Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det har spekulerats i varför AN hatade VB så mycket och det har framförts 2 teorier. Den ena är att det skulle bero på att VB har varit taskig mot hennes dotter och det andra är svartsjuka.
Det märkliga är att ingen varken hon själv eller någon annan har yppat ett ord om varför hon var så arg. Man tycker kanske att någon i hennes omgivning åtminstone borde gå ut till hennes försvar. I alla fal om VB hade gjort hennes dotter illa. Men om det handlar om svartsjuka så är det mindre troligt att någon skulle ha gått ut och försökt förklara varför. Därför lutar jag nog ändå mot att det troligen rör sig om svartsjuka.
Det som också känns väldigt angeläget är att få veta varför VB hade gjort flera polisanmälningar. Detta borde ju de som kände VB känna till. I alla fall hennes mamma och till exempel den gamle mannen i thaibutiken. Eller gjorde hon anmälningarna helt på eget bevåg utan att berätta för någon?
Det verkar inte otroligt att ANs hat och polisanmälningarna kan ha ett samband.
Nu läser ju inte hela världen flashback och alla som läser flashback anser inte heller att vi är någon sorts informationscentral till vilken alla kända fakta ska förmedlas. Detta enkla och självklara faktum glömmer folk bort hela tiden i brott- och försvunnatrådarna. Likaså har många svårt med insikten att det jag vet om något inte nödvändigtvis är allt som finns att veta. Finns t ex ett otal inlägg bara i denna tråd om att polisen borde göra si eller så. Polisen har som vanligt mer fakta än vad FB har och har säkert i flera fall redan vidtagit de åtgärder som efterlyses. Eller så vet de av andra skäl att det inte är någon mening att göra det.
Ska vi nu ändå prata lite om "karatefrun" så är det ju faktiskt en omständighet som FB grävt fram och som jag utgår från har nått även polisen. Jag tror inte att det betyder något annat än att det skulle kunna vara en pusselbit i att förklara ett ev. frivilligt försvinnande, men självklart är det tillräckligt graverande för att ett rutinmässigt, upplysningsvis förhör ska hållas. Jag skulle bli förvånad om det inte redan är gjort. Likaså har polisen säkerligen talat med hennes man eftersom han var en av de personer som hade en känd, närmare anknytning till henne och kanske skulle kunna kasta lite ljus över hennes person. Så egentligen nyttar det inte mycket till att vi sitter och spekulerar mer om det på sida efter sida. Nyfikna är vi förstås, för det är ju rent mänskligt att bli det under såna här omständigheter. Men jag är ganska övertygad om att de sannolikt få personer som vet vad detta rör sig om inte kommer att babbla om det här i tråden. Skulle du själv göra det om det var en nära vän/släkting till dig?