2013-05-30, 17:54
Medlem
PatrikMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkpapper
Enligt mig finns det bättre hörlurar runt den prisnivån.
Om du ska ha portabla lurar är det mycket bättre att spendera dom pengarna på något som faktiskt är portabelt och låter riktigt bra som som Sennheiser Momentum.
Om du ska ha hemmalurar så är ett par öppna lurar att föredra ljudmässigt om du inte har behov av isolering eller minimalt med läckage.
Den stora fördelen slutna dynamiska hörlurar har är att basen kan gå lägre och ha mer tryck.
Det finns dock slutna hemmahörlurar som är bättre än D600 för mindre pengar som tex MrSpeakers Mad Dog.
Jag vet inte hur mycket du kan om hörlurar men dom flesta hörlurar på den här nivån kommer ha behov av någon typ av förstärkning för att låta sitt bästa.
Trots att D600 är väldigt lättdriven så kommer du bättre ljud om man använder tex en bra DAC/Amp. Med Mad Dog är det en nödvändighet då den är relativt tungdriven.
Du kan fylla i min signatur för riktig hjälp.

Tack för svaret. Jag är en glad entusiast men inte superkunnig, om du kan hjälpa mig hitta ännu bättre lurar tar jag givetvis emot tips. Svarar på din signatur då:

1.Vad lyssnar du på för musik?

- Till 90% elektronisk musik, tänk the Knife. 10% är alla andra genrer på jorden.

2. Vad är viktigt för dig ljudmässigt?

- Vill kunna höra alla nyanser av musiken, att det ska vara "klart". Gärna lite bas med.

3. Hur kommer du driva dom? (vilken mobil, dator, förstärkare)

- Främst genom iphonen då jag reser en hel del. Även hemma i TV'n när man glor film.

4. Hur kommer du använda dom?

- Se svar fråga 3. Inget jag kommer ha på gymmet eller så.

5. Budget?

- Går väl någon smärtgräns vid 4000 kr, plus minus några hundra.

6. In-ear, on-ear eller over-ear?

- Är öppen för det mesta, helst inte in-ear.

7. Har du möjlighet att provlyssna hörlurar (storstad)?

- Har Hifi-klubben och lite andra återförsäljare nära.

8. Annat som är viktigt?

- Helst ingen konstig design, inga blinkade lampor och dylikt.
Citera
2013-05-30, 18:48
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mega_tech
Tack för din hjälp! Har bara ett litet smått problem dock. Jag fattar mig inte på amazons japanska hemsida. Du skulle inte kunna hjälpa mig att hitta dom? Hur funkar det sen med betalning och liknande? är det direkt betalning, eller får man en faktura?

Undrar bara också hur långtid frakten kan ta.

Skulle köpa dom från ebay istället. Man måste gå genom Tenso för att köpa från Amazon.jp.
http://www.ebay.com/itm/JVC-HA-FXD70...item20d269cd27
Frakten tar ca 10 dagar om du inte väljer expressfrakt.
Glöm inte att köpa till foamsnäckor.
Citera
2013-05-30, 19:36
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrikM
Tack för svaret. Jag är en glad entusiast men inte superkunnig, om du kan hjälpa mig hitta ännu bättre lurar tar jag givetvis emot tips. Svarar på din signatur då:

- Till 90% elektronisk musik, tänk the Knife. 10% är alla andra genrer på jorden.

- Vill kunna höra alla nyanser av musiken, att det ska vara "klart". Gärna lite bas med.

- Främst genom iphonen då jag reser en hel del. Även hemma i TV'n när man glor film.

5. Budget?

8. Annat som är viktigt?

Denon AH-D600 som du nämnde är iaf värd att lyssna på men är väldigt stor och ser ärligt talat löjlig ut på huvudet. Dom är inte optimala för portabelt användande pga storleken och att dom inte går att vika upp. Komforten är dock rätt hög men dynorna har en tendens att bli svettiga.
Rekommenderar att du testar en hörlur som Sennheiser Momentum om du har möjlighet för jämförelse vilken är min personliga favorit för portabelt användande. Bra balans med lite extra bas , fantastisk klarhet och renhet med en aningens nedtonad diskant.

Köp inte efter provlyssning utan kom gärna tillbaka till tråden och ge din feedback så kan jag kanske hjälpa dig ännu bättre.

I den prisklassen finns det rätt fantastiska in-ears vilka kommer isolera bättre och eventuellt låta bättre (efter preferens) men jag förstår att du inte vill ha in-ears till TVn.
http://www.thomann.de/se/in_ear_stage_diver_sd_3.htm

Även rätt bra formgjutna in-ear sk CIEM finns i den prisnivån men det är inte rekommenderat för en nybörjare.
Citera
2013-05-31, 20:27
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrikM

5. Budget?

8. Annat som är viktigt?

Hade det inte varit för smärtgränsen vad gäller priset så hade jag varmt rekommenderat Ultrasone Edition 8. Kanske den billigare modellen PRO 900 också kan passa (jag har dock inte lyssnat så mycket på den, har inte hemma).
Citera
2013-06-02, 20:14
Medlem
Hej, jag tänkte att jag kanske kunde få lite hjälp här med att hitta ett par bra hörlurar för ett rimligt pris! Så jag fyller i denna och hoppas ni vill hjälpa mig!

1. Vilka genrer lyssnar du mest på?
Allt möjligt, rock, hip hop, topplistemusik osv. Kan tyvärr inte säga en specifik genre...

2. Vad är vikigt för dig ljudmässigt?
Jag vill ha ett par hörlurar som kan leverera ett bra och tydligt ljud med en bra balans mellan bas och diskant.

Med mobil, Samsung Galaxy S4.

I bussen, skolan och när jag är ute och går framförallt.

5. Budget?
800kr.

In-ear. Det är just detta som är problemet, jag vill ha ett par hörlurar som är som Iphone-hörlurarna alltså man trycker inte in dem i örat, bara lägger dem där om ni förstår. Jag hade Iphone-hörlurar innan och gillade dem men tyvärr gick de sönder så nu tänkte jag hitta ett par nya men gillar verkligen inte in-ear som man trycker in.

Nej, jag bor på landet. Finns inga affärer, men jag litar på er!

8. Annat som är viktigt
Det är just det att man inte ska trycka in dem i örat som de flesta in-ear i affären. Jag vill helst inte att de ska vara för dyra men hittar ni eller vet några bra så skicka dem ändå!

Tack!
Citera
2013-06-03, 21:08
Medlem
Ogiltigtnamns avatar
Rock, pop och house. (Väldigt mycket Ulf Lundell)

Så klar ljudbild som möjligt. Ingen klumpig bas och ska låta bra i låga register.

Med min iPod gen 5

Hemma, och när jag reser.

5. Budget?
2200kr

Helst in-ear

Har inte någon möjlighet men har nära till Stockholm och Västerås.

8. Annat som är viktigt
De ska vara bekväma och av bra byggkvalité.
Citera
2013-06-03, 22:53
Medlem
fritjofkonkass avatar
Söker ett par bra och prisvärda hörlurar att använda till iPod.
Är på intet sätt ljudonannist, spelar inte heller högt.

Kriterier:

Alltifrån proggrock till electro och jazz. Mycket pop och rock.

Klar, fin ljudbild med väl avvägd bas utan att denna tar överhand.

3. Hur kommer du driva dom?

iPod

Promenader, cykelturer, tåg och buss.

5. Budget?

Kan sträcka mig till 600 kr.

6. Vilken typ?

Hörlurar, eller on ear kanske de kallas...

Möjligen, men det är svårt i nuläget.

8. Övriga kriterier:

Bekväma. Inte alltför ömtåliga. Svarta eller annan neutral färg. Ej alltför stora.
Citera
2013-06-03, 23:42
Medlem
schlafhunds avatar
Ciao.

Jag har tänkt att köpa ett par nya hörlurar anpassade för musik och vore väldigt tacksam för lite assistans bland termer och information samt erfarenhet av diverse hörlurar.
I nuläget sitter jag med ett par gamla Creative Fatal1ty som ju är anpassade för gaming... Inte riktigt det ultimata om man vill uppleva musiken som den är tänkt.

Har länge varit inne på idén att köpa ett par nya hörlurar och kollat Webhallens hemsida med jämna mellanrum. AKG K550 har varit ett alternativ en längre tid men nu för bara ett tag sen så hittade jag Sennheiser Momentum som är intressanta. Har kollat på en del reviews och även läst ett antal posts här på forumet. Såg att du också tyckte om dem, Runkpapper.

Vidare till din signatur.

Väldigt blandat... Acid jazz, funk, electronica, big beat, breakbeat, ambient, acid house, drum and bass, jungle, house, dance, trance, R&B, soul, rock, hip-hop, rap.

Klart och rent ljud med god balans mellan diskant och bas. Antar att en god balans är viktigt när man lyssnar på väldigt många olika genrer?

Främst med laptop (ASUS K53SC-SX567V) men ibland också mobil (Samsung Galaxy S III 4G).

Främst hemma men ibland även till resor, cykling och promenader.

5. Budget?
Gränsen går vid ~3000 SEK.

Over-ear, tror jag. Är lite förvirrad angående detta. Over-ear är väl vad man på svenska kallar för slutna hörlurar och on-ear för öppna? Jag vill alltså ha ett par hörlurar som sitter över, runt hela örat.

On-ear / öppna (?) som sitter på örat tycker jag är väldigt okomfortabla. Men jag har för mig att jag sett öppna hörlurar som ser ut som att de faktiskt sitter över örat ändå? Till exempel AKG K701? Vill minnas att jag läst att öppna hörlurar också har lite bättre ljud än slutna?

Jag har trasslat in mig i denna djungel... Hjälp!

Kanske. Tror dock inte det.

8. Annat som är viktigt?
Hög komfort. Jag brukar lyssna i flera timmar så det är viktigt. Väldigt hög volym har jag ofta också så det är viktigt att hörlurarna klarar det. Nu kanske det knappast är ett problem för några hörlurar alls egentligen men jag vill bara försäkra mig. Bättre att nämna det än att hålla tillbaka på information.

När jag köper nya så lär jag dock lyssna in dem lite lugnare i början istället för att dra på max. Känns sunt.

Tackar ödmjukast på förhand!
Citera
2013-06-04, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fritjofkonkas
Söker ett par bra och prisvärda hörlurar att använda till iPod.
Är på intet sätt ljudonannist, spelar inte heller högt.

Kriterier:

Alltifrån proggrock till electro och jazz. Mycket pop och rock.

Klar, fin ljudbild med väl avvägd bas utan att denna tar överhand.

3. Hur kommer du driva dom?

iPod

Promenader, cykelturer, tåg och buss.

5. Budget?

Kan sträcka mig till 600 kr.

6. Vilken typ?

Hörlurar, eller on ear kanske de kallas...

Möjligen, men det är svårt i nuläget.

8. Övriga kriterier:

Bekväma. Inte alltför ömtåliga. Svarta eller annan neutral färg. Ej alltför stora.

Jag tycker att Urbanears lurar Plattan är ganska trevliga lurar och de finns i ett flertal olika färger. http://www.urbanears.com/
Citera
2013-06-04, 15:44
Medlem
Cinns avatar
Har en lite udda förfrågan.

Behöver ett par hörlurar med riktigt bra bas, gärna så de klarar av infraljud. I övrigt spelar ljudet inte någon som helst roll.
De ska klara av hög volym och läcka så lite ljud som möjligt till omgivningen.

Några tips på var man ska börja leta?
Citera
2013-06-05, 00:02
Medlem
Andersson93s avatar
Behöver tips på bra hörlurar som kostar max 500kr. Har helt okej/dugligt ljud och som faktiskt håller, vilket är lyx nu för tiden, verkar det som. Utseendet är inte jätteviktigt direkt men bara de inte ser för jävliga ut.

Det ska vara till datorn, ska kunna lyssna på musik utan krångel.

Tack på förhand
Citera
2013-06-05, 14:52
Medlem
Ogiltigtnamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson93
Behöver tips på bra hörlurar som kostar max 500kr. Har helt okej/dugligt ljud och som faktiskt håller, vilket är lyx nu för tiden, verkar det som. Utseendet är inte jätteviktigt direkt men bara de inte ser för jävliga ut.

Det ska vara till datorn, ska kunna lyssna på musik utan krångel.

Tack på förhand

https://www.hifiklubben.se/produkter...rlur_svart.htm

Hi-Fi Klubben vet vad dom gör och skulle inte tro att dessa hörlurar är dåliga för sitt pris
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in