Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-06, 16:08
  #12121
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Edit: förresten, artikeln är ej bakom betalvägg.
Jag kommer inte åt det, endast prenumeranter.
Citera
2023-08-30, 14:17
  #12122
Medlem
Baisers avatar
Det har gått ett och ett halvt år sedan den ryska invasionen av Ukraina. Hur många upprörda tweets eller Facebook inlägg tror ni Arnstad gjort sen 24 Februari 2022 om ryska terrorbombningar? Om att Ryssarna har särskilda tortyrcentrum för Ukrinska barn? Överhuvudtaget hur många reaktioner har Arnstad gjort över det försök till folkmord som Ryssland startade i och med den fullskalig invasionen?

Ett, där han anklagar SD anhängare för att vara Putin troll.

Det som verkligen är beklämmande är hur han helt ignorerat alla de ryska krigsbrott som inte har någon motsvarighet i Europa sen Nazitysklands dagar.

Att Ryssland utan urskuld bombar sönder Mariupol med upp till 100'000 dödade civil lämnar ingen reaktion hos Henrik Arnstad. Att FN konstaterar att Rysska soldater systematiskt våldtar, torterar och dödar Ukrainska barn, verkar han helt ha missat. Lägger man där till alla kidnappade barn,(20000-100000) de nattliga terror bombningarna av Ukrianas städer, Rysslands systematiska övergrepp och mord på ukrianska krigsfångar.

Och reaktionen? Noll...

Det är ett jäkla hyckleri.

Sedan 2006 har Henrik Arnstad genom en rad illa underbyggda artiklar och debatt inlägg gjort allt för att ta äran av de finska soldaterna under vinter och fortsättningskriget.

Ja, Finland hade läger i Östkarelen där man främst 1941-42 internerade 24000 främst ryska internflyktingar och civila. 2000 dog av svält i dessa lägger 1941-1942

Att finska soldater skulle systematiskt mörda och våldta är befängt. Att finska armen skulle ha tortyrcrntrum inrättade för barn, likaså.

Skillnaden mellan det barbari Ryssarna gör sig skyldiga till i Ukraina och den ganska milda regim Finland hade I Östkarelen 1941-44 är odiskutable.

Ändå upprörs Arnstad av de sistnämnda men kommenterar inte Rysslands barbari. Tex I en kultur debattartikel i GP där han skriver att det fanns ingen skillnad mellan finska soldater och SS soldater!!

Henrik Arnstad, du är en hycklare av rang.
Citera
2023-12-11, 16:00
  #12123
Medlem
Ett nytt haveri. Arnstad har skrivit om brottslighet i ETC ( låst artikel ).

Arnstad totalsågas av vänsterbloggen "Svenssons Nyheter" ( en utmärkt blogg som till stor del handlar om just kriminalitet ).
Går inte att ta miste på att "Svenssons Nyheter" som brukar hålla en lågmäld ton, är ursinnig och närmast förtvivlad efter att ha läst Arnstads påhittade uppgifter och bristande historiska kunskaper.

Att Arnstad hallucinerar om högerextremism i artikeln är helt väntat, men att han har sämre historiska kunskaper om brottslighet i Sverige än en ordinär kvällstidningsläsare, var något överraskande.

Citat:
Märkligt av Arnstad om brottslighet i ETC
-----

När det gäller den äldre historien har jag dålig koll så jag vet inte om det finns några fel där men jag vet en massa om brottsligheten i Sverige från 1960-talet slut till idag. Det tycks inte Arnstad har några bättre kunskaper om. För hans artikel är full med felaktigheter.
----
Enligt Arnstad började det pratas om juggemaffian kring 2006. Det är ju ett helt sanslöst och idiotiskt påstående. Juggemaffian pratade vi om redan på 1970-talet och redan på den tiden var många personer med ursprung i Jugoslavien ledande i kriminella kretsar i Sverige
----
Arnstad tycks faktiskt tro att den så kallade juggemaffian vare ett påhitt av media på 2000-talet men som jag visat är det bara skitprat.
----
Beskrivningen av debatten och diskussionen om brottsligheten på 1970-talet som Arnstad gör är också rena fantasierna. Det var i slutet av 1960-talet och början av 1970-talet som synen på brottsligheten som ett resultat av fattigdom och utanförskap (alienation) slog igenom och inte omvänt. Brottsligheten sågs inte alls som att människorna var problemet. Arnstad är helt ute och cyklar här.

Det var just denna syn på brottsligheten som orsakad av sociala förhållanden som ledde till inrättandet av Brå. Ett annat resultat var att straff sänktes och att en syn på att vård och rehabilitering vare en nödvändig ingrediens i kriminalpolitiken slog igenom. Att det var individers inneboende ondska, kulturen eller etniciteten som var avgörande var åsikter som bekämpades hårt. Tvärtemot vad Arnstad påstår.
----
Sen tappar Arnstad bort brottsligheten och börjar beskriva de rasistiska och högerextrema organisationernas framväxt på 1980- och 1990-talet. Dessa grupper och deras åsikter hade på den tiden ett helt marginellt inflytande på debatten och samhället. Så den biten av hans artikel är faktiskt rätt irrelevant.
----
Vågen av skjutvapenvåld påstår Arnstad startade 2021. Vilket är dumheter. Den startade på 1990-talet och drabbade först Göteborg som hade högre nivåer av gängvåld under åren 2000-2015 än vad Stockholm haft de senaste åren.
----
Men det känns också som om ETC valt en mycket dålig författare för den typen av artikel de verkar ha beställt. Arnstad saknar uppenbarligen grundläggande kunskaper om den svenska brottsligheten och dess historia.

https://blog.zaramis.se/2023/12/09/y...slighet-i-etc/
Citera
2023-12-18, 06:16
  #12124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Ett nytt haveri. Arnstad har skrivit om brottslighet i ETC ( låst artikel ).

Arnstad totalsågas av vänsterbloggen "Svenssons Nyheter" ( en utmärkt blogg som till stor del handlar om just kriminalitet ).
Går inte att ta miste på att "Svenssons Nyheter" som brukar hålla en lågmäld ton, är ursinnig och närmast förtvivlad efter att ha läst Arnstads påhittade uppgifter och bristande historiska kunskaper.

Att Arnstad hallucinerar om högerextremism i artikeln är helt väntat, men att han har sämre historiska kunskaper om brottslighet i Sverige än en ordinär kvällstidningsläsare, var något överraskande.


https://blog.zaramis.se/2023/12/09/y...slighet-i-etc/

Arnstad har aldrig hållit sig till sanningen.
Citera
2023-12-19, 03:28
  #12125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Ett nytt haveri. Arnstad har skrivit om brottslighet i ETC ( låst artikel ).

Arnstad totalsågas av vänsterbloggen "Svenssons Nyheter" ( en utmärkt blogg som till stor del handlar om just kriminalitet ).
Går inte att ta miste på att "Svenssons Nyheter" som brukar hålla en lågmäld ton, är ursinnig och närmast förtvivlad efter att ha läst Arnstads påhittade uppgifter och bristande historiska kunskaper.

Att Arnstad hallucinerar om högerextremism i artikeln är helt väntat, men att han har sämre historiska kunskaper om brottslighet i Sverige än en ordinär kvällstidningsläsare, var något överraskande.

Märkligt av Arnstad om brottslighet i ETC
-----

När det gäller den äldre historien har jag dålig koll så jag vet inte om det finns några fel där men jag vet en massa om brottsligheten i Sverige från 1960-talet slut till idag. Det tycks inte Arnstad har några bättre kunskaper om. För hans artikel är full med felaktigheter.
----
Enligt Arnstad började det pratas om juggemaffian kring 2006. Det är ju ett helt sanslöst och idiotiskt påstående. Juggemaffian pratade vi om redan på 1970-talet och redan på den tiden var många personer med ursprung i Jugoslavien ledande i kriminella kretsar i Sverige
----
Arnstad tycks faktiskt tro att den så kallade juggemaffian vare ett påhitt av media på 2000-talet men som jag visat är det bara skitprat.

https://blog.zaramis.se/2023/12/09/y...slighet-i-etc/

Juggemaffian var framförallt verksam inom restaurangnäringen, och etablerades redan på 1970-talet med de flesta pizzeriorna. En del var svartslaktat kött, stulet kött eller olagligt importerat kött. De hade också en hel del kreativa hyss för sig, med att tex hålla sig med ett flertal skalbolag för att trolla bort skatter och moms på varorna i restaurangerna.

De var rätt så försynta av sig och ställde inte till med några större incidenter.
Ett tag hade de ett större antal torpedgäng som slog sönder andras restauranger om de inte
fick beskyddarpengar.
Sedan hade de också en del affärer med dopningspreparat, plus framförallt amfetamin.
Ett tag var det till och med lönsammare med dopning är amfetamin-

Nej dessa juggar var knappast tongivande i det kriminella Sverige då.
Arnstad har helt enkelt helt fel...
Citera
2023-12-20, 08:11
  #12126
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Ett nytt haveri. Arnstad har skrivit om brottslighet i ETC ( låst artikel ).
Återigen kan jag läsa artikeln på ETC utan problem. Kanske artiklar blir låsta om man besöker den sajten för ofta.

Inte så mycket intressant skrivet egentligen, men dåren inleder så här:
Citat:
Häromdagen deltog jag i ett panelsamtal med socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson. Vi skulle prata om möjligheterna till utopiska framtidsreformer, utifrån min biografi om socialdemokraten Ernst Wigforss. Men Andersson inledde istället pessimistiskt om nutidens brottslighet:

– Vi måste punktmarkera de kriminella gängen och vända på varenda sten, sade hon.

I dagens Sverige tävlar politiker – från höger till vänster – om att skrämmas. Sverige påstås befinna sig på gränsen till kollaps på grund av en invandrad och fradgande kriminalitet som slår alla rekord. Den här artikeln visar att detta inte är någonting nytt.

Tvärtom, faktiskt.
Sen kör han vidare med sina fantasier baserade på några enstaka citat och statistiksiffror samt deckare som han läst (eller sett filmatiseringarna av). Intressant ändå att han är så pass tillbaka inne i värmen att han till och med får delta i panelsamtal med Magdalena Andersson, jag trodde att de mer förnuftiga av sossarna hade genomskådat den här dåren.
Citera
2023-12-24, 23:16
  #12127
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Återigen kan jag läsa artikeln på ETC utan problem. Kanske artiklar blir låsta om man besöker den sajten för ofta..
Kan du lägga in eller pm:a?
Citera
2023-12-25, 14:23
  #12128
Avstängd
orrtupps avatar
Vad säger Arnstad om julen? Hur fascistisk är den tro?

Har han skrivit om saken någon gång?
Citera
2023-12-27, 00:12
  #12129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Vad säger Arnstad om julen? Hur fascistisk är den tro?

Har han skrivit om saken någon gång?

Jag har ingen susning, men som erkänt antifascistiskt universalgeni
så har han nog en förklaring där ?

Vit jul och pepparkaksgubbar redan där ringer hans varningsklockor

Kortslutning i proppskåpet direkt

Det ryktas att när han är ute på fascistspaning så har han en hel ryggsäck
full med brandvarnare som är ihopkopplade på ett särskilt sätt, som ett slags neuralt nätverk, fast med en app som bara han har utvecklat så kan han avläsa fascistoida kvantmekaniska strömningar i samhället bara så där.
De radioaktiva partiklarna från brandvarnarna samlas som ett moln runt fascisterna och lyser med
ett särskilt sken, som bara Arnstad kan se,
för han har mycket speciella bruna ögonlinser.

Dessa bruna ögonlinser har han tillverkat genom att han åkte till Auschwitz som hemlig
antifascistisk superagent och grävde upp lite aska från krematoriumet, och snodde askan.

Sedan så behandlade han askan med avancerad alkemisitiska trollformler.
Inte bara det: - Utan på sin balkong brukar han bränna Karl Marx Das Kapital, och ta vara på den askan också.
Sedan blandade han dessa olika asksorter i särskilda antifascistiska proportioner och därpå smälte han ned denna blandning till ett slags glas i en speciell ugn som bara kan gå
på vänsterorienterad vindkraft.

Bland annat måste Arnstad hela tiden bära en hjälm av bly för att inte han ska sugas
in i sådana riskabla tankemönster som orsakas av de radioaktiva partiklarna.

Radioaktivitet och kärnkraft förknippar Arnstad med kapitalism och fascism.
Men Arnstad påstår sig ha en metod att kunna vänstervrida de radioaktiva partiklarna
till ett mångkulturellt kaos.

De fascistoida strömningarna var ursprungligen baserat på Leibniz monader
vad man kan förstå.

Enligt andra rykten så har Generalfältmarskalken Arnstad nu utvecklat
en relativitetsbaserad rasism/fascism-teori.

Den ska visst vara strängbaserad, och på Arnstads ukuleles strängar är de specialtrimmade
för att motverka fascistiska vibrationer.

Gurun Göran Greider påstås däremot ha övertygat sig att fascisterna kan själavandra,
dvs reinkarnera, så själv på gamla dagar har han blivit så dement att han tror att han själv i sitt tidigare liv varit SS-soldat och koncentrationslägervakt under WW2.

Och att han ständigt måste sona detta horribla brott.

Detta genom att han skänker bort 75 % av sin pension till kaosblattar och köper nya brandbilar åt alla
kommuner som fått brandbilarna sönderslagna
__________________
Senast redigerad av DrSvenne 2023-12-27 kl. 00:33.
Citera
2024-03-19, 17:25
  #12130
Medlem
urverksapelsins avatar
Imorgon onsdag, vår vördade pansargeneral håller i en historie qviss. Delbar kl 19. Gå dit och se honom live! Önskar jag kunde komma.
Citera
2024-03-19, 21:17
  #12131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Imorgon onsdag, vår vördade pansargeneral håller i en historie qviss. Delbar kl 19. Gå dit och se honom live! Önskar jag kunde komma.
Var då?? Fan att jag redan är uppbokad på annat imorgon
Citera
2024-03-19, 21:41
  #12132
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiesp
Var då?? Fan att jag redan är uppbokad på annat imorgon
Blev felstavat, delibar, Norrtull
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback