Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Lägger man ihop det som står i den artikeln och utgår från att allt är dagsens sanning, blir det lite kufiskt:
- Knappt tjugo miljoner har förskingrats.
- Pengarna har, i majoriteten av fallen via Visions konton, hamnat på sju konton, fyra som tillhör Tuula och tre som tillhör hennes dementa mamma.
- När hon försvinner finns det bara högst normala pengar på hennes konton. (Inget sägs uttryckligen om mammans konton, men vi får ändå utgå från att vare sig journalisten eller utredarna är kompletta idioter.)
- Inga stora uttag har någonsin gjorts från kontona.
För att det där öht ska gå ihop, måste pengar ha sipprat ut i ganska exakt samma takt som det sipprade in. Det är i sig förenligt med att dagligen spela bort dem, men då borde utredningen snabbt kunna lägga ihop summorna som skickats till konton på rimligen ett fåtal olika spelsajter och verkligen
konstatera att pengarna var bortspelade. Men med tanke på hur förslagen hon har varit med att sifonera iväg pengarna från kommunen i småportioner, skulle man ju kunna tänka sig att hon har satt något liknande i system på hemmaplan
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om hon spelade kontant, hur fick hon tag i kontanter? Hon måste ha sprungit som en tätting till bankomaten. Normalt tillåts 5000 kr per uttag. 20.000 kr per dag är fyra uttag per dag. Och dessutom finns ofta gränser på visst uttagsbelopp, t.ex. 20.000 kr, per vecka. Hur kringgick hon dem?
Om hon spelade på nätet behövdes inga kontanter. Gör man elektroniska överföringar kan kunden normalt sätta ett eget tak på hur stora pengar som får tas ut per dag. Dessutom hade hon ju 7 konton att jobba med. Så det borde väl ha räckt med 5.000 per konto och dag. Det är nog ingen bank som reagerar på ett sånt tak.
Genom bekanta som sitter i ledningen för ett stort spelföretag har jag fått klart för mig - och häpnat - över vilka pengar som omsätts i denna bransch och hur många storspelare det finns.
Har hon haft ett nätspelberoende och inte varit så skicklig (poker t ex) räcker det med ett par timmar per kväll om insatserna är höga.
Sen har jag ingen aning om huruvida det verkligen är detta som har hänt.
Polisen bör kunna ha koll på vart pengarna gått. Men om det är så att hon satt i system att varje dag föra över måttliga belopp (5-10.000 per konto) till något utlandskonto med begränsad insyn och sedan föra över därifrån till olika spelföretag - ja då lär det ta ett tag att kolla upp.
Men jag undrar jag om det inte är så att polisen redan har koll på vart pengarna har gått, även om de inte går ut och talar om det i pressen.