2012-12-28, 18:47
Medlem
Baisers avatar
dnm motvering till varför artikeln om Arnstad skall låsas och fakta förträngas på WP:BOÅ

Citat:
Det är bra att sidan låses, men jag föreslår att den också återställs till det format som efter jättelång diskussion trots allt åtnjöt ett konsensus bland etablerade och de övriga som deltagit i debatten som var. Den version som bör återställas till är den som gällde 26 december 2012 kl. 10.02‎. Just nu är den låst till en version som gällde för jättelänge sedan, före en uppstädning av POV-material som tillförts artikeln (för 1,5 år sedan). Vi måste komma ihåg att artikeln läses ändå av många på grund av den uppmärksamhet högerextremister ger sidan dessa dagar. Det är därför viktigt att det som står inte är felaktigt, på ett sätt som dessutom bekräftar den bild dessa högerextremister önskar ge av Arnstad, genom att dra vanära över artikelsubjektet. Vänligen, dnm (d | b) 28 december 2012 kl. 14.34 (CET)
Citera
2012-12-28, 18:59
Medlem
StuGs avatar
Att Arnstad var en tendentiös marxisthistoriker som t o m hade platsat bättre att skriva Sovjetiska skolböcker än att göra sig till åtlöje på DN-kultur var ingen nyhet. Att han däremot var en sådan pajas var ändå lite förvånande; DN brukar väl ändå försöka hålla en viss nivå på sina skribenter, oavsett deras politiska färg.
Men de kanske ler överseende; hans huvuduppgift tycks ju ha varit att sitta och jollra på golvet och vifta med penseln för att stänka "Antisemitism" på Finland och Mannerheim.
Citera
2012-12-28, 19:01
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Även i Finland finns det faktiskt liknande tendenser, fast kanske inte så mycket bland just historiker. Som jag skrev i #1848 i denna tråd håller socialpsykologen Inari Sakki för närvarande på med ett forskningsprojekt som går ut på att genom "manipulation" -- hon säger rakt ut att det är så -- försöka få människor att känna kollektiv skuld och skam för sin historia, t.ex. genom att visa bilder från fortsättningskriget på finska fångläger för ryssar. Tanken är att försökspersonerna skall känna att "vi finländare gjorde detta" och därmed bli mer positiva till t.ex. flyktingmottagande.

Mycket intressant! Skriv gärna mer om det! Kanske en egen tråd.
Citera
2012-12-28, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Mycket intressant! Skriv gärna mer om det! Kanske en egen tråd.
Tyvärr har jag inte hittat mer info än vad som står i den länkade och ganska korta artikeln, som kommer från en av Finlands största dagstidningar. Tror att jag har återgett det mesta i #1848 och #1921 i den här tråden.

Projektet verkar som sagt ha fått kritik av åtminstone en historiker.

Själv blev jag nyfiken på de tyska och belgiska experimenten. Försökte googla men hittade inget vettigt. Någon som känner till dem?
Senast redigerad av Nebeltag 2012-12-28 kl. 19:32.
Citera
2012-12-28, 19:42
Medlem
Carlstads avatar
Denne Arnstad hade jag som lärare på Fojo och visserligen står jag till vänster men han fick mig faktiskt att bli politiskt illamående. Vill inte gå in närmare på vad han sa till mig men det han sa fick mig att inse att mannen var svårt hjärntvättad av extremistiska värderingar. Nästan ännu värre var besöket på SVT där chefer hyllade just denna Arnstad för hans insatser för svt.se och sr.se

MVH Carlstad
Citera
2012-12-28, 20:42
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlstad
Denne Arnstad hade jag som lärare på Fojo och visserligen står jag till vänster men han fick mig faktiskt att bli politiskt illamående. Vill inte gå in närmare på vad han sa till mig men det han sa fick mig att inse att mannen var svårt hjärntvättad av extremistiska värderingar. Nästan ännu värre var besöket på SVT där chefer hyllade just denna Arnstad för hans insatser för svt.se och sr.se

MVH Carlstad

Nått mer kan du väl berätta...
Citera
2012-12-28, 21:02
Medlem
Babben87s avatar
Han verkar få sparken nu.
Citera
2012-12-28, 21:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Arnstad har tappert försökt kleta nazism bla över hela det finska folket för att de gjorde motstånd emot kommunist Sovjet. Arnstad har skrivit en bok på det temat och försökt mjölka pengar ur ämnet sedan lång tid tillbaka. Hans favoritämnen är förintelsen och hur europeiska länder förutom Tyskland även idag i nutid är medskyldiga. Hans bok i ämnet heter trots allt: "Skyldig till Skuld". Att Europas länder och USA unisont gick samman och slog ner Hitler och nazismen är inget Arnstad vill minnas, ej heller känner han till kommunist Sovjets och Stalins pakt med Nazityskland.

http://www.norstedts.se/bocker/utgiven/2009/Host/arnstad_henrik-skyldig_till_skuld-inbunden/

Killen har ju valt fel yrke helt enkelt, han borde naturligtvis blivit politiker i stället, för då kan man ju ändra åsikt efter behov. Ministrar har ju även jobbat i åratal med "brevlådeexamen" som främsta utbildningsmerit. Personligen skulle jag som svensk ligga lågt med att kritisera Finlands insats under andra världskriget!
Citera
2012-12-28, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babben87

Kan du, om möjligt, något utvidga detta resonemang? Vad får han sparken från och varför?
Citera
2012-12-28, 21:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Tyvärr har jag inte hittat mer info än vad som står i den länkade och ganska korta artikeln, som kommer från en av Finlands största dagstidningar. Tror att jag har återgett det mesta i #1848 och #1921 i den här tråden.

Projektet verkar som sagt ha fått kritik av åtminstone en historiker.

Själv blev jag nyfiken på de tyska och belgiska experimenten. Försökte googla men hittade inget vettigt. Någon som känner till dem?

Jo, jag läste någonstans, kommer inte ihåg just nu, men tydligen har det i USA bedrivits experiment på tillfångatagna tyskar, genom att spela negerdixie musik och placera en foliehatt på försökspersonens huvud, har man kunnat framkalla en viss välvilja till Judar efter c:a en veckas "behandling", under strikt bevakning av militärpsykologer dygnet runt.
Citera
2012-12-28, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babben87

Är han överhuvudtaget anställd? Jag har alltid trott att han är frilansskribent och författare.
Citera
2012-12-28, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Att dnm inte stängts av från Wikipedia än, och istället innehar en administratörspost, säger en hel del om svenska Wikipedia. Karln är skvatt galen, och en dedikerad vänsterextremistisk POV-pushare. Läs artikeln om Fria Tider, Nordisk Ungdom, högerextremism eller människoraser (läs gärna även diskussionsavdelningarna) om du vill ta del av hans verk. Det är verkligen tråkigt när i övrigt funktionsdugliga webbsidor som Wikipedia tillåts förstöras av enskilda användare.

Ja, denne Expo-lakej och ärkekommunist är verkligen ett gissel för svenska wikipedias trovärdighet. Men alltfler användare på wikipedia vaknar upp ur sin koma och inser vem han egentligen är och vad han egentligen står för. dnm fortsätter att sprida vänsterpropaganda och lögner, han begår personangrepp i parti och minut. dnm borde givetvis ha varit blockerad för länge sedan, men han anses ju "göra så mycket för att hålla wikipedia neutralt och objektivt", och hålls om ryggen av några administratörer, bland annat pensionären "Yger", ivrigt påhejad av marionettrollet "El Gurka Rapido". För övrigt är dnm inte administratör - han förlorade valet i juni 2012.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in