2008-02-27, 19:19
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muminporr
Vet inte om det här ska vara i det här forumet eller det naturvetenskapliga (med tillhörande tråd).

http://img153.imageshack.us/img153/2605/uppfa9.png

Där är uppgiften jag tampas med. Jag vet inte riktigt i vilken ordning saker ska göras. Först oxidationstalen, eller? Hur ska jag balansera allt sen? Har missat något fundamentalt. Skulle vara underbart om jag fick någon förklaring i hur man gör steg för steg.
Det är en redoxreaktion. Lär stå förklarat i din lärobok hur man gör. Hjälpte wääuu med en redoxreaktion för ett tagsedan:
http://www.flashback.org/showthread.php?p=8683143#post8683143

Men först kollar du vad som oxiderats resp. oxiderats samt hur mycket.
Sedan balanserar du (om det ena ämnet oxideras 5steg skall du ta 5 mol av det ämnet som reduceras och tvärtom).
Sedan balanserar du så att det finns lika många laddningar på båda sidor (genom att väga upp med vätejoner)
Sedan balanserar du syret (genom att väga upp med vatten)

I ditt fall är det kol som oxideras och permanganatjonen som reduceras.
Senast redigerad av HOkk 2008-02-27 kl. 19:22.
Citera
2008-02-27, 19:20
Medlem
wääuus avatar
Jag hatar dessa jävla reaktioner.
Citera
2008-02-27, 22:15
Medlem
muminporrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HOkk
Det är en redoxreaktion. Lär stå förklarat i din lärobok hur man gör.

Tack för hjälpen, fick det och funka. Det stod fel i facit, haha, tog mig flera timmar att fatta det. För övrigt är kemiboken riktigt dålig, något som läraren själv medger.
Citera
2008-02-27, 22:44
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muminporr
Tack för hjälpen, fick det och funka. Det stod fel i facit, haha, tog mig flera timmar att fatta det. För övrigt är kemiboken riktigt dålig, något som läraren själv medger.
Varsågod!

Fan va jävligt när de står fel sånt hatar man.. speciellt när det inte är uppenbart, men tyvärr så förekommer det. Vad har ni för lärobok?
Citera
2008-02-28, 21:35
Medlem
C9h18o6s avatar
Detta har säkert varigt upp ett antal gånger men va fan....

Funderar på att inhandla lite Ammoniumnitrat...

Men frågan är vilken... tror det ingen ide att försöka införskaffa N34 efter misstankar eller kan tänka mej att det är stora STORA säckar,, vilket jag inte har plats för
---- http://fert.yara.se/se/products/product_range/nitrogen_fertilizers/n-products/n-products.html ----
total kväve/Nitrat/ammonium Svavelvattenlöslig/

Axan 27,0 13,5 13,5 - - - 3,7 0,4-Mg 6,0-Ca

Men så finns ju även Suprasalpeter N27

total Kväve/Nitrat/Ammonium

Suprasalpeter N27 - 27,0 13,5 13,5 - - - - 2,4-Mg 4,9-Ca
----

tittar man på detta http://fert.yara.se/se/products/yara_svl-produktkoppling.html

Så ser man att AXAN finns i 50 kg säck...
Tittar man på Suprasalpeter N 27 +2,4 Mg SVL (BULK)<-vad står detta för om någon vet?!

Suprasalpeter N27 innehåller tror det är 3 % mindre skit än Ammoniumnitrat mot vad AXAN gör ... så frågan är vilken som är bäst att beställa?! det är tydligen nytt recept på AXAN som innerhåller mer svavle skit å det står ju att det är vattenlösligt så det kommer ju komma med även om jag kommer att koka ner det ...

Någon som har köpt Suprasalpeter N27. eller är det bara AXAN som gäller... frågan är var det är för Magnesium/biprodukt å Kalcium/biprodukt som Suprasalpeter/AXAN innehåller... ingen som har koll på detta?! Det värkar som det är lite knas med YARA`s hemsida men men det är sånt som händer...

Frågan är om dom 7-10 % Mg/Ca är vatten lösliga?!

Tacksam för hjälp å bra svar … mvh // C9
Citera
2008-02-28, 21:48
Medlem
Naturvetarens avatar
Om du ska panga är det skitsamma, ska du labba och har krav på renhet måste du köpa från en kemikaliehandlare i vilket fall.

Bulk betyder bulklast, det kommer inte i en förpackning. Du får antagligen köpa lösvikt, de är nog inte intresserade av att sälja 5kg
Citera
2008-02-28, 22:01
Medlem
C9h18o6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Om du ska panga är det skitsamma, ska du labba och har krav på renhet måste du köpa från en kemikaliehandlare i vilket fall.

Bulk betyder bulklast, det kommer inte i en förpackning. Du får antagligen köpa lösvikt, de är nog inte intresserade av att sälja 5kg

aa det är till o panga... jag har inte tänkt att köpa mer än 50 kg... kanske 25 men även detta är ju grymt lite i deras ögon.... bulklast?! kommer dom med lastbil eller är det på ett ställe man hämtar?!

kul å veta.. skall kolla upp det men inte någon som vet på vad det kostar ca... vad har du/ni lakt på dessa säckar/lösvikt?!

men vad är det för Mg/CA tillsatser är det vattenlösliga elelr inte.. om någon vet så att säga...

lutar nog fan åt Suprasalpeter N27 om jag kan hitta en bra säck eller ett bra lösvikt att kunna köpa..

tack för snabbt svar..

mvh // c9
Senast redigerad av C9h18o6 2008-02-28 kl. 22:05.
Citera
2008-03-01, 16:39
Medlem
Hampeeffss avatar
Svavel

Någon som vet priset på ca 1 kilo svavel som skall brukas till svartkrut.?

skall kristalliseras med isopropanol mm. så så rent svavel jag kan få tag på i staden (färgaffär t.ex.)
Citera
2008-03-01, 17:13
Medlem
kol

Någon som vet var man kan köpa tillräckligt bra träkol för att få ett bra svartkrut till smällare?(kolen ska gå att handla i butik, i göteborg)
Senast redigerad av pyromaniac86 2008-03-01 kl. 17:21.
Citera
2008-03-01, 17:22
Medlem
pimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyromaniac86
Någon som vet var man kan köpa tillräckligt bra träkol för att få ett bra svartkrut?(ska gå att handla i butik, helst i göteborg)

typ vanligt grillkol ÖoB, elr hemma gjort..

mvh pimp..
Citera
2008-03-01, 19:31
Medlem
HOkks avatar
Gör det inte så komplicerat, gå å köp en 50kg säck Axan.. funkar fint å panga som det är. Bara å krossa granulerna.
Citera
2008-03-01, 19:35
Medlem
HOkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyromaniac86
Någon som vet var man kan köpa tillräckligt bra träkol för att få ett bra svartkrut till smällare?(kolen ska gå att handla i butik, i göteborg)
Kol te krut gör man bäst själv (eller köper färdigmalet från typ SK). Kola till exempel kork eller tidningspapper. Står om det lite längre ner på denna sidan:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=150316&page=34
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in