2013-05-15, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Jag tycker det skulle vara intressant med både tips om fiskaren och någon som sett VB gå just där. Alla tycker det är konstigt att ingen sett VB. Det vore betydligt lättare om polisen talade om VAR man i så fall skulle ha sett henne. Nu finns det några vittnen som tror sig ha sett henne i Björns och en vid Smedjan i Luleå. Därför angav jag i inlägget en specifik gång och cykelväg. Mao ingen uppgift som finns, men något jag frågar efter.

Varför är den osannolik? Styvpappan hade sin "åka hem till Boden helg" iaf. Han åkte hem varannan helg Den 7/4 hade VB gjort tacos till styvpappan enligt kontot på Fejjan. Tittar man i allmenackan så borde han varit i Boden lördagen den 4/5.

Att styvpappan är GM tycker jag är en mindre långsökt teori med de förutsättningarna
Citera
2013-05-15, 10:39
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Vittnesuppgifter om att man sett henne både här och där måste vara ett tidsödande jobb för polisen att följa upp
Folk som inte känner VB personligen tipsar om tjejer med asiatiskt utseende i tron att det är hon.
Detta kan ju även gälla vittnet som sett henne vid 21-tiden.
Detta vittnesmål har ju varit av stor vikt. Kanske helt felaktigt?

Det är väl både kompisen och ett annat vittne. Visst kan det var så, men det är ju mer troligt med vittnesuppgifter som kommer in tidigt än de som kommer in sent.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16753418.ab
Citera
2013-05-15, 10:43
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Det är väl både kompisen och ett annat vittne. Visst kan det var så, men det är ju mer troligt med vittnesuppgifter som kommer in tidigt än de som kommer in sent.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16753418.ab

OK
Citera
2013-05-15, 10:46
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Att styvpappan är GM tycker jag är en mindre långsökt teori med de förutsättningarna

Jag kan ärligt berätta för dig att jag drömde i natt om det scenario som jag beskrivit. När jag vaknade trodde jag nästan att det var en sanning. Faktiskt så såg jag även gärningsmannen i drömmen och det är en person som faktiskt inte är så otrolig som gm. Ingen det nämnts om här på forumet, men en som brukar fiska då och då vid älven, men det var inte styvpappan....

Är ingen medial typ så du behöver inte oroa dig för detta .
Citera
2013-05-15, 10:50
Medlem
highfives avatar
Det jag också kan notera är att hon vid försvinnandet var klädd i bara svarta kläder. På fotot där hon fiskar vid älven så har hon också bara svarta kläder. Kanske en tillfällighet, men på de foton som finns på henne i övrigt har hon nästan aldrig bara svarta kläder....

Säkert bara en tillfällighet, men , men
Senast redigerad av highfive 2013-05-15 kl. 10:53.
Citera
2013-05-15, 11:00
Medlem
Citat:
VB följer den gång-/grusväg som går parallellt med, cirka 50 meter, från älven. När hon kommer till platsen som hon känner igen sen tidigare träffar hon inte på styvpappan utan gm. Hon är godtrogen och tror väl om alla, precis som vittnet (Y*nve) beskrivit henne. Hon berättar kanske för gm att hon söker efter styvpappan. Gm tror inte det är sant. Plötsligt står det en ung, trevlig och ensammen thailändska framför honom. Bingo. Gm avbryter fisket och lovar hjälpa henne att söka efter pappan, men han säger kanske att då måste de åka en bit med bilen. Han säger sig veta var styvpappan brukar fiska och erbjuder VB skjuts. Alternativt kommer de överens om att det är bättre att han skjutsar hem henne. Färden går i vilket fall inte hemmåt.

Det ligger när mina egna teorier. Det finns dock frågetecken:

Mobilen bör ha stängts av på plats. Hur gjordes detta? ev. gm vill nog inte att VB ska skicka sms eller ringa någon medans dom åker iväg.

Att ev. gm har en bil i närheten stående ökar ju risken någon har iaktagit den. Motionärer, fiskare etc.

Kanske dags att söka en mobiltfn i vattnet, inte bara en kropp.
Citera
2013-05-15, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Vårflödet har börjat sätta igång så det rinner till extra mycket vatten. Det finns ingen sjö som kan buffra flödet. Det medför att Bodensarna behöver inhandla vadastövlar innan de stoppar turbinerna. Du kan spana in kraftverket via google street http://goo.gl/maps/XCGSG

Tack för upplysningen. Nej något större vattenmagasin verkar det ju tyvärr inte finnas och vid denna årstid är det väl oftast ganska höga flöden. Man undrar om det händer någonsin att dom stänger dammluckorna för underhåll och inspektion. I så fall kan det ju vara läge att informera MPS. Man vet ju aldrig om man kan hitta något lik på botten.
Annars är det väl så att ett lik oftast flyter upp och hamnar på någon strand så småningom, såvida det nu inte är sänkt med tyngder.
Citera
2013-05-15, 11:12
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Jag tycker det skulle vara intressant med både tips om fiskaren och någon som sett VB gå just där. Alla tycker det är konstigt att ingen sett VB. Det vore betydligt lättare om polisen talade om VAR man i så fall skulle ha sett henne. Nu finns det några vittnen som tror sig ha sett henne i Björns och en vid Smedjan i Luleå. Därför angav jag i inlägget en specifik gång och cykelväg. Mao ingen uppgift som finns, men något jag frågar efter.

Varför är den osannolik? Styvpappan hade sin "åka hem till Boden helg" iaf. Han åkte hem varannan helg Den 7/4 hade VB gjort tacos till styvpappan enligt kontot på Fejjan. Tittar man i allmenackan så borde han varit i Boden lördagen den 4/5.

Det är betydligt mer sannolikt att hon mördats av en person hon känner, har eller har haft en relation med eller är bekant med.

En okänd fiskare som får för sig att döda en ung tjej, typ Eklund eller Carolinmördaren, är ganska sällsynt och händer inte så ofta, och därför är det tillsammans med andra omständigheter som att hon var upprörd på grund av någon trolig konflikt med någon inte troligt att GM var okänd.

Men som jag sa kan man förstås inte utesluta detta, även om det kanske är minst troligt just nu att GM är en för henne okänd person.
Citera
2013-05-15, 11:12
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exorganic
Det ligger när mina egna teorier. Det finns dock frågetecken:

Mobilen bör ha stängts av på plats. Hur gjordes detta? ev. gm vill nog inte att VB ska skicka sms eller ringa någon medans dom åker iväg.

Att ev. gm har en bil i närheten stående ökar ju risken någon har iaktagit den. Motionärer, fiskare etc.

Kanske dags att söka en mobiltfn i vattnet, inte bara en kropp.

Din första fundering har jag också klurat på, men inte kommit fram till något vettigt annat än batteriet kanske tog slut. Hon hade nyttjat telefonen en del under dagen och troligtvis inte laddat den sedan tidig morgon. När det gäller bilen så skulle ingen notera om två personer, en med fiskespö och den andra med en påse gick lugnt till en parkerad bil. Jag vet inte om du kan platsen i verkligheten, men där jag tror bilen kan ha stått är det inga människor i farten en lördagkväll vid kanske närmare 22-tiden. Dessutom hade det hunnit börja skymma.
Citera
2013-05-15, 11:14
Medlem
XsliteXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Tack för upplysningen. Nej något större vattenmagasin verkar det ju tyvärr inte finnas och vid denna årstid är det väl oftast ganska höga flöden. Man undrar om det händer någonsin att dom stänger dammluckorna för underhåll och inspektion. I så fall kan det ju vara läge att informera MPS. Man vet ju aldrig om man kan hitta något lik på botten.
Annars är det väl så att ett lik oftast flyter upp och hamnar på någon strand så småningom, såvida det nu inte är sänkt med tyngder.

I stort sett hela sommaren från slutet av juni är dammluckorna stängda eftersom allt vatten som passerar kraftverket passerar via turbinen, och ibland så öppnas dammluckorna när turbinen behöver underhåll..

Jag skulle tro att hon kommer hittas först när O-ringen är i Boden 20-26 Juli, dom har sitt "center" på den nerlagda helikopterflygplatsen, samma ställe där hennes vän körde ihjäl sig..
Citera
2013-05-15, 11:15
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det är betydligt mer sannolikt att hon mördats av en person hon känner, har eller har haft en relation med eller är bekant med.

En okänd fiskare som får för sig att döda en ung tjej, typ Eklund eller Carolinmördaren, är ganska sällsynt och händer inte så ofta, och därför är det tillsammans med andra omständigheter som att hon var upprörd på grund av någon trolig konflikt med någon inte troligt att GM var okänd.

Men som jag sa kan man förstås inte utesluta detta, även om det kanske är minst troligt just nu att GM är en för henne okänd person.

Finns en hon känner/kände och som brukar fiska vid älven. En äldre man. Studera texten jag länkade till så kan du få ett uppslag...
Citera
2013-05-15, 11:20
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Finns en hon känner/kände och som brukar fiska vid älven. En äldre man. Studera texten jag länkade till så kan du få ett uppslag...

Visst, men det finns inget som talar för det, när det gör det ska jag gärna söka uppslag om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in