2013-01-25, 15:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Exakt så står det överallt.
Men det finns inte en enda rad om att hon fyllt på kommunens konton förutom om man läser ditt svammel...
Det står inte heller att ingen inte har fyllt på kontona. Det finns inget som stöder din teori. Har du något något argument som stöder din teori, fram med det. Det är dåligt att bara klanka på min.
Citera
2013-01-25, 15:30
Medlem
pippi70s avatar
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.5515054-kvinnan-kan-ha-anvant-flera-konton

Förskingringen år för år
2006 - 1 500 kronor
2007 - 40 000 kronor
2008 - 200 000 kronor
2009 - 1 700 000 kronor
2010 - 4 400 000 kronor
2011 - 4 900 000 kronor
2012 - 8 500 000 kronor

Förskingringen började i liten skala. De första försvunna pengarna hittades 2006 då 1500 kronor försvann. Sedan ökade takten för varje år. Totalsumman ligger nu på omkring 20 miljoner. Årssiffrorna är avrundade uppskattningar.
Citera
2013-01-25, 15:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Men fortfarande har ingen sagt nåt om att nån annan än just kommunen skulle vara drabbad. Anser du alltså att uppgifterna om att den förskingringsdrabbade enheten inom utbildnings- och arbetsförvaltningen har ett underskott på 19,5 miljoner inte har nåt med den här händelsen att göra? Eller kommer det att visa sig att det inte finns nåt underskott?
Varifrån har du fått siffran 19,5 miljoner? Utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden gick i sin helhet med 2,8 miljoner back 2011. Källa: Gävle kommuns årsredovisning 2011
Enligt GD var T:s förskingring samma år 4,9 miljoner. Vad har det för samband med de 19,5 miljoner som du nämner?
Citera
2013-01-25, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varifrån har du fått siffran 19,5 miljoner? Utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden gick i sin helhet med 2,8 miljoner back 2011. Källa: Gävle kommuns årsredovisning 2011
Enligt GD var T:s förskingring samma år 4,9 miljoner. Vad har det för samband med de 19,5 miljoner som du nämner?
Sambandet är väl att underskottet växte under samma period som förskingringen tros ha pågått. Det kan visserligen vara en slump, men det är intressant med tanke på att du verkar så säker på att kommunen inte har förlorat några pengar på grund av den här händelsen. Jag fick siffran härifrån: http://gd.se/nyheter/gavle/1.5515612-underskottet-okade-ingen-forstod-varfor
Citera
2013-01-25, 17:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Sambandet är väl att underskottet växte under samma period som förskingringen tros ha pågått. Det kan visserligen vara en slump, men det är intressant med tanke på att du verkar så säker på att kommunen inte har förlorat några pengar på grund av den här händelsen. Jag fick siffran härifrån: http://gd.se/nyheter/gavle/1.5515612-underskottet-okade-ingen-forstod-varfor
Säker kan jag inte vara, jag baserar min teori på GD:s påståenden att fakturor gick från kommunen och att en vanlig förskingring är så lätt att upptäcka. Det är konstigt att ingen har reagerat på siffrorna som GD presenterar, eller har någon det och hittat en förklaring? Artikeln har också en brasklapp:
Citat:
– Vi vet inte om alla oegentligheter har skett på enhetens konton, det får utredningen utvisa.
Citera
2013-01-25, 17:06
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, och det är skrämmande att se att många här i tråden inte skulle tveka att göra likadant om de hade möjlighet - och vuxna barn.
Jag undrar hur mycket erfarenhet de har av att sitta i ett främmande land när man är 52 år och aldrig bott längre perioder utomlands på egen hand.
Att inte våga kontakta anhöriga, att aldrig våga bli vän med någon, att alltid få se sej om över axeln, att strändigt ljuga som svar på frågor.
Att inte flasha med sina pengar..
Att veta att man svikit sina vänners, anhörigas och kollegors förtroende.
Att veta att man valsar runt i pressen som storbedragare m m
Jag har varit med om att hämta hem två som hållit sej undan den svenska rättvisan.
De var närmast lättade. Ensamheten var det svåraste. Och skammen.
Vad vet du om hennes utländska erfarenheter? Vad vet du om hennes sociala kontakter? Vad vet du om hennes ev. överenskommelser med bekanta? Varför tror du at Tuula tillhör dom som bryr sig vad som står i tidningen? Var dom två du hämtade hem ostraffade 50+ som hade lurat till sig 17 mille av stat eller kommun?

Du tror en massa och projicerar din egen lilla värld på andra. Enda begränsningen man säkert vet, är att hon måste hålla sig undan platser där hon kan bli igenkänd och gripen. Jag förstår dock att du inte kan se några andra alternativ, du tycker ju dubbelt medborgarskap är vild filmfantasi. Klart du inte då heller kan sätta dig in i andra personligheter. I annat fall får du bevisa varför just dina fantasier skulle vara rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Undrar hur många andra brott det finns i Tuulas närhet, som plötsligt kan förklaras?
Veckopengar som försvann, födelsedagspengar, presenter, plånböcker, kaffekassor..

Kan inte tänka mig att en kvinna upptäcker kryphål på sin arbetsplats och plötsligt börjar utnyttja dem, nej, jag tror att den sida av Tuula har funnits med sen barnsben. Hon har haft öga för andras svagheter och utnyttjat dem. Denna hybris de sista åren har kommit av att hon aldrig åkt dit, blivit oövervinnerlig och därmed passerat alla gränser. Hennes totala empatilöshet och totala avsaknad av "nerver" talar för det. Psykopatdrag.

Hur många av er har hon lurat, tänk efter bakåt i tiden..
Jag kan hålla med dig om det handlar om att finansiera ett missbruk. Till sist snor man allt och av alla. Då blir man också väldigt mycket snabbare fast.

Annars vill jag ha lite mer resonemang om varför man skulle norpa några tusenlappar om man precis lurat till sig hundratusentals och vet att man kommer att göra samma sak nästa månad. Är man inte missbrukare så tar man inte risken att avslöjas pga. tusenlappar när man kommer undan med miljoner.

Blanda inte ihop personligheter som spontanstjäl och blir fast nästa kontroll med en som planerar och lyckas undgå upptäckt i fyra år. Som dessutom avslöjas endast pga. ett slarvfel. Kom också ihåg summorna som försvunnit. Det går inte att resonera som om det handlar om några hundra papp.
Citera
2013-01-25, 17:34
Medlem
LaScalas avatar
Citat AceKadabra>LaScala

Vad vet du om hennes utländska erfarenheter? Vad vet du om hennes sociala kontakter? Vad vet du om hennes ev. överenskommelser med bekanta? Varför tror du at Tuula tillhör dom som bryr sig vad som står i tidningen? Var dom två du hämtade hem ostraffade 50+ som hade lurat till sig 17 mille av stat eller kommun?

Du tror en massa och projicerar din egen lilla värld på andra. Enda begränsningen man säkert vet, är att hon måste hålla sig undan platser där hon kan bli igenkänd och gripen. Jag förstår dock att du inte kan se några andra alternativ, du tycker ju dubbelt medborgarskap är vild filmfantasi. Klart du inte då heller kan sätta dig in i andra personligheter. I annat fall får du bevisa varför just dina fantasier skulle vara rätt.

1.Jag vet bara det som står i tråden. Ingenstans nämns att hon bott utomlands längre perioder, däremot att hon jobbat på samma ställe i 25 år. Och har två nu vuxna barn.
2. Jag förutsätter att hon är normal och alltså bryr sej. Det gör normala människor.
Men det finns ju en risk att hon saknar ett nomalt känsloliv förstås.
3. Var så vänlig och visa mej var jag skrivit att dubbla medborgarskap är en vild filmfantasi.
Jag tror tvärtemot att det är troligt.
4. Min värld är inte liten, du skulle bara veta..
5. Låt bli att fantisera om min person, det gör inte dina övriga argument trovärdigare.
6. Jag fantiserar inte, jag spekulerar utifrån de få fakta vi har och behöver inte bevisa nånting, jag är långt ifrån säker på att jag har rätt på alla punkter.
Vilket jag ej påstått.
7. Du är lite korkad? Har svårt med läsförståelse? Har en viss aggressionsproblematik?
Du behöver ej svara. Det framgår ändå.
Senast redigerad av LaScala 2013-01-25 kl. 17:46.
Citera
2013-01-25, 17:53
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Citat AceKadabra>LaScala

1.Jag vet bara det som står i tråden. Ingenstans nämns att hon bott utomlands längre perioder, däremot att hon jobbat på samma ställe i 25 år. Och har två nu vuxna barn.
2. Jag förutsätter att hon är normal och alltså bryr sej. Det gör normala människor.
Men det finns ju en risk att hon saknar ett nomalt känsloliv förstås.
3. Var så vänlig och visa mej var jag skrivit att dubbla medborgarskap är en vild filmfantasi.
Jag tror tvärtemot att det är troligt.
4. Min värld är inte liten, du skulle bara veta..
5. Låt bli att fantisera om min person, det gör inte dina övriga argument trovärdigare.
6. Jag fantiserar inte, jag spekulerar utifrån de få fakta vi har och behöver inte bevisa nånting, jag är långt ifrån säker på att jag har rätt på alla punkter.
Vilket jag ej påstått.
7. Du är lite korkad? Har svårt med läsförståelse? Har en viss agressionsproblematik?
Du behöver ej svara. Det framgår ändå.

Är det nu någon här inne, som är nära bekant med Tuula och kan uttala sig om hur hon är(var?) och hur hon ser(såg) på Världen?
Närheten till mycket pengar och makt kan locka fram girigbuken i en vanlig människa på samma sätt som anonymiteten på forumet kan locka fram drygpåsen i vanligtvis hövliga personer.
Citera
2013-01-25, 18:03
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceKadabra

Jag kan hålla med dig om det handlar om att finansiera ett missbruk. Till sist snor man allt och av alla. Då blir man också väldigt mycket snabbare fast.

Annars vill jag ha lite mer resonemang om varför man skulle norpa några tusenlappar om man precis lurat till sig hundratusentals och vet att man kommer att göra samma sak nästa månad. Är man inte missbrukare så tar man inte risken att avslöjas pga. tusenlappar när man kommer undan med miljoner.

Blanda inte ihop personligheter som spontanstjäl och blir fast nästa kontroll med en som planerar och lyckas undgå upptäckt i fyra år. Som dessutom avslöjas endast pga. ett slarvfel. Kom också ihåg summorna som försvunnit. Det går inte att resonera som om det handlar om några hundra papp.

Jag har inte ens nämnt missbruk, så vad får du det ifrån? Blanda ihop personligheter? Spontanstjäl?

Jag vill nog mena på att det här är en kvinna som stjäler för att hon tycker hon är förmer än andra. Har rätt till det, som det samtidigt gett henne kickar. Kickar som gett henne liv. Vill nog tro att Tuula har en personlighet som överger allt och alla om valet står mellan henne själv och andra. Detta inbegriper även de närmaste. Pressas hon kommer hon kasta alla överbord för att själv komma iland. Människor med dessa personlighetsdrag är väldigt duktiga på att dölja detta, tills skon klämmer..
Jag är ganska säker på att Tuula hittat på saker till hennes fördel sedan barnsben. Ytterst sällan kommer sådana här handlingar som en blixt från en klarblå himmel.
Citera
2013-01-25, 19:19
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det står inte heller att ingen inte har fyllt på kontona. Det finns inget som stöder din teori. Har du något något argument som stöder din teori, fram med det. Det är dåligt att bara klanka på min.

Ja du unge man, antingen sitter du och skrattar åt alla som kommenterar dina inlägg eller så är du riktigt korkad.

Det står inte heller att ingen inte har fyllt på kontona.
Självklart för att ingen har fyllt på kommunens konton, det har INTE skett.
Citera
2013-01-25, 19:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Ja du unge man, antingen sitter du och skrattar åt alla som kommenterar dina inlägg eller så är du riktigt korkad.

Det står inte heller att ingen inte har fyllt på kontona.
Självklart för att ingen har fyllt på kommunens konton, det har INTE skett.
Vad har du för belägg för det?

Tror du fortfarande att du kan övertyga personer genom att kränka dem?
Citera
2013-01-25, 20:15
Medlem
pippi70s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Jag har inte ens nämnt missbruk, så vad får du det ifrån? Blanda ihop personligheter? Spontanstjäl?

Jag vill nog mena på att det här är en kvinna som stjäler för att hon tycker hon är förmer än andra. Har rätt till det, som det samtidigt gett henne kickar. Kickar som gett henne liv. Vill nog tro att Tuula har en personlighet som överger allt och alla om valet står mellan henne själv och andra. Detta inbegriper även de närmaste. Pressas hon kommer hon kasta alla överbord för att själv komma iland. Människor med dessa personlighetsdrag är väldigt duktiga på att dölja detta, tills skon klämmer..
Jag är ganska säker på att Tuula hittat på saker till hennes fördel sedan barnsben. Ytterst sällan kommer sådana här handlingar som en blixt från en klarblå himmel.

Hört med folk som kände henne:
Och ditt resonemang stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in