Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Ja, men det var väl givet från dag 1? Jag avskyr att media nu försöker få tillåtelse att göra reklam för spelsajter, Tuula är inte den första, eller sista, som dör en för tidig död på grund av spelberoende. Jag säger, att hellre får ett antal tidningar försvinna, än att människor ska överösas med klick-erbjudanden för dessa vidriga sajter, med konton utomlands. Klart att Tuula förde pengar till utlandet, det gör man om man spelar! Hade ingen hos polisen testat de här sajterna, hur fick man det till utrikesflykt?
Min tes är att Tuula var en totalt rekorderlig kvinna, som började spela och fastnade. Hon hade tyvärr möjlighet att "låna" lite pengar från jobbet, och sedan började spiralen.
Tuula cyklade hemifrån, sedan hon blivit påkommen, och begick självmord.
Varför tycker man synd om Tuula? Ja, hon råkade ut för det som alla kan drabbas av, speldjävulen. Man ska inte spela på nätet. Sedan hade hon ett jobb där hon kunde agera, utan att någon märkte av det, i tid. De flesta kan ha medlidande med någon som försatt sig i en svår situation.
Vår vän Annabond i tråden tror dock att det är en hypersmart skurkinna som ingår i ett nätverk med andra smarta tanter. Kom ner på jorden!
Jag håller med om allt du skriver utom att alla kan drabbas av speldjävulen.
Vissa av oss förstår faktiskt att det är fåfängt att tro att man kan bli "rik" genom spel eller helt enkelt inte tycker att det är den största lyckan i världen att ha mer pengar än man behöver.
Det vi förlorar vinner en annan, dvs spelbolagen.
Det är ignet man "råkar" bli.
Jag tycker inte att man kan kalla en sån människa som Tuula smart.
Det fordas en aktiv handling, att trycka på en tangent för att börja spela.
Man har ett personligt ansvar.
Jag började röka när jag var tretton år. Ett medvetet val av en korkad tonåring.
Jag skulle aldrig komma på iden att göra nån annan ansvarig för det, vare sej tobaksbolag eller kamrattryck.
Mitt val - mitt ansvar.
I behandling av spelmissbrukare börjar man ofta med att fråga:
"På vems bekostnad spelar du" i ett försök att göra personen medveten om sitt eget ansvar och vad den gör mot andra personer. Ofta närstående.
Den dan man börjar spela på andras bekostnad kan bli den väckarklocka som får en beroende att söka hjälp.