Citat:
Ursprungligen postat av Tokfaan
Om man begränsar sitt resonemang till att Tuula är en normal människa som har hamnat i en högst onormal situation, så kan slutsatsen bara bli att hon: (1) har drabbats av spelmissbruk eller annan störning, eller (2) blivit utnyttjad av annan, ondsint, person.
Observera att jag här använder ordet normal gällande spelmissbruk som att det (till synes) kan drabba vem som helst; givetvis är inte någon form av störning egentligen normalt.
Hennes anhöriga, som antingen fortfarande är i chock eller tyngs av skuldkänslor, letar nog efter en för dem bästa möjliga förklaring. De skall trots allt bo kvar i kommunen, gå till jobbet på dagarna, barnen skall till skolan, de skall handla i lokala affärer, kunna se grannar i ögonen, osv. Spelmissbrukare och död blir då den optimala förklaringen. Hon var ett offer för omständigheterna, men är nu död så alla bör släppa den här historien och gå vidare.
Jag har några problem med ett sådant scenario:
1. Jag tror inte att en normal människa klarar av pressen av att i vilken sekund som helst kunna bli avslöjad under hela sju år. Det flesta normala människor bryts successivt ner av en sådan situation. Många börjar självmedicinera med alkohol eller droger. Detta skulle märkas.
2. Hur vanligt är det att människor utvecklar ett spelberoende eller annan liknande störning så sent i livet? Alternativt, hur vanligt är det att ett befintligt beroende eskalerar bortom all kontroll så pass sent i livet?
3. Hur har hon kunnat hålla sitt beroende hemligt i alla år (möjligtvis förutom på slutet) för särbo, barn och bekanta? Borde det inte märkas på humörsvängningar och självvald isolering? Hon skall trots allt hinna med att spela bort hela 20 miljoner på fyra år.
4. Varför lämna hemmet för att begå självmord?
Ett tredje alternativ är att hon finns kvar i närområdet och gömmer sig för att se hur historien utvecklas och överväger sina alternativ. Då har hon sannolikt hjälp av någon nära.
1. Självklart har det stundtals varit riktigt jobbigt för henne att gått till jobbet.
Tankarna har gått varje dag , är det idag jag avslöjas?
Hon har ju garanterat till en början på nått sätt betalt tillbaka vissa pengar hon tagit från sitt jobb.
Om hon gjort det via nått med fakturering eller dyligt låter jag vara osagt, men till en början så har hon garanterat gjort det men sen har det så klart eskalerat totalt.
Naturligtvis har det märkts på henne att hon har förändrats succesivt, och det är ju nått isåfall hennes anhöriga säkert kan sitta och tänka på idag.
-Jaha var det därför hon gått ner/upp så mycket i vikt?(etc)
2. Hon behöver absolut inte ha utvecklat sitt beroende så sent i livet, hon kan haft problem tidigare med andra typ av beroenden.
Idag är det fruktansvärt enkelt att omsätta i stort oändligt med pengar på ett par knapptryck med en internetbankdosa eller ett visa kort på internet.
Går man tillbaka bara 10år i tiden var det inte lika enkelt, då kan hon kanske ha synts på tex bingohallar ofta?
3. Idag när anhöriga tänker tillbaka så är det så klart att dom tänker "aha därför" ungefär.
Hon har garanterat haft svajningar i humöret och som jag skrivit förr varit med på födelsedagar osv men varit fåordig och borta i tankarna.
Rent teoretiskt så kan du nog spela bort 20miljoner idag på nätet på ett par månader med ett succesivt spelande.
4. Hon har garanterat gått runt i hemmet och varit fruktansvärt rastlös helgen hon försvann, försökt ätit men inte kunnat ätit nått.
Säkert haft ett flertal besök på toaletten , gått i cirklar i hemmet och funderat på vad du ska ta dig till. Skammen är så klart den absolut värsta.
Tanken att vad ska familjen säga, alla vänner , kollegor? Alla på stan? Kommer jag nånsin kunna visa mej ute igen?
Hon lever garanterat inte i närområdet och garanterat inte i nå annat område heller.
Nu är det jag skriver självklart spekulationer och jag menar inte att så här har det gått till.
Av egna erfarenheter så skriver jag om hur jag tror det gått till och statisktiskt som GW brukar säga.
Statistiken ljuger aldrig.