2013-02-08, 08:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Hallå! Det enda vi VET är att hon är en speltorsk! Finns inga belägg för att hon är död, tror Tuula är för feg att ta sitt liv. Hon trycker någonstans o kommer snart hem när ångesten blir för jobbig.
Nej, det VET vi inte. Vi vet bara vad vänninnan påstår att hon har sagt. Två tänkbara källor till osanning.
Citera
2013-02-08, 08:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Expressen: Särbon tror inte att Tuula lever

Dom anhöriga vill tro,och då görs små saker till stora och dom tror sig veta att TL inte
mådde bra pga viktras eller att hon varit "off" i en butik.
Tuula kanske trimma och slimma kroppen för beachen hon visste att vänta henne i
sin leopardmönstrade baddräkt i storlek small.(ironi)

Citat:
Hallå! Det enda vi VET är att hon är en speltorsk! Finns inga belägg för att hon är död, tror Tuula är för feg att ta sitt liv. Hon trycker någonstans o kommer snart hem när ångesten blir för jobbig.

Detta tror jag också.Och vill tro för hennes anhörigas del.
Det finns något mellan paraplydrinkar och självmord,och där någonstans befinner sig Tuula.
Med eller utan en kappsäck full av pengar.
Citera
2013-02-08, 08:50
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Ja, men det var väl givet från dag 1? Jag avskyr att media nu försöker få tillåtelse att göra reklam för spelsajter, Tuula är inte den första, eller sista, som dör en för tidig död på grund av spelberoende. Jag säger, att hellre får ett antal tidningar försvinna, än att människor ska överösas med klick-erbjudanden för dessa vidriga sajter, med konton utomlands. Klart att Tuula förde pengar till utlandet, det gör man om man spelar! Hade ingen hos polisen testat de här sajterna, hur fick man det till utrikesflykt?

Min tes är att Tuula var en totalt rekorderlig kvinna, som började spela och fastnade. Hon hade tyvärr möjlighet att "låna" lite pengar från jobbet, och sedan började spiralen.

Tuula cyklade hemifrån, sedan hon blivit påkommen, och begick självmord.

Varför tycker man synd om Tuula? Ja, hon råkade ut för det som alla kan drabbas av, speldjävulen. Man ska inte spela på nätet. Sedan hade hon ett jobb där hon kunde agera, utan att någon märkte av det, i tid. De flesta kan ha medlidande med någon som försatt sig i en svår situation.

Vår vän Annabond i tråden tror dock att det är en hypersmart skurkinna som ingår i ett nätverk med andra smarta tanter. Kom ner på jorden!

Jag håller med om allt du skriver utom att alla kan drabbas av speldjävulen.
Vissa av oss förstår faktiskt att det är fåfängt att tro att man kan bli "rik" genom spel eller helt enkelt inte tycker att det är den största lyckan i världen att ha mer pengar än man behöver.
Det vi förlorar vinner en annan, dvs spelbolagen.
Det är ignet man "råkar" bli.
Jag tycker inte att man kan kalla en sån människa som Tuula smart.
Det fordas en aktiv handling, att trycka på en tangent för att börja spela.
Man har ett personligt ansvar.
Jag började röka när jag var tretton år. Ett medvetet val av en korkad tonåring.
Jag skulle aldrig komma på iden att göra nån annan ansvarig för det, vare sej tobaksbolag eller kamrattryck.
Mitt val - mitt ansvar.
I behandling av spelmissbrukare börjar man ofta med att fråga:
"På vems bekostnad spelar du" i ett försök att göra personen medveten om sitt eget ansvar och vad den gör mot andra personer. Ofta närstående.
Den dan man börjar spela på andras bekostnad kan bli den väckarklocka som får en beroende att söka hjälp.
Senast redigerad av LaScala 2013-02-08 kl. 09:10.
Citera
2013-02-08, 09:02
Medlem
Hmm... Det måste finnas en hund begraven någonstans. Den närmsta tiden har dottern sagt att hon tror att hon är död och inte utomlands och nu träder en väninna fram och säger att Tuula sagt att hon spelat bort sitt liv. Vem vet om T har gjort en facebook med ett annat namn och tagit kontakt med dessa personer och sagt att säg att jag sa så och försök få dom att tro att jag tagit livet av mig så avtar letandet med tiden. Då kan ni komma hit och hälsa på, jag betalar resan.
Citera
2013-02-08, 09:06
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, det VET vi inte. Vi vet bara vad vänninnan påstår att hon har sagt. Två tänkbara källor till osanning.

Tuula Lavikkala, 52, misstänks ha spelat bort de förskingrade 20 miljonerna.
Enligt en poliskälla har stora belopp förts över till utländska spelbolag under flera år.

Kommer från:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16202796.ab
Citera
2013-02-08, 09:11
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Feg? Tror du att det är rätt beskrivning av hennes känsloläge morgonen när hon försvann? Hon visste att hon förstört sitt liv. Hon skulle hamna i fängelse, bli bespottad, hennes barn kanske skulle överge henne, hon skulle vara skuldsatt resten av livet. Ett liv i armod, en föredetting. Aldrig mer någon lön, bara avbetalningar. Är det ett liv värt att leva? Jag tror att Tuula inte tyckte det. Dessutom var hon risig ett långt tag innan, allt blev för mycket för henne, hon hade hamnat i en återvändsgränd. Logiskt att hon tog livet av sig, tyvärr. Jag tror också att den övergripande känslan var skam, kombinerat med desperation.

Hennes familj har verkligen fått hantera en svår chock, och jag tycker att spelbolagen och kommunen tillsammans är mer skyldiga än Tuula, på ett sätt. Har man access till en skattkista dagligen behövs dagliga avstämningar, det skulle inte förvåna mig om fler skuldsatta än Tuula kommit på det här.

Det borde finnas en limit för spel baserad på en persons årsinkomst, ungefär som med kreditköp. Det skulle rädda några själar i alla fall.

Det behövs mycket för att man ska ta sitt liv, inget för en feg kärring trots all ångest och familj mm.
Skulle hon dömas så får hon max 4 år, ute efter 2/3. Hon åker in på en behandlingsanstalt och får hjälp med sitt spelmissbruk, ingen dålig tillvaro där inte
Citera
2013-02-08, 09:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Tuula Lavikkala, 52, misstänks ha spelat bort de förskingrade 20 miljonerna.
Enligt en poliskälla har stora belopp förts över till utländska spelbolag under flera år.

Kommer från:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16202796.ab
T misstänks ha spelat bort pengarna. Vi VET inte. Jag och TorkelSnorkel har försökt förklara att hon kunde ha tagit ut vinster på utländskt konto för att tvätta pengarna och göra de svårspårade.
Citera
2013-02-08, 09:45
Medlem
lilltoes avatar
Anhöriga verkar väldigt säkra på hennes bortgång, således letar dem efter henne kring Gävletrakten all ledig tid? Väl?
Citera
2013-02-08, 09:49
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Anhöriga verkar väldigt säkra på hennes bortgång, således letar dem efter henne kring Gävletrakten all ledig tid? Väl?

De anhöriga borde ju vara de som känner henne bäst.
Ändå verkar många i tråden veta bättre hur Tuula var som person och vad hon tagit sej för.
Särbon har väl letat och de har ju sökt hjälp hos både polis och MPS.
Men var ska man leta?
Citera
2013-02-08, 09:54
Medlem
Citat:
Ja, men det var väl givet från dag 1? Jag avskyr att media nu försöker få tillåtelse att göra reklam för spelsajter, Tuula är inte den första, eller sista, som dör en för tidig död på grund av spelberoende. Jag säger, att hellre får ett antal tidningar försvinna, än att människor ska överösas med klick-erbjudanden för dessa vidriga sajter, med konton utomlands. Klart att Tuula förde pengar till utlandet, det gör man om man spelar! Hade ingen hos polisen testat de här sajterna, hur fick man det till utrikesflykt?

Min tes är att Tuula var en totalt rekorderlig kvinna, som började spela och fastnade. Hon hade tyvärr möjlighet att "låna" lite pengar från jobbet, och sedan började spiralen.

Tuula cyklade hemifrån, sedan hon blivit påkommen, och begick självmord.

Varför tycker man synd om Tuula? Ja, hon råkade ut för det som alla kan drabbas av, speldjävulen. Man ska inte spela på nätet. Sedan hade hon ett jobb där hon kunde agera, utan att någon märkte av det, i tid. De flesta kan ha medlidande med någon som försatt sig i en svår situation.

Vår vän Annabond i tråden tror dock att det är en hypersmart skurkinna som ingår i ett nätverk med andra smarta tanter. Kom ner på jorden!

Vad i hela friden pratar du nu om? Ja. Jag anser att någon är hybersmart och skurkinna som kan förskingra 20 miljoner (ännu mer?) på 6 år. Där har du rätt. Att hon ingår i ett nätverk har jag nog aldrig påstått va? Nu överdrev du en aaaaaaning där va.

Varför behöver man 20 miljoner till ett spelberoende? Dom värsta spelmissbrukarna talar om 5-6-700 000. Aldrig någonsin har jag hört en GRAV spelmissbrukare som hållit på under många många år ens överstigit siffran en miljon tror jag. Man behöver inte spela bort 20 000 om dagen för att stimulera ett spelmissbruk. Man kan lika gärna köpa en trisslott för 25 spänn eller lägga in några kronor i en enarmad bandit. Och summan verkar inte ens sluta på 20 miljoner. Det talas om ännu mer.
Citera
2013-02-08, 10:02
Medlem
styrlunds avatar
Som jag skrev för nån vecka sen tror jag Tuula har blivit utnyttjad av nån eller några andra. Jag skrev även att hon är död.
Nu kliver särbon ut och säger att hon död.. Han passar även på att minns att hon mådde dåligt redan i somras.
Skulle jag varit polis skulle jag reagera på hans beteende. Skulle göra en koll på hans ekonomi och vilka han känner.
Citera
2013-02-08, 10:05
Medlem
Polisen hade aldrig gått ut med att dom tror hon är i livet, utomlands och på flykt om dom inte hade haft på fötterna för det. Hade dom bara haft överföringar till utländska spelsajter och därmed lätt kunnat misstänka spelberoende + självmord så hade dom hållit käften. Man vet hur polisen fungerar nu och går dom ut med att dom tror hon är i livet så har dom på fötterna för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in