2008-08-27, 18:22
Medlem
Svavelägg?

Är det verkligen sant att man kan utvinna svavel igenom att överhetta äggula? har nämligen några flak över
Citera
2008-08-28, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HOkk
Jag köpte min krista k+ för 240kr för ett halvårsedan

Fast de är ju på 25 kg nu väl? Men ett helt juste pris. Tyvärr verkar alla granngårdenbutiker i närheten av mig ha bestämt sig för att inte sälja det längre.
Citera
2008-08-28, 12:06
Medlem
mr.hides avatar
Ammoniak

Har ni några förslag på reaktioner som avger vattenfri ammoniak som huvudprodukt?
(Haber-processen är inget alternativ)
Citera
2008-08-28, 20:53
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.hide
Har ni några förslag på reaktioner som avger vattenfri ammoniak som huvudprodukt?
(Haber-processen är inget alternativ)

AN alt. ammoniumsulfat tillsammans med KOH/NaOH, använd torkrör/tvättflaskor med svavelsyra.
Citera
2008-08-28, 22:11
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
AN alt. ammoniumsulfat tillsammans med KOH/NaOH, använd torkrör/tvättflaskor med svavelsyra.

Glöm svavelsyra, ammoniaken kommer trodligvis lösa sig och bilda ammoniumsulfat igen

Men kalciumklorid kanske fungerar?

Mvh
Citera
2008-08-29, 18:34
Medlem
Weegass avatar
tjena. jag har en 4,5 liters kloratcell som just har haft sin jungfrufärd. Jag har använt NaCl för att få NaClO3 och ska fälla ut det med KCl. Inga problem. Men jag skulle vilja ha kvar lite NaClO3 i ren form men jag måste få bort det sista av kloriden. Hur skiljer jag NaCl och NaClO3 från varandra? Ska man kyla ner det hela för att få att kloriden fälls ut och sedan koka ner lösningen eller finns det något smartare sätt?
Citera
2008-08-29, 20:21
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fox 2
Glöm svavelsyra, ammoniaken kommer trodligvis lösa sig och bilda ammoniumsulfat igen

Mvh

Det har du givetvis rätt i! Totalt hjärnsläpp ifrån min sida.
Citera
2008-08-29, 21:02
Medlem
Hur är lösligheten av KNO3 i metanol? Har letat efter värden men inte lyckats hitta något.
Citera
2008-08-29, 22:29
Medlem
Har bara en snabb fråga. Hur gör man visslor? Vill helst att det skall tjuta nått så in i helvetes mycket. Har sökt på internet men har inte hittat något seriöst bara en massa skit. Snälla hjälp mig. Tack på förhand.
Citera
2008-08-29, 22:58
Medlem
zoccers avatar
Vill du ha något seriöst om visslor så skall du läsa Selcuk Özap:s artiklar om visslor i Pyrotechnica XI från 1987 och Pyrotechnica XIII från 1990. De är mycket bra artiklar som man brukar referera till. Sen finns det på olika pyrosidor instruktioner om hur man gör raketer med tjutsats. Dem kan man följa och så vänder man bara raketen upp och ner så den inte flyger nånstans utan bara tjuter.

Tjutsats/visselmix är rätt känsligt så det skall man behandla med respekt och pressa i rören, inte slå satsen för att göra den kompakt.
Citera
2008-08-30, 09:06
Medlem
mr.hides avatar
Svenska Kemi

Citat:
Ursprungligen postat av gothenburggraff
Har bara en snabb fråga. Hur gör man visslor? Vill helst att det skall tjuta nått så in i helvetes mycket. Har sökt på internet men har inte hittat något seriöst bara en massa skit. Snälla hjälp mig. Tack på förhand.

Enligt SK:
Kaliumbensoat Mycket fint pulver.
För tjutsatser (visslor, tjutraketer, larmminor). Kaliumsaltet tål mer fukt än natriumsaltet.
Citera
2008-08-30, 10:13
Medlem
rockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fox 2

Mvh
I såna fall, varför inte använda kalciumhydroxid och ammoniumklorid direkt? Då bildas ju kalciumklorid som tar upp vattnet. Denna reaktion körs alltså i den fasta fasen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in