2008-07-20, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimen
Kan man köpa salpetersyra i Sverige?
Vad kostar det och var kan man köpa det?
Antar att 150 spänn\litern är lite i överkant att betala, så jag vill veta om det finns lite billigare...

Salpetersyra och svavelsyra säljs inte till privatpersoner som inte har tillstånd. Det enda sättet är att köpa från någon som har tillstånd eller arbetar på någon företag som har det.

Citat:
Ursprungligen postat av kokis
jag har läst på många sidor att man kan köpa stubin lagligt om man är 18 licensfritt ,alltså visco stubin, eftersom svenskakemi inte säljer så undrar jag vilken sida eller företag som säljer, skulle va shyst me hjälp

Viscostuin får inte säljas till någon i Sverige som inte har licens om du är 18 år eller har moppemusch spelar ingen som helst roll! Den enda lagliga stubinen är tjärstubin (som knappt säljs längre) samt vit sprängstubin som får köpas utan licens. Sen kommer säljare med stor sannolikhet fråga vad du ska ha den till. Hur du än vänder och vrider på det, så är det olagligt att inneha visco utan licens. Det finns det massor av företag i USA som säljer visco, några kanske är dumma nog att skicka stubinen med flygpost, men då riskerar inte bara de omfattande straff.
Citera
2008-07-20, 14:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stoppaFRAnu
jaha det är här man ska fråga efter det, lol! I suck!

I alla fall..

Vart kan jag köpa hexan?

heptan går också bra.
Citera
2008-07-20, 18:03
Medlem
HOkks avatar
Heptan finns i vissa livsmedelsaffärer samt färgaffärer. Gripen heter märket och produkten heter 'kemiskt ren bensin'.
Citera
2008-07-20, 19:22
Medlem
var kan man få tag på Kaliumklorat?
Citera
2008-07-20, 21:03
Medlem
Olagligt är det säkert, men visst säljer SK viskostubin
Citera
2008-07-20, 23:02
Medlem
Pavarottis avatar
Vad är "bra" att börja med som nybörjare?

Har gjort S&S Rökbomber för ett par år sedan, men ytterst oseriöst med Santa Maria salpetern.

Är lite sugen på att lära mig mer då jag går Natur och har både Kemi A & B på schemat. (Intressant alltså).
Citera
2008-07-20, 23:15
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavarotti
Vad är "bra" att börja med som nybörjare?

Har gjort S&S Rökbomber för ett par år sedan, men ytterst oseriöst med Santa Maria salpetern.

Är lite sugen på att lära mig mer då jag går Natur och har både Kemi A & B på schemat. (Intressant alltså).

Svartkrut. Alltid svartkrut.

Enkelt att mixa, svårt att få perfekt. Suveränt att arbeta med då det är hyggligt säkert, inte direkt giftigt och inte kräver dagar av torkning för att testa. Får du till ett bra mjöl av det, så testa sedan olika bindemedel och granulera det på olika sätt.

Nu gör du stubiner av ditt krut, om du inte har tillgång till Visco. Stubiner är bra övning och låter fantasin flöda. Kul att klura på hur du ska hitta din favorit som är eldsäker och inte allt för ömtålig.

Sedan går du på raketer, de är enkla i teorin men ack så svåra att få riktigt bra. Sedan kan du börja leka med effekter så smått.

Jag älskar Romerska ljus, de är enkla att göra men samtidigt effektfulla. Går att variera i det oändliga. Dessutom ganska tysta så man behöver inte ge sig av till urskogen för att testa dem.

Undvik de känsligare satserna innan du fått handlaget och det rätta tänket.

Slappna aldrig av, då kan det bitas.
Citera
2008-07-21, 00:39
Medlem
zoccers avatar
Wireless uppställning är bra. Jag vill bara tillägga fontäner, men de kanske kan räknas som effekter. Enkla att göra, kan användas omedelbart (ingen torktid), kan varieras en hel del och är relativt ofarliga. Sen ett tips. Börja i liten skala. Små satser, små artiklar tills du får in det rätta handlaget. Sen är det dags att skala upp om man vill. Så småningom kommer mer rationell tillverkning med enhetliga moduler in i bilden när man vill producera större mängder av en pjäs och vill att alla skall bete sig likadant.
Citera
2008-07-21, 22:23
Medlem
Skarjas avatar
Anodisera aluminiumplåt

Trevligt med eftertänksamt folk här igen!

Har en fundering på att anodisera en större aluminiumplåt och får problem med strömstyrkan, hur illa blir det om man skickar på lite för låg ström?
Tar längre tid gör mig inget men kan det bli andra nackdelar på ytskikt mm?
Senast redigerad av Skarja 2008-07-21 kl. 23:16. Anledning: Rubrik saknades...
Citera
2008-07-22, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enro
var kan man få tag på Kaliumklorat?

ingen som vet?
Citera
2008-07-22, 14:09
Medlem
Cynisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enro
ingen som vet?

svenskakemi.nu
Citera
2008-07-22, 22:03
Medlem
tack men dom har väll 500 kr mimum i frakt?

inget anatt stlle?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in