2008-04-07, 12:13
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPåsfågel
jag söker något ämne som jag kan använda till mina pois för att få dom att brinna i någon läcker färg

Om du orkar läsa engelska

http://www.apcforum.net/forums/index.php?showtopic=947

Vi har disskuterat det här men hittar inte tråden (orkar inte leta). Sök lite på metanol, litiumklorid, borsyra så ska du nog hitta något mera.

Lycka till
Citera
2008-04-07, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
...Men satser med magnalium binds tydligen relativt frekvent med vatten...
Det jag menade var att man inte kan bryta bindemedelssystem med vatten om satsen innehåller magnesium eller magnalium!

Däremot är det sant att det i praktiken ofta fungerar att rulla magnaliumstjärnor innehållande vattenaktiverade bindemedel om en alkohollösning används. Alkoholen minskar problemet med korrosion en smula då den minskar lösligheten för de korrosiva salterna som ofta finns i satsen. Men, helt säker är man bara om något dikromat tillsätts som helt inhiberar angreppet på magnaliumet!

Vissa hävdar att red gum aktiveras till viss del som bindemedel även när en blandning av alkohol och vatten används och dessa personer använder därför ofta satser som både innehåller red gum och dextrin. Enligt mitt sätt att se på det hela bör dock red gum endast betraktas som ett bra bränsle!
Citera
2008-04-07, 14:36
Medlem
fredd_jasons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Om du skall skjuta upp stjärnorna i en konstbomb eller ur ett romerskt ljus, så kom ihåg att de här stjärnorna med sitt relativt stora metallinnehåll väger en hel del mer än t.ex. stjärnor med mycket kol som TigerTail och liknande. Bomben/romaren kan behöva lite mer lyftladdning för att nå den höjd du vill.

Men själva stjärnorna är fina tycker jag, även om jag bara gjort en enda sats av dem på prov. De brinner med ett lite "diffust", svagt grönaktigt sken. Satsen är i princip ett något långsambrinnande mjölkrut med zinkpulver i. Man kan om man vill manipulera med krutdelen om man vill att stjärnorna skall brinna långsammare eller snabbare.

Jo, de väger en del mer eftersom zink också är så pass tungt. Mina stjärnor brinner med grönt och gnistrigt. Är snart klar med min kulkvarn, då blir det att rulla stjärnor och göra svarkrut Har även en dimmer så jag kan ställa farten helt och hållet

mvh/Fredde
Citera
2008-04-07, 16:38
Moderator
WirelessGkit2s avatar
kokis får ännu en tröttsam tillsägelse för sin (o)förmåga att ställa konstiga frågor i fel trådar.

Dock flyttar jag frågan till lämplig plats.

/Mod
Citera
2008-04-08, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Alkohollösliga bindemedel är ok tillsammans med magnesium, magnalium och zink men red gum är tyvärr ett ganska svagt bindemedel! Etylcellulosa är bättre men jag har konstigt nog inte sett några recept med det inom fyrverkerikonsten!

NC-lack fungerar hyfsat till vissa satser men man får ta ganska mycket för att få hårda stjärnor och satsen håller ihop dåligt innan lösningsmedlet har avdunstat.

Att använda PVC eller klorerat gummi som bindemedel ger ofta bra hållfasthet men ett eländigt klibbande och bildande av långa trådar.

Det här var en intressant diskussion! Ett av mina stora problem just nu är att mina rullade magnesiumstjärnor inte har tillräcklig hållfasthet för att överleva kraftiga krevader. Red gum och schellack är för svaga bindmedel, i alla fall i de mängder som normalt ingår i mina metallbränslebaserade kulörta satser.

Etylcellulosa har jag, såvitt jag kan minnas, inte sett särskilt mycket information om i den pyrotekniska litteratur jag har läst. Vet du något mer om vad det har för egenskaper, och var man som hobbyist skulle kunna få tag på det? Såg att Skylighter har det, men Harry har tyvärr slutat sälja utanför USA, då den delen av verksamheten gick med förlust.

Att rulla med pergut som bindmedel har jag i princip gett upp. För att det överhuvd taget ska fungera hjälpligt har jag tvingats blanda ut etylacetatet med så mycket alkohol, att de färdiga stjärnorna ändå inte får någon vidare hållfasthet.

Att rulla med NC-lack ger något starkare stjärnor än med bara red gum som bindmedel, men då den NC-lack som jag använder vid rullning bara innehåller 3.5% NC (vid högre halt blir den svår att spraya på med en duschflaska) blir halten NC i de färdiga stjärnorna bara runt 1 %, vilket är för lite. Dessutom ger NC-lack en hel del problem med sats som klibbar fast i botten på bunken. I synnerhet om satsen också innehåller red gum. Detta gör rullningen bökigare, och om den fastklibbade satsen torkar ut (vilket är svårt att helt och hållet undvika) kan den förmodligen innebära en viss risk för antändning genom friktion. I synnerhet om satsen innehåller klorat.

Senast jag rullade kulörta stjärnor provade jag att blanda i 5% torrt NC fluff (< 12.6 % N) som jag kört genom en 40 mesh sikt, och sedan rulla med alkohol/etylacetat 80/20. Det fungerade ganska smärtfritt, och stjärnorna fick avsevärt bättre hållfasthet än sådana som bundits med bara redgum, eller 3.5% NC-lack. Huruvida de klarar en hård krevad i en större bomb återstår att se.

Då jag aldrig har hört talas om någon annan som använt NC i torrt tillstånd som bindmedel, är jag dock något skeptisk till metoden. Både att köra torr NC genom en sikt, och att blanda i sådan i en pyroteknisk sats, medför potentiella risker. Att öka mängden NC i de färdiga stjärnorna ökar också risken för problem med sönderfall av NC:n Hur stora dessa risker är har jag i dagsläget svårt att bedöma. Vad tror du om saken?

Mvh,
Kaj
Citera
2008-04-08, 10:25
Medlem
tesseracts avatar
Vad kan jag använda för medel, för att kyla ner en svetsloppa såpass att den går att bryta loss? Eller finns det en bättre metod för att avlägsna en loppa från en mutter?
Citera
2008-04-08, 12:10
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tesseract
Vad kan jag använda för medel, för att kyla ner en svetsloppa såpass att den går att bryta loss? Eller finns det en bättre metod för att avlägsna en loppa från en mutter?

Vinkelslip. (Jag antar att du menar en svetspärla som låser fast muttern och är ditsatt medvetet) Slipa av tunna lager ovanifrån tills det släpper. Kyla kommer inte göra något.

Sedan monterar du dit en ny mutter vid behov.
Citera
2008-04-08, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
...Etylcellulosa har jag, såvitt jag kan minnas, inte sett särskilt mycket information om i den pyrotekniska litteratur jag har läst. Vet du något mer om vad det har för egenskaper, och var man som hobbyist skulle kunna få tag på det?...
Vi använder etylcellulosa och CMC i vissa satser där alkohol respektive vatten är acceptabla lösningsmedel. Etylcellulosa finns att köpa från flera håll men den kan vara onödigt dyr på grund av hög renhet i laboratoriesammanhang. Jag ska kolla upp var vi köper ifrån!

Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
......Att öka mängden NC i de färdiga stjärnorna ökar också risken för problem med sönderfall av NC:n Hur stora dessa risker är har jag i dagsläget svårt att bedöma...
Precis som du säger ökar behovet av en stabilisator för nitrocellulosan ju mer man tillsätter en sats. Det finns en uppsjö av stabilisatorer och desto fler ämnen som säkert kan påskynda sönderdelningen. Detta är inte mitt expertområde men jag har för mig att difenylamin och hexamin kan stabilisera NC. Vill man gå till botten med detta bör man nog fråga någon expert på Eurenco i Karlskoga (som tillverkar NC bland annat) om en viss sats bör stabiliseras och hur man i så fall bör göra.

Edit:
Strök magnesiumkarbonat från listan över stabilisatorer. Jag förväxlade det med att magnesiumoxid kan användas som stabilisator för KNO3/Epoxi-blandningar!
Senast redigerad av Crazy Swede 2008-04-08 kl. 14:58.
Citera
2008-04-08, 14:14
Medlem
tesseracts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Vinkelslip. (Jag antar att du menar en svetspärla som låser fast muttern och är ditsatt medvetet) Slipa av tunna lager ovanifrån tills det släpper. Kyla kommer inte göra något.

Sedan monterar du dit en ny mutter vid behov.

Japp den är ditsatt medvetet. Men jag kommer inte åt med vinkelslip eller slipstift. Kommer åt att slå på den med spett dock.

Kan Termit vara ett alternativ för att bränna igenom?
Citera
2008-04-08, 16:12
Medlem
pimps avatar
Citat:
Japp den är ditsatt medvetet. Men jag kommer inte åt med vinkelslip eller slipstift. Kommer åt att slå på den med spett dock.

om du använder termit så kommer allt att bli en klump och om du använder bara lite så smälter termiten bara ihop det mera...
kan du inte bara ta och fila lite..
mvh pimp..
Citera
2008-04-08, 16:53
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:

Nej, det är inget alternativ. Mitt tips är att använda ett fläskig spärrskaft, hylsa och förlängare och helt enkelt vrida av bulten. Eller acetylenbrännare och skära av den.

Hur som helst önskar jag dig lycka till, och råder dig att starta en tråd om det i Bilforumet, gärna då med bilder på muttern och platsen. Där finns många erfarna personer som kan ge dig bättre råd, då detta högst troligen inte kan lösas på kemisk väg.

/Mod
Citera
2008-04-08, 18:18
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede

Edit:
Strök magnesiumkarbonat från listan över stabilisatorer. Jag förväxlade det med att magnesiumoxid kan användas som stabilisator för KNO3/Epoxi-blandningar!

Vad händer om man blandar KNO3/epoxy!?!?!

Har börjat labba lite med RNX, vilket är en kaliumnitrat/järnoxid/epoxy blandning till raketbränsle.

Har alltig tyck att Richard Nakka är seriös så jag har inte sök ytterligare källor om bränslet men hur finns det yterligare säkerhetsrisker som man bör veta om eller som man kan tänkas ha missat?
http://www.nakka-rocketry.net/rnx_int.html

Skriv gärna allt du vet eftersom jag just nu har 400g "RNX71V" i härdning/färdighärdat tillstånd

Mvh en som var osäker!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in