2013-01-27, 14:07
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Det har väl varit lite olika uppgifter om hur Tuula fick reda på hur man var henne på spåren.
På två ställen har jag läst att hon var på jobbet på fredagen när överföringen misslyckades oc hdå sjukskrev sej och gick hem.
Bl a här:
http://gd.se/nyheter/gavle/1.5303426-husrannsakan-hos-misstankt-forskingrare

Mycket tyder på att tjänstemannen visste att snaran höll på att dras åt.

När denna i förra veckan försökte göra en fejkad utbetalning på cirka 100 000 kronor från sin enhet ska den ansvariga banken ha reagerat på felaktigheter och skickat tillbaka pengarna.

Vilket väckte misstankar inom kommun och ledde till efterforskningar.

Det var då som tjänstemannen sjukskrev sig och gick hem för dagen
.

Då hade hon själv förstått att loppet var kört och haft helgen på sej att grubbla över sitt öde.
Jo, det har funnits litet olika uppgifter.

Men den där nya Expressen-artikeln är väldigt utförlig och där citeras bl a åklagaren flitigt och detaljerat. Visst, tidningarnas pålitlighet är inte så stor, men om inte åklagaren begär rättelser av uppgifterna i artikeln så tycker jag dom känns trovärdiga.
Citera
2013-01-27, 14:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, jag spelar inte och rör mig inte i spelarkretsar. Men T antas ha svindlat bort 8,5 miljoner på 10 1/3 månad under 2012. Om hon spelade 8 timmar om dagen varje dag spelade hon bort 3380 kr per timme. Därtill spelade hon bort spelvinster. Är det möjligt?
Det är nog möjligt i sig, även om man rimligen måste lägga till i vart fall ytterligare fyra miljoner i rimliga spelvinster. Vad som däremot är diskutabelt om det är möjligt är att spela så intensivt och ändå ge intrycket av att lägga ner en kompetent heltid på jobbet. Spelar man på det viset är ju spelet det enda som betyder nåt.
Citera
2013-01-27, 14:21
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jo, det har funnits litet olika uppgifter.

Men den där nya Expressen-artikeln är väldigt utförlig och där citeras bl a åklagaren flitigt och detaljerat. Visst, tidningarnas pålitlighet är inte så stor, men om inte åklagaren begär rättelser av uppgifterna i artikeln så tycker jag dom känns trovärdiga.
Dom senaste uppgifterna säger att det inte var Tuula som gjorde transaktionen som ledde till avslöjandet. Läser man mellan raderna står det att om kontonumret varit korrigerat hade inget upptäckts och hon hade kunnat fortsätta.

Iofs. berättar den uppgiften inte så mycket om Tuula. Den berättar desto mer om kontrollen och säkerheten som lyste med sin frånvaro. Det var ju en utomstående, banktjänsteman, som slog larm.
Citera
2013-01-27, 14:35
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är nog möjligt i sig, även om man rimligen måste lägga till i vart fall ytterligare fyra miljoner i rimliga spelvinster. Vad som däremot är diskutabelt om det är möjligt är att spela så intensivt och ändå ge intrycket av att lägga ner en kompetent heltid på jobbet. Spelar man på det viset är ju spelet det enda som betyder nåt.
Hon borde ha stuckit ut oberoende var och hur hon spelade. Det var ju inte några gånger i månaden hon spelade bort en månadslön. Det var varje dag! I två år!
20.000x720 dagar = 14.400.000

Efter ett halvår borde hon varit känd i spelkretsar. Efter ett år borde folk utanför spelkretsarna hört om tanten med guldbyxorna/kjolen/handväskan. Efter två år hade folk pekat. Eller är det så vanligt att spela bort 20.000 per dag att man försvinner i mängden?

Edit: Spel på nätet är ju en möjlighet.
Senast redigerad av AceKadabra 2013-01-27 kl. 14:41.
Citera
2013-01-27, 14:36
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jadu, myten om den glada paraplydrinkerskan har jag aldrig gått på.
Jag tycker det låtit lika befängt som hennes anhöriga.
Att ta livet av sej i den situationen var väl enda logiska lösningen.
Så gjorde man förr i alla fall. Men fakta spretar en del. Folk som tar livet av sig är sällan utspekulerat noggranna med att ingen ska kunna hitta dem. Och den där övergivna frukosten, komplett med glasögon och hela midevitten, ger snarare intryck av foul play av någon sort en av en självmordskandidats sista måltid. Å andra sidan antyder, som folk har påpekat i tråden, polisens agerande på att de har konstaterat att Tuula har gjort av med pengarna.

Kan hon ha någonstans där hon kan gömma sig utan pengar så här länge? Typ nån gammal släkting i Finland?
Citera
2013-01-27, 14:54
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Så gjorde man förr i alla fall. Men fakta spretar en del. Folk som tar livet av sig är sällan utspekulerat noggranna med att ingen ska kunna hitta dem. Och den där övergivna frukosten, komplett med glasögon och hela midevitten, ger snarare intryck av foul play av någon sort en av en självmordskandidats sista måltid. Å andra sidan antyder, som folk har påpekat i tråden, polisens agerande på att de har konstaterat att Tuula har gjort av med pengarna.

Kan hon ha någonstans där hon kan gömma sig utan pengar så här länge? Typ nån gammal släkting i Finland?

Ja, det var bättre förr. Det har jag alltid hävdat.
Vi vet ju inte hur pass spekulativ hon varit om hon i panik trampat iväg.
Många tänker nog inte så mýcket på att inte hittas som att få vara ifred med sin sorgliga hantering.
De som t ex dränker sej kan ju aldrig vara säkra på om de hittas tämligen omgående..eller kanske aldrig?
Citera
2013-01-27, 15:00
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:

Tänk dig själv att en 50-årig kvinna plötsligt flyttar in hos grannen. Hur länge kan man vara "hemlig". Krävs nästan en avsides gård. Lever hon tror jag också att hon hört av sig till dom hon bryr sig om.
Citera
2013-01-27, 15:49
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Artikeln: http://www.expressen.se/nyheter/ingen-vet-vad-som-har-hant-tuula-52/
Lägger man ihop det som står i den artikeln och utgår från att allt är dagsens sanning, blir det lite kufiskt:
  • Knappt tjugo miljoner har förskingrats.
  • Pengarna har, i majoriteten av fallen via Visions konton, hamnat på sju konton, fyra som tillhör Tuula och tre som tillhör hennes dementa mamma.
  • När hon försvinner finns det bara högst normala pengar på hennes konton. (Inget sägs uttryckligen om mammans konton, men vi får ändå utgå från att vare sig journalisten eller utredarna är kompletta idioter.)
  • Inga stora uttag har någonsin gjorts från kontona.
För att det där öht ska gå ihop, måste pengar ha sipprat ut i ganska exakt samma takt som det sipprade in. Det är i sig förenligt med att dagligen spela bort dem, men då borde utredningen snabbt kunna lägga ihop summorna som skickats till konton på rimligen ett fåtal olika spelsajter och verkligen konstatera att pengarna var bortspelade. Men med tanke på hur förslagen hon har varit med att sifonera iväg pengarna från kommunen i småportioner, skulle man ju kunna tänka sig att hon har satt något liknande i system på hemmaplan
Citera
2013-01-27, 15:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Lägger man ihop det som står i den artikeln och utgår från att allt är dagsens sanning, blir det lite kufiskt:
  • Knappt tjugo miljoner har förskingrats.
  • Pengarna har, i majoriteten av fallen via Visions konton, hamnat på sju konton, fyra som tillhör Tuula och tre som tillhör hennes dementa mamma.
  • När hon försvinner finns det bara högst normala pengar på hennes konton. (Inget sägs uttryckligen om mammans konton, men vi får ändå utgå från att vare sig journalisten eller utredarna är kompletta idioter.)
  • Inga stora uttag har någonsin gjorts från kontona.
För att det där öht ska gå ihop, måste pengar ha sipprat ut i ganska exakt samma takt som det sipprade in. Det är i sig förenligt med att dagligen spela bort dem, men då borde utredningen snabbt kunna lägga ihop summorna som skickats till konton på rimligen ett fåtal olika spelsajter och verkligen konstatera att pengarna var bortspelade. Men med tanke på hur förslagen hon har varit med att sifonera iväg pengarna från kommunen i småportioner, skulle man ju kunna tänka sig att hon har satt något liknande i system på hemmaplan
Om hon spelade kontant, hur fick hon tag i kontanter? Hon måste ha sprungit som en tätting till bankomaten. Normalt tillåts 5000 kr per uttag. 20.000 kr per dag är fyra uttag per dag. Och dessutom finns ofta gränser på visst uttagsbelopp, t.ex. 20.000 kr, per vecka. Hur kringgick hon dem?
Citera
2013-01-27, 16:15
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ditt första scenario tycker jag är trovärdigt. Det enklaste, mest uppenbara, är ofta det sanna.
Efter en tid av omvittnat dåligt mående och den slutgiltiga chocken när allt bara rasade som ett korthus har jag svårt att tänka mej att man är i stånd till att iscensätta och planera en flykt på nåt utstuderat sätt.
Jag tror Tuula satte sej på cykeln och trampade iväg in i evigheten.
Jag håller med om att mycket rent psykologiskt talar för detta. Men inte allt. Tuula kan ha trampat iväg in i evigheten. Men inte cykeln. Självmördare kan gå i sjön och bli svåra att hitta, visst. Men jag har aldrig varit med om ett självmordsfall där självmördaren vidtagit aktiva åtgärder för att h*n inte skulle gå att hitta. Hela idén bakom ett självmord är ju att försätta sig i ett läge där detta inte spelar roll.

Att inte låsa dörren efter sig och lämna kvar grejer som man normalt har med sig är heller inget typiskt beteende vid självmord, och hela det upplägget verkar lite utspekulerat. Tuula verkar ha velat att det snabbt skulle vara bekant att hon hade försvunnit, men till varje pris velat hindra folk från att veta vart hon hade försvunnit.

Och så gör folk som flyr väsentligt oftare än folk som tar livet av sig gör det.
Citera
2013-01-27, 16:19
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Om hon spelade kontant, hur fick hon tag i kontanter? Hon måste ha sprungit som en tätting till bankomaten. Normalt tillåts 5000 kr per uttag. 20.000 kr per dag är fyra uttag per dag. Och dessutom finns ofta gränser på visst uttagsbelopp, t.ex. 20.000 kr, per vecka. Hur kringgick hon dem?

Nu för tiden tycker jag nästan var och varannan kotte spelar nätpoker.
Finns det ingen av dessa som kan klampa in i tråden och klargöra hur
det funkar och framför allt hur man bär sig åt för att bränna flera
miljoner under en relativt kort tidsrymd.
Detta har min bror lyckats med (dryga 3 miljoner), men han mår så
pass dåligt att jag ej vill pina honom med dessa frågor just nu.

Sedan tycker jag det är märkligt att de flesta här i tråden snackar Bingo
och enarmade banditer. Det känns nästan lika trassligt som att Tuula
skulle köpt trisslotter för pengarna. Varför inte nätpoker?
Senast redigerad av FruGondol 2013-01-27 kl. 16:46.
Citera
2013-01-27, 16:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Precis. Jag lämnade helt kontantscenariet i min redogörelse, för det föreföll mig för osannolikt. En heltidsarbetande som dessutom ska hinna spela bort tjugo miljoner hinner knappas springa på bankomaten 4-5 gånger per dag, i helg och söcken, och dessutom tror jag att det finns någon typ av uttagsbegränsningar per tidsenhet som understiger vad hon måste ha gjort av med på samtliga svenska banker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in