2014-07-15, 18:22
Medlem
Tjenixen!

Jag tänkte ta upp löpningen igen (tränade senast för ca 1 år sedan) och undrar om ni har förslag på hur man kan göra träningen rolig? Hur ska man löpa om man vill tappa vikt?
Senast redigerad av Kaymano 2014-07-15 kl. 18:36.
Citera
2014-07-15, 21:46
Medlem
Framtidsatlets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Tjenixen!

Jag tänkte ta upp löpningen igen (tränade senast för ca 1 år sedan) och undrar om ni har förslag på hur man kan göra träningen rolig? Hur ska man löpa om man vill tappa vikt?

Kosten styr vikten, inte träningen. I övrigt vet jag inte, sätt upp mål som du försöker nå, det kan till exempel vara ett tidsmål i ett motionslopp. Om träningen har ett tydligt syfte blir det lättare att motivera sig.
Citera
2014-07-15, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framtidsatlet
Kosten styr vikten, inte träningen. I övrigt vet jag inte, sätt upp mål som du försöker nå, det kan till exempel vara ett tidsmål i ett motionslopp. Om träningen har ett tydligt syfte blir det lättare att motivera sig.
Det går väl hand i hand. Elitidrottare kan ju typ äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt.
Citera
2014-07-15, 23:02
Bannlyst
Citat:
Det går väl hand i hand. Elitidrottare kan ju typ äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt.

Ja det går hand i hand. Men det är fortfarande kosten som styr vikten. Förlorad energi genom träningen bör man bara se som bonus och inte kompensera upp kosten för mycket om man nu inte är ute efter viktuppgång/energibalans.
Citera
2014-07-18, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Ja det går hand i hand. Men det är fortfarande kosten som styr vikten. Förlorad energi genom träningen bör man bara se som bonus och inte kompensera upp kosten för mycket om man nu inte är ute efter viktuppgång/energibalans.
Jag kompenserar inte upp kosten men tränar för att slippa leva som en vegetarian. Hellre 1 timmes träning varje dag än svältdiet.
Citera
2014-07-18, 15:27
Bannlyst
Citat:
Jag kompenserar inte upp kosten men tränar för att slippa leva som en vegetarian. Hellre 1 timmes träning varje dag än svältdiet.

Om man går på "svältdiet" så dietar man fel helt enkelt. Det går alldeles utmärkt att vara äckelmätt dygnet runt på diet om man så skulle vilja. Det gäller bara att veta vad man ska äta.
Citera
2014-07-18, 15:54
Medlem
Hej!

Jag finner mig i en hopplös situation. Jag jobbar 4 veckor på en oljerigg, och är sen ledig 4 veckor. Så 6 månader om året sitter jag i ett rum och stirrar in i en vägg av datorer. Detta har nu börjat märkas på min figur.

27 år
Man
187 cm

Har alltid varit slank och var i min ungdom grym på att springa, men nu känns det som att jag förlorar all min kondis mellan mina arbetspass. Det finns gym på riggarna, men oftast är jag lagom slut efter 13-14 timmars jobb, så motivationen att springa på ett band är låg.

Har ni några tips? Hur ska jag springa på min ledighet för att inte tappa allt när jag jobbar?

Tack!
Citera
2014-07-18, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Om man går på "svältdiet" så dietar man fel helt enkelt. Det går alldeles utmärkt att vara äckelmätt dygnet runt på diet om man så skulle vilja. Det gäller bara att veta vad man ska äta.
Jag äter det som är gott och tränar därefter. Bara min vikt minskar så är jag nöjd. Har ingen brådska utan kan vänta 5 år om det är vad som krävs för att komma i sitt livs form. Klart att man tänker på vad man äter men inte så att man slutar äta det som är gott. Att ta en öl till biffen är livskvalité.
Senast redigerad av Kaymano 2014-07-18 kl. 17:20.
Citera
2014-07-18, 23:28
Medlem
Citat:
Tjenixen!

Jag hade inte fokuserat sig mycket på kosten. Utan att börja ganska lugnt med löpningen. Jag hade sprungit en kortare sträcka i behagligt tempo (när man sprungit färdigt känner man sig hyfsat pigg och andningen i behåll) och försökt få till en bra teknik. Sen öka successivt. Att springa 3km i långsamt tempo är alla gånger bättre än att springa 3km i högt tempo och stanna en gång. Hur pigg är man på att springa dagen efter man legat ned på marken med andnöd och spykänsla ex?
Citera
2014-07-19, 00:21
Medlem
Framtidsatlets avatar
Citat:

Nej det kan dom verkligen inte. Jag har varit med om många gånger när jag har 4h träning i kroppen en dag att jag inte kan äta mer fast jag hade velat, trots att e-behovet legat på uppemot 5kkcal eller tom över det. Kosten styr vikten, tränar du mycket äter du mycket också och vänjer dig vid det.
Citera
2014-07-19, 00:24
Medlem
Framtidsatlets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no.one.knows
Hej!

Jag finner mig i en hopplös situation. Jag jobbar 4 veckor på en oljerigg, och är sen ledig 4 veckor. Så 6 månader om året sitter jag i ett rum och stirrar in i en vägg av datorer. Detta har nu börjat märkas på min figur.

27 år
Man
187 cm

Har alltid varit slank och var i min ungdom grym på att springa, men nu känns det som att jag förlorar all min kondis mellan mina arbetspass. Det finns gym på riggarna, men oftast är jag lagom slut efter 13-14 timmars jobb, så motivationen att springa på ett band är låg.

Har ni några tips? Hur ska jag springa på min ledighet för att inte tappa allt när jag jobbar?

Tack!

Du måste träna även när du jobbar. 4v stillasittande är totalt förödande för kroppen. Jag hade övervägt att byta jobb.
Citera
2014-07-19, 03:27
Bannlyst
Citat:
Jag äter det som är gott och tränar därefter. Bara min vikt minskar så är jag nöjd. Har ingen brådska utan kan vänta 5 år om det är vad som krävs för att komma i sitt livs form. Klart att man tänker på vad man äter men inte så att man slutar äta det som är gott. Att ta en öl till biffen är livskvalité.

Om man inte är beredd att offra lite livskvalité för att komma i bra form så vet jag inte vad man gör i detta forum. Klart man kan kompensera för både det ena och det andra, men i slutänden är det du själv som ligger för det stora arbetet. Orkar man inte detta, ja då kanske man ska börja fundera på vad det är för mål man har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in