Citat:
Ursprungligen postat av annabond
Vad i hela friden pratar du nu om? Ja. Jag anser att någon är hybersmart och skurkinna som kan förskingra 20 miljoner (ännu mer?) på 6 år. Där har du rätt. Att hon ingår i ett nätverk har jag nog aldrig påstått va? Nu överdrev du en aaaaaaning där va.
Varför behöver man 20 miljoner till ett spelberoende? Dom värsta spelmissbrukarna talar om 5-6-700 000. Aldrig någonsin har jag hört en GRAV spelmissbrukare som hållit på under många många år ens överstigit siffran en miljon tror jag. Man behöver inte spela bort 20 000 om dagen för att stimulera ett spelmissbruk. Man kan lika gärna köpa en trisslott för 25 spänn eller lägga in några kronor i en enarmad bandit. Och summan verkar inte ens sluta på 20 miljoner. Det talas om ännu mer.
Om du bara hört talas om folk som spelat bort sexsiffriga belopp så har du uppenbarligen inte mycket till koll på spelmissbruk.
Om du tror att det krävs en närmast ohygglig smartness för att förskingra även ganska stora belopp om man har en förtroendeställning i en stor organisation och kontrollrutinerna är lite bristfälliga så har du uppenbarligen inte mycket koll på hur det funkar. Att förskingra utan att på sikt åka fast är däremot betydligt svårare.
Som Quarrel påpekar så kan vi inte vara 100% säkra på att hon inte använt sig av spelkonton för att tvätta pengar. Vi har heller inte någon officiell bekräftelse (bara en anonym poliskälla + väninnans vittnesmål) om att ett spelmissbruk förelegat och att pengar satts in på spelkonton. Däremot gäller den gamla sanningen att om något är brunt, kletigt och luktar skit så är det i det allra flesta fall skit. Tvärtemot gemene konspirationsteoretiker på FB:s världsbild så är faktiskt saker och ting här i världen oftast åtminstone ungefär vad de verkar vara. Min erfarenhet - antagligen något större än din - är att när människor med fast anställning och en förtroendeposition börjar begå ekonomiska bedrägerier mot en arbetsgivare så ligger det så gott som alltid personliga problem bakom. De kan vara rent ekonomiska, men oftast är det nog någon typ av missbruk bakom. Fakta i Tuula-fallet pekar därför för mig nu ganska entydigt mot att Tuula har spelat bort pengarna och sen - antagligen - valt att ta livet av sig när bubblan sprack och den ångest hon levt med i flera år säkert nådde nya rekordnivåer. En liten möjlighet finns väl att hon håller sig undan, men scenariot att hon har en kappsäck med många miljoner i tror jag inte ett ögonblick på. Möjligen, möjligen då att hon lyckats bemästra sitt missbruk så pass på slutet att hon lagt undan mindre summor.