2008-08-30, 13:05
Medlem
mr.hides avatar
Hur fungerar dehydrering?

I det allmänna fallet kan man tydligen ta två likadana molekyler och kondensera / dehydrera dem till en ny molekyl + vatten. Jag förstår inte riktigt vad som får det att hända, dock. Kan någon förklara detta?

A + A -> B + H2O
Citera
2008-09-01, 18:14
Medlem
teknosolvs avatar
Ska snart gå till ica för att köpa mjölk. Tänkte samtidigt passa på att köpa remol och väteperoxid. Remol vet jag borde finnas bland diskmedel och sådant, men väteperoxid? Eller det kanske inte ens finns? Farsan har 30%-ig som han etsar kretskort med, men ville bara vara säker på att det finns att köpa också. 3%-ig antar jag, nuförtiden.

/teknosolv
Citera
2008-09-01, 18:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av teknosolv
Ska snart gå till ica för att köpa mjölk. Tänkte samtidigt passa på att köpa remol och väteperoxid. Remol vet jag borde finnas bland diskmedel och sådant, men väteperoxid? Eller det kanske inte ens finns? Farsan har 30%-ig som han etsar kretskort med, men ville bara vara säker på att det finns att köpa också. 3%-ig antar jag, nuförtiden.

/teknosolv

Väteperoxid finns nog inte på ICA längre. Finns 17,5% i välsorterade färgaffärer och 30% på apoteket men det senare finns bara i sketna 85 ml:s flaskor som kostar 52.50(!)
Citera
2008-09-01, 18:21
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:

/teknosolv

Nix, inte i butiker. Fast hittar du Grön klorin så är det samma sak. (finns inte i alla butiker)
Citera
2008-09-01, 18:30
Medlem
teknosolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Nix, inte i butiker. Fast hittar du Grön klorin så är det samma sak. (finns inte i alla butiker)
Okej, så mina stinkbomber bör funka med remol och grön klorin?
Citera
2008-09-01, 19:14
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Okej, så mina stinkbomber bör funka med remol och grön klorin?

Ja, under förutsättning att de inte ändrat på innehållet i Grön Klorin (heter även Javex)

Läs innehållsförteckningen.
Citera
2008-09-01, 20:18
Medlem
teknosolvs avatar
Jahopp, det var väll typiskt. Varken ica eller konsum hade det ena eller det andra. Får fortsätta leta
Citera
2008-09-01, 21:28
Medlem
VAR HITTAR JAG STEARIN ELLER HUR TILLVERKAR MAN EGET STEARIN på billigaste sÄTT eller paraffin.?
Citera
2008-09-01, 21:38
Medlem
rejmans avatar
labmateriel i malmö/lund

Tjena, finns det någon affär i malmö/lund som säljer labutrustning? Tänker främst på större E-kolvar (2-3L) och Glasrör på 5cm i diameter

Helst inte någon internetaffär
Citera
2008-09-01, 21:47
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashpack
VAR HITTAR JAG STEARIN ELLER HUR TILLVERKAR MAN EGET STEARIN på billigaste sÄTT eller paraffin.?

varför inte gå till ica och köpa ett ljus? Hoppas du trollar annars är du otroligt efterbliven.
Citera
2008-09-01, 21:53
Medlem
wääuus avatar
Väteperoxid finns ibland på ica där de har Gripens varor som aceton och sånt. Men det var längesen jag såg det.
Citera
2008-09-01, 22:14
Medlem
teknosolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Väteperoxid finns ibland på ica där de har Gripens varor som aceton och sånt. Men det var längesen jag såg det.
Jaså, okej. Jag kollade inte riktigt noga där. Hittade inget remol heller, det fanns bara något som ersatte det.
Citat:
Ursprungligen postat av Flashpack
Jag tänkte göra dildoljus med vit låga, av 75% paraffin och 25% stearin... Men om det finns på ica så är ju det sjysst som fan.. Jag liksom tog för givet att de inte hade såna här ljus där men nu när du säger det så verkar det ju ganska logiskt.. sjukt bra.. tack för tipset

edit: Någon som vet var man kan köpa billigt stearin och paraffin..? hittade på kinn.com men vill absolut ha det till bästa pris. ´(spanade några ljusexperter här på fourmet förut, shoot me!)
Ljusexperter? Vad fan är detta? 100-pack värmeljus på Ikea. Plocka bort veken och koppen, sedan smält ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in