2008-04-27, 15:46
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
De säljer 99,8% ren etanol med cirka 0,2% bitrex i. Väldigt billig med. Bör räcka för dina tester. bitrex är inte farligt att inta heller i dessa mängder.
Vart hittar du det?

Annars så finns det 96% att köpa en halvliter för en hundring i tyskland. Utan de minsta tillsatser i form av denatureringsmedel. Dock olagligt att ha med till sverige.
Citera
2008-04-27, 20:38
Medlem
Cormacs avatar
http://img232.imageshack.us/img232/7546/snedkufot0.jpg

finns i Rom, i vanliga affärer.
Citera
2008-04-27, 21:11
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
På keten så säljer han 99,8% ren etanol med cirka 0,2% bitrex i. Väldigt billig med. Bör räcka för dina tester. bitrex är inte farligt att inta heller i dessa mängder.

EDIT: Hade glömt skriva vem som sålde.
Farligt är det inte i dom mängderna, problemet är bara att det smakar något så djävulskt vidrigt. Det lär inte bli så lyckade extrakt med bitrex med i bilden.
Citera
2008-04-27, 21:42
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HOkk
Farligt är det inte i dom mängderna, problemet är bara att det smakar något så djävulskt vidrigt. Det lär inte bli så lyckade extrakt med bitrex med i bilden.

hmmm, fast det går ju säkert att göra drinkar av det utan att känna av det bittra medlet. Tänk dig att göra 10% drinkar av det. Då är ju bitrex koncentrationen runt 0,002%. Men det är helt OT. Kan man ta bort bitrex på något sätt utan att göra den giftig?
Citera
2008-04-27, 22:02
Medlem
Naturvetarens avatar
Desta. Och jag tror du kommer känna smaken av bitrex även i den koncentrationen.
Citera
2008-04-27, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Kom bara ihåg att definitionen av en detonation är att reaktionen ska ske snabbare än ljudets hastighet i ämnet i fråga! Ett vanligt missförstånd är att man jämför mot ljudets hastighet i luft!

Men det är fel, det blir ju ingen stötvåg eftersom svartkrut inte detonerar! Läser du inte vad jag skriver?

jo men har lärt mig att svrtkrut kan brinna med ca2-4000 m/s om de innesluts i kraftigt metallhölje, och att de blir en kraftig stötvåg när höljet spricker.
hålet på bilden (en kolsyrepatron 6 gram) blev typ 4 dm brett, ungäfär vad en anfo laddning på 6 gram skulle gett.
så de blir alltså en kraftig stötvåg eftersom hålet blir så stort.så varf skulle de inte kunna detonera en ANFO laddning då?

hålet: http://s275.photobucket.com/albums/jj284/kokis__/?action=view&current=DSC01642.jpg
Senast redigerad av kokis 2008-04-27 kl. 22:27.
Citera
2008-04-27, 22:29
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokis
jo men har lärt mig att svrtkrut kan brinna med ca2-4000 m/s om de innesluts i kraftigt metallhölje, och att de blir en kraftig stötvåg när höljet spricker.
hålet på bilden blev typ 4 dm brett, ungäfär vad en anfo laddningpå 5 gram skulle gett.
så de blir alltså en kraftig stötvåg eftersom hålet blir så stort.så varf skulle de inte kunna detonera en ANFO laddning då?

hålet: http://s275.photobucket.com/albums/jj284/kokis__/?action=view&current=DSC01642.jpg

KOKIS LÄGG NER!
En ferrari kör 500 meter på 0,3 minuter. En volks wagen från 50 talet kör den på 10 minuter. Båda klarar att köra precis lika lång sträcka men gör det i olika hastigheter. Ett HE spränger av din hand på 1/40 sekund. En svartkrutsladdning gör det på 1/20 sekund. Du märker ingen skilnad men det gör din ANFO du försökte detonera. Nu har kokis inga händer kvar och kan inte skriva mer. Så nu kan du enbart LYSSNA vad vi skriver. Du kan INTE detonera ANFO med svartkrut. Inte ens ANNM! Svartkrut detonerar inte och det är det du behöver för att kicka igång detta HE.
Senast redigerad av Fieldleaf 2008-04-27 kl. 23:17.
Citera
2008-04-27, 22:40
Medlem
Arrogants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Desta. Och jag tror du kommer känna smaken av bitrex även i den koncentrationen.

Bitrex är äckligt bittert. Värre än morsans morgonhumör med flera mil!
Citera
2008-04-27, 22:51
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogant
Bitrex är äckligt bittert. Värre än morsans morgonhumör med flera mil!
Som allas vår vän Wikipedia upplyser, "Dilutions of as little as 10 ppm are unbearably bitter to most humans". 0.002%=20 ppm.
Citera
2008-04-27, 22:53
Medlem
GalFisks avatar
Kort sagt, det du har lärt dig är helt enkelt fel.
Citera
2008-04-27, 23:04
Medlem
fredd_jasons avatar
Läs på!!!

Citat:
Ursprungligen postat av kokis

För det första, var har du lärt dig det? Hade varit roligt att se vilken sida du har sett det, eller har du kanske inbillat dig det?

För det andra så har du ställt 100000 olika frågor om hur man får BP till att brinna med 400m/s, alla har svarat att det måste vara instängt, granulerat och av mycket bra kvalitet. Lär dig detta nu att BP inte brinner med ens 400m/s om det inte är MYCKET bra. Lär dig också att BP INTE är ett sprängämne och detonerar inte.

För det tredje, om du nu vill hålla på med att spränga saker, gör då för fan något kraftigt sprängämne som tex TATP och spräng av en hand eller halva kroppen, sedan vill du inte göra det mer. Man skapar inte BP för att spränga sönder saker, utan för att ha det i fyverkeri! Jag hoppas du inte nu tar upp massa saker som att BP kan brinna på 4000m/s eller att det detonerar. Läs på, och om du ser någon sådan fakta att tex BP kan brinna så fort, länka gärna här på FB, så vet vi vilka sidor man inte kan lita på.

mvh /Fredde
Senast redigerad av fredd_jason 2008-04-27 kl. 23:07. Anledning: Fix
Citera
2008-04-27, 23:27
Medlem
zoccers avatar
Citat:
En ferrari kör 500 meter på 1 minut. En volks wagen från 50 talet...

Jag tycker mig ana ett visst förakt mot 50-tals Bubblor! Jag har själv ägt en sådan, komplett med 6 volts elsystem och delad bakruta och hela kittet. Den kom jag glatt upp i hisnande hastigheter på 1 km/min och ibland lite mer om det var nedförbacke! Vad sa du nu? Ferrari...blah!

Men det var faktiskt ett bra exempel. Man kan också vända på det hela och prata om energiuttag per tid. Om du Kokis tänker dig den mängd bensin som din moppemotor på 1 hästkraft behöver för att gå i ½ timme. Du tar då ut 1 hästkraft ur bränslet, men under rätt lång tid. Om du sen bränner samma mängd bensin på 1 sekund så tar du ut ca. 2000 hästkrafter ur samma bensinskvätt. Låter du sen ännu en lika stor mängd bensin explodera på 1/1000dels sekund så får du ca. 2 miljoner hästkrafter, men under en mycket kort tid. Därför funkar inte svartkrut, det brinner helt enkelt för långsamt, i exemplet ovan kan det liknas vid din moppemotor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in