2008-09-15, 01:50
Medlem
HOkks avatar
Finns i vissa färgaffärer (fråga om dom inte har i hyllorna), är inte tillståndspliktigt vad jag vet.
Citera
2008-09-15, 08:57
Bannlyst
Nifelheim har.
Citera
2008-09-15, 19:34
Medlem
Skarjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teknosolv
Jag tror jag får spader. Nu har jag varit på jakt efter krista k plus länge! Kom nyss hem från granngården i arninge men dom hade inte.

Du frågar nog vid lite fel tidpunkt, lättast är att köpa det under våren då de beställer in några stycken för att kunna ha bra service, vet att Frihamnen (08-66 702 50) har då.
Sedan kan det ju bero på om du har ordernr. eller inte och hur ung/gammal du är om du får köpa...
Citera
2008-09-16, 17:14
Medlem
exvitros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laviona
Vart kan man köpa toluen? Måste man ha tillstånd?

Akta dig för ångorna: de skadar hjärnan, på allvar alltså. Jag har sett en sniffare som sniffat antingen thinner (som innehåller toluen) eller ren toluen, och han var "inte riktigt riktig", om man säger så. De bränner hjärnceller, de där aromatiska lösningsmedlen...
Citera
2008-09-16, 19:16
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Misstänkt cancerogent.
Citera
2008-09-16, 19:27
Bannlyst
Om laviona ska ha toluen till det jag tror, så vore det bättre med HMTA eller pentaeritrytol, både för förgiftningsrisken och för den jobbiga syntesen...
Citera
2008-09-16, 22:07
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deceptor
Om laviona ska ha toluen till det jag tror, så vore det bättre med HMTA eller pentaeritrytol, både för förgiftningsrisken och för den jobbiga syntesen...
No way att han skall göra TNT, då måste man va riktigt påläst och ha fett med kemikalier. Och är man påläst och har fett med kemikalier gör man inte TNT.
Citera
2008-09-16, 22:26
Medlem
stilltons avatar
jag eftersöker paraffin i fast form i förpackning om ca 25 g styck (pastiller?), eller om hur man får flytande paraffin (paraffinolja?) till fast (med stearin?). ska köpa 10-20 KG.
Senast redigerad av stillton 2008-09-16 kl. 22:29.
Citera
2008-09-16, 22:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HOkk
No way att han skall göra TNT, då måste man va riktigt påläst och ha fett med kemikalier. Och är man påläst och har fett med kemikalier gör man inte TNT.

Folk frågar ju om det konstigaste här. Innan jag hade internet trodde jag faktiskt att TNT var det kraftigaste sprängämne som fanns och att man nitrerade toluen ungefär som man nitrerar bomull.
Citera
2008-09-16, 23:52
Medlem
Jag har för mig att jag frågat detta förut men jag tror i så fall jag inte fick något svar (?)

Nåväl, vet någon om man med hjälp av en katalysator eller annan lämplig tillsats kan styra sönderdelningen av kaliumklorat i en pyroteknisk sats så att bildningen av fritt klor maximeras?

Jag har för mig att jag läst något om detta en gång men kan inte hitta det igen. Kan det ha varit så att man tillsatte något som tog hand om kaliumet och på så vis minimerade bildningen av kaliumklorid?

Bakgrunden är att jag länge har funderat på varför parisergrönt, kopparacetoarsenit, anses vara en överlägsen koppardonator i blå stjärnsatser baserade på kaliumklorat? Kan arsenikinnehållet ha haft en aktiv funktion vad det gäller att skapa fritt klor, vilket är förutsättningen för en maximal halt av exciterade CuCl-molekyler i lågan?
Citera
2008-09-17, 01:51
Medlem
Ren glykol

Den glykol som säljs i bensinmackar är den helt ren? Om inte, säljs det helt ren glykol någonstans utan att tillstånd krävs? På färgbutiker eller liknande?
Citera
2008-09-17, 02:21
Bannlyst
Om du är ute efter att nitrera, så är toluen och glykol inget som en nybörjare ska ge sig på...

Tror att det åtminstone är färgämnen i kylarglykolen. Finns det att köpa helt rent tror jag dock inte att det krävs tillstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in