2013-06-05, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nazist
Jag kommer med ett allmänt tips, för att lätta min egen ångest lite kanske, göra något gott.

Jag köpte ett par Audio-Technica ATH-ES55 för ett par månader sedan från CDON för 1390 kronor. Lurarna blir bättre och bättre rent ljudmässigt för var dag, och även om jag är lite orolig för min investering eftersom de är byggda i så känsligt och tunt material så är jag väldigt nöjd med dem.

Googlade runt lite för skojs skull, och ser att CDON nu sänkt priset med 57 jävla procent. De kostar nu enbart 590 kronor inklusive frakt. Rekommenderar vem som helst som vill ha ett par allround-lurar som är kompakta och väldigt välljudande att slå till.

http://cdon.se/hemelektronik/audio-t...white-13441526

De finns i vitt och svart, och jag skulle beskriva ljudet som klart och tydligt, samtidigt som basen arbetar i bakgrunden och inte "tar över" ljudbilden. De är perfekta, i mitt tycke. Vänta dock tills de är inkörda innan du bedömer ljudet.

Jag är ingen hifi-geek egentligen men kände mig tvungen att tipsa.

Citat:
Ursprungligen postat av Runkpapper
Lurarna kostar ungefär 430 kr exkl. frakt från Amazon.jp så 590 kr är ett pris mer i linje vad dom borde kosta.
Rekommenderar att du testar att trycka upp den djupa basen (under 100 Hz) med EQ för att göra dom mer balanserade.
Om du kollar den här frekvenskurvan får du en idé vad som som saknas ljudmässigt.
http://www.innerfidelity.com/images/...icaATHES55.pdf

Japanska grejer har väl en tendens att kosta hyfsat beskedligt i Japan, amerikanska grejer rätt billiga i USA och så vidare. Gäller säkert inte inom alla produktområden och märken, men lite överlag. Det är alltid mer exotiskt att ha grejer från icke inhemska företag på nåt sätt. I Sverige är det mesta dyrt oavsett istället . Köpte även jag ett par goa Audio Technica nyss, ATH-ES7, och dom var till och med nere i 600 spänn och nosade nån dag (jag gav 750). Ett litet tips på dom:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=241567
Ett annat tips på en populär modell med pris som är svårslaget just nu (gäller dock att man är lite modigare person kanske ). 799:- för röda Audio Technica ATH-M50 hos webhallen:
http://www.webhallen.com/se-sv/hemel...imited_edition
Citera
2013-06-06, 22:38
Medlem
fritjofkonkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashboy
Jag tycker att Urbanears lurar Plattan är ganska trevliga lurar och de finns i ett flertal olika färger. http://www.urbanears.com/

Jag tycker Plattan är lite fläskiga med för brett "huvudband". Vidare har jag läst att ljudbilden inte är på topp med dem. Är mer inne på ett par Koss, billiga och prisvärda.
Citera
2013-06-06, 23:44
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoNamee
Hej, jag tänkte att jag kanske kunde få lite hjälp här med att hitta ett par bra hörlurar för ett rimligt pris! Så jag fyller i denna och hoppas ni vill hjälpa mig!

1. Vilka genrer lyssnar du mest på?
Allt möjligt, rock, hip hop, topplistemusik osv. Kan tyvärr inte säga en specifik genre...

2. Vad är vikigt för dig ljudmässigt?
Jag vill ha ett par hörlurar som kan leverera ett bra och tydligt ljud med en bra balans mellan bas och diskant.

3. Hur kommer du driva dom? (vilken mobil, dator, förstärkare)
Med mobil, Samsung Galaxy S4.

4. Hur kommer du använda dom?
I bussen, skolan och när jag är ute och går framförallt.

5. Budget?
800kr.

6. In-ear, on-ear eller over-ear?
In-ear. Det är just detta som är problemet, jag vill ha ett par hörlurar som är som Iphone-hörlurarna alltså man trycker inte in dem i örat, bara lägger dem där om ni förstår. Jag hade Iphone-hörlurar innan och gillade dem men tyvärr gick de sönder så nu tänkte jag hitta ett par nya men gillar verkligen inte in-ear som man trycker in.

7. Har du möjlighet att provlyssna hörlurar (storstad)?
Nej, jag bor på landet. Finns inga affärer, men jag litar på er!

8. Annat som är viktigt
Det är just det att man inte ska trycka in dem i örat som de flesta in-ear i affären. Jag vill helst inte att de ska vara för dyra men hittar ni eller vet några bra så skicka dem ändå!

Tack!

Det låter som du är ute efter earbuds. In-ears isolerar dock betydligt bättre, sitter skönare/säkrare och låter bättre. Speciellt basen går djupare och slår hårdare.

HiSound PAA-1 Pro kanske kan vara något, eller den dyrare och bättre Hisound Live. Har Live själv jag inte använt på ett tag om du är intresserad. Live är en av dom bästa earbuds man kan köpa med ett väldigt balanserat sound.
http://www.noisymotel.com/product.asp?ProductID=382

Jag rekommenderar dock in-ears som JVC FXD70, Hifiman RE400 eller Philips Fidelio S1 om du vill ha bättre ljud och faktiskt höra musiken i bullriga miljöer. Med rätt foamsnäckor så sitter dom både skönt och säkert.
Citera
2013-06-06, 23:45
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fritjofkonkas
Jag tycker Plattan är lite fläskiga med för brett "huvudband". Vidare har jag läst att ljudbilden inte är på topp med dem. Är mer inne på ett par Koss, billiga och prisvärda.

Kolla på dessa istället om du vill ha klarare ljud med bra bas. Känns rätt hållbara för priset.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw...+s500&_sacat=0

Om du vill ha bättre komfort kolla på Philips Downtown.
Citera
2013-06-06, 23:49
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civic
Japanska grejer har väl en tendens att kosta hyfsat beskedligt i Japan, amerikanska grejer rätt billiga i USA och så vidare. Gäller säkert inte inom alla produktområden och märken, men lite överlag. Det är alltid mer exotiskt att ha grejer från icke inhemska företag på nåt sätt. I Sverige är det mesta dyrt oavsett istället . Köpte även jag ett par goa Audio Technica nyss, ATH-ES7, och dom var till och med nere i 600 spänn och nosade nån dag (jag gav 750). Ett litet tips på dom:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=241567
Ett annat tips på en populär modell med pris som är svårslaget just nu (gäller dock att man är lite modigare person kanske ). 799:- för röda Audio Technica ATH-M50 hos webhallen:
http://www.webhallen.com/se-sv/hemel...imited_edition

Tycker vi har rätt bra priser på tyska grejer ändå. 1500:- för en HD598 och 1200:- för en DT770 Pro är tex ett helt OK pris. Det är rimligt att vi är billigare på grejer från närområdet och dyrare från lång import. Det funkar nog så överallt.
Vet att nudie och cheap monday jeans är stort i Australien och där kostar byxorna rätt mycket.
Det är nog inte helt rättvist mot dom svenska återförsäljarna att översätta amazon.jp priser till den svenska marknaden
Däremot så tycker jag ett sånt stort prispåslag var överdrivet. Det är dock säkert en begränsad försäljning vilket återspeglas i priset.
Citera
2013-06-06, 23:53
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schlafhund
Ciao.

Jag har tänkt att köpa ett par nya hörlurar anpassade för musik och vore väldigt tacksam för lite assistans bland termer och information samt erfarenhet av diverse hörlurar.
I nuläget sitter jag med ett par gamla Creative Fatal1ty som ju är anpassade för gaming... Inte riktigt det ultimata om man vill uppleva musiken som den är tänkt.

Har länge varit inne på idén att köpa ett par nya hörlurar och kollat Webhallens hemsida med jämna mellanrum. AKG K550 har varit ett alternativ en längre tid men nu för bara ett tag sen så hittade jag Sennheiser Momentum som är intressanta. Har kollat på en del reviews och även läst ett antal posts här på forumet. Såg att du också tyckte om dem, Runkpapper.

Vidare till din signatur.

Väldigt blandat... Acid jazz, funk, electronica, big beat, breakbeat, ambient, acid house, drum and bass, jungle, house, dance, trance, R&B, soul, rock, hip-hop, rap.

Klart och rent ljud med god balans mellan diskant och bas. Antar att en god balans är viktigt när man lyssnar på väldigt många olika genrer?

Främst med laptop (ASUS K53SC-SX567V) men ibland också mobil (Samsung Galaxy S III 4G).

Främst hemma men ibland även till resor, cykling och promenader.

5. Budget?
Gränsen går vid ~3000 SEK.

Over-ear, tror jag. Är lite förvirrad angående detta. Over-ear är väl vad man på svenska kallar för slutna hörlurar och on-ear för öppna? Jag vill alltså ha ett par hörlurar som sitter över, runt hela örat.

On-ear / öppna (?) som sitter på örat tycker jag är väldigt okomfortabla. Men jag har för mig att jag sett öppna hörlurar som ser ut som att de faktiskt sitter över örat ändå? Till exempel AKG K701? Vill minnas att jag läst att öppna hörlurar också har lite bättre ljud än slutna?

Jag har trasslat in mig i denna djungel... Hjälp!

Kanske. Tror dock inte det.

8. Annat som är viktigt?
Hög komfort. Jag brukar lyssna i flera timmar så det är viktigt. Väldigt hög volym har jag ofta också så det är viktigt att hörlurarna klarar det. Nu kanske det knappast är ett problem för några hörlurar alls egentligen men jag vill bara försäkra mig. Bättre att nämna det än att hålla tillbaka på information.

När jag köper nya så lär jag dock lyssna in dem lite lugnare i början istället för att dra på max. Känns sunt.

Tackar ödmjukast på förhand!

Låter som Momentum kan passa bra. Hade dock varit bra om du hade kunnat prova dom innan.
Om man har stora öron så kommer dynorna vara för små för att vara en over-ear vilket skapar irritation och försämrat ljud. Jag har genomsnittlig storlek på öronen och för mig vilar dom runt örat dvs over-ear och komforten är hög även om passformen är tight.

Sony 1R är kanske den skönaste slutna over-ear luren jag testat och ett bra alternativ. Den blir dock varmare runt öronen.
Inte lika klar och detaljerad med samma byggkvalitet som Momentum men den har en väldigt bra ljudscen vilket gör att musiken blir mer utanför ditt huvud medan Momentum har bättre separation av instrument.
Kolla in dom här klippen där skillnaden dom emellan förklaras tydligt. Personligen föredrar jag Momentum då de låter renare och mer precis.
http://www.youtube.com/watch?v=DFwAK0MrIKI
http://www.youtube.com/watch?v=DOjg_28p4fc
http://www.thomann.de/se/sony_mdr_1rs.htm

K550 passar dåligt till portabelt användande och jag tror inte dom kommer tillfredsställa med dom genrer du lyssnar på.

En lur som Audio Technica WS99 skulle passa riktigt bra med dina genrer men den är on-ear (vilar på örat). Det är dock bara att köpa till andra dynor så blir dom over-ear. Beyerdynamic 250 dynor ökar komforten markant. Inte lika neutral som Momentum men fortfarande hyfsat balanserad. Köps billigast från Amazon.jp via tenso.

Öppna lurar har en stor teknisk fördel vid produktion av ett öppet och klart sound. Akustiskt är det mycket svårare att designa en sluten hörlur att låta bra men det finns slutna lurar som tävlar med dom allra bästa öppna lurarna t.ex. Sony R10 och Fostex TH900.
Det är verkligen inte rekommenderat att använda öppna lurar portabelt. Dels så läcker dom mycket men framför allt så är isolering från buller den bästa höjaren av ljudkvalitet. Där har in-ear en stor fördel då dom isolerar mycket bättre än båda on-ear och over-ear med en del undantag.
Jag skulle också säga att in-ears är klarare och mer detaljerade än slutna lurar runt samma pris. Isoleringen gör att dom små detaljerna hörs tydligare.
Citera
2013-06-07, 00:01
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinn
Har en lite udda förfrågan.

Behöver ett par hörlurar med riktigt bra bas, gärna så de klarar av infraljud. I övrigt spelar ljudet inte någon som helst roll.
De ska klara av hög volym och läcka så lite ljud som möjligt till omgivningen.

Några tips på var man ska börja leta?

Vad ska du med ljud som du inte kan höra till? Du får gärna berätta mer om ändamål och budget.
Citera
2013-06-07, 00:10
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltigtnamn
Rock, pop och house. (Väldigt mycket Ulf Lundell)

Så klar ljudbild som möjligt. Ingen klumpig bas och ska låta bra i låga register.

Med min iPod gen 5

Hemma, och när jag reser.

5. Budget?
2200kr

Helst in-ear

Har inte någon möjlighet men har nära till Stockholm och Västerås.

8. Annat som är viktigt
De ska vara bekväma och av bra byggkvalité.

Det finns bra in-ears som kommer gå på hälften av din budget.
Philips Fidelio S2, Hifiman RE400 och dom ännu billigare JVC FXD70.
Vsonic GR07 och GR07 Bass Edition är också väldigt bra in-ears.
Om du vill ha ett fylligare sound med en väldigt 3D ljudscen är Audio Technica CKS1000 ett bra alternativ.
Om du vill ha en analytisk signatur är Rockit R-50 en fantastisk lur men jag är tveksam om du kommer gilla dom med house. Lite tveksam byggkvalitet men hållbarheten är svår att sia om.

När vi börjar komma upp i budget finns lurar som Stagediver SD-2(sjuk byggkvalitet och väldigt bra passform) och Sony 7556 / Sony EX800ST (samma lur, isolerar lite).
Citera
2013-06-07, 12:08
Medlem
Cinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkpapper
Vad ska du med ljud som du inte kan höra till? Du får gärna berätta mer om ändamål och budget.

Ljud är vibrationer så det går bra att känna även om det inte hörs. Ju lägre frekvens desto tydligare känns det. Eller blir iaf mer variation i musiken. Men då måste självklart hörlurarna klara av det. Högtalarna hemma klarar det alldeles utmärkt, men jag reser en hel del och vill kunna "lyssna" på musik även då. Mestadels från datorn.

Budget är inte direkt begräsande, för rätt grejer är jag villig att betala. Det viktiga är funktionen. Frågan är om de som går lägst i frekvens är bäst eller om något mer styr hur bra det känslan är i lurarna. Vilka specifikationer ska man titta på?
Citera
2013-06-07, 15:30
Medlem
roggeees avatar
Har ett par JVC FXD70 sen ett par månader tillbaka och vill tacka Runkpapper för tipset. Mycket bra lurar för priset.

Skulle dock vilja ha tips på lurar man kan ha när man löp- och styrketränar, samt jobbar(trädsgårdsskötsel). Vill inte riskera förstöra mina JVC med svett & slit, så vill därför ha tips på ett par billiga (helst <300 kr) in-ear som jag kan ha när jag tränar och jobbar.
Behöver inte vara speciellt utvecklade för träning.
Citera
2013-06-07, 18:09
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinn
Ljud är vibrationer så det går bra att känna även om det inte hörs. Ju lägre frekvens desto tydligare känns det. Eller blir iaf mer variation i musiken. Men då måste självklart hörlurarna klara av det. Högtalarna hemma klarar det alldeles utmärkt, men jag reser en hel del och vill kunna "lyssna" på musik även då. Mestadels från datorn.

Budget är inte direkt begräsande, för rätt grejer är jag villig att betala. Det viktiga är funktionen. Frågan är om de som går lägst i frekvens är bäst eller om något mer styr hur bra det känslan är i lurarna. Vilka specifikationer ska man titta på?

Frekvensspecifikationer från tillverkaren är oviktigt nonsens. Det man ska kolla på är oberoende frekvensresponsmätningar och dessa berättar bara halva sanningen.
Jag kan visa två grafer där lurarna har nästan exakt samma frekvensrespons från 10-1000 Hz, dvs helt platt och neutral, men där den ena upplevs som tunn och lätt i basen medan den andra upplevs som fyllig och kraftfull i basen.
http://www.innerfidelity.com/images/...5circa2012.pdf
http://www.innerfidelity.com/images/...teEarUE700.pdf
LCD-3 som jag själv äger är en öppen orthodynamisk over ear medan UE700 är en balanserad armatur in-ear och dom producerar väldigt olika typ av sound trots att dom enligt frekvenskurvan är lika. En balanserad armatur av den typ UE700 är kan inte trycka ut tillräckligt med luft för att basen ska kännas realistisk, och speciellt den djupa basen låter frånvarande.

Om du har helt obegränsade resurser och tålmodig med tid och lite krångel är en custom in-ear i stil med Spiral Ear SE 5-way Reference, JH13 Pro / JH16 Pro eller Westone ES5 oslagbar ljudmässigt för portabelt användande. Dessa är några av dom bästa hörlurar pengar kan köpa inkluderat fullskaliga lurar.

Du kan läsa om CIEMs här.
http://www.innerfidelity.com/content...itors-reviewed
http://www.head-fi.org/t/541494/mult...-added-3-12-13

Det är dock inte en bra idé att koppla in en av dessa i en laptop med hög utgångsimpedans. Dom kräver en bra DAC och en förstärkare som har en låg utgångsimpedans om man ska få ut max ur dom. Detta gäller alla typer av bra hörlurar men speciellt in-ears som har många balanserade element och låg impedans.

Om du bara vill köpa något från en butik idag är en Sennheiser IE800 eller Stagediver SD-3 dom bästa lurarna jag lyssnat på till portabelt användande. Speciellt IE800 har en väldigt kraftfull djupbas men SD-3 är en fantastisk lur ljudmässigt och basen är väldigt organisk och fyllig.
IE800 har dock en del sladdljud när man bär dom rätt ner.

Om du bara vill spendera runt 1000-1500 är en lur i stil med Audio Technica CKS1000 ett bra val.

Om du bara vill ha känslan av subwoofers behöver du inte spendera mer än på CKS77.
http://www.ebay.com/itm/Genuine-Audi...item232a91aa45
Dock en jäkla massa sladdljud med CKS77 vilket måste åtgärdas med klädklämma om man vill kunna använda dom i rörelse.
CKS1000 har sladdljud men inte riktigt lika jävligt.

Finns också on-ears/over-ears som kan fungera.
Citera
2013-06-07, 18:13
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roggeee
Har ett par JVC FXD70 sen ett par månader tillbaka och vill tacka Runkpapper för tipset. Mycket bra lurar för priset.

Skulle dock vilja ha tips på lurar man kan ha när man löp- och styrketränar, samt jobbar(trädsgårdsskötsel). Vill inte riskera förstöra mina JVC med svett & slit, så vill därför ha tips på ett par billiga (helst <300 kr) in-ear som jag kan ha när jag tränar och jobbar.
Behöver inte vara speciellt utvecklade för träning.

Kul att du är nöjd. Om du inte testat än så är foamsnäckor att föredra med FXD70. Gör stor skillnad med komforten, passformen och delvis ljudet.

För gymmet använder jag själv bla dessa.
http://www.ebay.com/itm/MEElectronic...item2ec61094c8
Inte alls lika bra ljudmässigt som FXD70 men säger sig vara svettåliga. Bra runt örat fit och inga sladdljud.
FXD70 kommer landa på ca 100 kr mer med frakt så det man får avgöra själv vad man vill lägga pengarna på. Jag använder själv också FXD70 på gymmet med en runt örat fit och slidern uppdragen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in