2009-07-07, 14:10
Medlem
Mitander1234s avatar
nån som vet om man inte kan köpa färdigt svartkrut? har för mig att man kan köpa de på hobby affärer mm.
folk använder de till kanoner och gammla gevär har jag hört
tacksam för svar
Senast redigerad av Mitander1234 2009-07-07 kl. 14:27.
Citera
2009-07-07, 14:15
Medlem
Mitander1234s avatar
Citat:
Var kan man skaffa aliminium pulver?? Ska göra lite termit

kan man inte bara fila aluminium?:P sorry om jag är kass, är nybörjare

BTW! var kan man köpa svartkrutstubiner? är de hobbyaffärer som gäller eller? har hört att de ska finnas på järnaffärer också...
Senast redigerad av Mitander1234 2009-07-07 kl. 14:28.
Citera
2009-07-07, 14:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mitander1234
kan man inte bara fila aluminium?:P sorry om jag är kass, är nybörjare

BTW! var kan man köpa svartkrutstubiner? är de hobbyaffärer som gäller eller? har hört att de ska finnas på järnaffärer också...

Säkerhetsstubiner (krut med plasthölje) kan man köpa där de säljer sprängämnen. Det är bara 18-årsgräns. Fyrverkeristubiner däremot är tillståndspliktiga, men det är inget som följs sådär stenhårt. Flera firmor i den här tråden säljer sådan. Den vanligaste är grön Visco 2 eller 3 mm.

Svartkrut är licenspliktigt men däremot är svartkrutsersättning, t ex Pyrodex licensfritt. Tyvärr är Pyrodex inget vidare till mindre pjäser. Men man kan göra svartkrut själv antingen i en kulkvarn eller med den s k CIA-metoden. Sök på forumet.
Citera
2009-07-07, 15:07
Medlem
Mitander1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaczynski
Säkerhetsstubiner (krut med plasthölje) kan man köpa där de säljer sprängämnen. Det är bara 18-årsgräns. Fyrverkeristubiner däremot är tillståndspliktiga, men det är inget som följs sådär stenhårt. Flera firmor i den här tråden säljer sådan. Den vanligaste är grön Visco 2 eller 3 mm.

Svartkrut är licenspliktigt men däremot är svartkrutsersättning, t ex Pyrodex licensfritt. Tyvärr är Pyrodex inget vidare till mindre pjäser. Men man kan göra svartkrut själv antingen i en kulkvarn eller med den s k CIA-metoden. Sök på forumet.
okej , tack
Citera
2009-07-12, 20:26
Medlem
eckick1s avatar
varning! fel kemikalier från keten!

Hej!!

Jag beställde kemikalier från keten förra veckan, idag testade jag hans Strontiumnitrat i en röd stjärnmix, den blev vit!
Denast strödde jag lite Sr(NO3)2 i en låga och det blev GRÖNT!!
han måste ha blandat ihop dessa två kemikalier.

Så nu sitter jag här med 2kg Bariumnitrat och inget Strontiumnitrat!

Jag vet inte om någon annan har råkat ut för detta?
Är det slarv från han eller har han lurat mig??

Eckick1
Citera
2009-07-13, 19:04
Medlem
.Kandidatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eckick1
Hej!!

Jag beställde kemikalier från keten förra veckan, idag testade jag hans Strontiumnitrat i en röd stjärnmix, den blev vit!

Eckick1

Förmodligen slarv. Maila och berätta för honom.
Citera
2009-07-13, 19:37
Bannlyst
Citat:
Hej!!

Eckick1

Tror inte att han lurar folk medvetet, däremot är han ofta väldigt slarvig. Men han har många kemikalier som ingen annan säljer och priserna är bra.
Citera
2009-07-13, 20:20
Medlem
eckick1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Kandidaten
Förmodligen slarv. Maila och berätta för honom.

Jo, det har jag gjort, men ha rinte fått något svar.

Citat:
Tror inte att han lurar folk medvetet, däremot är han ofta väldigt slarvig. Men han har många kemikalier som ingen annan säljer och priserna är bra.

Nej, han lurar nog inte mig, det skiljer ju bara några kronor mellan Ba och Sr nitrat. Ja, verkligen bra priser, och massa konstiga kemikalier.

Btw, kan någon förklara vad Guanidine nitrate är??
Citera
2009-07-13, 20:30
Bannlyst
Citat:
Jo, det har jag gjort, men ha rinte fått något svar.

Han brukar vara långsam med att svara efter att själva affären väl är uppgjord. Ska väl påpekas att han inte är ensam bland kemikaliehandlare med att vara lite egen.

Citat:
Nej, han lurar nog inte mig, det skiljer ju bara några kronor mellan Ba och Sr nitrat. Ja, verkligen bra priser, och massa konstiga kemikalier.

Han är ökänd över hela Europa för att han är långsam och slarvig, men han är ärlig och har stort och billigt sortiment och grejerna kommer fram till slut. Tror inte att han har lurat dig med flit, då dessa salter, som du säger, kostar nästan detsamma. När han inte har grejer i lager brukar det vara det första han påpekar innan man gör upp affären.

Citat:
Btw, kan någon förklara vad Guanidine nitrate är??

guanidine nitrate

Det är ett högenergetiskt bränsle, som dessutom går att nitrera ytterligare.
Citera
2009-07-13, 20:54
Medlem
eckick1s avatar
Citat:
Han brukar vara långsam med att svara efter att själva affären väl är uppgjord. Ska väl påpekas att han inte är ensam bland kemikaliehandlare med att vara lite egen.
Vad menar du? Syftar du på SK??

Citat:
Han är ökänd över hela Europa för att han är långsam och slarvig, men han är ärlig och har stort och billigt sortiment och grejerna kommer fram till slut. Tror inte att han har lurat dig med flit, då dessa salter, som du säger, kostar nästan detsamma. När han inte har grejer i lager brukar det vara det första han påpekar innan man gör upp affären.
Haha! det gick ju ganska fort när jag beställde mina kemikalier. Och nej han har inte lurat mig.
Det första svaret från honom jag fick, var precis som du säger, han påpekade att NaNO3 var slut.

Vet du om det är fler än han som är anställda??

Citat:
guanidine nitrate

Det är ett högenergetiskt bränsle, som dessutom går att nitrera ytterligare.

På hans bild ser det gott ut, jaja jag har ingen användning för det...

Eckick1
Citera
2009-07-13, 21:04
Bannlyst
Citat:
Vad menar du? Syftar du på SK??

Bland annat.

Citat:
Haha! det gick ju ganska fort när jag beställde mina kemikalier. Och nej han har inte lurat mig.
Det första svaret från honom jag fick, var precis som du säger, han påpekade att NaNO3 var slut.

Förr var han även långsam med leveranserna, men han har bättrat sig med det.

Citat:
Vet du om det är fler än han som är anställda??

Ingen aning faktiskt. Här i Europa tror jag dock att det bara är ett fåtal personer på varje företag, när det gäller rena pyroföretag.

Citat:
På hans bild ser det gott ut, jaja jag har ingen användning för det...

Eckick1

Citera
2009-07-13, 21:15
Medlem
TeslaTomtens avatar
Någon som vet en bra och framförallt en billig sida där man kan få tag i kemi utrustning såsom magnetomrörare,stativ,e-kolv m.m?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in