2009-08-02, 21:43
Medlem
downloaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Du kanske borde läsa vad som står på deras startsida?
"The site is currently close, but will hopefully be opening again soon"

//fieldleaf

goggle tog mig endast till deras fuse sida, kollade inte start sidan nedrans
Citera
2009-08-02, 22:27
Medlem
downloaders avatar
Tillstånd för att köpa in stubin, hur svårt kan det va. Har vi äns regler för stubiner i sverige?

http://www.fuseandtubes.com/FUSE_FIRING_SYSTEMS-CHINESE_TIME_FUSE_1_4_25FT.html

Export Sales
If goods herein being purchased are being purchased for purposes of export, the Customer must obtain from the federal government certain export documentation before shipping to a foreign country. In addition, manufacturers' warranties for exported goods may vary or even be null and void for goods exported outside the United States. The Customer should inquire further regarding any questions. Any and all liability is only for the products purchased.
Citera
2009-08-02, 23:09
Medlem
Algebras avatar
Det är lite olika, vissa stubiner är licensfria och vissa kräver ett 154 tillstånd.
Visco och några liknande är licensfria, men snabbstubin, ici, wasag mfl är licensbelagda.

Varför det är så vet jag inte exakt, men en teori är att man inte anser att vanligt folk ska ha tillgång till viken stubin som helst.

Att köpa stubiner utomlands och få dom att frakta till Sverige tror jag kan vara ganska svårt tyvärr.
Citera
2009-08-04, 21:28
Medlem
eckick1s avatar
ok ingen har frågat detta innan...

Var kan man få tag i KLORGAS på tub. inte i sådana sketna glasampuller.
Har tillverkat klor med elektrolys av natriumklorid i vaten med två kolelektroder. det tar lång tid och är tråkigt. Kloren löser sig bara i vattnet och hela elektrolysen blir grön.

Den metoden kom jag på när jag skulle göra natriumklorat...

men om det nu bildas klorgas vid anoden, vad bildas vid katoden? det måste ju vara vätgas. men var tar Na+ jonerna vägen om man tar bort kloret?

jag testade samma sak idag med lite saltsyra i. altså NaCl, HCl och vatten på med 24v och 1A (tror jag, mätaren svajade lite) strömkällan är en Tudor batteriladdare från 1800-talet.

allting kanske låter helt galet, men det funkar!

ps. Vätgas, är det OK att bränna det i en uppochnervänd E-kolv?

Tack!
Citera
2009-08-04, 22:23
Medlem
Algebras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eckick1

ps. Vätgas, är det OK att bränna det i en uppochnervänd E-kolv?

Tack!

Riskfaktorn känns alldeles för hög för att det ska vara värt det, så nej det är INTE ok enligt mig, det kan gå bra några gånger men om det blir lite sprickbildningar i glaset så kan det gå åt pipan och bli en glassplitterbomb.

Gör istället som min kemi lärare gjorde. Ta 1 st 1l flaska sätt på en kork (lagom hårt) med ett plaströr som går igenom korken till flaskan, fyll flaskan HELT med vätgas och tänt på vid röret.

Det som händer är att när förhållandet mellan gas och syre blir rätt så blir det en fin smäll och korken flyger iväg.

Testa med eltändning på behörigt avstånd första gångerna.
Citera
2009-08-04, 22:54
Medlem
downloaders avatar
Träffade keten idag i Jönköping Trevlig kille, vi stog å prata i 3 timmar, eller ja han prata ju mest. Fick hör om hur alt börja och om att det snart skulle komma en ny å bättre sida helt på svenska.

Han bad mig fråga om vad ni här på forumet skulle vilja se på hans sidan, ni kan la pm:a mig så samman ställer jag en lista sen. Det kan röra sig om alt från kemikalier till fyrverkeriutrustning t.ex storlek på papptuber.

Och så frågade jag ju såklart varför alt tar sån tid att komma fram. Han skickar alt en gång i veckan (fredag). Vissa paket kom även tillbacks för max vikt per paket är 30kg, men detta kollas inte i polen utan i Sverige och skickas då tebax om det väger för mycke, detta va misstag han begick i början. Hans paket går via tyskland vilket fördröjer lite. Och Sverige är uppdelat i 3 zoner där det tar längre tid ju högre upp man bor i landet. Men han lovade att bli bättre på detta.
Senast redigerad av downloader 2009-08-04 kl. 23:49.
Citera
2009-08-05, 08:01
Medlem
eckick1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Algebra
Riskfaktorn känns alldeles för hög för att det ska vara värt det, så nej det är INTE ok enligt mig, det kan gå bra några gånger men om det blir lite sprickbildningar i glaset så kan det gå åt pipan och bli en glassplitterbomb.

Gör istället som min kemi lärare gjorde. Ta 1 st 1l flaska sätt på en kork (lagom hårt) med ett plaströr som går igenom korken till flaskan, fyll flaskan HELT med vätgas och tänt på vid röret.

Det som händer är att när förhållandet mellan gas och syre blir rätt så blir det en fin smäll och korken flyger iväg.

Testa med eltändning på behörigt avstånd första gångerna.

Jo, splitterbomb var min första tanke, men din lärares petflaska verkar ju inte helt 100 heller

Får väl släppa ut den istället.
Citera
2009-08-05, 09:17
Medlem
Algebras avatar
Citat:
Jo, splitterbomb var min första tanke, men din lärares petflaska verkar ju inte helt 100 heller

Får väl släppa ut den istället.

nja inte helt 100 kanske men han har kört den i flera år och han gör den säkert fortfarande, men den kan nog bli farlig om man sätter i korken för hårt. När gasen exploderade så flög korken upp i taket och flaskan var forfarande intakt, observera att flaskan var av plast.

istället för att släpa ut den så kan du overföra gasen till en påse som du aplicerar en stubin på, då får du en liten eldboll iaf.

Om du har mycket tid så kan du göra en liten modell a la Hindenburg och göra en liten återskapning av katastrofen.
Senast redigerad av Algebra 2009-08-05 kl. 09:23.
Citera
2009-08-05, 09:40
Medlem
eckick1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Algebra
nja inte helt 100 kanske men han har kört den i flera år och han gör den säkert fortfarande, men den kan nog bli farlig om man sätter i korken för hårt. När gasen exploderade så flög korken upp i taket och flaskan var forfarande intakt, observera att flaskan var av plast.

istället för att släpa ut den så kan du overföra gasen till en påse som du aplicerar en stubin på, då får du en liten eldboll iaf.

Om du har mycket tid så kan du göra en liten modell a la Hindenburg och göra en liten återskapning av katastrofen.

jössees...!

jo eldboll har man väl gjort. NaOH + Al i en petflaska och en ballong över öppningen. En gång använde jag "match oc a stick" och en gång visco.

Jag lurade min bror på hans 30 årsdag. en extra stor ballong och orden:
det blir bara en liten fjärt och lite varmt.
Gissa om han blev överraskad sv tryckvågen!
Citera
2009-08-05, 10:55
Medlem
Algebras avatar
Citat:
jössees...!

jo eldboll har man väl gjort. NaOH + Al i en petflaska och en ballong över öppningen. En gång använde jag "match oc a stick" och en gång visco.

Jag lurade min bror på hans 30 årsdag. en extra stor ballong och orden:
det blir bara en liten fjärt och lite varmt.
Gissa om han blev överraskad sv tryckvågen!

sweet, jag kan tänka mig att han blev lite förvånad
Citera
2009-08-05, 12:13
Medlem
eckick1s avatar
Citat:
ok ingen har frågat detta innan...

men om det nu bildas klorgas vid anoden, vad bildas vid katoden? det måste ju vara vätgas. men var tar Na+ jonerna vägen om man tar bort kloret?

Tack!
Citerar mig själv.

Det bildas klorgas, vätgas och natriumhydroxid vid denna elektrolys. Kanske ett bra sätt att göra KOH på, med KCl istället för NaCl.

Någon som vet var man kan få tag på klorgas, eller ett effektivare sätt än elektrolys av NaCl.
Elektrolys av saltsyra? har precis besställt 10 U-rör från sagitta. och kolelektroder, funkar det??
Citera
2009-08-07, 23:44
Medlem
downloaders avatar
finns tid kvar för den som vill lägga till någor på listan över nya kemikalier eller pyro-tillbehör ni skulle vilja se hos keten. Skickar mailet te honom på söndag. PM mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in