2008-05-03, 18:28
Medlem
Cynisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9741561
Ok, så drivladdningen räcker alltså för att tända stubinen?

Japp, men skär stubinen sne längst ner (som ett snestreck), så tänder den lättare.
Citera
2008-05-03, 18:31
Medlem
Jag får tacka så mycket, har funderat på detta ett tag nu .
Citera
2008-05-04, 01:05
Medlem
Mitt första inlägg borde passa här.
Jag är ganska nybörjare när det gäller pyroteknik. Jag har bara hållt mig till BP, s-s, bengaler, och nått försök till BLP(Nerfilad penvässare + KNO3)...

Så jag har lite frågor nu.

Jag har en flaska ståendes i garaget som jag tror är H2SO4, den följde med när jag köpte ett bilbatteri. Men jag läste att det förmodligen bara är vatten. Hur kan jag få reda på om det är svavelsyra och inte nån varrenblandning?
Om jag ska koncentrera svavelsyran, bör jag ha en exaktare värmeplatta än spisen?

Ang. Mitt sk BLP med magnalium och kaliumnitrat. Är det stöt/friktionskännsligt?
Det är nog ganska grova korn jag har så det känns inte så farligt tycker jag, men jag har läst så mycket om BLP´s kännslighet och att det inte är någon nybörjargrej att göra.
Citera
2008-05-04, 01:55
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FireFlash
Hur kan jag få reda på om det är svavelsyra och inte nån varrenblandning?

Välkommen, till att börja med.

Så länge du läser och tar in, samt skriver hyfsat bra (verkar så, so far) så ska det nog gå bra.

Svaret på frågan besvaras enklast med tungan. Droppa lite i en liter vatten, blanda om och smaka lite. Smakar det surt=syra=svavelsyra.

Troligen är det bara vatten, då syran nog redan finns i batteriet, i form av gel. Eller som blysulfat eller vad det nu heter.

Edit: Gav beröm för "varrenblandning". Skulle ha en smäll på käften av språkpolisen, jag.
Senast redigerad av WirelessGkit2 2008-05-04 kl. 01:59.
Citera
2008-05-04, 12:24
Medlem
Big Gunss avatar
Hejsan på eder !
Nu är det så att jag har gjort en liten(säkert) vad ska man kalla den, ehhm... Ok, jag ska spränga en dator
I datorn har jag noga placerat en del småknallar, rökbomber och tillsist en jäkla smäll(som final)

Men jag har stött på ett litet problem, hela projektet bygger på en ganska avancerad stubin-kedjereaktion med många skarvar. Då måste man ju vara ganska säker på att stubinerna verkligen antänder varandra, och det känns som att tejp inte riktigt duger. Jag funderar på en mald salpeter-socker-träkolsblandning som man liksom "limmar" ihop stubinändarna med genom att man löser "krutet" i aceton, penslar på ändarna och sedan låter torka.

The Question
Kommer blandningen när den torkat bli hård och hållbar pga sockret eller måste man göra vanligt BP och tillsätta dextrin?

(Detta är bara teoretiskt talat, egentligen ska jag inte spränga någon dator alls. Se det som om jag skulle ha sprängt en dator)
Senast redigerad av Big Guns 2008-05-04 kl. 12:26.
Citera
2008-05-04, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Välkommen, till att börja med.
Svaret på frågan besvaras enklast med tungan. Droppa lite i en liter vatten, blanda om och smaka lite. Smakar det surt=syra=svavelsyra.

Tack för den informationen. Jag gjorde som du sa och det smakade mycket riktigt surt, inte mycket, men jag blandade i knappt en ml syra i en liter vatten.
så jag har nog svavelsyra. Dock så är det väldigt lite i min lilla flaska, och eftersom det bara är ca. 35% H2SO4 så blir det mycket mindre om jag skulle försöka koncentrera det.
Nån som vet nått ang min fakeflash? Den med magnalium och kaliumnitrat.. Är den stötkännslig?

btw så råkade jag ta en ganska rejäl klunk av min vatten och syra blandning för att verkligen känna smaken ...(Jag vet! Jättedumt) Men det känns då inte nå i magen. Det är inte så farligt va?
Citera
2008-05-04, 14:50
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Guns
Hejsan på eder !
Nu är det så att jag har gjort en liten(säkert) vad ska man kalla den, ehhm... Ok, jag ska spränga en dator
I datorn har jag noga placerat en del småknallar, rökbomber och tillsist en jäkla smäll(som final)

Men jag har stött på ett litet problem, hela projektet bygger på en ganska avancerad stubin-kedjereaktion med många skarvar. Då måste man ju vara ganska säker på att stubinerna verkligen antänder varandra, och det känns som att tejp inte riktigt duger. Jag funderar på en mald salpeter-socker-träkolsblandning som man liksom "limmar" ihop stubinändarna med genom att man löser "krutet" i aceton, penslar på ändarna och sedan låter torka.

The Question
Kommer blandningen när den torkat bli hård och hållbar pga sockret eller måste man göra vanligt BP och tillsätta dextrin?

(Detta är bara teoretiskt talat, egentligen ska jag inte spränga någon dator alls. Se det som om jag skulle ha sprängt en dator)

Varken träkol, socker eller salpeter är lösligt i aceton, du måste alltså använda ett bindemedel, dock lär det knappast kunna bli speciellt klistrigt.
Citera
2008-05-04, 15:45
Medlem
Robert Hashbergs avatar
Två frågor.

Vad är "electroconductive"?

Hur funkar en kolkornsmikrofon egentligen? Kol leder väl ingen ström, men resistansen ändras när man talar och utger aukustiskt tryck. EN utförlig beskrivning hade varit toppen.
Citera
2008-05-04, 16:42
Medlem
Big Gunss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Varken träkol, socker eller salpeter är lösligt i aceton, du måste alltså använda ett bindemedel, dock lär det knappast kunna bli speciellt klistrigt.

Men har du något annat förslag som skulle kunna tänkas fungera?
Citera
2008-05-04, 16:43
Medlem
camshows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Guns
Men har du något annat förslag som skulle kunna tänkas fungera?
Vad sägs om krympslang? Det borde väl fungera skapligt. Funkar ju på sladdar...
Citera
2008-05-04, 17:25
Medlem
zoccers avatar
Man skarvar inte stubin ända mot ända. Beror lite på vad slags stubin du har, men om du vill göra skarvarna med ss-blandning så kan du t.ex. göra ett tunt pappersrör, knip ena ändan om den ena stubinen, fyll röret med ss, knip sen om den andra ändan runt den andra stubinen osv. Med "knip" menar jag att du fäster den tight. Med snöre som du knyter, stramt gummiband, buntband eller liknande. Eller så binder du om ena ändan av pappersröret, fyller det med ss eller krut eller ett par tre bitar naken svartkrutsstubin. Sen sätter du in dina bägge stubinändar som skall "skarvas" i den andra ändan och knyter åt den.
Citera
2008-05-04, 20:30
Medlem
wääuus avatar
Man kan göra en gegga som klistrar bra av natriumbensoat/salpeter som klibbar gött av aceton. 60bensoat och 40 nitrat tror jag är bäst...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in