2013-06-22, 12:40
Medlem
Har nu bestämt mig för Sennheiser HD558 (tack återigen för tipset, Runkpapper), men har en fråga. Ett stort plus med dessa för mig är att kablen är utbytbar. Enkel att ta loss, enkelt att sätta dit en ny. Ett stort minus med lurarna för mig är dock att den medföljande kabeln är för lång, och då skulle jag vilja byta ut den. Så jag undrar: hur pass stor skillnad är det på vanliga sådana kablar (3,5mm), kan jag bara köpa en för en hundring på kjell&company och förvänta mig lika bra ljud som jag fick med originalkabeln? Eller är det precis som med lurar stor skillnad på kabel och kabel?

Tacksam för svar!
Citera
2013-06-22, 21:04
Medlem
Det är så att jag behöver hjälp nu igen ska lämna tillbaka mina AKG K167 hörlurar, plasten har spruckit på samma ställe som förra gången. Behöver nu råd igen, är det Beyerdynamic Custom One Pro man ska ha om man vill ha kvalité och grym bas? Musiken jag lyssnar på är EDM-musik, mestadels hardstyle.

Budget jag har är 2000kr, kan tänka mig gå över om det behövs. Vad rekommenderar Ni? Är Sennheiser Momentum ett bättre alternativ, eller vilken hörlur ska jag satsa på? Tänkte nämligen åka iväg imorgon och få pengarna tillbaka.
Senast redigerad av trakc 2013-06-22 kl. 21:13.
Citera
2013-06-22, 22:34
Medlem
Martin-Daniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanligast
Jag själv fick byta lurar nästan en gång i kvartalet tidigare men sedan jag testade ett par a-Jays four så är jag haft mina i över ett år och är otroligt nöjd. När de släpper sina a-Jays five i sommar då blir det ett par sådana. De kommer till Windows, Android och iPhone.

Bra ljud, kvalité, kan köra ljudbok och somna utan att de är obekvämt.

Citat:
Ursprungligen postat av Runkpapper
För den typ av musik eller egentligen all musik med instrument skulle jag kolla på FXD70.
Vet ingen in-ear under 500 som kan konkurrerar, möjligen Superlux HD381F, men den luren har katastrofal byggkvalitet. Ingen Klipsch, Sennheiser eller Jays kan konkurrera.
Dock skulle jag endast köpa dom men extra foamsnäckor.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from...+fxd70&_sop=15
http://www.ebay.com/itm/3-PR-Memory-...item4abf7b53ff

Tack för hjälpen! Ska kolla in tipsen.
Citera
2013-06-24, 12:15
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herminator87
Har nu bestämt mig för Sennheiser HD558 (tack återigen för tipset, Runkpapper), men har en fråga. Ett stort plus med dessa för mig är att kablen är utbytbar. Enkel att ta loss, enkelt att sätta dit en ny. Ett stort minus med lurarna för mig är dock att den medföljande kabeln är för lång, och då skulle jag vilja byta ut den. Så jag undrar: hur pass stor skillnad är det på vanliga sådana kablar (3,5mm), kan jag bara köpa en för en hundring på kjell&company och förvänta mig lika bra ljud som jag fick med originalkabeln? Eller är det precis som med lurar stor skillnad på kabel och kabel?

Tacksam för svar!

Citat:
Ursprungligen postat av herminator87
Okej, tack för tipsen. HD558 verkar ju vara bra, det är något i den prisklassen jag letar efter. Eftersom jag tänker behålla mina lurar så länge jag kan ser jag det som ett rätt stort inköp, därför betalar jag gärna lite mer för lite mer kvalitet. Skulle du fortfarande rekommendera K240, är de så pass prisvärda? De kostar ju rätt mycket mindre..

K240 är verkligen prisvärda. Dock hade jag personligen köpt en HD558 eller HD598 om jag hade dom pengarna att lägga på ett par lurar. Dessa är dock förmodligen inga som kommer fungera bra tillsammans med musik där man vill ha en fet och hårdslående bas. Dom är balanserade men saknar djup och punchig bas. För musik som pop, klassiskt, rock, jazz viss elektronisk musik så fungerar dom bra. Det dom gör fantastiskt bra är ljudscen. Båda bra djup och bredd med en bra förmåga att separera instrument vilket gör att det känns relativt utanför ditt huvud än innuti.

När du däger att du vill ha mindre kabel
Citera
2013-06-25, 09:00
Medlem
Martin-Daniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkpapper
För den typ av musik eller egentligen all musik med instrument skulle jag kolla på FXD70.
Vet ingen in-ear under 500 som kan konkurrerar, möjligen Superlux HD381F, men den luren har katastrofal byggkvalitet. Ingen Klipsch, Sennheiser eller Jays kan konkurrera.
Dock skulle jag endast köpa dom men extra foamsnäckor.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from...+fxd70&_sop=15

Ponera att jag istället är beredd att lägga ut 700-1000 kr, Vilka skulle de bästa alternativen då vara? Jag har nämligen kommit fram till att det nog är värt att lägga lite extra för den bästa upplevelsen.
Citera
2013-06-25, 10:10
Medlem
devecerskis avatar
Har fått i uppgift att handla in hörlurar till min arbetsplats (kontorslandskap).
Hörlurarna ska sluta ut allt ljud utifrån (så man inte blir störd av övrig miljö) och gärna vara av fin kvalité men prisvärda. Har ni något tips?
Citera
2013-06-25, 15:27
Medlem
redhotchilis avatar
Fick hem ett par JVC HA-FXD70 idag. Är grymt nöjd med ljudet men vill prova på ett par andra snäckor. Någon som kan rekommendera några bra snäckor/kuddar lr vad dom nu kallas för?

Edit: priset är lite skitsamma. Vill ha dom som ger bäst ljud och sitter skönast bara.
Citera
2013-06-25, 16:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av redhotchili
Fick hem ett par JVC HA-FXD70 idag. Är grymt nöjd med ljudet men vill prova på ett par andra snäckor. Någon som kan rekommendera några bra snäckor/kuddar lr vad dom nu kallas för?

Edit: priset är lite skitsamma. Vill ha dom som ger bäst ljud och sitter skönast bara.
Lyssnade på min polares Soundmagic e10. Mer än godkänt ljud och ett + att dom gick att köpa i sverige.

http://www.dustinhome.se/product/501...e10-black-red/

Ett plus för ditt användarnamn, bästa bandet i världen
Citera
2013-06-26, 07:14
Medlem
redhotchilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salamon
Lyssnade på min polares Soundmagic e10. Mer än godkänt ljud och ett + att dom gick att köpa i sverige.

http://www.dustinhome.se/product/501...e10-black-red/

Ett plus för ditt användarnamn, bästa bandet i världen

Uj då.. Jag skrev nog lite otydligt i min förfrågan. Är alltså kanonnöjd med själva hörlurarna, men vill byta själva gummiplupparna som man sätter i öronen. Samma hörlurar, andra pluppar alltså ;P Borde väl finnas bättre alternativ än dom som följer med?
Citera
2013-06-27, 17:36
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin-Daniel
Ponera att jag istället är beredd att lägga ut 700-1000 kr, Vilka skulle de bästa alternativen då vara? Jag har nämligen kommit fram till att det nog är värt att lägga lite extra för den bästa upplevelsen.

FXD70 hade fortfarande varit ett bra köp om dom kostade 1000 kr. Musik med instrument gör dom mästerligt.

Det finns dock andra in-ears under 1000 kr som kan vara alternativ. Hifiman RE-400 och Philips Fidelio S1 är båda lurar som levererar ett fantastiskt ljud. Båda två är mer neutrala än FXD70, som har ett något undantryck mellanregister och upphöjd diskant. S1 har fördelen att finnas för försäljning i Sverige. Nackdelen är att den är en halvöppen konstruktion vilket gör att dom inte isolerar lika bra som en FXD70 med foamsnäckor.
Något dyrare har vi också Audio Technica CKS1000 som är en väldigt imponerande hörlur ljudmässigt, speciellt om man gillar lite extra bas och en 3D ljudscen. Måste dock köpas från Amazon.jp via Tenso för bästa pris och ser lite udda ut i örat.
Alla har lite olika signatur och lite olika fördelar och nackdelar så det är en fråga om smak och prioriteringar.
Alla fyra erbjuder iaf väldigt bra valuta ljudmässigt och ligger på teknologins absoluta framkant när det kommer till portabla hörlurar i sin prisnivå.
Citera
2013-06-27, 17:39
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devecerski
Har fått i uppgift att handla in hörlurar till min arbetsplats (kontorslandskap).
Hörlurarna ska sluta ut allt ljud utifrån (så man inte blir störd av övrig miljö) och gärna vara av fin kvalité men prisvärda. Har ni något tips?

Hmm inte helt lätt att hitta en hörlur i det allra lägsta prissegmentet som isolerar bra samtidigt som dom är sköna och har bra byggkvalitet.
Vad är det för budget du hade tänkt dig per st? Behövs det en lång sladd?(3 meter)
Citera
2013-06-27, 17:48
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redhotchili
Uj då.. Jag skrev nog lite otydligt i min förfrågan. Är alltså kanonnöjd med själva hörlurarna, men vill byta själva gummiplupparna som man sätter i öronen. Samma hörlurar, andra pluppar alltså ;P Borde väl finnas bättre alternativ än dom som följer med?

Comply Foam Ts500 eller foamsnäckor från ebay.
Dessa borde vara samma snäckor jag beställde av en annan säljare som passar (lostearbuds), men billigare. Jag har själv beställt från honom så dom borde dyka upp snart iaf. Det är lite skrämmande att rekommendera något man inte är 100% på att det passar.
Dessa snäckor har en tendens att åka av och fastna inuti örat om man bär dom med en djup fit.
Jag har löst problemet genom att klippa ut en väldigt tunn remsa av tejp och vira det runt framstycket vilket förhindrar snäckorna att ramla av helt och hållet.

Ta och testa att bumpa upp mellanregistret med EQ och eventuellt basen och se hur du gillar förändringen.
Senast redigerad av Runkpapper 2013-06-27 kl. 17:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in