Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Alkohollösliga bindemedel är ok tillsammans med magnesium, magnalium och zink men red gum är tyvärr ett ganska svagt bindemedel! Etylcellulosa är bättre men jag har konstigt nog inte sett några recept med det inom fyrverkerikonsten!
NC-lack fungerar hyfsat till vissa satser men man får ta ganska mycket för att få hårda stjärnor och satsen håller ihop dåligt innan lösningsmedlet har avdunstat.
Att använda PVC eller klorerat gummi som bindemedel ger ofta bra hållfasthet men ett eländigt klibbande och bildande av långa trådar.
Det här var en intressant diskussion! Ett av mina stora problem just nu är att mina rullade magnesiumstjärnor inte har tillräcklig hållfasthet för att överleva kraftiga krevader. Red gum och schellack är för svaga bindmedel, i alla fall i de mängder som normalt ingår i mina metallbränslebaserade kulörta satser.
Etylcellulosa har jag, såvitt jag kan minnas, inte sett särskilt mycket information om i den pyrotekniska litteratur jag har läst. Vet du något mer om vad det har för egenskaper, och var man som hobbyist skulle kunna få tag på det? Såg att Skylighter har det, men Harry har tyvärr slutat sälja utanför USA, då den delen av verksamheten gick med förlust.
Att rulla med pergut som bindmedel har jag i princip gett upp. För att det överhuvd taget ska fungera hjälpligt har jag tvingats blanda ut etylacetatet med så mycket alkohol, att de färdiga stjärnorna ändå inte får någon vidare hållfasthet.
Att rulla med NC-lack ger något starkare stjärnor än med bara red gum som bindmedel, men då den NC-lack som jag använder vid rullning bara innehåller 3.5% NC (vid högre halt blir den svår att spraya på med en duschflaska) blir halten NC i de färdiga stjärnorna bara runt 1 %, vilket är för lite. Dessutom ger NC-lack en hel del problem med sats som klibbar fast i botten på bunken. I synnerhet om satsen också innehåller red gum. Detta gör rullningen bökigare, och om den fastklibbade satsen torkar ut (vilket är svårt att helt och hållet undvika) kan den förmodligen innebära en viss risk för antändning genom friktion. I synnerhet om satsen innehåller klorat.
Senast jag rullade kulörta stjärnor provade jag att blanda i 5% torrt NC fluff (< 12.6 % N) som jag kört genom en 40 mesh sikt, och sedan rulla med alkohol/etylacetat 80/20. Det fungerade ganska smärtfritt, och stjärnorna fick avsevärt bättre hållfasthet än sådana som bundits med bara redgum, eller 3.5% NC-lack. Huruvida de klarar en hård krevad i en större bomb återstår att se.
Då jag aldrig har hört talas om någon annan som använt NC i torrt tillstånd som bindmedel, är jag dock något skeptisk till metoden. Både att köra torr NC genom en sikt, och att blanda i sådan i en pyroteknisk sats, medför potentiella risker. Att öka mängden NC i de färdiga stjärnorna ökar också risken för problem med sönderfall av NC:n Hur stora dessa risker är har jag i dagsläget svårt att bedöma. Vad tror du om saken?
Mvh,
Kaj