2023-01-11, 19:40
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Är du säker? 1.5 mil promenad för en kille på 100kg skulle då förbränna 1500kcal. Låter mycket.

1,5 mil promenad tar för en tjockis kanske 3 timmar. 1500 kcal för 3 timmars arbete tycker inte jag låter överdrivet mycket.
Citera
2023-01-11, 19:44
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobo909
Första stycket helt åt helvete fel. Andra rätt.

Jaha och varför då?
Citera
2023-01-11, 19:50
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Jaha och varför då?

Högintensiv träning kommer alltid leda till fler antal brända kalorier än lågintensiv, även om distansen är den samma.
Citera
2023-01-11, 20:03
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobo909
Högintensiv träning kommer alltid leda till fler antal brända kalorier än lågintensiv, även om distansen är den samma.

Den största skillnaden är mellan gång och medelintensiv jogg/löpning. Därefter är skillnaden försumbar per kilometer.
Citera
2023-01-11, 20:04
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Den största skillnaden är mellan gång och medelintensiv jogg/löpning. Därefter är skillnaden försumbar per kilometer.

Inte om man räknar in vad man då sedan kommer bränna resterande tid av dygnet.
Citera
2023-01-11, 21:01
Medlem
Baskervilles-Hunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Men det har verkligen varit en dipp denna vinter. Vete fan vad som hänt. Men jag rör mig nån mil varje dag i alla fall. Ska se om jag orkar jogga i morgon. Känner jag att jag inte pallar 10-15 km, då går jag hellre den sträckan.

Det är ju rätt förståeligt att man dippar när det känns som att både kroppen och vädret gör allt för att ta det roliga ur löpningen. Det vänder nog med vädret som du säger.
Har börjat försöka lära mig att crawl-simma, det är en rätt kul utmaning och att få basta efteråt denna årstid är inte fy skam. Har börjat uppskatta mina turer till simhallen mer och mer! Det är inget mer utöver löpningen du har flörtat lite med tanken på att prova på som ger lite scenombyte?
Citera
2023-01-11, 22:12
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baskervilles-Hund
Det är ju rätt förståeligt att man dippar när det känns som att både kroppen och vädret gör allt för att ta det roliga ur löpningen. Det vänder nog med vädret som du säger.
Har börjat försöka lära mig att crawl-simma, det är en rätt kul utmaning och att få basta efteråt denna årstid är inte fy skam. Har börjat uppskatta mina turer till simhallen mer och mer! Det är inget mer utöver löpningen du har flörtat lite med tanken på att prova på som ger lite scenombyte?

Jag styrketränar 6 5-6 dagar i veckan också. Lätt hemma träning. Då jag tycker att löpare får så ful överkropp.

Måndag-Fredag- mage
Måndag- biceps
Tisdag-Triceps
Onsdag-axlar
Torsdag-bröst armhävningar
Fredag Biceps igen.

Allt med hantlar. Vete fan hur jag ska kunna träna rygg hemma.
Citera
2023-01-11, 22:15
Medlem
mr.demons avatar
Saucony Triumph 19. Jag brukar alltid skriva ner hur långt jag har sprungit i ett par skor, för att får reda på hur länge do, håller för mig på ett ungefär. Räknade just ut att dom skorna har gått 590.41 km, och båda skorna är det små hål på utsida. Är inte det lite dåligt? Jag trodde att dom skulle hålla längre än Hoka. Då kan jag lika gärna köra Hoka igen, då dom är skönare.

Allt jag har läst om den skon är att den skulle hålla som en tank. Så var ju inte fallet.
Citera
2023-01-11, 22:26
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Jag styrketränar 6 5-6 dagar i veckan också. Lätt hemma träning. Då jag tycker att löpare får så ful överkropp.

Måndag-Fredag- mage
Måndag- biceps
Tisdag-Triceps
Onsdag-axlar
Fredag Biceps igen.

Om du har tillgång till en bänk underlättar det, men man kan fixa hantelrodd, omvända hantelflyes och rygglyft utan.
Citera
2023-01-11, 22:52
Medlem
Proras avatar
Som tidigare nämnts i tråden är det ett väl etablerat faktum att energiåtgången för att tillryggalägga en sträcka till fots är ungefär densamma oavsett om man går eller springer och att denna mellan tummen och pekfingret är ca 1 kcal per kg kroppsvikt och km.

Faktum är att energiåtgången snarare är lägre vid löpning, då detta sätt att röra sig är mer energieffektivt bl.a. på grund av att en viss mängd elastisk energi lagras i underbenens muskler och senor under nedsättningsfasen i löpstegen.

Att högintensiv löpning ger en viss förhöjd efterbränning stämmer, men frågan är hur stor den egentligen är. Lättast att undersöka detta vore att mäta kroppstemperaturen innan, direkt efter och sedan ett antal timmar efter två lika långa pass med gång resp. snabblöpning.
Citera
2023-01-11, 22:54
Medlem
Baskervilles-Hunds avatar
Citat:

Måndag-Fredag- mage
Måndag- biceps
Tisdag-Triceps
Onsdag-axlar
Fredag Biceps igen.

Nice! Har du möjlighet så skaffa en pull-up bar du kan sätta i ett dörrhål eller liknande. Finns fristående också, har dock inte provat någon sån. Pull-ups/chin-ups är för ryggen vad armhävningar är för bröstet, typ. Annars finns det många övningar du kan göra utan utrustning som garanterat kommer gör dig svettig, här har du en bra video med övningar som är jobbigare än de ser ut..
Citera
2023-01-12, 01:59
Medlem
LabiSiffres avatar
Hur gör ni med styrketräningen? Vill behålla så mycket fokus som möjligt på löpningen men tänkte försöka klämma in 1-2 helkroppspass på gymmet varje vecka. Några få övningar (helst basövningar) så att det går hyfsat snabbt.

Hur ser era upplägg ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in