna människor, skvaller-typer och annat och en som KJ var nog nån som folk kanske kikade lite extra på?
Citera
2013-12-02, 00:26
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Jag tror det är så enkelt att deras respektive gode män/förvaltare bor på dessa adresser. Såväl KM som CS tillhör "omsorgen" och beträffande MK har han tydligen drogproblem, m m.

Jovist det har du säkert rätt i, men det jag tycker är märkligt är, att dessa 3 olika "godmen" till 3 olika personer, som till och med diskuterats i förbindelse med detta fall, tydligen bor i var sin villa som grannar med varandra! det är väl ganska otroligt eller hur?

Vad det skulle kunna betyda, om något alls, har jag ingen aning om, men jag finner det högst märkligt.
Citera
2013-12-02, 00:29
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Alltså, du staplar ju bara enskilda omständigheter som du hittar i FUP på varandra - och lägger sedan till kommentarer som "intressant!" eller frågar om någon "kan förklara det".

Vettig förklaring på vadå? Vad är det du säger egentligen?

Här har du en bild på SUMMAN av dina efterforskningar de senaste två veckorna - det är en mindmap över insinuationer och sladdrigt konspirationstänkande.

http://img32.imageshack.us/img32/7795/u5oz.png

Förklara för MIG vad du vill ha sagt med det är du snäll!

Fast så jävla kul är det ju egentligen inte när man tänker på att ett rätt stort antal personer nu har pekats ut som eventuellt ingående i nån slags mordkomplott. "Sladdrigt konspirationstänkande" var ordet sa Bull.

Det finns inte ett jävla skit på någon av de här personerna vad jag vet (utom herr Berg då). Inga våldsbrott, inga drogproblem, inga rykten på stan om sexuell snedvridenhet eller ens häftigt humör. Åtminstone inget som har nått tråden. Om polisen jobbade efter samma "metodik" så skulle de sätta igång att misstänka folk så fort de hittat nån slags koppling till ett mordoffer: "Hm... så hon var alltså offrets pianolärare 1993-95. INTERESANT!" Vi skulle kunna misstänkta vem som helst som är i FUP:en enbart på den grunden att de har nån slags relation till offer eller misstänkt mördare. Naturligtvis gör vi inte det, inte så länge vi inte kan hitta något som skulle få dem att framstå som suspekta. Det är en naturligt del av utredningsarbetet att polisen pratar med såna personer, men det betyder inte att det finns något skäl för oss att sitta och tro att en relation av något slag har någon som helst relevans. Så länge den inte kan backas upp av något annat!

Här har vi också huvudproblemet. Åtminstone om syftet är att - vilket ju är uppenbart med theForeigner och flera till - att hitta någon slags tecken på att herr Berg ändå skulle kunna vara mördaren (genom att han samarbetat med en eller flera andra för att sätta dit KJ): Vad finns det egentligen för fynd eller iakttagelser i utredningen som skulle kunna verifiera en sådan teori?

Låt säga att det fanns en svårförklarad iakttagelse om en bil som stått på parkeringsplatsen intill KJ:s nån vecka efter mordet och som setts cirkla runt vid fyndplatsen; iakttagelser som var ganska säkra och precisa. Säg: "Grön toyota" - förare med rakad skalle. OM vi då kunde hitta någon nära släkting eller vän till Berg som hade en grön toyota och rakad skalle så skulle till och med jag kunna vidgå att det var åtminstone ganska "INTERESANT". Men det finns ju inga såna saker i utredningen! Foreigner kan sitta och kartlägga Bodens sociala nätverk i ett år om han vill - vad han än hittar så kommer det inte att att ge något utom möjligen nya ounderbyggda spekulationer att göda tråden med ett tag. Ingen ny klarhet kommer att nås, inga nya RIMLIGA hypoteser kommer att kunna formuleras.

Själv ser jag just nu egentligen bara ett par intressanta och möjligen utredbara frågor utöver det som rör KJ:s exakta motiv och tillvägagångssätt och som vi som det verkar bara kan få svar på om eller när han börjar prata:

- Är vittnet NC:s iakttagelse av KJ och en man till som bar ut ett större föremål några dagar efter mordet korrekt (Dvs: Var det verkligen Kristoffer han såg och var det verkligen vid det tillfälle han tror)? Vem var i så fall den andre mannen, vad bar de ut och varför?
- De korslagda benen vars position tycks stämma perfekt med bilden på Schlangenkrafts hemsida. Varför? Slump, medvetet vilseledningsförsök eller något annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in