2008-05-04, 22:03
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert Hashberg
Två frågor.

Vad är "electroconductive"?

Hur funkar en kolkornsmikrofon egentligen? Kol leder väl ingen ström, men resistansen ändras när man talar och utger aukustiskt tryck. EN utförlig beskrivning hade varit toppen.

Inte Kemi. Fråga i Fysik så får du vettiga(re) svar.

/Mod
Citera
2008-05-04, 22:43
Medlem
Cynisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Guns
Men har du något annat förslag som skulle kunna tänkas fungera?

Lös upp pingisbollar i aceton(prova dig fram tills du har en grötig massa), blanda i krut och doppa stubinändarna i blandningen, låt torka, sätt ändarna mot varrandra och tejpa ihop med målartejp.

Fast det fungerar helt okej att bara tejpa ihop stubinändarna. Jag har gjort det ett tjugotal gånger och jag har bara haft någon enstaka stubin som inte fungerade.
Citera
2008-05-05, 15:42
Medlem
Big Gunss avatar
Ok tack för alla förslag , ska testa mig fram till den bäst fungerande!
Citera
2008-05-07, 00:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Tror det kommer vara mycket svårt att som privatperson få ut någon kemikalie från Kina. Men jag ser fram emot resultatet, vad det nu än blir.

BTW: Edit anteckningen i inlägget beror på att moderatorsknappen ligger just brevid citeraknappen.

Förut så tog jag hem de mest varierande kemikalier ifrån Kina, ingen leverantör hade det minsta emot att skriva valfritt,icke olagligt innehåll på paketet, samt inkludera papper inuti paketet med fullständig information på just den ofarliga kemikalie som stod på paketets framsida.

EMS har jag bäst erfarenheter ifrån när det gäller att handla ifrån kina.

Nu på senaste så har det blivit betydligt svårare att få igenom saker därifrån, det kollas långt mycket mer än förut.
(Har själv förlorat flera leveranser på senaste)

Men visst, har du tur så går det igenom.

Den svenska tullen är välkänd i Asien för sina hårda kontroller btw.
Citera
2008-05-08, 19:57
Bannlyst
hej jag undrar om jag skulle kunna gjuta (fin-cementkulor) till en kanon ja tänker bygga?
kanonen kommer va på ungäfär 40mm kaliber
Citera
2008-05-08, 19:58
Medlem
Om du tror att du klarar av det så
Citera
2008-05-08, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Man Krill
Om du tror att du klarar av det så
ja de är bara att lägga i en gjutform, och sen slipa till kulan, tänkte anv fin cement. hur reagerar järnröret på cementen?
Citera
2008-05-08, 20:58
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokis
ja de är bara att lägga i en gjutform, och sen slipa till kulan, tänkte anv fin cement. hur reagerar järnröret på cementen?

Nej. det bör gå bra. Tänk lite, hur reagerar järnröret på en stenkula?
Citera
2008-05-09, 10:42
Medlem
Cynisks avatar
Jag har hittat på ett stjärnrecept, testade den och var mycket nöjd med resultatet.
(Kno3 7
askorbinsyra 3
bikarbonat 2
magnesium 4

Brinner med en stark vit låga med en kort svans.)

Det enda problemet är att jag inte har några lämpliga bindemedel förrutom NC-lack, vilket försvårar tillverkningen.
När jag provskjöt för första gången så rullade jag ett pappershölje(som skyddspappret på en komet) och hällde i massan.
Som ni säkert förstår tar det fruktansvärt lång tid och är lite väl drygt när man ska göra några stycken...

Så, vilken metod är effektivast/smidigast när man använder Nc-lack som bindemedel?
Pumpar kletar nog ihop direkt, testade skära några stycken och de kletade fast och det var ett helvete att få loss de(använde iofs trä som underlag...).

Några idéer/tips?
Citera
2008-05-09, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cynisk
Jag har hittat på ett stjärnrecept...
Att blanda både syror och baser med magnesium är definitivt att be om trubbel! Även om du använder NC som bindemedel kommer satsen lätt att kunna reagera kraftigt på fukt med risk för självantändning som resultat!

Vad det gäller NC som bindemedel generellt så är det ofta svårt att hantera, särskilt om aceton används som lösningsmedel som avdunstar väldigt fort. Etyl-eller butylacetat är bättre än aceton och ett knep är att tillsätta den mängd färdig lösning som behövs, röra satsen i en bunke tills den värsta klibbigheten har avtagit och sedan pressa kometer.

Att tillverka skurna stjärnor (cut stars) brukar dock gå hyfsat med NC om man kompakterar satsen till en solid limpa som man skär skivor av som direkt pudras med lämplig anfyrning innan tärningarna skärs till. På så vis möter kniven en mer oklibbig yta och stjärnorna fastnar inte i varandra i lika stor utsträckning. De japanska mästarna gör detta mycket snabbt och lätt och vänder dessutom varje stav ett fjärdedels varv när den skärs från skivan vilket möjliggör direkt inkrutning av ytterligare en sida.
Citera
2008-05-09, 16:00
Medlem
Cynisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Att blanda både syror och baser med magnesium är definitivt att be om trubbel! Även om du använder NC som bindemedel kommer satsen lätt att kunna reagera kraftigt på fukt med risk för självantändning som resultat!

Ajfan, det missade jag. Har du några förslag på alternativa reduktionsmedel istället för bikarbonat och askorbinsyra då?
Undviker helst träkol, jag ville ha en stjärna med en så kort svans som möjligt och ändå använda lättillgängliga kemikalier.
Citera
2008-05-09, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Nej. det bör gå bra. Tänk lite, hur reagerar järnröret på en stenkula?

vadå näj, menar du att jag inte ska slipa den?
alltså ajg tänkte på alla vassa stenbitar och vassa kanter från bollen som sticker ut och gör repor i röret.
re: jao sten borde ju slita lite på röret ja ifs men de funkar iaf och de blir svinbilligt att göra många kulor.
bara en fråga klarar pipan trycket om man anv kaliumpermanganat i BP:t?
de lär ju bli en sjuk utgånghastighet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in