2013-01-27, 08:54
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du ställer frågor som jag inte kan besvara. Men en kan jag göra ett försök med. Min erfarenhet från stat och kommun är att det är svårt att få påökt utan befordran. T var ingen chef, så det var nog inte lönen som fick henne att skratta hela vägen till banken.

Haha Det stämmer säkert! Du har nog rätt i att om hon skrattade från banken så var det inte p g av löneförhöjning. Vad ska vi säga, att hon skaffade sig bonus alldeles på egen hand! Frågan är bara var alla extrastålarna tog vägen.

Dessutom kan jag inte låta bli att undra om familjen visste att de åtminstone periodvis hade en väldigt rik anhörig...
Senast redigerad av why123 2013-01-27 kl. 08:56. Anledning: .
Citera
2013-01-27, 08:56
Medlem
Fascinerande och tragisk historia.

Det är inte alls några problem att spela bort pengar i den här utsträckningen. Inte på den lokala bingohallen kanske, men det finns ju andra spel både på nätet och hos svenska spelombud. Det är t.ex. inte särskilt ovanligt med V75-system som kostar tiotusentals kronor att lämna in, och jag känner flera som kan omsätta 50.000kr en vanlig vardag på travet. Även om man vinner ibland så har man oddsen emot sig.

Polisen har säkert följt pengarna och konstaterat att några större summor inte gömts någonstans. Därför har man väntat med en internationell efterlysning. De var rätt säkra på att hon inte var utomlands.

Så vad hände då? Efter en helg i vånda fick hon kanske ett telefonsamtal från någon som ville förvissa sig om att hon skulle komma till jobbet, måhända någon som rent av erbjöd skjuts i bil för att hon skulle kunna komma. Kanske från någon kollega som ville berätta att det var ett stort pådrag i huset med människor som varit där hela helgen. Kanske från en vän som visste om misstankarna och ville varna. Där brast det för henne, och hon bestämde sig för att dra. Helgens anspänning var för stor, det hade ju inte funnits några pengar att spela för under helgen, hon kände att de var henne på spåren, allt var förlorat.

Hon tog sin cykel och flydde. Kanske för att hon förstod att det inte ens fanns tid hemma att ta livet av sig, kanske för att bara få en stund i fred och tänka en gång till. Det här var inget planerat, och vad som sedan hänt kan man bara spekulera i. men jag tror att hon i det här fallet var mycket självmordsbenägen.

Vädret i Gävle med omnejd var vid tidpunkten några plusgrader på dagarna, lite frost på nätterna, ingen snö. Snön kom däremot i riklig mängd vid månadsskiftet November/December, och att hitta någon under all snö som fallit är inte lätt. En människa som är lätt panikslagen kan cykla rätt så fort under i alla fall några timmar. Man får nog rita en ring runt Gävle som är i alla fall fem mil stor, kanske tio mil. Det är enorma arealer med tusentals sjöar, åar, ett hav, gruvor etc.

Om man nu ändå skall göra ett försök att hitta en människa som tagit livet av sig (alldeles oavsett vad de anhöriga känner nu, så kommer de förr eller senare till en punkt då det vore skönt med ett avslut), så är det min bestämda åsikt att man skall börja leta vid platser som betytt något. Kanske där man bodde som barn, där man träffade kärleken, där man hade en sommarstuga, där man kände sig trygg. En plats dit det undermedvetna tar en när man är på flykt. En plats man känner igen, där man kan få stöd för sina tankar från sig själv i ett annat sinnestillstånd än man är i nu.

Det finns ett par alternativa scenarier som inte är lika troliga, men som i alla fall borde kollas upp.

Det första är att hon faktiskt lyckats gömma undan pengar i tillräcklig mängd för att kunna fly undan. Kanske i Finland, och kanske har hon ett finskt pass? En cykeltur till Furuvik, tåget till Uppsala, Eckerölinjens buss till färjan som går via Grisslehamn till Eckerö på Åland. Och så vidare därifrån efter att ha shoppat lite förnödenheter. Pass är det ingen som bryr sig om där.

Det andra scenariot är att det finns någon som hon fått gömma sig hos. Kanske något äldre par som tycker det är skönt med lite uppassning från någon som är yngre och orkar hjälpa dem. Kanske några som tycker det är skönt med någon som kan finska. Behöver inte vistas enbart inomhus, det går säkert att dra ihop någon rövarhistoria om att man är dottern från Finland som kommit hem för att ta hand om sina föräldrar. Fungerar inte i Gävle där det är för många som känner igen, men definitivt i en Stockholmsförort, eller en stad en bit bort.

Men de här två scenarierna är endast förhoppningar, jag tror det första jag målade upp är det mest troliga. När jag läser om hur det ser ut känns det mest som det.
Citera
2013-01-27, 09:00
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Inte helt obegripligt. Jag citerar mig själv i ett inlägg jag gjorde i denna
tråd, för snart en månad sen.

Får jag jag fråga om din anhörig var gift eller delade hushållsekonomin med någon? Det är då jag tycker det blir svårt både när det kommer in för mycket eller för lite pengar.

I synnerhet under såhär lång tid och när beloppen är så stora (även om pengarna inte står på kontot så länge). En annan fråga, på vilken typ av spel var det din anhörig gjorde av med sina pengar?
Senast redigerad av why123 2013-01-27 kl. 09:04. Anledning: .
Citera
2013-01-27, 09:09
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Får jag jag fråga om din anhörig var gift eller delade hushållsekonomin med någon? Det är då jag tycker det blir svårt både när det kommer in för mycket eller för lite pengar.

I synnerhet under såhär lång tid och när beloppen är så stora (även om pengarna inte står på kontot så länge). En annan fråga, på vilken typ av spel var det din anhörig gjorde av med sina pengar?

Min bror är änkling men har två vuxna barn som ej bor hemma. Dessa kände till
nätpokerspelandet, men inte omfattningen.

I övrigt tror jag icke alls Tuula skrattade "de gånger hon gick från banken".
Jag tror hon gjorde det under mycken svår vånda. (Damage control ...).
Senast redigerad av FruGondol 2013-01-27 kl. 09:19.
Citera
2013-01-27, 09:23
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Min bror har två vuxna barn som ej bor hemma. Dessa kände till nätpokerspelandet, men
icke omfattningen.

I övrigt tror jag icke alls Tuula skrattade "de gånger hon gick från banken".
Jag tror hon gjorde det under mycken svår vånda. (Damage control ...).

Ok, nätpoker.. Ja, där kan man nog sitta och bränna en del pengar. Är det sighter från USA (inte för det har någon betydelse, bara intresserad) och det finns inget högsta belopp man får spela för.

Sitter man och betalar med sitt betalkort eller går det vis paypal, går det via paypal kan det nog bli lite klurigare både för polisen och den som betalar. När jag använde paypal (inte till spelande) tog det tre dagar innan pengarna kom in på kontot.

Dessutom tycker jag att bankerna har blivit väldigt noga (även när det gäller att sätta in pengar) , de vill veta så att det inte är pengatvätt. Så jag tycker att lite besvärligt måste hon ha haft det med pengar som dyker upp på fel konto, märkligt att bankerna inte reagerat.

Förr kunde det vara problem om man ville ta ut pengar, nu är det svårt att både sätta in pengar och ta ut dem. Vad har vi egentligen banker till, de gör ju ingenting

Edit: jaha, din bror var änkling. Det ger i alla fall mig en viss förklaring. Det hade nog varit svårare om han hade haft en fru som kände till ekonomin. Barnen ska ju hur som helst inte blanda sig i föräldrarnas ekonomi även om det varit bra i detta fallet. Kan tänka mig hur dåligt han mår nu!
Senast redigerad av why123 2013-01-27 kl. 09:30. Anledning: ...
Citera
2013-01-27, 09:41
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ok, nätpoker.. Ja, där kan man nog sitta och bränna en del pengar. Är det
sighter från USA och det finns inget högsta belopp man får spela för.

Detta vet jag inte mycket om, då jag inte spelar själv.
Citera
2013-01-27, 09:52
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandspartisanen

Det är inte alls några problem att spela bort pengar i den här utsträckningen. Inte på den lokala bingohallen kanske, men det finns ju andra spel både på nätet och hos svenska spelombud. Det är t.ex. inte särskilt ovanligt med V75-system som kostar tiotusentals kronor att lämna in, och jag känner flera som kan omsätta 50.000kr en vanlig vardag på travet. Även om man vinner ibland så har man oddsen emot sig.

Polisen har säkert följt pengarna och konstaterat att några större summor inte gömts någonstans. Därför har man väntat med en internationell efterlysning. De var rätt säkra på att hon inte var utomlands.

Så vad hände då? Efter en helg i vånda fick hon kanske ett telefonsamtal från någon som ville förvissa sig om att hon skulle komma till jobbet, måhända någon som rent av erbjöd skjuts i bil för att hon skulle kunna komma. Kanske från någon kollega som ville berätta att det var ett stort pådrag i huset med människor som varit där hela helgen. Kanske från en vän som visste om misstankarna och ville varna. Där brast det för henne, och hon bestämde sig för att dra. Helgens anspänning var för stor, det hade ju inte funnits några pengar att spela för under helgen, hon kände att de var henne på spåren, allt var förlorat.

Hon tog sin cykel och flydde. Kanske för att hon förstod att det inte ens fanns tid hemma att ta livet av sig, kanske för att bara få en stund i fred och tänka en gång till. Det här var inget planerat, och vad som sedan hänt kan man bara spekulera i. men jag tror att hon i det här fallet var mycket självmordsbenägen.

Vädret i Gävle med omnejd var vid tidpunkten några plusgrader på dagarna, lite frost på nätterna, ingen snö. Snön kom däremot i riklig mängd vid månadsskiftet November/December, och att hitta någon under all snö som fallit är inte lätt. En människa som är lätt panikslagen kan cykla rätt så fort under i alla fall några timmar. Man får nog rita en ring runt Gävle som är i alla fall fem mil stor, kanske tio mil. Det är enorma arealer med tusentals sjöar, åar, ett hav, gruvor etc.

Om man nu ändå skall göra ett försök att hitta en människa som tagit livet av sig (alldeles oavsett vad de anhöriga känner nu, så kommer de förr eller senare till en punkt då det vore skönt med ett avslut), så är det min bestämda åsikt att man skall börja leta vid platser som betytt något. Kanske där man bodde som barn, där man träffade kärleken, där man hade en sommarstuga, där man kände sig trygg. En plats dit det undermedvetna tar en när man är på flykt. En plats man känner igen, där man kan få stöd för sina tankar från sig själv i ett annat sinnestillstånd än man är i nu.

Det finns ett par alternativa scenarier som inte är lika troliga, men som i alla fall borde kollas upp.

Det första är att hon faktiskt lyckats gömma undan pengar i tillräcklig mängd för att kunna fly undan. Kanske i Finland, och kanske har hon ett finskt pass? En cykeltur till Furuvik, tåget till Uppsala, Eckerölinjens buss till färjan som går via Grisslehamn till Eckerö på Åland. Och så vidare därifrån efter att ha shoppat lite förnödenheter. Pass är det ingen som bryr sig om där.

Det andra scenariot är att det finns någon som hon fått gömma sig hos. Kanske något äldre par som tycker det är skönt med lite uppassning från någon som är yngre och orkar hjälpa dem. Kanske några som tycker det är skönt med någon som kan finska. Behöver inte vistas enbart inomhus, det går säkert att dra ihop någon rövarhistoria om att man är dottern från Finland som kommit hem för att ta hand om sina föräldrar. Fungerar inte i Gävle där det är för många som känner igen, men definitivt i en Stockholmsförort, eller en stad en bit bort.

Men de här två scenarierna är endast förhoppningar, jag tror det första jag målade upp är det mest troliga. När jag läser om hur det ser ut känns det mest som det.

Ditt första scenario tycker jag är trovärdigt. Det enklaste, mest uppenbara, är ofta det sanna.
Efter en tid av omvittnat dåligt mående och den slutgiltiga chocken när allt bara rasade som ett korthus har jag svårt att tänka mej att man är i stånd till att iscensätta och planera en flykt på nåt utstuderat sätt.
Jag tror Tuula satte sej på cykeln och trampade iväg in i evigheten.
Citera
2013-01-27, 13:09
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
I min värld finns det bara två lösningar:
1) Tuula har fortfarande tillgång till pengarna = allt är planerat och hon finns någonstans utanför svenska myndigheters räckhåll.
2) Tuula har inte tillgång till pengarna = hon lever inte.

Båda lösningarna kräver sin egen dos av otrolighet. Mest pga. den unikt stora slutsumman i kombination med modus operandi. För mig är det otroligt att klara av jobb och bedrägerier i flera år samtidigt som man lämnat verkligheten såpass att man dagligen spelar bort en månadslön. Lika otroligt som att planera och leva standby, ett år eller två, i väntan på avslöjandet för att sedan sticka på en gång.

3) En tredje scenario kunde vara att hon blivit bortförd mot sin vilja. Alla kvarlämnade grejer pekar mot det. Det ringde på dörren och ett icke hotfullt ansikte stod där så Tuula öppnade mitt i frukosten. Utpressning, kidnappning eller mord har begåtts för mindre summor. Det kräver att besökaren vet att det finns miljoner att hämta. Blir, kanske, lite för konspiratoriskt att spinna vidare på(?)

Men. Hur man än vrider på det är summan och genomförandet både unikt och extremt. Varför kan inte lösningen vara lika extrem och unik?
Senast redigerad av AceKadabra 2013-01-27 kl. 13:41.
Citera
2013-01-27, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Vet inte om det redan tagits upp, men i den här artikeln som jag länkar till sist i detta inlägg, sägs ett par saker som jag tycker kastar nytt ljus över problemet:

- Veckan före försvinnandet fick kommunledningen information om att förskingring pågick och beslöt på fredag eftermiddag att kalla Tuula till oannonserat möte direkt på måndag morgon (på fredagen var hon förkyld och sjukskriven). "Birgitta Pettersson, som var chef för förvaltningen vid den här tiden, beslutade att Tuula skulle kallas in till ett oannonserat möte på måndagen."

- Tuula försvann som vi alla vet väldigt abrupt, med till synes avbruten måltid, mobilen kvar etc.

Eftersom i alla fall jag inte tycker att detta med det väldigt abrupta uppbrottet är förenligt med den typiska självmordskandidaten så undrar jag om det istället kanske kan vara så att någon - med kännedom om innehållet i måndagsmötet - ringde och varnade Tuula som därmed gav sig av hals över huvud. Var det en medhjälpare eller en beskyddare som tipsade?

Artikeln säger vidare att: "Enligt chefsåklagare Ulf Back finns det uppgifter i utredningen som tyder på att Tuula Lavvikkala kan ha fått kännedom om att kommunen var henne på spåren."

Ärligt talat tycker jag det känns rätt klart att någon varnade henne, varför frågeställningarna nu blir:

- Vem varnade henne?

- Gav hon sig av för att leva ett annat liv någon annanstans eller för att ta livet av sig? Finns förstås också möjligheten att hon gett sig av för att träffa den som varnade henne.

Artikeln: http://www.expressen.se/nyheter/ingen-vet-vad-som-har-hant-tuula-52/

Angående din fråga: Vem varnade henne? Undrar om polisen har kontrollerat telefontrafiken (samtal etc) i hennes mobil eller i trådtelefonen. Man kanske hade hittat någon information om personen/er som hon var i kontakt med. Och även tidpunkter.
Citera
2013-01-27, 13:23
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandspartisanen

.........
Tuula borde ha spelat dom summorna var och varannan dag, utan uppehåll, under två år. Borde inte det väcka uppmärksamhet redan efter några månader? Om hon hade sju olika spelställen så är det fortfarande en gång i veckan som hon ska smälta in med en månadslön som satsas. I två år!

Så vanligt kan det väl inte vara att satsa 20-40 papp att man försvinner i mängden trots att man återkommer minst en gång i veckan?

Anonyma nätspel känns mer troligt. Eller?
Senast redigerad av AceKadabra 2013-01-27 kl. 13:26.
Citera
2013-01-27, 14:00
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ur artikeln:

Det här tycker jag låter verkligen arrangerat. Vem springer ifrån mitt i frukosten för att ta livet av sig eller fly någonstans?
Kan inte annat än hålla med.

Samtidigt kan man ju inte utesluta att det faktiskt var så att när hon satt och åt frukost på måndag morgon fick hon på något sätt reda på att hon skulle bli inkallad till detta möte när hon kom till jobbet. Och då fick hon fullständig panik.

Citat:
Hon kan alltså ha stuckit redan på torsdagen, och fått hjälp med frukostarrangemanget för att det skulle se ut som om hon stack på måndag morgon.
Var hon listig kan hon ha dukat upp sådant som inte ser gammalt ut efter ett par dagar; en näst intill urdrucken tekopp, brödsmulor på tallriken, ett oätet äpple etc.

I så fall kan hon ha stuckit när som helst mellan torsdag och måndag. Eller möjligtvis ännu tidigare? Expressens artiklel talar om att hon varit rejält förkyld hela veckan men säger inget om vilka dagar hon var sjukskriven.

Sen funderar jag över det faktum att flera av hennes vänner sagt att hon magrat kraftigt och sett ut att må dåligt senaste månaderna - så att dom undrat om hon lidit av en allvarlig sjukdom. Jag vet inte - men kanske minskar det sannolikheten för att hon var i stånd att iscensätta sitt eget försvinnande på ett så utstuderat sätt?
Citera
2013-01-27, 14:05
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autospirit
Angående din fråga: Vem varnade henne? Undrar om polisen har kontrollerat telefontrafiken (samtal etc) i hennes mobil eller i trådtelefonen. Man kanske hade hittat någon information om personen/er som hon var i kontakt med. Och även tidpunkter.
Ja, man tycker ju att dom borde ha kontrollerat telefontrafiken. Speciellt som hennes mobil låg kvar hemma.

Hade dom hittat något kan man tycka att ytterligare någon borde ha varit på förhör.

Men sen finns ju andra möjligheter; hon kan ha haft ytterligare en mobiltelefon - med kontantkort. Någon kan ha kommit förbi hennes hem och varnat henne. Om hon var i maskopi med någon annan kan denne/denna ha lagt upp en varning nånstans på Internet (Facebook, anonym mailadress mm).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in