Från NDSs live rapport den 12 November, 2013:
http://www.nsd.se/a-o/livearkiv-fallet-vatchareeya/
(Förhöret med MB börjar enligt NSD journalisten ca 9:05)
Mannen i 50-årsåldern avlägger nu vittneseden.
av Nils Johansson den 12 november 9:05
(Förhör med MB, ang vad han kommer ihåg att han gjorde den 4 Maj, enligt NSD journalisten ca 9:15)
US: Vad gjorde du den 4 maj?
av Nils Johansson den 12 november 9:15
Tränaren berättar om att han först var i sin sommarstuga och senare på kvällen deltog i en festmåltid med övriga familjen på en restaurang i Boden.
av Nils Johansson den 12 november 9:16
(Förhöret med MB afslutat enligt NSD journalisten ca 10:36)
Därmed avslutar försvarsadvokat Carolina Holmberg förhöret med tränaren i 50-årsåldern, Vatchareeya Bangsuans hemliga älskare.
av Nils Johansson den 12 november 10:36
Enligt ljudfilen är förhöret med MB 1 timma och 29 miuter långt
Enlig live rapporten är förhöret med MB 1 timma och 36 minuter långt
En skillnad på 7 minuter, kan det fattas något från ljudfilen?
(ja, jag vet det sannolikt kan bero på att NSD rapporteringen inte varit 100% tids skarp, men 7 minuter???)
Hur kan journalisten, i direkt rapportten, få det till att MB "först var i sin sommarstuga" när man i ljudfilen inte hör MB säga något som helst om vad han gjorde på morgonen den 4 Maj, eller överhuvudtaget vad han gjorde på morgonen/förmiddagen.
MB anger ju heller inga tider als angående vad han hadde för sig den 4 Maj, inte förens han berättar om vilken tid han åkte hem från restaurangen ca 17:15/17:30, och ingen frågar honnom heller.
Det enda MB svarar på frågan "om han kommer ihåg vad han gjorde den 4 Maj":
8.38 in i ljudklippet
US: "-Kommer du ihåg vad du gjorde den... eh... 4:e maj?"
MB: "-Jag har svaga minnen men... men jag tr.. jag åkte till restaurangen och målade. Jag håller på att bygga ut den så att jag var där och målade... och sen var jag några besök på affären och sen på kvällen.. ehh.. åkte jag, jag åkte från restaurangen halv... kvart över fem, halv sex nånting för vi skulle gå ut och äta tillsammans med styvdottern och hennes man.
US: "-Ja"
MB: "-Och därifrån åkte vi.. vi var hemma kring halv nio, nio nånting.. kvart i nio.."
US: "-När hela restaurangbesöket och allting var avklarat?"
MB: "-Ja"
US: "-Vi har ju sett, du har ju ingett.. eller det har inhämtats taxikvitton och kvitton från restaurangen. Mmm.. vad gjorde du därefter?"
MB: "-Ehh.. då var vi hemma bara satt och kolla på tv och... jag höll på litegrann i datorn och."
US: "-Mmm. Och vem var det som var hemma?"
MB: "-Det var frun."
US: "-Frun och du?"
MB: "-Ja."
US: "-Ja."
MB: "-Och jag fick några sms från... från kompisar under den tiden."
US: "-Ja."
US: "-Var du hemma hela kvällen?"
MB: "-Jag var hemma hela kvällen, gick och la mig vid elva, halv tolv nånting, kring elva tiden nånting.
(tak til Zero73 för utskrift från Ljudfilen)