2013-01-04, 08:43
Medlem
Quarrels avatar
Jag har tittat igenom Gävle kommuns årsredovisning 2011 och noterat följande om dotterbolagens kostnader förutom personalkostnader. Jag antar att fakturor från kommunen kommer under denna post.
Kod:
Namn					Budget	Utfall	Skillnad
Gävle Stadshus AB			5	5,1	-0,1
Gävle Hamn koncernen			55,7	94,9	-39,2
Gävle Energi koncernen			778,6	653,4	125,2
Gavlegårdarna koncernen			570,6	579	-8,4
Gavlefastigheter Gävle kommun AB	266,5	272,6	-6,1
Gävle Vatten AB				92,7	97	-4,3
Summa					1769,1	1702	67,1
Alla tal är miljoner kronor

Anmärkningsvärt är att kostnaderna har varit högre än budget för alla bolag utom ett. Tack vare Gävle Energi klarar sig summakostnaderna under budget. Man bör också notera att Gävle Hamn, som överskred budget med 60 % inte förklarar detta med ett enda ord i brödtexten.

Det bör också noteras att totalkostnaderna var 1702 mkr. T:s bedrägeri är felräkningspengar i sammanhanget.
Citera
2013-01-04, 08:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Förstår du inte vad jag menar?

Svara på denna fråga:

Finns det någonting annat som framkommit och styrker ditt påstående, förutom felskrivningen i GD, att kommunen skickat ut och fått betalt för fakturor på 22 mille?
Finns det något som styrker ditt påstående att det är en felskrivning?
Citera
2013-01-04, 08:49
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Finns det något som styrker ditt påstående att det är en felskrivning?

Varför svarar du med en motfråga?
Har du inget svar?

Svar på din fråga:
Att det är omöjligt att rodda ett sådant projekt samt att det inte framkommit ngt som styrker att det gått till väga som du tror.
Citera
2013-01-04, 08:52
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Jag har tittat igenom Gävle kommuns årsredovisning 2011 och noterat följande om dotterbolagens kostnader förutom personalkostnader. Jag antar att fakturor från kommunen kommer under denna post.
Kod:
Namn					Budget	Utfall	Skillnad
Gävle Stadshus AB			5	5,1	-0,1
Gävle Hamn koncernen			55,7	94,9	-39,2
Gävle Energi koncernen			778,6	653,4	125,2
Gavlegårdarna koncernen			570,6	579	-8,4
Gavlefastigheter Gävle kommun AB	266,5	272,6	-6,1
Gävle Vatten AB				92,7	97	-4,3
Summa					1769,1	1702	67,1
Alla tal är miljoner kronor

Anmärkningsvärt är att kostnaderna har varit högre än budget för alla bolag utom ett. Tack vare Gävle Energi klarar sig summakostnaderna under budget. Man bör också notera att Gävle Hamn, som överskred budget med 60 % inte förklarar detta med ett enda ord i brödtexten.

Det bör också noteras att totalkostnaderna var 1702 mkr. T:s bedrägeri är felräkningspengar i sammanhanget.

Tuula är inte inblandad i ngt av dessa dotterbolag.
Citera
2013-01-04, 08:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Varför svarar du med en motfråga?
Har du inget svar?

Svar på din fråga:
Att det är omöjligt att rodda ett sådant projekt samt att det inte framkommit ngt som styrker att det gått till väga som du tror.
Jag svarar med en motfråga därför att din fråga innehåller ett obestyrkt påstående. Jag kan inte svara på frågan förrän du styrker påståendet.

Det har framkommit en uppgift i GD som styrker att det kan ha gått till på det sätt jag beskriver. Varför är det omöjligt? Jag ser det som omöjligt att nalla 22 mille ur kassan utan att någon märker det, men det är fullt möjligt att göra som jag beskriver. Kontrollen av fakturor från ägaren kan vara praktiskt taget noll.
Citera
2013-01-04, 08:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Tuula är inte inblandad i ngt av dessa dotterbolag.
Jag vet det, och jag har inte påstått det heller.
Citera
2013-01-04, 09:11
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Jag svarar med en motfråga därför att din fråga innehåller ett obestyrkt påstående. Jag kan inte svara på frågan förrän du styrker påståendet.

Det har framkommit en uppgift i GD som styrker att det kan ha gått till på det sätt jag beskriver. Varför är det omöjligt? Jag ser det som omöjligt att nalla 22 mille ur kassan utan att någon märker det, men det är fullt möjligt att göra som jag beskriver. Kontrollen av fakturor från ägaren kan vara praktiskt taget noll.

Hon har ju nallat pengarna via egenhändigt skrivna falska fakturor.
Detta borde det vara ostridigt om.
Vi kommer inget längre denna gång heller så vi får vänta på svaret
Citera
2013-01-04, 09:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Hon har ju nallat pengarna via egenhändigt skrivna falska fakturor.
Detta borde det vara ostridigt om.
Vi kommer inget längre denna gång heller så vi får vänta på svaret
Tog argumenten slut? Eller kan du styrka ditt påstående om en felskrivning i GD?
Citera
2013-01-04, 11:12
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Inte heller privata företag med god kontroll slipper ifrån bedragarna; På Nordnet har man nyligen avslöjat en medarbetare som förskingrat mer än 6 miljoner under 5 år:

http://www.di.se/#!/Pages/Articles/ArticlePage.aspx?id=315473&epslanguage=sv

Tycker det ger litet perspektiv på den här typen av brott. Som bank och förvaltare av pengar kan Nordnet förväntas ha mycket bra kontroll.

Men sällan är människans kreativitet så stor som när det gäller att lägga rabarber på pengar.

Notera: Nordnet hade en försäkring som täcker förlusterna. Har Gävle kommun varit lika förutseende (om det nu är kommunens pengar som försvunnit)?
Citera
2013-01-04, 11:44
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semlan10
Jag vill höra TorkelSnorkel och så kan du få berätta hur man gör när man får med Citat:
är inte så bra på det här!
Tack för ditt intresse!

Här följer några saker som utredarna snabbt borde ha tagit sig för så fort dom insåg att det rörde sig om miljonbelopp (och dom kanske har gjort precis detta, men det vet vi ju inte så mycket om):

1: Följ pengarna!

2: Kartlägg den misstänkta brottslingen

3: Kartlägg bekantskapskretsen

4: Medbrottslingar?

Finns naturligtvis även andra åtgärder man kan vidta, och jag vill inte framhäva mig själv som någon expert. Min lista är bara en av många möjliga "att-göra"-lista.
Citera
2013-01-04, 12:25
Medlem
LaScalas avatar

Strålande Torkel!
Jag undrar hur noga (och hårda) de varit vid koll av närstående och bekanta?
Alla kan inte vara helt ovetande om Tuuals ekonomi och/eller eventuella problem.
Där får man nog sätta åt sidan tycka-synd-om och "h*n är höjd över alla misstankar".
Citera
2013-01-04, 12:59
Medlem
notabenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

Och i alla spekulationerna om vad hon egentligen gjort för att komma över pengar så finns ju alltid möjligheten att hon - som skoladministratör med tillgång till många av skolans IT-system - har "uppfunnit" en rad icke existerande elever för vilka skolan också fått skolpeng.

Säg att hon skapat en egen skolklass med 20 elever, som kanske dessutom sorterar under en egen enhet som hon också skapat. Det blir väl runt en miljon om året i skolpeng.

Precis vad jag redan sagt i inlägg # 1400!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in