Citat:
Ursprungligen postat av Graf.Mensdorff
Det är många som skrivit att GM antagligen var störd, har läst aspbergers osv. och det är just därför jag lyfter frågan:
Är det någon snäll flashbackare som har en bra länk ang. gärningsmannaprofiler och styckmord. Finns det någon "vetenskaplig" skillnad på vanliga mördare och styckmördare?
Styckmordet i Boden föranleder mig att tänka på "Eva-mordet"; där en tillsynes städad välutbildad och av omgivningen beskriven som sympatisk man med största sannolikhet styckade sin älskarinna. Instinktivt känns det bestialiskt och totalt främmande att stycka en människokropp, men jag försöker tänka lite på varför och hur ex:
Om transportmotivet till styckningen är det främsta skälet, då skulle vissa frågor kunna användas mot GM ex:
Det finns dock omständigheter som tyder på att transportmotivet inte är skäl till styckningen.
Om Gm placerat kroppsdelarna i samma område och dessutom inte omsorgsfullt gömt delarna, tyder detta på att han dumpade alla delarna på en och samma gång. Dessutom såg torso och huvud ut att vara i mycket dåligt skick, bla. skulle hår saknas. Det får mig att tro att det kanske var ett sadistiskt motiv till styckningen?
Håret börjar falla redan några dagar efter döden inträffat., så det är säkert naturligt förfall.
Alla behöver inte ha en personlighetsstörning eller vara psykiskt sjuka, man kan hamna i en tillfällig psykotisk situation där man tvingar sig själv att göra saker som man normalt aldrig skulle göra under andra omständigheter.
GW brukar säga att de flesta som mördar är onda människor, men det finns även gott om hyggliga och normala personer som hamnat i en situation som de för stunden hanterade fel.
Nu vet vi att denna KJ är lite störd, om han nu är den skyldige, så han passar säkert in i profilen de flesta har på styckmördare.
Har tyvärr ingen studie att hänvisa till, men ska se om jag kan hitta mer om detta senare.