2013-02-12, 21:35
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annabond
Drabbat? Att under 6 ÅR systematiskt stjäla 20 miljoner. Hur drabbar det någon?

Men såhär är det alltid med kvinnliga förövare. Det är alltid synd om dom. Det finns alltid en ursäkt. Dom var tvungna att göra det.
En viss typ av människor ska med "allt våld i världen" hitta någon typ av tillstånd eller sjukdom, såsom beroende, som sedan får ursäkta all typ av gärning och förövaren är den som skall tyckas synd om.

Det kan hända men inte alltid. Jag tror inte Tuula behöver tyckas synd om.
Citera
2013-02-12, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AceKadabra
En viss typ av människor ska med "allt våld i världen" hitta någon typ av tillstånd eller sjukdom, såsom beroende, som sedan får ursäkta all typ av gärning och förövaren är den som skall tyckas synd om.

Det kan hända men inte alltid. Jag tror inte Tuula behöver tyckas synd om.

Nu får du väl ge dig!
Det är väl Ingen som har sagt att hon Inte ska straffas för sitt brott?!
Att kunna ha förståelse betyder inte nödvändigtsvis att det ska "tyckas synd om" eller att det ska rättfärdiga någonting.

Du är lite jackass över dig.
Citera
2013-02-12, 21:57
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jefle
Är du en sån där självutnämnd expert? (Syftar på det fetstilta)
Jag utgår ifrån att du inte är/har varit spelmissbrukare själv.
Att nån här inte har varit i T's sits kan vi nog alla räkna ut. MEN en fd. spelmissbrukare kan nog sätta sig in och känna igen sig och det har betydligt större betydelse och ger mer trovärdighet för att det kan handla om ett spelberoende än alla utsvävande fantasiteorier om bortrövande, paraplydrinkzippande och allt annat påhitterier.
Flertalet här fb har berättat om T's spelande, tidningarna har skrivit om spelberoende, hon har fört över pengar till utländska spelkonton.
Hur mycket behöver ni för att ni ska ta in det?

Har varken deltagit eller läst hela den här tråden, och utesluter inte det ena eller andra, men om hon nu är spelmissbrukare, hur fan har man ens tid att spela bort mer än 20 miljoner samtidigt som man jobbar heltid, träffar barn, barnbarn, särbo, vänner och har ett rent hem? Och att dessa relationer dessutom är fungerande. En missbrukare på den nivån (för att det är en nivå utöver det vanliga går det ju inte att säga emot), borde inte kunnat hålla allt det där fungerande.
Citera
2013-02-12, 22:08
Medlem
Citat:
Jag tror att du överanalyserar slaskpack's inlägg.

Överanalyserade? Jag snarare underanalyserade det kan jag tycka. Så då analyserar jag det lite till. Det är med dom som har ett "sexmissbruk", "Stackars mig som måste vara otrogen med fotomodeller för jag har ett sexmissbruk". Eller shoppingmissbrukarna, "Stackars mig som har ett shoppingmissbruk och måste köpa 70 nya par skor varje månad och därför måste bli skuldsatt". För att inte tala om sockermissbrukarna, "Stackars mig som måste äta 5 kg godis varje dag". Nej jag tror inte på det där. Jag tror det är en ursäkt för att man ska få pyssla med precis vad fan man vill och bete sig hur jävla illa man vill. Och komma undan med det.

Det må vara synd om missbrukarna. Men när dom drar fördelar i livet av missbruket, när dom missbrukar missbruket så att säga, så är det inte längre synd om dom. Man behöver inte stjäla 20 miljoner på 6 år från sin arbetsgivare för att stimulera ett spelmissbruk. Man kan lika gärna köpa en trisslott.
Citera
2013-02-12, 22:20
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Överanalyserade? Jag snarare underanalyserade det kan jag tycka. Så då analyserar jag det lite till. Det är med dom som har ett "sexmissbruk", "Stackars mig som måste vara otrogen med fotomodeller för jag har ett sexmissbruk". Eller shoppingmissbrukarna, "Stackars mig som har ett shoppingmissbruk och måste köpa 70 nya par skor varje månad och därför måste bli skuldsatt". För att inte tala om sockermissbrukarna, "Stackars mig som måste äta 5 kg godis varje dag". Nej jag tror inte på det där. Jag tror det är en ursäkt för att man ska få pyssla med precis vad fan man vill och bete sig hur jävla illa man vill. Och komma undan med det.

Det må vara synd om missbrukarna. Men när dom drar fördelar i livet av missbruket, när dom missbrukar missbruket så att säga, så är det inte längre synd om dom. Man behöver inte stjäla 20 miljoner på 6 år från sin arbetsgivare för att stimulera ett spelmissbruk. Man kan lika gärna köpa en trisslott.

Hej åsnan!
Att man skriver om spelmissbruk som en tänkbar förklaring betyder inte att det är synd om personen eller att personen tyckt synd om sig själv. Lägg inte ord i munnen på folk, bara för att dina tankar alltid (använder ditt favvistänk) går i denna riktning. Det är väl inte psykopati som hindrar dig från att känna något lite medlidande för övrigt? Jag tror att det är bra att ha någon form av empati (läs förståelse) för människor, oavsett vad de ställer till med. Man kan både fördöma, och förstå.
Citera
2013-02-12, 22:24
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Utgår ifrån att Tuula Lavikkala satt med på krismöten som förvaltningen Utbildning och Arbete hade för att försöka förstå varför siffrorna inte gick ihop, år efter år.
Hur tänkte hon när hon satt med på dessa möten, vetandes att det var hon som var orsaken till att det blev bl.a. personalnedskärningar?

http://gd.se/nyheter/gavle/1.5519743--vi-sparade-utan-att-nagonting-hande-

Och vad gäller bilarna döttrarna skulle ha fått av Tuula, utöver renoveringarna i deras lägenheter/hus, lutar mina tankar åt att hon köpte till sig kontakten med sina barn och barnbarn. Ytlig kontakt med andra ord, istället för den fabricerade bilden av en öm och kärleksfull mor och mormor.

Och vad gäller den oroliga särbon, kan det vara så att hans letande var för att försäkra sig att Tuula verkligen hade tagit sig av daga. För att inte bli avslöjad som delaktig i Tuulas bedrägeri, som den som upplyst henne om möjligheterna om hur förskingringen skulle gå till för att lyckas.
Enligt uppgift i tråden har dessa två vänstrat under 15 års tid. Rätt eller fel?

Det här är en intressant tankeställare. Satt hon med, och hur agerade hon då? Vad hade hon för titel? Kan man med den som vägledning avgöra om hon behövde agera iskallt på möten? Det är en viktig iakttagelse, för att spinna vidare på tesen om "iskall eller inte". Det är allt lite extraordinärt om hon satt med på möten där man diskuterade förluster och nedskärningar, har svårt att tro att hennes position var sådan? Jag tänker att hon var på en lägre nivå, med lite för stora befogenheter?
Citera
2013-02-12, 22:33
Medlem
Hade vi inte en spelmissbrukare i tråden? Jag skulle gärna vilja fråga dig något. Något jag undrat länge över. Om det handlar om själva spelet, då borde ju vilket spel som helst gå bra? Gratis spel t ex. Om det handlar om spelet, spelandet, vinsten, varför kan man då inte sitta och spela GRATIS framför datorn/tv:n hela dagarna? Varför måste det ingå att spela för pengar och stjäla pengar. Det borde ju inte spela någon roll VAD man spelar bara ATT man spelar. Kan du förklara det?

Det är märkligt det där. Shoppingmissbrukarna. Om det handlar om själva köpandet, shoppingen, då borde ju vad som helst gå bra att köpa? Gräsklippare, stekpannor, fågelfrön, grillkol. Men hur kommer det sig då att shoppingmissbrukarna alltid handlar kläder, skor, väskor, gärna dyra märken också. Om det handlar om köpandet så borde man ju kunna köpa precis vad som helst? Sockermissbrukarna. Varför sticker dom inte ner huvudet i ett sockerpaket och äter direkt ur det? Om det handlar om sockret så borde ju vilket socker som helst gå bra. Nej. Då är det den finaste chokladen och det godaste godiset som ska ätas. Sexmissbrukarna. Om det handlar om sexet då spelar det ju ingen roll vem dom har sex med. Men varför har dom då aldrig sex med någon som är ful?

Du som hade erfarenhet av missbruk vill du svara på det?
Citera
2013-02-12, 22:48
Medlem
Citat:
Att nån här inte har varit i T's sits kan vi nog alla räkna ut. MEN en fd. spelmissbrukare kan nog sätta sig in och känna igen sig och det har betydligt större betydelse och ger mer trovärdighet för att det kan handla om ett spelberoende än alla utsvävande fantasiteorier om bortrövande, paraplydrinkzippande och allt annat påhitterier.
Flertalet här fb har berättat om T's spelande, tidningarna har skrivit om spelberoende, hon har fört över pengar till utländska spelkonton.

För min del räcker det alldeles utmärkt med de "bevis" som redan finns!! Det finns absolut ingenting i hennes beteende, personlighet eller handlande som för mig pekar på en spelmissbrukare. Tvärtom, jag ser bara en rävslug dam som oavbrutet under sex(!) års tid begått ett mycket grovt förskingringsbrott. Och hon har under hela den tiden inte visat några som helst tecken på spelmissbruk, förutom nu fyra månader senare, när plötsligt någon anonym och någon anhörig bara helt random kom på att hon nog kunde ha ett "spelmissbruk" Hon har funkat ypperligt både som anställd och anhörig. Hon har haft ett socialt liv, semesterresor och annat. Hon har dessutom haft alla dessa år på sig att planera sitt försvinnande, vilket hon också verkar ha gjort i detalj, och uppenbarligen rätt bra också, eftersom hon fortfarande är försvunnen. Hur hon har valt att försvinna vill jag däremot hålla osagt.... Nej här har vi helt enkelt en dam som valde sitt spelande, kommunen fick finansiera. Anhöriga offrades, de fick förvisso lite bilar och renoveringar som "tröst". Men vem och vad hon satte i första rummet finns det ingen tvivel om för min del i alla fall
Citera
2013-02-12, 22:49
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Det är sällan så mycket fel i resonemang som då någon bara utgår från sig själv för att förklara beteendet hos en främmande människa. Skillnaderna i detta fall beskrev jag smått i förra inlägget.

En anonym på flashback har sett Tuula en gång (eller fler?) i en bingohall. En annan, lika anonym, har sett ett spelkonto med namnet "Tuula". Resten av spelberoende "snacket" är återanvända citat av andra anonyma. Finns det någon namngiven som säkert vet och sett att Tuula var spelberoende? Eller ens spelare? (en trisslott i veckan räknar jag inte dit)

Du väljer själv vad och hur mycket du vill tro. Tydligen tror du så mycket att du tolkar "utländska konton" som "utländska spelkonton". Tillsvidare har jag bara läst "utländska konton" när namngivna citerats. Normal källkritik saknas hos "100%-säkra" i denna tråd.

Därmed inte sagt att spelmissbruk och självmord är uteslutet som "lösning".

Fantasier och teorier är allt utom att Tuula och 22 mille är försvunna. Varför är det utsvävande om man t.ex. spånar att fel typ av personer fått reda på Tuulas olagliga miljoner? Du verkar ju tro att dom enda lösningarna är spelberoende och självmord eller pooldrinkar. Seriöst?
Citera
2013-02-12, 22:52
Medlem
Citat:
Hade vi inte en spelmissbrukare i tråden? Jag skulle gärna vilja fråga dig något. Något jag undrat länge över. Om det handlar om själva spelet, då borde ju vilket spel som helst gå bra? Gratis spel t ex. Om det handlar om spelet, spelandet, vinsten, varför kan man då inte sitta och spela GRATIS framför datorn/tv:n hela dagarna? Varför måste det ingå att spela för pengar och stjäla pengar. Det borde ju inte spela någon roll VAD man spelar bara ATT man spelar. Kan du förklara det?

Det är märkligt det där. Shoppingmissbrukarna. Om det handlar om själva köpandet, shoppingen, då borde ju vad som helst gå bra att köpa? Gräsklippare, stekpannor, fågelfrön, grillkol. Men hur kommer det sig då att shoppingmissbrukarna alltid handlar kläder, skor, väskor, gärna dyra märken också. Om det handlar om köpandet så borde man ju kunna köpa precis vad som helst? Sockermissbrukarna. Varför sticker dom inte ner huvudet i ett sockerpaket och äter direkt ur det? Om det handlar om sockret så borde ju vilket socker som helst gå bra. Nej. Då är det den finaste chokladen och det godaste godiset som ska ätas. Sexmissbrukarna. Om det handlar om sexet då spelar det ju ingen roll vem dom har sex med. Men varför har dom då aldrig sex med någon som är ful?

Har ingen sån erfarenhet men så himla huvudet på spiken
Citera
2013-02-12, 23:14
Medlem
Camdreas avatar
Instämmer med Kissemisse. Grattis annabond till ett jättebra inlägg. Har inte tänkt på detta förut, men det är ju precis som du säger.
/C
Citera
2013-02-13, 00:01
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:

Då var vi där igen. "Alltid"... Du får för dig något, och så är det på det viset. Svartvitt. Varför vill du ha svar på något som du redan vet hur det är? Alltid-aldrig. Vad fan, sockermissbrukare köper billigt godis på Ica, vad tror du? Jag köper själv sådan skit, och jag räknar mig till sockermissbrukare då jag inte kan sluta äta socker när jag väl fått tag i det. Därav nolltolerans för sådant i mitt hem. Ingen glass hemma med mera. Fin choklad? Finsmakande sockermissbruk?

Du är empatistörd, så som du skriver. Respektlöst. För din information är socker i lös form oätbart i större mängd, du kan ju prova själv. Fantasi, inlevelseförmåga? Men det finns väl grader i alla helveten, finns säkert extremer som kan göra så som du beskriver. Också.

Spelmissbruk tror jag är kicksökande, men kanske finns det en extra dimension, och det är tron att en förlust kan återställas med mer spel. Detta har jag dock ingen erfarenhet av.

Alla former av missbruk är lömska, eftersom den som har det, i svårare grad, gör allt för att dölja det. Det är därför det är ett missbruk, samt kanske dålig insikt. För min egen del erkänner jag sockermissbruket, det är svårt att neka inför sambon som lärt sig att glasspaket har en förmåga att försvinna allt för snabbt. Om jag vore svårt drabbad skulle jag ersätta mitt snaskande med nya paket, smussla med mera. Det Tuula kanske ägnat sig åt.

Vad gäller missbruk kan man missbruka tid framför datorn också. Jag är där nu. Skrivandet på denna sajt måste upphöra. Annat väntar. Jag undrar om Tuula hade kommit fram till några insikter och hur hon hanterade det? Hon sökte kanske hjälp?
Senast redigerad av Cinnabar 2013-02-13 kl. 00:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in