2014-01-09, 17:31
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
KJ har sagt att han var ensam med VB. Varför skulle dölja det att de fick besök av några? Nej! Det skulle komma fram om det var så.

En anledning att hålla tyst om ett besök är att besökaren i fråga är inblandad på nåt sätt.

Nu tror jag inte att det är så. Intressant dock att han i ett förhör säger att han inte minns om det var nån annan där under kvällen.
Citera
2014-01-09, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Rådjursjakt, då använder man väl ghillies eller annat för att kamouflera sig kan jag tänka mig? Läste vidare och förstod att det handlade om hare. Den här ME skulle jag kunna tänka mig har slagit sin okloka påse ihop med KJ och gjort det här tillsammans. Det var en person med skägg som stängde KJ sovrumsfönster, ME har väl skägg har jag för mig? Har varit med om slakt, troligen sprättat upp djur själv också, verkar ha mycket goda anatomiska kunskaper med tanke på hans utlåtande om benen. Dexter, kanske var det deras favoritserie.

Kan inte smälta det där med att han sanerade sin kniv mycket noga. Det var ett ypperligt tillfälle att peta på benen om skiten skulle träffa fläkten, då kan han bara säga att spår efter hans kniv, eller på hans kniv kommer av att han petade på benen med sin kniv.
ME är även mycket hemma i denna terrängen, vilket han skrev på MPS sida och erbjöd sin hjälp och kännedom.
Han sökte sig även till KJ under söken. Någon som vet om han även åkte i KJs bil?
Han kanske hade sin ryggsäck i bagaget med VBs händer i.
Citera
2014-01-09, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
NSD: Här bärgas bilarna

Bodsvedjan är inte ett idylliskt villaområde i Boden.
Jag är säker att jag läste att KJs bil var i föräldrarnas garage när polisen tog beslag på den. Men jag kommer inte ihåg om den var låst eller inte.
Citera
2014-01-09, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Betvivlar att det gjorts några analyser av grön fiber - eller av det hår som misstänks komma från ett djur, var inte ett sådant omnämnt ?
ME har hund...
Citera
2014-01-09, 17:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
ME är även mycket hemma i denna terrängen, vilket han skrev på MPS sida och erbjöd sin hjälp och kännedom.
Han sökte sig även till KJ under söken. Någon som vet om han även åkte i KJs bil?
Han kanske hade sin ryggsäck i bagaget med VBs händer i.

Ja, ME har en hund, äter ångestdämpande medicin, hade det iaf hemma, och bor dessutom hemma hos lilla mamma, det är en varningsklocka för mig.

Inte så konstigt om ME sökte sig till KJ, ME var närmast överordnad chef för KJ, han var nämligen chef för gruppcheferna, och det låter mycket märkligt i mina öron att ME inte skulle ha haft personlig kontakt med KJ under de sök som bedrevs. ME säger att han träffat KJ två gånger, en gång vid ett airsoftspel i Luleå om jag inte minns fel, och en gång på stan, då sa de bara hej. Ni får ursäkta, men med det här bagaget så är det mycket intressant att ME petade med kniv, vidrörde med känga, och synade benen noggrant och därefter gav polisen ett nästan perfekt rättsläkarutlåtande.
Citera
2014-01-09, 17:53
Medlem
Citat:
Om KJ mördade VB utomhus, varför bemöda sig med att frakta bort liket och stycka det? Kunde lika gärna ha låtit henne ligga.

Eventuella DNA spår från KJ kan ha kontaminerat VB den tid de var tillsammans i lägenheten. Skor, kläder och mordvapen kunde han eldat upp och grävt ner.

Varför göra det omständligt för sig, brukade KJ göra så, min uppfattning är att han oftast väljer den enkla vägen, hans vardagliga liv präglas av ett underskottsbeteende, han gör inte det som är nödvändigt, en slarvpelle, och städa är inte hans grej som person, orsaken kan vara en diagnos men också lathet.

Säger inte att det betyder något, hugg gärna emot, jag vill höra vad ni tycker om resonemanget, kanske tänker jag fel.

Ett "mothugg": om KJ mördade VB utomhus så ville han kanske ändå göra sig av med kroppen/vinna tid. Han insåg att han givetvis skulle bli misstänkt och ville därför sopa igen efter sig så bra som möjligt.
Kroppen kanske låg på en plats (nära väg/rastplats) där den sannolikt hade påträffats inom kort. Han styckade nog VB för att (lättare) kunna förflytta kroppen. (Och händerna bedömde han var nödvändiga att kapa pga DNA-spår.)
Vilka spår/DNA som fanns på VB (innan/vid mordet) vet vi ju inget om (kanske blod från rivskador på KJ?), alltså spår som man inte får efter vanligt lördagsmys, som han inte hade kunnat förklara bara genom att VB besökt honom.

KJ valde nog alltsomoftast den enkla vägen (vem gör inte så?) i det vardagliga livet men mord kan man nog utan att överdriva klassa som ett mindre vardagligt inslag i tillvaron; när situationen så krävde kunde han nog svepa några Burn och agera såväl fysiskt som rationellt.
Att sedan resultatet blev som det blev kan nog till stor del tillskrivas den oerhörda stress han rimligtvis borde ha upplevt samt att han inte hade någon på förhand uttänkt plan för alla delmoment (har svårt att tro att mordet var planerat).
Citera
2014-01-09, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Omtag med FUP med andra ord.

Kommer man syna MB mer noggrant ev utreda andra spår? Kopplas rikskrim in?
Det spåret
iskallt sen länge, end den häkt kan va mördaren.
Citera
2014-01-09, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
En anledning att hålla tyst om ett besök är att besökaren i fråga är inblandad på nåt sätt.

Nu tror jag inte att det är så. Intressant dock att han i ett förhör säger att han inte minns om det var nån annan där under kvällen.
Om det är så att besökarna har haft någon roll i mordet, då, är jag övertygad att KJ kommer att berätta det om han blir fälld (som han säkerligen blir). Jag själv tror att finns "bara" två misstänkta: KJ 80% och MB 20%.
Senast redigerad av matematiker 2014-01-09 kl. 18:00.
Citera
2014-01-09, 18:00
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ja, ME har en hund, äter ångestdämpande medicin, hade det iaf hemma, och bor dessutom hemma hos lilla mamma, det är en varningsklocka för mig.

Inte så konstigt om ME sökte sig till KJ, ME var närmast överordnad chef för KJ, han var nämligen chef för gruppcheferna, och det låter mycket märkligt i mina öron att ME inte skulle ha haft personlig kontakt med KJ under de sök som bedrevs. ME säger att han träffat KJ två gånger, en gång vid ett airsoftspel i Luleå om jag inte minns fel, och en gång på stan, då sa de bara hej. Ni får ursäkta, men med det här bagaget så är det mycket intressant att ME petade med kniv, vidrörde med känga, och synade benen noggrant och därefter gav polisen ett nästan perfekt rättsläkarutlåtande.

Det var väl ME som kom ut ur huset med ett leende på läpparna.
Citera
2014-01-09, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Varför var han glad tror du?
Citera
2014-01-09, 18:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Han hade ett konstigt/märkligt(minns inte hur det uttrycktes) leende på läpparna när han var inne i huset och de andra tittade in, när han berättade att han tror att han har hittat något.

Han var först in och sist ut, hans skoavtryck är de som det finns flest av i huset, och jag skulle inte bli förvånad om det är han som vittnen(man+kvinna) observerade vid huset innan fynden gjordes(12/5?), kamera, kameraväska eller ryggsäck, ovårdat utseende, skäggprydd, glasögon, sågs en stund efter stå i skogen en bit därifrån. Har inget körkort, äger en avställd bil.

I mitt tycke liknar han faktiskt KJ vid en hastig anblick. Skulle inte förvåna mig ett dugg om den här privatobducenten är den man som borde sitta där KJ sitter just nu.

Jag tror inte på planteringsteorin, men är det någon som har haft ett tillfälle att göra det så är det han. Han kan ha sett KJ vid söken, vilken bil han har, till och med ha åkt i den. Dessutom kan han ha haft tillgång till en olåst Hyundai under den tid somk den stod parkerad och KJ var ute och letade.

Jag tror att KJ är delaktig på något vis, men det jag skriver nu är fullt möjligt och dessutom inte osannolikt.

Det finns två kända kopplingar mellan KJ och ME, airsoft och eftersök. ME bor dessutom nära karateträningslokalen. Varför tyckte VB att det var obehagligt att röra sig i närheten av lokalen, jag har för mig att det har nämnts något om det.

En i mitt tycke obetydlig detalj är att ME har tränat karate för många år sedan enligt honom själv, bara säger.
Citera
2014-01-09, 18:27
Medlem
Citat:

Jag måste säga att jag uppskattar dig mycket när du kommer med så många fakta i dina resonemang. Hade ME nån kontakt med VB? Kände han henne ö.h.t. innan mordet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in