Hur svårt var det att sno pengar från kommunen? Inte alls. Det var ett knapptryck bort. Fordrades bara lite kunskap om det jobb Tuula normalt sett utförde. Hon var väl inte helt dum.
Hur svårt är det att fly, rigga upp en ny tillvaro, lämna allt, gå under jorden, släppa alla identitetshandlingar, skaffa nya, skaffa nytt utseende, få alla att hålla tyst, leva enbart på kontanter, eller ha bankkonto under falskt namn... sen att hitta någon som håller tyst, leva långt från svenskar som läser tidningar osv. osv. osv. Hålla den här planen fullständigt vattentät och möjlig att aktualisera i samma stund det smäller... nej, jag tror inte det.
Det är ljusår från att knappa på en dator till att ge sig in i avancerade reträttplaner, för en trots allt, vanlig kvinna som Tuula.
Hon har inte utfört något avancerat brott, även om brottet är allvarligt.
Att Tuula fixade olika konton ligger inte långt från hennes vanliga jobb. Att ordna fram en ny identitet ligger väldigt långt borta från det Tuula ordnade med i sitt vanliga liv.
Om man hittat brottssyndikat i Tuulas närhet, de thailändska exilbröderna (?), blir det genast något annat, men jag tror att hela bunten är Svenssons, tills något annat kommer fram.
Tuula är och blir en ordinär kvinna som råkade på speldjävulen. Den tog hennes liv.
Med tanke på beloppen framställs Tuula som en extrem bedragare, jag skulle säga att hon var en simpel knapptryckare, utan att förringa brottet eller skulden. Om det inte varit så enkelt hade detta aldrig hänt. Tillfället gjorde Tuula till tjuv, inget annat. Jag tror inte att hon skulle gett sig på annan brottslighet, om hon nu inte är eller blivit en avancerad finskrysk spion och levt här under sin falska identitet... nu är hon tillbaka i sitt riktiga liv?!

Förefaller lite långsökt. Trots all tragik bakom detta, blir varje liten fundering på detta en egen roman, det är fascinerande...