2008-04-06, 21:22
Medlem
fredd_jasons avatar
Jag vet att dextrin aktiveras av vatten, men eftersom det inte stog någonting på den sidan om proportionerna och att zink skapar brandfarliga gaser vid kontakt med vatten, ville jag inte chansa. Jag ska imorgon göra om allting igen PVC pch Parlon är ju löslig i alkohol så jag förstod inte riktigt hur det skulle hålla ihop. Tack för svaren, nu vet jag hur jag ska blanda vätskan

mvh /Fredde
Senast redigerad av fredd_jason 2008-04-06 kl. 21:36. Anledning: Fix
Citera
2008-04-06, 21:31
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredd_jason
... att zink skapar brandfarliga gaser...

Mupp, med vadå?
Citera
2008-04-06, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredd_jason
Jag vet att dextrin aktiveras av vatten, men eftersom det inte stog någonting på den sidan om proportionerna och att zink skapar brandfarliga gaser, ville jag inte chansa. Jag ska imorgon göra om allting igen PVC pch Parlon är ju löslig i alkohol så jag förstod inte riktigt hur det skulle hålla ihop. Tack för svaren, nu vet jag hur jag ska blanda vätskan

mvh /Fredde

Varken PVC eller Parlon är lösliga i alkohol! PVC är lösligt i tetrahydrofuran, och parlon (eller pergut som det som säljs här i Europa kallas) är lösligt i bland annat aceton och etylacetat. Redgum och schellack däremot är lösliga i alkohol. Som sagt, läs på lite så att du vet vad du håller på med!

Mvh,
Kaj
Citera
2008-04-06, 21:37
Medlem
fredd_jasons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunpowderfreak
Mupp, med vadå?

Vid kontakt med vatten...
Citera
2008-04-06, 21:42
Medlem
Citat:
Mupp, med vadå?

Många reaktiva metaller kan reagera med vatten under bildning av vätgas, vilket ju är rätt brandfarligt. Nu lär den mängd vätgas som bildas inte vara så stor att det är något problem, såvida man inte har väldigt mycket fuktad sats i ett litet utrymme med dålig ventilation. Däremot kan värmeutvecklingen när metallen reagerar med vattnet leda till att satsen självantänder. Så det är riktigt att man bör vara försiktig när man fuktar satser innehållande metallbränsle med vatten.

Mvh,
Kaj
Citera
2008-04-06, 22:02
Medlem
fredd_jasons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
Varken PVC eller Parlon är lösliga i alkohol! PVC är lösligt i tetrahydrofuran, och parlon (eller pergut som det som säljs här i Europa kallas) är lösligt i bland annat aceton och etylacetat. Redgum och schellack däremot är lösliga i alkohol. Som sagt, läs på lite så att du vet vad du håller på med!

Mvh,
Kaj

Oj, det var inte bra, jag blandade ihop det med red gum
Citera
2008-04-06, 22:20
Medlem
zoccers avatar
Om du skall skjuta upp stjärnorna i en konstbomb eller ur ett romerskt ljus, så kom ihåg att de här stjärnorna med sitt relativt stora metallinnehåll väger en hel del mer än t.ex. stjärnor med mycket kol som TigerTail och liknande. Bomben/romaren kan behöva lite mer lyftladdning för att nå den höjd du vill.

Men själva stjärnorna är fina tycker jag, även om jag bara gjort en enda sats av dem på prov. De brinner med ett lite "diffust", svagt grönaktigt sken. Satsen är i princip ett något långsambrinnande mjölkrut med zinkpulver i. Man kan om man vill manipulera med krutdelen om man vill att stjärnorna skall brinna långsammare eller snabbare.
Citera
2008-04-06, 22:32
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Hmm, brukar de flesta kompositioner bestående av just metallbränsle använda red gum eller något annat bindemedel just p.g.a chansen med vätgasen?
Citera
2008-04-06, 23:22
Medlem
Citat:
...p.g.a chansen med vätgasen?
Chansen? Vad är det du hoppas på?

Skämt åsido, risken med vätgasbildning är inte något problem i sig. Däremot är värmen från reaktionen högst problematisk då den kan orsaka självantändning!

Satser med titan behöver man aldrig oroa sig för ur just den här aspekten. Alla bindemedelssystem är ok då metallen är så inert.

Aluminiumsatser binds vanligen med vattenaktiverade lösningsmedel (dextrin, gummi arabicum, polyvinylalkohol eller gammaldags stärkelseklister) och då måste man se till att att satsen är buffrad med en svag syra, lämpligen borsyra, eftersom aluminium angrips i basisk miljö.

Alkohollösliga bindemedel är ok tillsammans med magnesium, magnalium och zink men red gum är tyvärr ett ganska svagt bindemedel! Etylcellulosa är bättre men jag har konstigt nog inte sett några recept med det inom fyrverkerikonsten!

NC-lack fungerar hyfsat till vissa satser men man får ta ganska mycket för att få hårda stjärnor och satsen håller ihop dåligt innan lösningsmedlet har avdunstat.

Att använda PVC eller klorerat gummi som bindemedel ger ofta bra hållfasthet men ett eländigt klibbande och bildande av långa trådar.

Ett tips till den som ska pressa kometer eller skära cut stars av sats med PVC och/eller klorerat gummi är att lösa upp klordonatorn i lösningsmedlet först (detta kan ta ganska lång tid!), knåda in bindemedelslösningen i satsen och sedan vid behov delvis bryta bindemedlets verkan genom att tillsätta en mindre mängd av något lösningsmedel som fäller ut bindemedlet och som samtidigt är förenligt med ingredienserna i satsen. Om man t.ex. har löst upp PVC i THF så kan man efter inblandning i satsen tillsätta en skvätt alkohol. PVC:n kommer då omedelbart att bli mindre klibbig men vid pressning av kometer eller kompaktering av en kaka som cut stars skärs från så kommer ändå den bindande verkan att vara tillräckligt stor efter att allt lösningsmedel har torkat. Mängden alkohol är kritisk och måste provas ut!

Observera att vatten endast kan användas i satser utan magnesium och magnalium!

Edit:
Kom just på en viktig sak, ibland krävs en större mängd lösningsmedel, än vad som ger lagom fuktning av satsen, för att allt bindemedel ska gå i lösning. Då måste satsen röras eller knådas tills rätt konsistens infinner sig så att kometer kan pressas eller cut stars skäras.

För rullning av stjärnor är detta naturligtvis inte applicerbart, där krävs mer snabbaktiverade lösningsmedel!
Senast redigerad av Crazy Swede 2008-04-06 kl. 23:26.
Citera
2008-04-07, 00:20
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Observera att vatten endast kan användas i satser utan magnesium och magnalium!

Hmm, det trodde jag också. Men satser med magnalium binds tydligen relativt frekvent med vatten. Se diskussionen i den här tråden: (som för övrigt är en ypperlig tråd att använda i spörsmål kring stjärnor, bindemedel, krutning osv)http://www.flashback.org/showthread.php?t=352972
från post 165 och en liten bit framåt.
Men lite försiktig kan man alltid vara.
Och med magnesium är det helt klart inte att rekommendera.
Citera
2008-04-07, 00:50
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
...Chansen? Vad är det du hoppas på? ...

Den övervägande risken för vätgasbildning kanske låter bättre?

Intressant läsning Crazy Swede. Speciellt med tipsen med PVCt.

Har aldrig hållt på med zinkpulver, så vet ej hur reaktivt det är med vatten.
Citera
2008-04-07, 09:58
Medlem
GeneralPåsfågels avatar
jag söker något ämne som jag kan använda till mina pois för att få dom att brinna i någon läcker färg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in