2012-12-01, 14:39
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Detta går inte på långa vägar att jämföra med statsrådet Littorins skandal. Ett statsråd ansvarar för hela svenska folket, vilket inte en journalist gör. En journalist är i förtroendebranschen och det självsaneras om han inte sköter sig.

Det här var ett intressant påstående - jag måste säga att det skiljer sig markant från min upplevelse. Men vi kanske har olika definitioner på hur en journalist skall sköta sig?

Kan du ge några exempel på den här självsaneringen?
Citera
2012-12-01, 14:40
Medlem
Pungs avatar
Citat:
En journalist är i förtroendebranschen och det självsaneras

Självsanering har alltid visat sig leda till unken, isolerad maktelit. Incest och inavel.

Media är på väg att förlora sin särställning som instans överst i maktkedjan. Tack vare internet går granskningsmakten tillbaka till folket. Det skapas en cirkel av kontroll, istället för en pyramid. För media är detta fruktansvärt ovant.

Sälva förföljer de människor till självmord och "avkräver svar" till det absurda. En artikel om en avslöjad lögn från dem själva, och en forumtråd om saken. Det är ett "hatdrev" och "nätpöbel".

Det finns inga vidrigare människor än journalister. Inga så självgoda översittare!
Citera
2012-12-01, 14:42
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av servus
Om vi vanliga dödliga icke-journalister hade ljugit så hårt om våra meriter hade vi sparkats direkt. Detta handlar alltså om en "vetenskapsjournalist" som ljugit om sin examen.

Håller helt med om det, och likt om det handlat om oss är det en fråga för hans arbetsgivare att hantera.

Han har oftast benämnts som historiker eller författare, vilket stämmer. Tänk på det innan ni stirrar er blinda på alla exempel där det står fil kand. Det finns betydligt fler fil kander i Sverige än författare och jag tror inte att just benämningen fil kand spelat någon större roll för hur han bedömts.
Citera
2012-12-01, 14:43
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung

Det finns inga vidrigare människor än journalister. Inga så självgoda översittare!

Det skulle vara flashackare då.
Citera
2012-12-01, 14:45
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ja, han blir inte sämre journalist för att han slarvat eller lurats om sin examen. Däremot är det en fråga om trovärdighet och hans alster kommer att kontrolleras noggrannare av all media i fortsättningen.

Där kommer bli oerhört intressant att se om ALL media kommer kontrollera honom nogrannare. Jag är rädd för att just den egenskapen - att ljuga för pengar - är attraktiv hos viss media. Inte sant?
Citera
2012-12-01, 14:45
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Det skulle vara flashackare då.

Haha... fyndigt hörru

Skillnaden är väl att vem som helst kan logga in och säga emot, ifall vi sitter här och blir för pompösa
Citera
2012-12-01, 14:46
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
Det här var ett intressant påstående - jag måste säga att det skiljer sig markant från min upplevelse. Men vi kanske har olika definitioner på hur en journalist skall sköta sig?

Kan du ge några exempel på den här självsaneringen?

Ja, googla journalist sparkad eller journalist avskedad så finner du svar. Mediebolag är arbetsgivare precis som alla andra och vill ha medarbetare de känner förtroende för. Det är slutligt läsarnas/tittarnas makt som avgör.
Citera
2012-12-01, 14:50
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Bla bla bla...bra att du gillar att föra en seriös diskussion och respekterar andra åsikter än dina egna.

Med tanke på den blodvittring många gett uttryck för här och att de pratat om hämnd och PK-journalister osv så vågar jag påstå att majoriteten är sd-sympatisörer eller har likartade åsikter.

Oj vad duktig du är som sagt att han är ett falsarium redan 2006! Vilka andra har du inte sagt det om? Med samhällshaveristiska åsikter täcks de flesta journalister och politiker nog in i din bild av falsarium.

Jag tror förresten inte att Henrik Arnstad skulle ha varit mindre falsarium i dina ögon om han läst några poäng till och tagit ut en fil kand. Vissa av ni lågutbildade FBR-are tycks leva i villfarelsen att det helt magiskt blir en helt annan person med större akademisk tyngd för att denne tagit ut en examen.

Arnstad har sannolikt skaffat sig betydligt bättre kunskaper om fascismen genom sina egna bedrivna studier och i kontakten med verkligheten än han skulle ha fått om han kompletterade sitt huvudämne historia med säg ekonomisk historia.

Tänkte först besvara ditt inlägg seriöst, men efter att ha läst igenom det så kvittar det.
Jag kan bara konstatera att du är helt okunnig om det akademiskasystemet, Henrik Arnstads skriverier och min person.

Metodik är väl ett helt obekannt begrepp för dig?

Och vill jag framhålla att jag i en betydligt högre studietakt än Arnstad nått 200% längre än Arnstad.

Du kan väl fråga Arnstad själv, om vem som kallade honom för fejk efter hans första artiklar om Finland i DN. Där får du svaret.
Senast redigerad av Baiser 2012-12-01 kl. 14:59.
Citera
2012-12-01, 14:52
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ja, han blir inte sämre journalist för att han slarvat eller lurats om sin examen. Däremot är det en fråga om trovärdighet och hans alster kommer att kontrolleras noggrannare av all media i fortsättningen.

Det lär nog inte bli några fler "alster" från rikslögnaren Arnstad, utom kanske i tidningen Metro. Inget förlag eller kultursida med minsta anspråk på akademisk trovärdighet kommer att ta in skriverier från en pajas som visat sig vara "enstaka kursare" och inte ens inneha den lägsta akademiska examen. Ska bli kul att se om finländarna vill slipa kniven mot den lilla svenska råttan som angrep deras historia trots att han saknade formella akademiska meriter.

Festligt att du påstår att folk i tråden är lågutbildade, när den stora majoriteten inlägg här tyder på motsatsen. De få inlägg som låter som de kommer från en person utan kunskap om akademiska meriter är faktiskt dina. Är du också enstaka kursare?

PK-muppar = obefintlig eller påhittad examen
FB-nazzar = fil kand eller högre

Vänj dig vid denna verklighet.
Senast redigerad av Fula Gubben 2012-12-01 kl. 14:57.
Citera
2012-12-01, 14:56
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ja, googla journalist sparkad eller journalist avskedad så finner du svar. Mediebolag är arbetsgivare precis som alla andra och vill ha medarbetare de känner förtroende för. Det är slutligt läsarnas/tittarnas makt som avgör.

Men journalister avskedas på löpande band på grund av minskad försäljning och nedskurna redaktioner, och din föreslagna googling avslöjar inte den egentliga orsaken.

Du hävdade att det sker självsanering, så jag antar att du kan ge konkreta exempel. Kan du det?
Citera
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Det lär nog inte bli några fler "alster" från rikslögnaren Arnstad, utom kanske i tidningen Metro. Inget förlag eller kultursida med minsta anspråk på akademisk trovärdighet kommer att ta in skriverier från en pajas som visat sig vara "enstaka kursare" och inte ens inneha den lägsta akademiska examen. Ska bli kul att se om finländarna vill slipa kniven mot den lilla svenska råttan som angrep deras historia trots att han saknade formella akademiska meriter.

Vi får hoppas på det, men jag är rädd för att DN någon gång kommer göra Arnstad till chef över kultur redaktionen.
Citera
Medlem
johannes Xs avatar
Citat:
Henrik Arnstad har skött det hela rätt illa. Han borde tigit och inte börjat radera utan istället erkänna felet.

Det stora felet han gör är att leka kunnig och utbildad. De enda som inte sågar honom är ju personer som så gärna vill att han ska ha rätt. Som har samma agenda som han har.

Självsanering sker ju inte om personen i fråga lyder order uppifrån. Om personen är okunnig eller ljuger eller rent av mördar verkar spela mindre roll.

(Och ja, jag har examen)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in