2012-12-28, 16:13
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Nu behövs det hjälp på wikipedia sidan om Arnstad, användaren dnm gör allt för att "white washa" Arnstad...

Att dnm inte stängts av från Wikipedia än, och istället innehar en administratörspost, säger en hel del om svenska Wikipedia. Karln är skvatt galen, och en dedikerad vänsterextremistisk POV-pushare. Läs artikeln om Fria Tider, Nordisk Ungdom, högerextremism eller människoraser (läs gärna även diskussionsavdelningarna) om du vill ta del av hans verk. Det är verkligen tråkigt när i övrigt funktionsdugliga webbsidor som Wikipedia tillåts förstöras av enskilda användare.
Citera
2012-12-28, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verkisto
Efter att ha försökt redigerat bort de värsta stolligheterna på Wikipedia sidan om Arnstad möts jag nu vid inloggning av följande meddelanden.

"Detta konto är blockerat på obestämd tid. På grund av användarens bidrag antas kontot ha skapats endast i syfte att förstöra på Wikipedia."

"Ditt användarnamn eller ditt IP-nummer har blivit spärrat av administratören Tostarpadius med motiveringen: vandalkonto. Blockeringens varaktighet: på obestämd tid. "

Tostarpadius som genomfört blockeringen är enligt uppgift på Wikipedia "Teolog (född 1967) med (kyrko)historia som specialitet".

Jag hade faktiskt ett visst förtroende för Wikipedia. Nu vet jag bättre.

Svenska Wikipedia är ett enda stort skämt. Själv blev jag blockerad av en administratör efter att ha yttrat mig en gång i diskussionsdelen till en artikel. Ett sakligt inlägg som inte gillades av någon neurotisk administratör och så blev jag utslängd...
Citera
2012-12-28, 17:11
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Det är stor risk att Arnstad även ser exfrun som en fascist - även om inget som helst verkar tyda på att så är fallet.

Det är generellt mycket knepigt att få den här personlighetstypen att komma till terapisamtal, eller liknande åtgärder. Arnstad kommer att avvisa all hjälp, även de som bara vill honom väl kommer att betraktas som ondskefulla fascister. Medicinering är i princip omöjligt på frivillig basis, då Arnstad omgående kommer dra slutsatsen att det är högerextrema krafter som vill förgifta honom.

Det allvarliga är att det finns de som utnyttjar och matar "trollet", han får bekräftelse på sitt tankegods.det enda som skulle hjälpa var att någon status historiker ,helst flera,skulle orka att ta striden hela vägen.ta ett samtal med hans uppdragsgivare,tyvärr så blossar det väl upp "nya" uppdragsgivare så det ser knepigt ut.

Han har faktiskt varit inne i publicistklubben så om Arnstad tas ned från piedestalen så kommer det även skvätta på dem och andra ,mkt prestige.Jag har visat med fler exempel att han är ute och upphöjer sig själv så jag tror att det är enda vägen att visa att Arnstad är en lögnare på flera områden.
Citera
2012-12-28, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
I Arnstads skeva värld är de som kommer med kritik verkligen "fascister", "högerextremister" och "nazister", han tror på fullt allvar att han är förföljd - och har inga som helst bekymmer med att kasta ur sig okvädningsord. Han förstår inte att han gör sig till åtlöje.
Arnstads bristande verklighetsuppfattning illustreras tydligt när han uttrycker sig om svenska Wikipedia: "den högerextrema bias som råder här på wikipedia".
Menar han allvar?? Svenska wikipedia är väl snarast att betrakta som, om inte vänsterextrem, så åtminstone väldigt vänster...
Citera
2012-12-28, 17:25
Medlem
Nedanstående dystra tweet som skrivs på julafton, får endast 1 retweet.
Det är Arnstad, som tycker det är en vettig idé att gömma sig i hallen och kolla på twitter - istället för att tvingas se de i Arnstads värld, skrämmande och rasistiska Kalle Anka-figurerna.

Citat:
Johanna Lundberg
‏@stereotypt
Nu börjar den tiden på julafton då jag är allt för att undvika Kalle Anka. Just nu? Gömmer mig i hallen och kollar Twitter istället
24 dec 12 retweetad av Henrik Arnstad

https://twitter.com/stereotypt/status/283217874179473408
Citera
2012-12-28, 17:38
Medlem
En nytagen bild på Arnstad.

http://a.yfrog.com/img878/1619/in6wdt.jpg

Med boxhandskar på, nu är han verkligen redo att ta kampen mot fascisterna på Internet...
Citera
2012-12-28, 17:55
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Nu behövs det hjälp på wikipedia sidan om Arnstad, användaren dnm gör allt för att "white washa" Arnstad...
Tänker inte ge mig in i något Wikipedia-tjafsande, men efter ett ögonkast torde det vara enkelt att sabla ner Arnstad-kramarna (kramaren?) med enkla hänvisningar till WP:s riktlinjer. T ex är Arnstads studier källbelagda med hans eget CV, vilket är i strid med https://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Ingen_originalforskning:
Citat:
Material som är "själv-publicerat" (utan att ha refereegranskats eller granskats av trovärdig utgivare), räknas inte som trovärdig källa.
Citera
2012-12-28, 17:55
Medlem
Henrik Arnstad ljuger alltså.
Om tidningarna fortsätter gynna honom, använda honom eller referera till honom i denna egenskap så ljuger de också. Enkelt. Sluta köp tidningarna.
Citera
2012-12-28, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Menar han allvar?? Svenska wikipedia är väl snarast att betrakta som, om inte vänsterextrem, så åtminstone väldigt vänster...

Han menar allvar.

För att förstå Arnstad, är det centralt att känna till hur primitivt han tänker, han stämplar automatiskt alla oliktänkande som fascister eller högerextrema. Även om det nu som i det här fallet rör sig om svenska Wikipedia, som har en tydlig vänsterinriktning.

"Baisers" inlägg från förra sidan visar hur Arnstads logik fungerar:

Citat:
Arnstad:- Du är fascist!

Person A:-Nej det är jag inte, vad är beviset?

Arnstad:- Att du ifrågasätter mig.
Citera
2012-12-28, 18:21
Medlem
HerrGreens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obama-bin-laden
En nytagen bild på Arnstad.

http://a.yfrog.com/img878/1619/in6wdt.jpg

Med boxhandskar på, nu är han verkligen redo att ta kampen mot fascisterna på Internet...

Japp, redo att ta upp kampen, frågan är vågar han diskutera den här gången? Och med diskusion menar jag att den andra sidan och får komma tilltals, eller är det som det förväntas d.v.s. paranoida monologer på DN debatt avslutat med en artikel i Historisktidskrift där han grandiöst och pompöst förklarar sig som vinnare i en icke existerande debatt?
Senast redigerad av HerrGreen 2012-12-28 kl. 18:29.
Citera
2012-12-28, 18:31
Medlem
Zynas avatar
Arnstad är ett enastående exempel på hur den renaste definitionen av hybris ter sig, hur man i ett sådant förhållandevis simpelt ämne som historia endast mäktar med 60-70p på ett tiotal år av studier och sedan slänger sig med "historikerepitetet" till höger och vänster är inget annat än en skymf mot alla "riktiga" disputerade historiker runt om i landet.

Det hela är en underbart tragikomisk historia som hade kunnat stannat just där om inte nu olika media av någon outgrundlig anledning valt att anlita denna mannen.
Citera
2012-12-28, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Det jag undrar lite över är varför Arnstad har en "hang up" kring just vad finland gjorde under ww2.
Arnstad tycker att Finland ännu inte har gjort upp tillräckligt med sin historia. Han är sur för att Mannerheim fortfarande står staty i Helsingfors och för att finländarna vägrar att kollektivt erkänna sin historiska "skuld" för att ha samarbetat med tyskarna mot Sovjetunionen.

För Arnstad och andra "anti-fascister" är detta att ta på sig "skuld" en absolut nödvändighet, annars kommer Sannfinländarna, Sverigedemokraterna och liknande partier att komma till makten runtom i Europa. I sin recension av Arnstads "Skyldig till skuld" (Judisk krönika nr 1, 2010) skriver Jan Selling detta rakt ut:

Citat:
Haider- och Berlusconifascismerna blev möjliga just genom att efterkrigstidens ledande politiker frånsvor sig allt ansvar för nazismens illgärningar och i Italiens fall till och med framställde fascismen som en regim med mänskligt ansikte.

Man vill alltså använda sig av historien i politiska syften för att stoppa partier som Sannfinländarna, Sverigedemokraterna, Danskt folkeparti m.fl.

Även i Finland finns det faktiskt liknande tendenser, fast kanske inte så mycket bland just historiker. Som jag skrev i #1848 i denna tråd håller socialpsykologen Inari Sakki för närvarande på med ett forskningsprojekt som går ut på att genom "manipulation" -- hon säger rakt ut att det är så -- försöka få människor att känna kollektiv skuld och skam för sin historia, t.ex. genom att visa bilder från fortsättningskriget på finska fångläger för ryssar. Tanken är att försökspersonerna skall känna att "vi finländare gjorde detta" och därmed bli mer positiva till t.ex. flyktingmottagande. I Tyskland och Belgien har liknande metoder använts med framgång, fast då var det bilder från tyska koncentrationsläger och Kongo som användes. (Forum för levande historia och Gustaf Fridolins TV-serie om Sveriges illdåd genom historien kan kanske ses som svenska motsvarigheter.) Det handlar alltså om tankemanipulation, förändrad historieskrivning och omformning av det kollektiva medvetna.

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194697749997/artikkeli/puheenaihe+talttuuko+muukalaisviha+nayttamalla+ihm isille+oman+maan+synkkaa+historiaa+.html

(Länken på finska tyvärr. I artikeln får Sakki kritik av den finske historikern Markku Jokisipilä som inte tycker att det är acceptabelt att använda sig av historien på detta sätt.)

Arnstad tänker sig antagligen att Sannfinländarna skulle ha haft lägre opinionssiffror om finländarna i likhet med svenskarna hade haft mer "skuld- och skam-tänkande". Vill de inte själva ändra på sin historieskrivning tänker han göra det åt dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in