Citat:
Ursprungligen postat av annabond
Hade vi inte en spelmissbrukare i tråden? Jag skulle gärna vilja fråga dig något. Något jag undrat länge över. Om det handlar om själva spelet, då borde ju vilket spel som helst gå bra? Gratis spel t ex. Om det handlar om spelet, spelandet, vinsten, varför kan man då inte sitta och spela GRATIS framför datorn/tv:n hela dagarna? Varför måste det ingå att spela för pengar och stjäla pengar. Det borde ju inte spela någon roll VAD man spelar bara ATT man spelar. Kan du förklara det?
Det är märkligt det där. Shoppingmissbrukarna. Om det handlar om själva köpandet, shoppingen, då borde ju vad som helst gå bra att köpa? Gräsklippare, stekpannor, fågelfrön, grillkol. Men hur kommer det sig då att shoppingmissbrukarna alltid handlar kläder, skor, väskor, gärna dyra märken också. Om det handlar om köpandet så borde man ju kunna köpa precis vad som helst? Sockermissbrukarna. Varför sticker dom inte ner huvudet i ett sockerpaket och äter direkt ur det? Om det handlar om sockret så borde ju vilket socker som helst gå bra. Nej. Då är det den finaste chokladen och det godaste godiset som ska ätas. Sexmissbrukarna. Om det handlar om sexet då spelar det ju ingen roll vem dom har sex med. Men varför har dom då aldrig sex med någon som är ful?
Du som hade erfarenhet av missbruk vill du svara på det?
Då var vi där igen. "Alltid"... Du får för dig något, och så är det på det viset. Svartvitt. Varför vill du ha svar på något som du redan vet hur det är? Alltid-aldrig. Vad fan, sockermissbrukare köper billigt godis på Ica, vad tror du? Jag köper själv sådan skit, och jag räknar mig till sockermissbrukare då jag inte kan sluta äta socker när jag väl fått tag i det. Därav nolltolerans för sådant i mitt hem. Ingen glass hemma med mera. Fin choklad? Finsmakande sockermissbruk?
Du är empatistörd, så som du skriver. Respektlöst. För din information är socker i lös form oätbart i större mängd, du kan ju prova själv. Fantasi, inlevelseförmåga? Men det finns väl grader i alla helveten, finns säkert extremer som kan göra så som du beskriver. Också.
Spelmissbruk tror jag är kicksökande, men kanske finns det en extra dimension, och det är tron att en förlust kan återställas med mer spel. Detta har jag dock ingen erfarenhet av.
Alla former av missbruk är lömska, eftersom den som har det, i svårare grad, gör allt för att dölja det. Det är därför det är ett missbruk, samt kanske dålig insikt. För min egen del erkänner jag sockermissbruket, det är svårt att neka inför sambon som lärt sig att glasspaket har en förmåga att försvinna allt för snabbt. Om jag vore svårt drabbad skulle jag ersätta mitt snaskande med nya paket, smussla med mera. Det Tuula kanske ägnat sig åt.
Vad gäller missbruk kan man missbruka tid framför datorn också. Jag är där nu. Skrivandet på denna sajt måste upphöra. Annat väntar. Jag undrar om Tuula hade kommit fram till några insikter och hur hon hanterade det? Hon sökte kanske hjälp?