2013-02-10, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GareDuNord
1. Självklart har det stundtals varit riktigt jobbigt för henne att gått till jobbet.
Tankarna har gått varje dag , är det idag jag avslöjas?
Hon har ju garanterat till en början på nått sätt betalt tillbaka vissa pengar hon tagit från sitt jobb.
Om hon gjort det via nått med fakturering eller dyligt låter jag vara osagt, men till en början så har hon garanterat gjort det men sen har det så klart eskalerat totalt.
Naturligtvis har det märkts på henne att hon har förändrats succesivt, och det är ju nått isåfall hennes anhöriga säkert kan sitta och tänka på idag.
-Jaha var det därför hon gått ner/upp så mycket i vikt?(etc)

2. Hon behöver absolut inte ha utvecklat sitt beroende så sent i livet, hon kan haft problem tidigare med andra typ av beroenden.
Idag är det fruktansvärt enkelt att omsätta i stort oändligt med pengar på ett par knapptryck med en internetbankdosa eller ett visa kort på internet.
Går man tillbaka bara 10år i tiden var det inte lika enkelt, då kan hon kanske ha synts på tex bingohallar ofta?

3. Idag när anhöriga tänker tillbaka så är det så klart att dom tänker "aha därför" ungefär.
Hon har garanterat haft svajningar i humöret och som jag skrivit förr varit med på födelsedagar osv men varit fåordig och borta i tankarna.
Rent teoretiskt så kan du nog spela bort 20miljoner idag på nätet på ett par månader med ett succesivt spelande.

4. Hon har garanterat gått runt i hemmet och varit fruktansvärt rastlös helgen hon försvann, försökt ätit men inte kunnat ätit nått.
Säkert haft ett flertal besök på toaletten , gått i cirklar i hemmet och funderat på vad du ska ta dig till. Skammen är så klart den absolut värsta.
Tanken att vad ska familjen säga, alla vänner , kollegor? Alla på stan? Kommer jag nånsin kunna visa mej ute igen?

Hon lever garanterat inte i närområdet och garanterat inte i nå annat område heller.

Nu är det jag skriver självklart spekulationer och jag menar inte att så här har det gått till.
Av egna erfarenheter så skriver jag om hur jag tror det gått till och statisktiskt som GW brukar säga.
Statistiken ljuger aldrig.

Då skall jag ta hål på några av dina spekulationer då

1.Jag tror inte hon betalat tillbaka något av det hon till att börja med såg som ett lån.
Har det hänt skulle den infon redan varit ute i media bekräftat av Ulf Back.
Kvinnor har den fördelen i media.Däremot har det framgått att hon köpt bilar,renoverat lägenheter
och spenderat en hel del på att resa.

2.Har det funnits beroende utöver sitt spelmissbruk så borde man som anhörig känna till detta.
För tio år sedan var barnen mindre och möjligheter att sitta på brynäs bingo minskar för en ensamstående mamma med heltidsarbete, skolbarn och tonåringar.
Iallt detta har hon också tagit ansvar om sin dementa mor,Tuula har också 24 timmar på ett dygn.

3.Det här håller minst av dina 4 punkter.Hon har varit närvarande, en fantastisk mor och mormor.
Man skall också komma ihåg att hon endast varit mormor under sitt spelberoende då hennes barnbarn
är så pass unga men ändå får hon en fin mormorstitel.

4.Här håller jag med eftersom jag tolkar din beskrivning av hennes lynne till att endast
se allt ur sin synvinkel. Och inte tillhör det ovanligheterna att spelmissbrukarer brukar ha en
narcissistisk personlighet. Och det tror jag hon hade av den informationen som finns om henne.
Ena stunden grandios och den självklara ledaren för att sen växla och känna själförakt och skam.
Den ena sidan visadeas upp på jobbet men det är konstigt att ingen beskådat den andra sidan,
vilket gör att man undrar hur hennes familjesituation egentligen såg ut.
Citera
2013-02-10, 17:01
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annabond
Man ska alltid ta vad chockade anhöriga säger med en nypa salt. Dels är dom förmodligen förvirrade/chockade. Dels pratar dom efter egna känslor till henne. Sen kan man aldrig känna en person helt och hållet. Man tror att man känner någon fullt ut men det gör man inte. Man kan aldrig veta till 100 % hur en människa innerst inne tänker eller vad hon är kapabel till, oavsett hur väl man känner den personen. Se bara, hon blåste ju alla i flera år.
Ja just det, men det var jättebra att du förtydligade mitt inlägg för dom som inte fattade att det var vad de anhöriga _sa_.
Citera
2013-02-10, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Då skall jag ta hål på några av dina spekulationer då

1.Jag tror inte hon betalat tillbaka något av det hon till att börja med såg som ett lån.
Har det hänt skulle den infon redan varit ute i media bekräftat av Ulf Back.
Kvinnor har den fördelen i media.Däremot har det framgått att hon köpt bilar,renoverat lägenheter
och spenderat en hel del på att resa.

2.Har det funnits beroende utöver sitt spelmissbruk så borde man som anhörig känna till detta.
För tio år sedan var barnen mindre och möjligheter att sitta på brynäs bingo minskar för en ensamstående mamma med heltidsarbete, skolbarn och tonåringar.
Iallt detta har hon också tagit ansvar om sin dementa mor,Tuula har också 24 timmar på ett dygn.

3.Det här håller minst av dina 4 punkter.Hon har varit närvarande, en fantastisk mor och mormor.
Man skall också komma ihåg att hon endast varit mormor under sitt spelberoende då hennes barnbarn
är så pass unga men ändå får hon en fin mormorstitel.

4.Här håller jag med eftersom jag tolkar din beskrivning av hennes lynne till att endast
se allt ur sin synvinkel. Och inte tillhör det ovanligheterna att spelmissbrukarer brukar ha en
narcissistisk personlighet. Och det tror jag hon hade av den informationen som finns om henne.
Ena stunden grandios och den självklara ledaren för att sen växla och känna själförakt och skam.
Den ena sidan visadeas upp på jobbet men det är konstigt att ingen beskådat den andra sidan,
vilket gör att man undrar hur hennes familjesituation egentligen såg ut.

Jag var också kallad en fantastisk far.
Jag fanns också alltid där förr mitt barn.
Mina arbetskamrater, min sambo mina vänner misstänkte aldrig nått.
Till jag en dag gick ur skuggan och berättade att jag var spelberoende och hade skulder på flera hundratusen.
Tro mig, alla har 24h på ett dygn. En missbrukare hinner alltid med sitt missbruk på nått sätt och alla tankar går oavkortat till spel.
Jag tvivlar absolut inte på att Tuula inte fanns där för sina barn.
En spelare är en mästare på att ljuga och manipulera.
Citera
2013-02-10, 17:19
Medlem
slaskpacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GareDuNord
Jag var också kallad en fantastisk far.
Jag fanns också alltid där förr mitt barn.
Mina arbetskamrater, min sambo mina vänner misstänkte aldrig nått.
Till jag en dag gick ur skuggan och berättade att jag var spelberoende och hade skulder på flera hundratusen.
Tro mig, alla har 24h på ett dygn. En missbrukare hinner alltid med sitt missbruk på nått sätt och alla tankar går oavkortat till spel.
Jag tvivlar absolut inte på att Tuula inte fanns där för sina barn.
En spelare är en mästare på att ljuga och manipulera.

Mycket insiktsfullt och modigt gjort av dig att dela med dig av hur ett spelmissbruk kan se ut. Det är nog lätt att hamna i den onda spiral som spelandet kan ge.

Pengar och pengars värde försvinner, och det enda som finns kvar är spänningen då spelandet pågår. Belöningen (vinsterna) ger en kick och dessa satsas direkt i nya spel med högre insatser, om och om igen i en cirkel som är svår att själv klara av att bryta.

Liksom vid andra missbruk, skäms man och blir en mästare på att hålla masken.
Ångesten när man kvicknar till och inser hur mycket pengar man spelat bort är så stark att endast hoppet om den stora vinsten och fortsatt spel är det enda som dövar....och det går bara utför...
Citera
2013-02-10, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaskpack
Mycket insiktsfullt och modigt gjort av dig att dela med dig av hur ett spelmissbruk kan se ut. Det är nog lätt att hamna i den onda spiral som spelandet kan ge.

Pengar och pengars värde försvinner, och det enda som finns kvar är spänningen då spelandet pågår. Belöningen (vinsterna) ger en kick och dessa satsas direkt i nya spel med högre insatser, om och om igen i en cirkel som är svår att själv klara av att bryta.

Liksom vid andra missbruk, skäms man och blir en mästare på att hålla masken.
Ångesten när man kvicknar till och inser hur mycket pengar man spelat bort är så stark att endast hoppet om den stora vinsten och fortsatt spel är det enda som dövar....och det går bara utför...

Mycket träffsäkert av dig.

Jag kunde vinna 7000sek, tog ut 5000sek till mitt visakort , "sparade" 2000kr kvar på spelkontot för att ha att spela för och kunna vinna ännu mer.
Självklart slutar det med att du förlorar de 2000kr och ett par timmar senare eller dagen efter är de 5000kr du tog ut till kontot insatt och bortspelade.
Du väljer tillslut bort spelsidor där det tar lång tid att sätta in och ta ut pengar.
I början kanske du spelar tripplar som går senare på kvällen, till slut sitter du på livespel sidor där spelen går snabbt och avgörs fort.
Kunde spela tex på att det vart över 180,5 poäng i nå philipinsk basketmatch som gick 06.00 på morgonen när du var så duktig att gå upp med ditt barn medans sambon fick sova ut, du kände inte till nått om lagen, visste ingenting, mer än att du kunde följa resultatet hela tiden på mobilen och spänningen.
Helt totalt sjukt, men tyväär sanningen för tusentals människor i detta land..
Citera
2013-02-10, 17:48
Medlem
Alla "lektioner" i hur spelmissbruk och spelmissbrukare fungerar borde väl höra hemma i någon annan tråd. Kan inte se att det för den här tråden framåt. Det blir bara spekulationer och upprepningar. Ingen tycks ju heller kunna säga med säkerhet att T var spelmissbrukare. Hennes anhöriga och särbo har inte märkt något efter vad jag kan förstå.
Något jag undrar över och som kanske står här i tråden, men som jag inte sett, är när anmäldes T som saknad och av vem? Om det var samma dag som hon antas ha försvunnit så verkar det vara väldigt "tidigt" efter försvinnandet. Om det var hennes anhöriga som anmälde förutsätter det nästan att de vetat om vad hon sysslat med och att hon var kallad till ett möte på kommunen. Bara för att man kanske inte kommer i kontakt med någon anhörig på en dag så anmäler man väl inte personen försvunnen. Det verkar långsökt och konstruerat att de skulle anmäla henne saknad redan samma dag, såvida det inte ingick i planen så att säga. Det här är verkligen spekulationer från min sida och min fråga kanske har besvarats här i tråden någonstans utan att jag har uppfattat det.
Citera
2013-02-10, 18:42
Medlem
slaskpacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skepparen7
Alla "lektioner" i hur spelmissbruk och spelmissbrukare fungerar borde väl höra hemma i någon annan tråd. Kan inte se att det för den här tråden framåt. Det blir bara spekulationer och upprepningar. Ingen tycks ju heller kunna säga med säkerhet att T var spelmissbrukare. Hennes anhöriga och särbo har inte märkt något efter vad jag kan förstå.
Något jag undrar över och som kanske står här i tråden, men som jag inte sett, är när anmäldes T som saknad och av vem? Om det var samma dag som hon antas ha försvunnit så verkar det vara väldigt "tidigt" efter försvinnandet. Om det var hennes anhöriga som anmälde förutsätter det nästan att de vetat om vad hon sysslat med och att hon var kallad till ett möte på kommunen. Bara för att man kanske inte kommer i kontakt med någon anhörig på en dag så anmäler man väl inte personen försvunnen. Det verkar långsökt och konstruerat att de skulle anmäla henne saknad redan samma dag, såvida det inte ingick i planen så att säga. Det här är verkligen spekulationer från min sida och min fråga kanske har besvarats här i tråden någonstans utan att jag har uppfattat det.

Tvärtom, jag anser att det är av största vikt att förklara hur ett spelmissbruk ser ut. Detta för att i någon mån kunna förstå hur Tuulas agerande och försvinnande i det här fallet hänger ihop. Glöm paraplydrinkar och gömda miljoner...jag säger som hennes anhöriga "det finns inte på kartan".
Citera
2013-02-10, 18:42
Medlem
Vad jag vill veta är varför polisen går ut med att dom misstänker att hon är i livet och på flykt. Dom är alltid väldigt försiktiga med såna uttalanden om dom har minsta misstanke om självmord för att inte väcka hopp hos dom anhöriga.

Jag kan inte tolka deras uttalande på annat sätt än att polisen är 100 % säkra på att hon lever.
Citera
2013-02-10, 18:54
Medlem
Sen hade det varit intressant att få veta hur man som ensam människa klarar av och kommer undan med allt det här. Bara att hon nu varit försvunnen i 4 månader. Även om hon tagit livet av sig så har hon ju lyckats gömma sin egen kropp också. Hon har inte bara lyckats gömma 20 miljoner utan hon har även lyckats gömma sin egen kropp. Antingen gömmer hon sig levande eller så gömmer hon sig död. På nåt sätt är hon ju borta. Handlar det här om någon slags översmart övermänniska? Jag hade inte ens kunnat stjäla en penna i en veckas tid utan att bli bryta ihop eller bli upptäckt. Samma om man hade försvunnit. Man hade ju blivit hittad efter 5-10 minuter. Död som levande.
Citera
2013-02-10, 19:01
Medlem
SithBoboSiths avatar
Citat:
Vad jag vill veta är varför polisen går ut med att dom misstänker att hon är i livet och på flykt. Dom är alltid väldigt försiktiga med såna uttalanden om dom har minsta misstanke om självmord för att inte väcka hopp hos dom anhöriga.

Jag kan inte tolka deras uttalande på annat sätt än att polisen är 100 % säkra på att hon lever.
Misstänker polisen det? Det är inte så att dom måste följa upp alla spår och tips? Och många tips kommer från förvirrade barn på flashback, precis som vissa kommenterat "men medias uppgifter har redan stått i tråden" så beror det på att journalister ofta hämtar "fakta" från flashback, vilket i sin tur betyder att deras fakta bara är rent svammel och fantasier men som betyder att polisen inte kan ignorera detta eftersom media skrivit om det. Sen finns det säkert sinnesjuka barn här som sitter och mailar in hittepå att dom sett Tuula lite överallt, det har ju t o m förekommit 100% säkra fåglar i tråden som sett henne innan ens något foto som visade hur hon sett ut funnits tillgängligt(skrynkelbilden m fl ser inte alls ut som hon gjorde), dessa uppgifter har säkert vidarebefodrats över mail.

En sak är i vart fall säker, tiden kommer bevisa att 99% av trådens poster är inget annat än svammel och fantasier av barn som tror allt är på film, det enda scenario dom vägrar acceptera är det troliga, att hon spelat bort rubbet, är stendöd och att hennes anhöriga inte har haft ett jävla dugg med svindeln att göra. Det tragiska är att dessa barn inte kommer ha någon som helst ånger när sanningen uppdagas, inte begripa vad dom tillfört Tuulas anhöriga t ex i form av extra dåligt mående, troligen finns det personer som likt Quarrel inte kommer tro på media eller andra uppgifter när hon hittats utan som kommer påstå att 20 miljoner räcker att byta DNA och att hon sitter med sina paraplydrinkar osv osv. äckliga är vad vissa är
Citera
2013-02-10, 19:06
Medlem
SithBoboSiths avatar
Citat:
Sen hade det varit intressant att få veta hur man som ensam människa klarar av och kommer undan med allt det här. Bara att hon nu varit försvunnen i 4 månader. Även om hon tagit livet av sig så har hon ju lyckats gömma sin egen kropp också. Hon har inte bara lyckats gömma 20 miljoner utan hon har även lyckats gömma sin egen kropp. Antingen gömmer hon sig levande eller så gömmer hon sig död. På nåt sätt är hon ju borta. Handlar det här om någon slags översmart övermänniska? Jag hade inte ens kunnat stjäla en penna i en veckas tid utan att bli bryta ihop eller bli upptäckt. Samma om man hade försvunnit. Man hade ju blivit hittad efter 5-10 minuter. Död som levande.
I slutet av 80-talet försvann en femtonårig flicka från norra gävle på senhösten. Hon hade tagit livet av sig men hade tydligen enligt dina teorier varit supersmart eftersom hon inte hittades förrän på våren då hon ramlade ner i ett motionsspår från trädet hon klättrat upp och hängt sig i.

Du förstår, lik har inte blåljus, nödraketer och spårsändare, det är inte säkert att en kropp hittas öht, i synnerhet inte under snö, eller i vatten. En självmördare behöver således inte behöva vara skitsmart för att inte hittas, det behövs bara att kroppen inte syns när någon tittar på den. dohhh....
Citera
2013-02-10, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaskpack
Tvärtom, jag anser att det är av största vikt att förklara hur ett spelmissbruk ser ut. Detta för att i någon mån kunna förstå hur Tuulas agerande och försvinnande i det här fallet hänger ihop. Glöm paraplydrinkar och gömda miljoner...jag säger som hennes anhöriga "det finns inte på kartan".

Tycker inte alls att Tuulas agerande hittills visar på något typiskt spelmissbruksbeteende. Och hur ska vi kunna förstå hur hennes agerande och försvinnande hänger ihop när vi inte har den blekaste aning om vad som hänt. Allt här på tråden är till största delen spekulationer och mycket få fakta. Att komma med psykologiska förklaringar till Tuulas beteende är väl lite som att "sälja skinnet innan björnen är skjuten".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in