2006-09-30, 00:10
Medlem
Starfishs avatar
1991

När jag var 9 år gammal låg jag i min säng på rummet och morsan/farsan glor på tv i vardagsrummet. dörren står på glänt med ett lite ljus som lyser in från hallen. Sover alltid (på den tiden) med foten nere mellan väggen och sängen om ni förstår, men just denna natten när jag ligger och blundar, så är det något som griper ett ordentligt hårt tag om min fotled och trycker till, skrikandes flyger jag upp ur sängen och ut till föräldrarna som säger till mig jag hade en mardröm, vilket jag ej hade kan jag garantera.

En annan natt i samma lägenhet, fast denna gången med öppen dörr och alla sover och helst släckt i lägenheten, så en natt jag hade svårt o somna in så ser jag en svart man skulle jag tro, iallafall siluetten av en människo skepnad står i dörr öppningen till mitt rum och förmodligen tittar in på mig, kunde se små färger i silluetten också blå och röd, slingrade sig som ådror runt hela figuren. Jag låg o tittade 10 min, minns ej om den rörde sig, men sen kalla jag på morsan som tände lampan och kom in, samma sekund hon tände försvann den. En annan gång så stod "han" i ett av hörnen i mitt rum, lite för nära denna gången så jag rusade ut.

Själv skulle jag tro att det är en form av sömnparalys möjligtvis, men har ingen som helst minne av att jag inte kunde röra mig, eftersom jag flög upp ur sängen sekunden efter.

En annan gång i samma lägenhet, ska jag gå ut och ge min morsa någonting, går genom hallen och när jag kommer 2 meter ifrån klädhängaren så slits en tröja ner i golvet, den slits och inte faller.

Samma lägenhet, ensam hemma och telefonen ringer, jag pausar mitt tv-spel och rusar genom rummet och ut i hallen och 2 sekunder innan jag lyfter luren så hör jag någon viskar högt i mitt öra "mitt namn" när jag springer fortfarande, moster svarar i luren och jag stel av skräck skriker till hon "kom hit för helvete, jag lämnar lägenheten nu.... Hon kommer över & frågar vad som står på.

Hade egen hemnyckel sedan liten, ensam hemma många gånger hör jag saker förflyttas på syrrans rum, går in och ser att det är dockor som har flyttas runt och huvuden har snurrats. -Då undrar ni, hur vet han det? Jo efter erfarenhet av ting som flyttas. Så varje morgon innan föräldrarna går och jag är hemma själv innan dags för skola så ser jag till att dockorna ligger med stängda ögon, rakt i sånna där barnvagnar och med huvuden neråt, ibland slänger jag filtar över dem och stänger dörren, några ljud senare och man öppnar dörren, ligger dom på golvet eller flyttats runt med ögon öppna och huvuden skruvade typ...

Samma lägenhet, dörrar öppnas o stängs och böcker ramlar ner från hyllor.

INGA husdjur eller vindrag eller knark, nojjor och skit. Morsan och farsan har sett, hört en hel del och intygar allt var sant den dagen vi flyttar ut. Då hade dom en hel del historier själv att berätta från den lägenheten, värre saker om folk som inte existerar har ringt, saker som setts i tidningar som sedan inte finns där, känt sig utstirrad, hört röster, folk som gått genom ytterdörren fastän den är låst.

En natt, så hörde vi alla, att ytterdörren öppnas och in går flertal personer som skrattar, hojtar och prata och för liv, lätt so men fest på 4 pers på väg in. Stänger dörren och smäller med saker. Alla flyger upp och dörren är stängd låst och allt blir tyst. Morsan gråter, jag o syrran livrädda och farsan förbannad. Ingen vill tala om det än idag. (det var ingen granne eller så, 2 pensionärer bodde bredvid oss. och man hörde att det var i vår lägenhet tydligt)

En hel del historier, finns mer från ett annat ställe vi bodde i.

Själv är jag skeptisk och försöker hitta naturliga förklaringar, men dessa kan jag ej förklara utom möjligtvis saken på mitt rum och nån som grep mig i foten. kan vara sömnparalys.

Jo föressten en person hade tagit sitt liv i badrummet och blodet satt kvar i golvmattan och gick inte tvätta bort. kanske han som lekt.

Ingen bullshit eller överdrift. Sann historia från 1991.
Citera
2006-09-30, 00:12
Medlem
Starfishs avatar
1991

Kan tillägga att sedan den lägenheten har har ALDRIG sovit med en lampa släckt, är väldigt mörkrädd och jag vågar inte sova i samma rum som en docka av något format, eller något med ögon. Lider av sömnsvårigheter efter dom händelserna än idag.
Citera
2006-10-01, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vreborlo
En dag öppnade jag kylen och tog mig lite yoghurt, till mitt stora förtret smakade den syrligt och surt, och det gör yoghurt än idag. *brrrr*, thank you thorn for fruktkvarg.

nääe!! skojar du? måste varit någon ande som varit på besök under natten eller nåt o grejjat med yoghurten. det här måste du ta upp med "Det Okända" på Tv4+.

*gäsp*
Citera
2006-10-01, 12:14
Medlem
För det första, en stor eloge till er som delger oss med era erfarenheter. Det är inte lätt att tas på allvar i det här forumet.

Jag har själv varit med om många olika oförklarliga händelser. Med risk att få höra diverse töntiga kommentarer så var jag i vintras med om att jag fick en strykning från huvudet ner mot ryggen när jag låg i sängen och skulle sova. Min pappa gick bort i november förra året och det här hände i år i januari.

Jag hoppas ju lite att det ska ha varit han som kom, så här i efterhand. Kan ju tala om att det verkligen inte var det första jag tänkte när det hände. Jag flög upp ur sängen med en puls på 200, redo att hitta det första bästa att slå ihjäl inkräktaren med.
Citera
2006-10-01, 14:51
Medlem
Mizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FidelCastro666
Jag kan ju även tilläga att jag som liten var jävligt rädd för spöken och övernaturligt, och då menar jag riktigt rädd, ja nästan paranoid, kunde knappt sova och liknande. Och jag har en hel del konstiga minnen och upplevelser från denna perioden som att jag såg spöken och sådant. Men nu när jag slutat tro på sådant så upplever jag det heller inte, Jag tror mycket på hjärnan och dess förmåga och jag tror att hjärnan många gånger spelar oss ett spratt. dvs att vi inbillar oss otroligt mycket pga rädsla och sådant. Jag säger inte att det folk berättar och skriver om här är inbillning, men mycket kan nog vara det.

Ja eller också har du valt att sluta tro på andar, pga din rädsla och då ser du inte dem längre (fast de finns där).
Citera
2006-10-01, 15:11
Medlem
Mizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6E30306200
Jag flög omkring litegrand i en dröm en gång...

Snälla, säg inte att ni tror på övernaturliga saker. Här finns förklaringar till samtliga "övernaturliga" fenomen:
Du inbillar dig
Någon lurar dig
Du är mentalt sjuk (och blir lurad av din hjärna)
Det är inget övernaturligt utan bara någon teknologi som du inte känner till eller ett naturligt fenomen som du inte känner till.

kthxbye

VÄLDIGT MÅNGA som är mentalt sjuka, blir lurade eller inbillar sig isåfall! Nästan övernaturligt när man tänker på det.

Men vi hittar alla våra egna förklaringar.
Citera
2006-10-01, 15:17
Medlem
Mizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dräng-Erik
Någon som funderat på varför typ 90% av alla spökupplevelser verkar ha inträffat på landsbygden, gärna hos mor- eller farföräldrar?

För att det oftast är äldre hus på landsbygden som det har bott och dött fler personer i. Dessutom är det lugnare och tystare och lättare att märka av övernaturliga fenomen på landet.
I stan är många hus, hyreshus relativt nybyggda och det är mera ljus och liv och rörelse runt omkring.
Därför!
Citera
2006-10-01, 15:51
Medlem
Mizzas avatar
Sådär! Nu har jag fått gjort lite inlägg till tvivlare!

Håller med tigerlily, det är inte lätt att berätta om sina upplevelser av det övernaturliga på detta (eller andra forum) utan att bli påhoppad till höger och vänster! Men det är kul att se att så många gör det ändå och fortsätter att skriva sina fascinerande berättelser och saker de upplevt och att trådar (liksom denna) fortsätter att ökas på med nya inlägg.

Så till en egen upplevelse:

Detta hände sig när jag gjort slut med och flyttat ifrån pojkvännen jag hade då. Jag hamnade i en lägenhet på botten i ett hyreshus, med egen ingång och uteplats. Mysigt tyckte jag, och gillade även att det var en etagelägenhet med köket och duschen och ett extra rum i källarplan.
Jag skaffade en katt, som jag velat ha ett tag men ej kunnat pga att min fd kille varit allergisk.
Allt var bra en tid.
Sedan började jag höra konstiga ljud på nätterna, som att någon gick omkring nere i köket och flyttade på grejer och gick i trappen upp till våningen där jag sov. Jag brukade sätta mig upp och spana ut emot vardagsrummet för att se om jag kunde få syn på någon eller något, men det gjorde jag aldrig, min katt brukade också stelna till och vansinnesstirra åt samma håll som mig, med alla hår ståendes rakt ut på ryggen.
Jag tände vid dessa tillfällen alltid en lampa och satte på radion och då brukade jag kunna somna om.
Men så började jag också märka av att när jag stod i källarplan och duschade så kunde jag höra steg i trappen ner och se hur en mörk skepnad gick förbi utanför den genomskinliga duschdörren.
Min katt brukade vid dessa tillfällen sitta med uppspärrade ögon och tjock svans när jag kom ut ur duschen.

Jag tyckte det var obehagligt nu och sade upp lägenheten för att flytta till en annan jag tittat på, jag ville inte bo kvar där längre. Men då det är 3 månaders uppsägningstid som alla vet så fick jag stå ut så länge.

Det var hemskt att komma hem på eftermiddagarna och hitta min katt livrädd och konstig och mötas av en känsla av att någon tittade på mig. Jag hade tvn på dygnet runt som sällskap och pratade mycket i telefon och satt vid datorn för att överleva. Så fort jag vände mig om eller gick in i andra rum tyckte jag att jag såg en man i ögonvrån, och jag hatade nätterna då jag hela tiden hörde steg och grejer.
Vänner som var på besök tyckte det var olustigt hos mig, och min ena syrra som sov över en natt hade inte fått en blund i ögonen sade hon då hon känt hur någon stod lutad över henne och andades på henne.

Så kom då sista veckan innan jag skulle flytta. Jag stod en kväll och packade och såg hur min katt lekte med en boll jag bundit fast vid spaljen vid trappen ner till källaren.
Plötsligt jamar hon till och jag ser hur hon febrilt kämpar för att hålla sig kvar på golvet med klorna utspärrade då hon sakta dras emot spjälorna vid trappen. Jag rusar dit och ser hur hon dras igenom spaljen med en väldig fart och slår i väggen mittemot. Sedan faller hon med en duns ner på trappstegen och rullar ner till källarplanet.
Jag springer så fort jag bara kan ner och lyfter upp henne. Hon stirrar emot köket och är spänd i hela kroppen. Där i mörkret ser jag konturerna av en man som står och tittar på mig. Jag blir livrädd och springer upp för trappen, hugger tag i mobilen på vardagsrummet och far ut och smäller igen ytterdörren. Inifrån lägenheten hör jag ett vrål och en massa smällar.

Jag ringde min syrra och hennes kille som fick komma och hämta mig och sedan satte jag inte min fot där ensam mer.

Har upplevt fler saker men orkar inte skriva mer nu.
Citera
2006-10-01, 16:42
Medlem
ReAsOns avatar
Ska dela me mig några av mina få upplevelser (som tur e)

Satt i mitt rum för några årsen. Klockan var ca 03.00 på natten, ja kollar på tv. Mitt rum är mörkt och bara tv:n är på, plötsligt stängs tv:n av, lampan i taket tänds och ja hade en sjungande fisk i bokhyllan, som ja hade tejpat över sensorn på som började sjunga..allt samtidigt..Tv:n va avstängd på knappen och lampans knapp va tryckt på..gissa om ja fick en hjärtattack

Diverse fotsteg hörs i lägenheten, stannar av precis utanför min dörr.

Har även sett ett ljust klot sväva ovanför hustaken här för att sen bara försvinna..Det var stjärnklart ute..

Hm va mer..En polares före detta hus ute på landsbygden för många årsen, det knackade i väggarna hela tiden, som om någon stod på andra sidan väggen. "Folk" som gick i vindstrappan etc..Va ska man förvänta sig av ett hus från 1920 :P

Även haft en sanndröm
Citera
2006-10-01, 17:35
Medlem
Näe Mizza! Fy fan va obehagligt!
Citera
2006-10-01, 18:03
Medlem
Rakiis avatar
Kan inte förklara om det jag såg var övernaturligt eller ej men till historien:

Jag tillbringade en helg över hos min väns sommarhus på Tyresö utanför Stockholm, har för mig det var under någon vintermånad och även vid den här tiden hade jag ett stort intresse för ockultism, astronomi och ufologi som jag senare kunde ha en smula användning av till "fenomenet".

Kvällen hade gått och det blev sent och in på natten gick jag ut på balkongen till lillstugan där jag och vännen bodde, stod hursomhelst där och tittade på natthimmelen som jag brukade göra då jag plötsligt ser ett stjärnfall (den typen man får önska sig saker av), sedan ett till och flera med intervaller på kanske 5-10 tills jag sett ungefär 10 st, efter det var det en "ljuspunkt" som såg lite större ut än en stjärna på himmelen som började röra sig ovanligt fort för att vara ett flygplan och vad jag vet ligger inte någon flygplansrutt under huset. Hursomhelst så står jag och granskar objektet som åker väldigt fort, fram och tillbaka, cirklar runt och sedan försvinner spårlöst in i mörkret.

Det första man kommer att tänka på är att det ska vara ett UFO eller någon form av utomjordisk livsform och än idag vet jag inte vad jag bevittnade men de flesta "UFO-observatorier" brukar ju ske under vintern vad jag läst om samt att stjärnfallen borde ju spela nån roll i det hela, kanske.
Citera
2006-10-01, 19:19
Medlem
^^

Tycker det är lika intressant varje gång jag läser om sånna här upplevelser. Orkar inte riktigt analysera varenda liten grej, och komma fram till något om att det var värmeballonger, det var ett flygplan eller den klassiska "ditt huvud spelade dig ett spratt".

Tycker det låter häftigt det du såg, helt enkelt. Vad det var är en annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in