2013-03-11, 21:09
Medlem
Cinnabars avatar
Hur svårt var det att sno pengar från kommunen? Inte alls. Det var ett knapptryck bort. Fordrades bara lite kunskap om det jobb Tuula normalt sett utförde. Hon var väl inte helt dum.

Hur svårt är det att fly, rigga upp en ny tillvaro, lämna allt, gå under jorden, släppa alla identitetshandlingar, skaffa nya, skaffa nytt utseende, få alla att hålla tyst, leva enbart på kontanter, eller ha bankkonto under falskt namn... sen att hitta någon som håller tyst, leva långt från svenskar som läser tidningar osv. osv. osv. Hålla den här planen fullständigt vattentät och möjlig att aktualisera i samma stund det smäller... nej, jag tror inte det.

Det är ljusår från att knappa på en dator till att ge sig in i avancerade reträttplaner, för en trots allt, vanlig kvinna som Tuula. Hon har inte utfört något avancerat brott, även om brottet är allvarligt.

Att Tuula fixade olika konton ligger inte långt från hennes vanliga jobb. Att ordna fram en ny identitet ligger väldigt långt borta från det Tuula ordnade med i sitt vanliga liv.

Om man hittat brottssyndikat i Tuulas närhet, de thailändska exilbröderna (?), blir det genast något annat, men jag tror att hela bunten är Svenssons, tills något annat kommer fram.

Tuula är och blir en ordinär kvinna som råkade på speldjävulen. Den tog hennes liv.

Med tanke på beloppen framställs Tuula som en extrem bedragare, jag skulle säga att hon var en simpel knapptryckare, utan att förringa brottet eller skulden. Om det inte varit så enkelt hade detta aldrig hänt. Tillfället gjorde Tuula till tjuv, inget annat. Jag tror inte att hon skulle gett sig på annan brottslighet, om hon nu inte är eller blivit en avancerad finskrysk spion och levt här under sin falska identitet... nu är hon tillbaka i sitt riktiga liv?! Förefaller lite långsökt. Trots all tragik bakom detta, blir varje liten fundering på detta en egen roman, det är fascinerande...
Senast redigerad av Cinnabar 2013-03-11 kl. 21:17.
Citera
2013-03-11, 21:59
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julikraftan
I veckans nummer av Fokus finns en intressant artikel som rätar ut en del frågetecken kring Tuulafallet. Det vara bara på Borgarskolan som kontotransaktionerna skedde. Och på ett löjligt enkelt sätt: faktura kommer in och attesteras i vanlig ordning, Tuula tar sedan hand om fakturan, ändrar beloppet och bankgironumrer (till ett av hennes egna förstås), pengarna utbetalas, faktura in i fakturapärmen stämplad och attesterad med korrekt belopp och bg-nummer.
Det där förstår jag inte. Då borde ju den som ursprungligen skickade fakturan inte få sina pengar, och så småningom bli sur och kontakta kommunens kostnadsställe och fråga vad de höll på med. Betydde det att man då kom till Tuula, som sa Oj, det måste ha blivit nåt fel, skicka in en ny faktura bara, så löser vi det? Måste detta inte så småningom väcka misstankar?
Citera
2013-03-11, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det där förstår jag inte. Då borde ju den som ursprungligen skickade fakturan inte få sina pengar, och så småningom bli sur och kontakta kommunens kostnadsställe och fråga vad de höll på med. Betydde det att man då kom till Tuula, som sa Oj, det måste ha blivit nåt fel, skicka in en ny faktura bara, så löser vi det? Måste detta inte så småningom väcka misstankar?
Detta har jag undrat över från första början. Varifrån kom fakturorna? Det var alltså inte bluffakturor som Tuula själv producerade utan fakturor som inkom från leverantörer, men som betalades till Tuulas egna konton. Men hur betalades fakturorna till leverantörerna? De måste ju ha fått sina pengar, eftersom ingen reagerat under de sex år som förskingringen pågått. Kan någon förklara?
Citera
2013-03-12, 00:14
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om cykeln hittas kan det bli intressant att leta efter en kropp i närheten.

QUE

Hittas cykeln vid en buss/taxi/spårvagns/tåg¨station behöver ju inte en kropp underförstått Tuulas finnas i närheten.

En fråga:

Är det fastställt att hon var spelmissbrukare/spelade stort, Har läst tråden av och an men ej hittad att det bekräftats.
Citera
2013-03-12, 00:19
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Kan det i så fall inte gjorts så här. Att hon betalt fakturorna från eget konto. Leverantör nöjd

Sedan bokfört ursprungsfakturan till ett högre belopp och betalt till eget konto som mottagarkonto.
Citera
2013-03-12, 00:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motala
QUE

Hittas cykeln vid en buss/taxi/spårvagns/tåg¨station behöver ju inte en kropp underförstått Tuulas finnas i närheten.

En fråga:

Är det fastställt att hon var spelmissbrukare/spelade stort, Har läst tråden av och an men ej hittad att det bekräftats.
Nej, ärthjärna, det var inte vad jag sa. "Om cykeln hittas kan det bli intressant att leta efter en kropp i närheten". Det betyder inte nödvändigtvis att det måste finnas en kropp i närheten.
Citera
2013-03-12, 00:23
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, ärthjärna , det var inte vad jag sa. "Om cykeln hittas kan det bli intressant att leta efter en kropp i närheten". Det betyder inte nödvändigtvis att det måste finnas en kropp i närheten.

ärthjärna får stå för dig själv

Kan du inte svara på frågan jag ställde. Menade inte att märka ord
Citera
2013-03-12, 01:02
Medlem
En liten reflektion om fakturering.

Det kan röra sig om samma faktura i olika skepnader. Med nya bokföringssystem skannar man in fakturan. Det finns flera system på marknaden.

Orsaken till att man skannar leverantörsfakturor är att man får in underlaget i sytemet. Det underlättar arbetet med arkivering och bokföring och sparar plats, man slipper papperskopior. Det kallas för att effektivisera faktureringen genom att leverera information via filer, där informationen kan tolkas för olika syften.

Då lär det inte vara för svårt för Tuula att ändra t ex belopp och datum efter behag, och till och med använda samma faktura flera gånger i olika omgångar. Huvudsaken är att leverantören får betalt för sin faktura i tid. Det blir en dubbelfakturering, som har använts i skattebrott av privata företagare, i en härva jag hört talas om.

Frågan är om kommunen sparade orginalfakturor i papper, från leverantörer och hur länge. Min tanke är att Tuula inte sparade dessa i en pärm eller att hon saknade ett system där man kan få en snabb översikt av vilka fakturor som skannats.

Även om fakturorna kom elektroniskt kan de ha ändrats, och förts in manuellt flera gånger med ändring av belopp, datum, kontonummer m.m.

Om man skriver till leverantörerna bör de ha kopior på det de fakturerat skolan, eller en utskrift som sammanställer leveranserna. I vilket fall som helst bör ett telefonsamtal till leverantörerna lösa diskrepanserna med vad de fakturerat och fått betalt för. Man får utgå ifrån att leverantörena har korrekt bokföring, med en revisor som har koll.
Senast redigerad av Vresrosen 2013-03-12 kl. 01:07.
Citera
2013-03-12, 01:09
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
En liten reflektion om fakturering.

Det kan röra sig om samma faktura i olika skepnader. Med nya bokföringssystem skannar man in fakturan. Det finns flera system på marknaden.

Orsaken till att man skannar leverantörsfakturor är att man får in underlaget i sytemet. Det underlättar arbetet med arkivering och bokföring och sparar plats, man slipper papperskopior. Det kallas för att effektivisera faktureringen genom att leverera information via filer, där informationen kan tolkas för olika syften.

Då lär det inte vara för svårt för Tuula att ändra t ex belopp och datum efter behag, och till och med använda samma faktura flera gånger i olika omgångar. Huvudsaken är att leverantören får betalt för sin faktura i tid. Det blir en dubbelfakturering, som har använts i skattebrott av privata företagare, i en härva jag hört talas om.

Frågan är om kommunen sparade orginalfakturor i papper, från leverantörer och hur länge. Min tanke är att Tuula inte sparade dessa i en pärm eller att hon saknade ett system där man kan få en snabb översikt av vilka fakturor som skannats.

Även om fakturorna kom elektroniskt kan de ha ändrats, och förts in manuellt flera gånger med ändring av belopp, datum, kontonummer m.m.

Om man skriver till leverantörerna bör de ha kopior på det de fakturerat skolan, eller en utskrift som sammanställer leveranserna. I vilket fall som helst bör ett telefonsamtal till leverantörerna lösa diskrepanserna med vad de fakturerat och fått betalt för. Man får utgå ifrån att leverantörena har korrekt bokföring, med en revisor som har koll.

Exactimo vad jag med färre ord försökte förklara i mitt inlägg ovan.

Det är så det kan ha gått till. Differansen har Tuula smugit/bokfört på eget konto.
Citera
2013-03-12, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motala
Exactimo vad jag med färre ord försökte förklara i mitt inlägg ovan.

Det är så det kan ha gått till. Differansen har Tuula smugit/bokfört på eget konto.

Differansen kan bestå av en faktura där endast beloppen ändrats, ett belopp som utbetalas till leverantören och ett annat belopp till Tuulas konto.

Men det som också är troligt är att en faktura skannats in flera gånger och använts upprepande om det handlar om förbrukningsvaror. Med ändringar som ökar på beloppen som skall utbetalas till en leverantör, men som utbetalas till Tuula.

Leverantör som skickat faktura och fått betalt, har inga misstankar.

Skolan får fakturor och misstänker inte att de är fejkade av Tuula, och fakturor skall betalas.

Därför väckte inte faktura från en befintlig leverantör som fått betalt misstanke, trots att det var ytterligare kostnader, fejkade fakturor upprättade av Tuula, där utbetalningen inte gått till leverantören.

Skulle inte förvåna mig om att det var så att det skannades fram och tillbaka, med fakturor och siffror på belopp och kontonummer. Tuula hade hittat ett sätt att byta ut fakturorna elektroniskt, så att alla fick den information de behövde.

(I en omfattning som inte gav mycket tid över för spel.)
Citera
2013-03-12, 08:12
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Citat:
I torsdags avslöjade Gefle Dagblad att kommunrevisionen varnat för bristerna i det systemet redan 2005. Kommunledningen lovade då att ett säkrare elektroniskt system skulle införas.

Det har det också gjort - men det gamla systemet har varit i bruk parallellt.

- Scanning av fakturor har successivt införts på alla förvaltningar men man har haft en manuell rutin också, säger kommunens revisionschef Gunilla Beckman-Ljung.

Det elektroniska systemet släpper bara igenom fakturor som godkänts av två olika personer. I det manuella systemet kan man komma runt det.

Och det öppnar möjligheter till förskingring.

- Hade man använt sig av scanning helt och hållet hade den här förskingringen, på det sätt som den gjorts, inte varit möjlig, säger Gunilla Beckman-Ljung.

Enligt Gefle Dagblad har bland annat utbildning- och arbetsförvaltningen fortsatt att använda sig av det gamla systemet vid sidan av det nya.

Åklagaren bekräftar för Expressen att förskingringen har gjorts via det manuella systemet.

Började inte Tuula sin verksamhet 2006?
Är det så att hon fick "tips" via kommunrevisionen?
Varför kör man med dubbla rutiner när vet om bristerna i det manuella systemet?
Citera
2013-03-12, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Citat:

Började inte Tuula sin verksamhet 2006?
Är det så att hon fick "tips" via kommunrevisionen?
Varför kör man med dubbla rutiner när vet om bristerna i det manuella systemet?

Kan det vara så att Tuula började sin verksamhet ännu tidigare, men att man kan hitta spår först från 2006, när man började att ändra rutiner? Kan det också vara så att Tuula, som beskrivs som både stark och dominant på sin arbetsplats, förespråkade att behålla det "gamla" systemet parallellt med det nya, under förevändningar att hon/kommunen behövde en inkörsperiod? Vilket i så fall medför att hon egentligen i flera år har vetat både att "bubblan" kommer att spricka, och ungefär när. Vilket i så fall medför att hon under dessa år, med mycket noggrann precision har kunnat planera förskingringen och flykten. Vilket naturligtvis har givit henne ett perfekt utgångsläge för starten av hennes nya liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in