Citat:
Tack för svar från er båda och ska kolla upp en pulsklocka med.
Nej , konditionen är inte så jätte bråttom med att förbättra. Var bara intresserad av att se vad som är bästa löpningen för att förbättra den. Hur många pass skulle du/ni rekommendera i veckan då ? Huvudsaken jag ser är att hålla mig i form och inte tappa allt som man byggt upp från säsongen nu och även ha en bra grund när vi drar igång med försäsongen igen , slutet av januari skulle jag tro.
Sen hoppas jag även att jag ska börja gilla att gå ut och löpa och just nu känner jag mig riktigt motiverad för det iaf.
Nej , konditionen är inte så jätte bråttom med att förbättra. Var bara intresserad av att se vad som är bästa löpningen för att förbättra den. Hur många pass skulle du/ni rekommendera i veckan då ? Huvudsaken jag ser är att hålla mig i form och inte tappa allt som man byggt upp från säsongen nu och även ha en bra grund när vi drar igång med försäsongen igen , slutet av januari skulle jag tro.
Sen hoppas jag även att jag ska börja gilla att gå ut och löpa och just nu känner jag mig riktigt motiverad för det iaf.
3 pass i veckan är lagom och ger bra resultat, sedan kan du ju lägga till ett extra om du känner för det efter ett litet tag. Det viktiga är att köra varierad träning för att träna explosivitet och uthållning. Själv skulle jag köra ett distanspass på cirka 7-10 km och ett längre pass på cirka 10-15 km för att träna uthålligheten, sedan ett intervallpass eller snabbt tempopass på cirka 5 km med hög fart.
Intervaller påpekas ofta att det ger bra resultat, vilket jag håller med om. Däremot är antalet kilometer mängden per vecka, desto viktigare. Personligen gillar jag inte intervall utan kör hellre ett stenhårt kort tempopass. Det är bra att du är taggad. Men jag rekommenderar att ta det lugnt på långpasset och lagom tempo på distanspasset. Att efter varje löprunda ha blodsmak och lägga sig flåsande, det håller inte i längden. Så gjorde jag ibörjan men det blev för jävla jobbigt att varje gång gå ut med full kraft.