2013-05-15, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XsliteX
I stort sett hela sommaren från slutet av juni är dammluckorna stängda eftersom allt vatten som passerar kraftverket passerar via turbinen, och ibland så öppnas dammluckorna när turbinen behöver underhåll..

Jag skulle tro att hon kommer hittas först när O-ringen är i Boden 20-26 Juli, dom har sitt "center" på den nerlagda helikopterflygplatsen, samma ställe där hennes vän körde ihjäl sig..

Nu är ju inte flygrakan i Heden och helikopterflygplatsen samma ställe. Det är över en mil mellan de ställena.
Citera
2013-05-15, 11:35
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Visst, men det finns inget som talar för det, när det gör det ska jag gärna söka uppslag om det.

Jag tror iaf att det är en man som har järnkoll på fisket kring älven. Någon polisen borde prata med tycker jag. Inte minst med tanke på kännedomen om vem som fiskar var efter sträckan. Börstingen är fiskeklubben som säljer bl a fiskekort och kollar fiskekorten. Skulle vara intressant att veta om styvpappan också hade fiskekort. Årskort eller dygnskort?
Citera
2013-05-15, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Din första fundering har jag också klurat på, men inte kommit fram till något vettigt annat än batteriet kanske tog slut. Hon hade nyttjat telefonen en del under dagen och troligtvis inte laddat den sedan tidig morgon. När det gäller bilen så skulle ingen notera om två personer, en med fiskespö och den andra med en påse gick lugnt till en parkerad bil. Jag vet inte om du kan platsen i verkligheten, men där jag tror bilen kan ha stått är det inga människor i farten en lördagkväll vid kanske närmare 22-tiden. Dessutom hade det hunnit börja skymma.

Att telefonsignalen försvann kan ha följande orsaker som jag ser det.

1. Någon stänger av den.
2. Batteriet tar slut.
3. Den kom in i radioskugga. Exempelvis bakom en bergknalle eller inne i ett militärt fort.
4. Den hamnar i vatten.
5. Den går sönder. Någon slänger den i backen till exempel.

Vilken som är mest trolig har jag faktiskt ingen aning om, men de flesta har nog telefonen laddad så att det räcker till dom åker hem i alla fall och att batteriet skulle råka ta slut precis efter att hon lämnade kompisen verkar osannolikt, så alternativ 2 tror jag minst på.
Citera
2013-05-15, 11:55
Medlem
Kavelduns avatar
Citat:
... O-ringen är i Boden 20-26 Juli, dom har sitt "center" på den nerlagda helikopterflygplatsen, samma ställe där hennes vän körde ihjäl sig..

Nej, hennes vän körde ihjäl sig på den nedlagda flygbasen Heden utanför Boden.
O-ringen kommer att hålla till på helikopterflygplatsen som ligger mellan VB bostad och Bodsvedjan.
Det skiljer ett par mil mellan dessa två flygplatser.
Citera
2013-05-15, 12:00
Medlem
Hur fungerar det med mobiltelefoner, skickar de en speciell signal vid kontrollerad avstängningen, typ att den loggar ut från nätet eller dör uppkopplingen tvärt precis som när man tar ut batteriet? Tänkte om det går att se i loggarna om telefonen stängts av normalt eller inte?
Citera
2013-05-15, 12:03
Medlem
Citat:
Jag skulle tro att hon kommer hittas först när O-ringen är i Boden 20-26 Juli, dom har sitt "center" på den nerlagda helikopterflygplatsen, samma ställe där hennes vän körde ihjäl sig..

Rättelse. Bilolyckan skedde på Hedenbasen, en dryg mil utanför Boden vid södra sidan vägen mot Bredåker, inte på gamla AF1.
Citera
2013-05-15, 12:05
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Att telefonsignalen försvann kan ha följande orsaker som jag ser det.

1. Någon stänger av den.
2. Batteriet tar slut.
3. Den kom in i radioskugga. Exempelvis bakom en bergknalle eller inne i ett militärt fort.
4. Den hamnar i vatten.
5. Den går sönder. Någon slänger den i backen till exempel.

Vilken som är mest trolig har jag faktiskt ingen aning om, men de flesta har nog telefonen laddad så att det räcker till dom åker hem i alla fall och att batteriet skulle råka ta slut precis efter att hon lämnade kompisen verkar osannolikt, så alternativ 2 tror jag minst på.

Har hon nu varit och pluggat hos sin kompis flera timmar kan hon faktiskt ha använt telefonen rätt flitigt. Dagens moderna människor använder ju som bekant inte telefoner för att ringa med utan söka information, surfa i allmänhet, spela onlinespel osv. Har hon dessutom pratat en del i telefonen under dagen så är det inte ortroligt att batteriet tog slut. Har märkt i trådan att många på forumet är av äldre stam. Det har varit ett himla liv om läxböcker hit och dit. Och telefoner tror man unga använder för att ringa med, möjligtvis drista sig till att skicka ett sms. Har hon haft en lite äldre Samsung Galaxy så är det inte något vidare batteritid i dessa telefoner (egen erfarenhet) om den används till att ex söka information med.
Citera
2013-05-15, 12:17
Medlem
Citat:
Har hon nu varit och pluggat hos sin kompis flera timmar kan hon faktiskt ha använt telefonen rätt flitigt. Dagens moderna människor använder ju som bekant inte telefoner för att ringa med utan söka information, surfa i allmänhet, spela onlinespel osv. Har hon dessutom pratat en del i telefonen under dagen så är det inte ortroligt att batteriet tog slut. Har märkt i trådan att många på forumet är av äldre stam. Det har varit ett himla liv om läxböcker hit och dit. Och telefoner tror man unga använder för att ringa med, möjligtvis drista sig till att skicka ett sms. Har hon haft en lite äldre Samsung Galaxy så är det inte något vidare batteritid i dessa telefoner (egen erfarenhet) om den används till att ex söka information med.

Jo jag känner till att smartphones drar en hel del så det är ju naturligtvis inte uteslutet. Har själv en sådan sedan flera år.
Men det vore ju väldigt intressant att veta vilka hon har haft kontakt med, men sådan information vill ju polisen inte släppa.
Man kan i alla fall anta att hennes GPS inte var påslagen för då hade man kunnat veta mycket mer om var hon befann sig.
Citera
2013-05-15, 12:17
Medlem
inter-preters avatar
Citat:
Jag tror iaf att det är en man som har järnkoll på fisket kring älven. Någon polisen borde prata med tycker jag. Inte minst med tanke på kännedomen om vem som fiskar var efter sträckan. Börstingen är fiskeklubben som säljer bl a fiskekort och kollar fiskekorten. Skulle vara intressant att veta om styvpappan också hade fiskekort. Årskort eller dygnskort?

Flera kloka funderingar. Personen från drömmen, en T.W?
Senast redigerad av inter-preter 2013-05-15 kl. 12:21.
Citera
2013-05-15, 12:18
Moderator
OYs avatar
Jag tycker att det var bra att PJ lät sig intervjuas i tidningen, ställer upp för VB och berättar hur hon är som person, ger uppmärksamhet till fallet, och kan inspirera fler att göra det. Det kan resultera i att fler vill berätta om vad de vet om VB, hoppas att de kontaktar polisen och gör det. Kan vara triviala saker som kan ge polisens utredare skjuts åt rätt håll.

En sak är märklig tycker jag, varken mor eller far har låtit sig intervjuas av media, iaf har inget publicerats. I liknande fall brukar media iaf få någon form av kommentar, men i det här fallet, icke!

Om nu mamman tycker att AN är elak borde det finnas en förklaring, kanske var det en kommentar till de osmakliga inläggen som gjordes? Men varför skrev hon att AN är svartsjuk på VB, det är en märklig omständighet. Vad har VB gjort för att hennes vänner ska plocka bort henne från Facebook? En gåta.

Angående slutenheten kring anmälningarna som är allmänna offentliga handlingar vad jag förstår, så kan de vara sekretessbelagda för att skydda någon person.

Sekretess med hänsyn till skyddet för enskilds förhållanden av såväl personlig som ekonomisk natur

Det bör betyda att det handlar om något känsligt, eller att anmälningarna nu är en del av en förundersökning. Att anmälningarna gjordes nära inpå försvinnandet gör att de sannolikt har en koppling till försvinnandet tycker jag.
Citera
2013-05-15, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZavodMiru
Rättelse. Bilolyckan skedde på Hedenbasen, en dryg mil utanför Boden vid södra sidan vägen mot Bredåker, inte på gamla AF1.

Fortfarande ingen som vet om föraren verkligen var den det ryktas om?
Flera politiker engagerade sig i att han och familjen skulle få stanna och media skrev bland annat om deras situation. Hittar dock inget som säger att utvisningsbeslutet hävdes och att de efter alla turer äntligen fick stanna. Detta borde ha varit en stor nyhet i lilla Boden med tanke på alla som engagerade sig, istället är det helt tyst.

Därför märkligt när vissa skriver att en av bröderna körde bilen.
Ljuger de som säger att han körde, eller fick de till slut sitt utvisningsbeslutet hävt, eller blev de utvisade men återvände illegalt, är det därför det är locket på vad gäller olyckan?

Kanske VB var så godhjärtad att hon avsåg hjälpa familjen och därför höll sig borta några dagar. Nu när allt förstorats upp är det kanske svårt att träda fram utan att röja sina skyddslingar?
Senast redigerad av Reckie 2013-05-15 kl. 12:25.
Citera
2013-05-15, 12:23
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jo jag känner till att smartphones drar en hel del så det är ju naturligtvis inte uteslutet. Har själv en sådan sedan flera år.
Men det vore ju väldigt intressant att veta vilka hon har haft kontakt med, men sådan information vill ju polisen inte släppa.
Man kan i alla fall anta att hennes GPS inte var påslagen för då hade man kunnat veta mycket mer om var hon befann sig.

Jag ser då iaf inte som otroligt att hon blev upprörd på sin mamma och att mannen hon skickade sms till kanske var styvpappan. Om nu artikeln i AB är sanningsenlig, där det stod att en man fått ett sms av VB vid 18 30 tiden och att hon hade verkat vara upprörd i sitt meddelande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in